Nebula Cosmos Laser 4K projector Dolby Atmos ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:
  • 601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifhearth
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-02-2022
Hardware:
Marantz SR 6011 met een RTX 3080 pc met 5.1.4 Dolbyatmos setup speakers.
Nebula Cosmos Laser 4K kickstarter https://www.kickstarter.c...compact-4k-laser-theater/

Nu zegt een gebruiker in de comments: "It’s HDMI ARC (not eArc, unfortunately.) You can get 5.1 sound but not Dolby with an HDMI cable."

Nebula zelf comment: "The HDMI is ARC. Cosmos Laser series don't support eARC."

Maar ik snap het niet, is het niet.. ik heb helemaal geen eARC idd op mijn receiver maar ik heb al werkende Dolbyatmos audio met mijn arc. dus waarom zou ik eARC nodig hebben????

En verder zegt de nebula op de kickstarter:

1.We only support 5.1 channel output. not 5.1.4, 5.1.4 requires eARC
2.Marantz SR6011 can work normally without eARC as it plays 5.1 instead of 5.1.4
3.When cosmos laser is connected to Marantz SR6011, it will also decode and play 5.1 channel sound

Hoe zit het nou precies, is hdmi alleen niet genoeg??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

FeaR

In GoT we trust

HDMI ARC of eARC gebruik je als je je bron (PC) rechtstreeks op de beeldweergever (Nebula) aansluit en via de beeldweergever het geluid terug stuurt naar een audio oplossing (Marantz). Als je, zoals jij de Marantz tussen de bron en de weergeven zet gebruik je geen HDMI ARC. Of de Nebula HDMI ARC of eARC heeft maakt in jouw setup niet uit.

Waarbij "Dolby Atmos" niets zegt. Dolby Atmos is meta data voor het berekenen van de hoogte kanalen. Die data kan bij een gewone Dolby Digital track zitten en als Dolby Digital Plus verzonden worden. Dit wordt veel gebruikt bij streamingsdiensten. Als je een Blu-ray hebt met Dolby TrueHD kan daar ook Atmos over. Dan heb je Atmos op basis van een losless track. De eerste, Dolby Digital Plus, kan over HDMI ARC de tweede alleen over eARC.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 09-02-2022 20:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifhearth
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-02-2022
Ik gebruik voor 65% van mijn audio Dolby TrueHD atmos. andere is dolby digital of DTS-HD/DTS.

Dus mijn huidige setup pc/lgc7 tv en receiver maakt geen gebruik van arc? maar kabel van tv zit wel in arc kanaal geloof ik.

Als je arc/ earc alleen gebruikt wanner je pc rechtstreek verbonden is met de nebula... Dan waarom zeggen ze dan bij 2. "Marantz SR6011 can work normally without eARC as it plays 5.1 instead of 5.1.4" ??
Bij 1 en 3 bedoelen ze dus bijv usecase pc naar projector direct..?!

Lang verhaal kort ik heb dus gewoon Dolby TrueHD 5.1.4 atmos in windows in mijn setup in combi met deze projector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

FeaR

In GoT we trust

Clifhearth schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:53:
Dus mijn huidige setup pc/lgc7 tv en receiver maakt geen gebruik van arc?
Als je de PC niet rechtstreeks op de LG C7 aan hebt gesloten niet.
maar kabel van tv zit wel in arc kanaal geloof ik.
Lees je eens in over de werking van HDMI ARC, mogelijk als de werking duidelijk is dat dan ook duidelijk is waarom de kabel er wel zit.
Dan waarom zeggen ze dan bij 2. "Marantz SR6011 can work normally without eARC as it plays 5.1 instead of 5.1.4" ??
Bij 1 en 3 bedoelen ze dus bijv usecase pc naar projector direct..?!
Om eerlijk te zijn volg ik punten twee en drie ook niet. Er mist informatie om die punten daadwerkelijk waar te laten zijn, het is nu halve informatie. Als ze doelen op HDMI ARC dan klopt het maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden waardoor het nu eerder ruis is wat ze verspreiden.
Lang verhaal kort ik heb dus gewoon Dolby TrueHD 5.1.4 atmos in windows in mijn setup in combi met deze projector?
Zolang je de bron maar niet eerst op de weergever aansluit.

Lange verhaal kort is dat de persoon die "You can get 5.1 sound but not Dolby with an HDMI cable." zei behoorlijk paniek aan het zaaien is. Sowieso omdat HDMI ARC meer dan in staat is om Dolby Digital en DTS 5.1 te sturen, dus "not Dolby" is al niet waar. Dolby Atmos op basis van Dolby Digital Plus is over HDMI ARC ook gewoon mogelijk dus het is ook niet zo dat je geen Dolby Atmos hebt. Het enige wat je niet hebt met HDMI ARC maar wel met eARC is Atmos op basis van TrueHD en de mogelijkheid om LPCM de versturen met meer dan twee kanalen. Maar nogmaals, alleen van toepassing als je de bron rechtstreeks op de weergever aansluit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-03 07:38
Zoals FeaR al aangeeft is ARC/eARC alleen van toepassing wanneer de weergavebron niet direct met de receiver is verbonden en het audio signaal dus via de TV/beamer zou lopen (dit geldt dus ook voor eventueel ingebouwde apps(. In dat geval is eARC nodig om Dolby Atmos in HD door te geven, aangezien de bandbreedte van ARC te beperkt is (ook voor de "standaard" HD formaten van Dolby en DTS). Via ARC wordt het gecomprimeerd en alleen ondersteund als de beamer/TV Dolby Digital Plus ondersteund.

Overigens jouw receiver heeft überhaupt geen ondersteuning voor eARC, dus maakt het niet uit of die beamer het wel of niet ondersteund, alleen of hij DD Plus ondersteuning heeft.

Edit: Aangezien ze zelf aangeven dat er in het geval van ARC gebruik wordt gemaakt van 5.1 weergave, niet 5.1.4 vermoed ik dat er geen DD Plus ondersteuning is en bijvoorbeeld ingebouwde apps van Android TV geen Atmos zullen weergeven.

[ Voor 15% gewijzigd door InEtVa op 10-02-2022 17:00 ]

Dit topic is gesloten.