Toon posts:

Connectbox Ziggo met of zonder router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:12
Ik heb een abonnement bij ziggo. Mijn modem is een Ubee 3200 met daarachter een Fritz!box 3490 en op de 1e verdieping een Fritz!box 1200 wifi versterker. Op zich heb ik door het hele huis prima wifi bereik. Voor de tv gebruik ik nog een Humax 5200c.
De kabel komt binnen in mijn huiskamer, op een kast de router. De router staat bijna precies onder de wifi versterker op de 1e verdieping. Op de 1e verdieping heb ik nog 200mbit internet dat is op zich prima. Het huis is uit de jaren 60 dus geen geen plafond met betonijzer e.d.

Wanneer ik mijn abonnement verander is er de mogelijkheid om alle apparatuur gratis te vervangen van Ziggo. Ik krijg dan een media box next en een connectbox. Dus in principe zijn de router en de wifi versterker niet meer nodig. Wanneer ik dit gaan doen lijkt het mij wel verstandig om 2 smart wifi pods erbij te nemen, een voor op de overloop 1e verdieping en 1 voor op de overloop van de zolder. Maar goed ik hoor verschillende verhalen over het bereik van de connectbox

Tweede mogelijkheid is om de connectbox in bridge-mode te zetten en gewoon verder te gaan met alle Fritz!box apparatuur of vragen of ik een Ubee modem (UBC1318ZG) kan krijgen ipv de connectbox,.

Wat misschien handig is om te weten dat er soms 4 laptops tegelijk worden gebruikt, films worden gestreamt en de bedoeling is om de playstation op zolder te zetten, helaas kan ik daar geen draad trekken de playstation moet dus op de wif.

Wat zou volgens jullie de beste optie zijn? Connectbox icm met wifi pods of blijven gebruik maken van mijn eigen router?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ubee 320(0) (EVM of EVW?) - dat is een museumstuk ondertussen. Mooi dat je iets nieuwers kunt krijgen. Dat je beter af bent met nieuwe modem staat als paal boven water.

Dan de WIFi...

Wat je nu hebt is een 2x2 MIMO WiFI-ac router/AP en een 2x2 repeater.
De Ziggo Connectbox is minimaal 3x3 MIMO WiFi-ac, dus als het op dezelfde locatie zal staan als de router nu kun je uitgaan van 50% betere performance als overige apparaten de 3e MIMO stroom ondersteunen. Dat doet die Fritz repeater alvast niet, dus toegevoegde waarde van alleen modem vervangen gaat erg beperkt zijn indien niet gebruikt daarvoor kan die derde antenne ontvangstgevoeligheid net beetje opkrikken, maar als situatie nu al bevredigend is ga je daar weinig van merken.

Vervang je ook de repeater door een Ziggo pod repeater op dezelfde locatie, dan wordt het anders - die dingen doen 4x4 MIMO, dus alle drie de MIMO stromen gaan tussen modem en repeater gebruikt worden en bandbreedte met 50% toeneemt. Je clients boven doen waarschijnlijk max 2x2 MIMO; tussen client en repeater verandert er niets, waardoor je in totaal ongeveer 25% hogere throughput zou krijgen tussen modem en client met de Ziggo repeater ertussen tov met de Fritz! repeater ertussen.

Hamvraag is of je dat nodig hebt. Je lijkt nu al tevreden te zijn over de situatie, en die in stand houden met de nieuwe modem (in bridge mode) kost je niets. Mocht het *net* niet goed genoeg zijn op gegeven moment, dan kan de 25% verbetering die je met de Ziggo repeater kan realiseren genoeg zijn om het weer goed te krijgen. Is het probleem groter, dan gaat dat ook geen zoden aan de dijk zetten en moet je je keuze kabel trekken kan technisch altijd, zeker aangezien je aangeeft dat je plafond niet al te zwaar uitgevoerd is om geen kabel te trekken herzien. Maar dat is nu nog niet aan de orde.

Soittakaa Paranoid!

• yep123
dion_b schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:45:
Ubee 320(0) (EVM of EVW?) - dat is een museumstuk ondertussen. Mooi dat je iets nieuwers kunt krijgen. Dat je beter af bent met nieuwe modem staat als paal boven water.

Dan de WIFi...

Wat je nu hebt is een 2x2 MIMO WiFI-ac router/AP en een 2x2 repeater.
De Ziggo Connectbox is minimaal 3x3 MIMO WiFi-ac, dus als het op dezelfde locatie zal staan als de router nu kun je uitgaan van 50% betere performance als overige apparaten de 3e MIMO stroom ondersteunen. Dat doet die Fritz repeater alvast niet, dus toegevoegde waarde van alleen modem vervangen gaat erg beperkt zijn indien niet gebruikt daarvoor kan die derde antenne ontvangstgevoeligheid net beetje opkrikken, maar als situatie nu al bevredigend is ga je daar weinig van merken.

Vervang je ook de repeater door een Ziggo pod repeater op dezelfde locatie, dan wordt het anders - die dingen doen 4x4 MIMO, dus alle drie de MIMO stromen gaan tussen modem en repeater gebruikt worden en bandbreedte met 50% toeneemt. Je clients boven doen waarschijnlijk max 2x2 MIMO; tussen client en repeater verandert er niets, waardoor je in totaal ongeveer 25% hogere throughput zou krijgen tussen modem en client met de Ziggo repeater ertussen tov met de Fritz! repeater ertussen.

Hamvraag is of je dat nodig hebt. Je lijkt nu al tevreden te zijn over de situatie, en die in stand houden met de nieuwe modem (in bridge mode) kost je niets. Mocht het *net* niet goed genoeg zijn op gegeven moment, dan kan de 25% verbetering die je met de Ziggo repeater kan realiseren genoeg zijn om het weer goed te krijgen. Is het probleem groter, dan gaat dat ook geen zoden aan de dijk zetten en moet je je keuze kabel trekken kan technisch altijd, zeker aangezien je aangeeft dat je plafond niet al te zwaar uitgevoerd is om geen kabel te trekken herzien. Maar dat is nu nog niet aan de orde.
Dank voor je uitgebreide reactie, ik begrijp de "technische"taal niet helemaal, maar wat ik eruit opmaak is dat ik beter de connextbox als modem en router kan gebruiken met 2 SmartWifi Pods, een stukje moderner.
Qua instaleren heb ik geluk, alle aansluitepunten zijn verouderd dus die worden kosteloos vervangen door een monteur, modem wordt ook geinstalleerd.

De modem is een Ubee EVM 3200

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yep123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, ik begrijp de "technische"taal niet helemaal, maar wat ik eruit opmaak is dat ik beter de connextbox als modem en router kan gebruiken met 2 SmartWifi Pods, een stukje moderner.
Niet moderner, alles is van zelfde (WiFi-5) generatie, maar de Ziggo apparatuur is iets meer high-end dan wat jij van AVM gekocht hebt.

En "beter" - het zal boven ongeveer 25% sneller werken, beneden niet echt anders dan nu. Als dat het overhoop gooien van wat je al hebt (en bijbetalen voor de pod) waard is, vooral doen. Let op dat filosofie van AVM en Ziggo redelijk tegengesteld zijn. In die Fritz!Box kun je van alles zelf instellen, in de modem en pods vrijwel niets. Voor de gemiddelde gebruiker veiliger (wat je niet kunt veranderen kun je ook niet verprutsen), maar als je gebruik maakt van geavanceerde functionaliteit vna de Fritz!Box ga je het missen.

Mijn advies was dan ook om als het nu voldoet, gewoon alles achter de modem hetzelfde te houden. Nieuweigheid omwille van de nieuwigheid zou ik alleen aanraden als je diep in de materie geinteresseerd bent, en dat ben je zo te horen niet.

Soittakaa Paranoid!

• yep123
Aangezien een monteur kosteloos alles bij mij gaat aansluiten ga ik alles vernieuwen. Dus de connectbox met 2 smartwifi pods. 1 Pod komt odraadloos op de 1e verdieping op de overloop en en eentje op de overloop van de zolder, deze 2 kan ik evt per draad verbinden.
Qua kosten maakt inclusief het huren vd pods niets uit ivm mijn oude abonnement waarin ik nog volop bellen heb, dit gaat eruit..
Mochten de pods niet voldoen dan kan ik altijd nog een upgrade doen met b.v. een tp link systeem, voor goede wifi in huis vind ik het de investering wel waard
Nu heb ik een abonement met 300mbit internet, twijfel alleen nog of ik evt naar 600mbit moet gaan, als ik daardoor boven meer snelheid zou kunnen creeren zonder gebruik te maken van een draad heb ik er dat wel voor over

[Voor 16% gewijzigd door yep123 op 10-02-2022 12:39]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yep123 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:37:
[...]

deze 2 kan ik evt per draad verbinden.

[...]

zonder gebruik te maken van een draad
Spreekt dit elkaar niet redelijk tegen?

Als je nu op1e verdieping 200Mbps haalt, kun je met de nieuwe apparatuur rekenen op 250Mbps zonder draad. Met draad naar boven kom je onder gelijke omstandigheden uit tussen de 400 en 500Mbps, met je eigen client devices als beperkende factor - maar dat zou je ook halen met je huidige Fritz repeater als je het bedraad aansloot.

Constatering is dus: zolang je de verbinding van beneden naar boven draadloos blijft doen, heeft het voor je snelheid boven nul zin om hoger dan 300Mbps internetabo te nemen. Met draad ga je je huidige 300Mbps boven volledig halen, en zou je nog sneller kunnen halen met 600Mbps internetabo.

Dan vraag ik me wel af wat je van plan bent te doen dat niet (goed) werkt met 300Mbps maar dat wel zou doen met 600Mbps. Mijn ervaring met hogere snelheden (ben van 200->500 gegaan, die is vorig jaar naar 600 verhoogd) is dat ik buiten speedtest.net niets gemerkt heb van de verhogingen boven de 200Mbps. Beperkende factor in alles wat ik belangrijk vind zat toch al aan andere kant van de lijn.
Voor die Playstation hoef je het alvast niet te doen, die heeft maar een paar Mbps nodig. Wel wil je daar de latency zo laag mogelijk op hebben, en dan is een draad veel beter dan draadloos (kost je meerdere ms, ook bij perfecte dekking) en 1x draadloos beter dan met repeater ertussen (ongeacht of die van AVM of Ziggo is), want dan kost het je 2x de latency van WiFi.

Soittakaa Paranoid!

• yep123
dion_b schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Spreekt dit elkaar niet redelijk tegen?

Als je nu op1e verdieping 200Mbps haalt, kun je met de nieuwe apparatuur rekenen op 250Mbps zonder draad. Met draad naar boven kom je onder gelijke omstandigheden uit tussen de 400 en 500Mbps, met je eigen client devices als beperkende factor - maar dat zou je ook halen met je huidige Fritz repeater als je het bedraad aansloot.

Constatering is dus: zolang je de verbinding van beneden naar boven draadloos blijft doen, heeft het voor je snelheid boven nul zin om hoger dan 300Mbps internetabo te nemen. Met draad ga je je huidige 300Mbps boven volledig halen, en zou je nog sneller kunnen halen met 600Mbps internetabo.

Dan vraag ik me wel af wat je van plan bent te doen dat niet (goed) werkt met 300Mbps maar dat wel zou doen met 600Mbps. Mijn ervaring met hogere snelheden (ben van 200->500 gegaan, die is vorig jaar naar 600 verhoogd) is dat ik buiten speedtest.net niets gemerkt heb van de verhogingen boven de 200Mbps. Beperkende factor in alles wat ik belangrijk vind zat toch al aan andere kant van de lijn.
Voor die Playstation hoef je het alvast niet te doen, die heeft maar een paar Mbps nodig. Wel wil je daar de latency zo laag mogelijk op hebben, en dan is een draad veel beter dan draadloos (kost je meerdere ms, ook bij perfecte dekking) en 1x draadloos beter dan met repeater ertussen (ongeacht of die van AVM of Ziggo is), want dan kost het je 2x de latency van WiFi.
bedankt voor de feedback, ik hou het op 300mbit en ga het eerst zonder draad proberen me 2 smartwifi pods

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even ter toevoeging:
Ik heb tijden lang op een Ziggo 300/30 lijn gezeten met Unifi Access Points (op Tweakers moet je unifi hebben, dus ik ook, toch ;)? )
Een AP-AC-Pro 3x3 MIMO en een AP-AC_LITE 2x2 MIMO WiFi5/AC en je merkt gewoon geen verschil in realiteit.

Ja de 3x3 zou sneller kunnen zijn, maar je kunt gewoon je lijn voltrekken via 2x2MIMO.

Uiteraard houd ik hierbij geen rekening met een repeater die draadloos is verbonden, maar puur Access Points die direct bedraad zijn verbonden.

Juist voor Mesh kan de 3x3 tussen de 2 netwerkapparaten een voordeel geven. De repeater bedraad aansluiten is dus nog steeds het beste advies, maar uiteraard niet altijd mogelijk.

• yep123
Hoi

Ik heb inmiddels de connectbox en pods (12 maanden gratis). De Connectbox staat in de huiskamer, helemaal de andere kant van de huiskamer heb ik de 1e pod geplaatst. Op de overloop van de 1e verdieping is de 2e pod geplaatst.

De draadloze verbinding in het hele huis is goed te noemen. Op de 1e verdieping gemiddelde download 160mbit , upload 26mbit en een ping van 16. Op zolder is de wifi niet helemaal stabiel, maar op een punt bij een stopcontact is die wel continu stabiel met een download van 200mbit, upload 29mbit en een ping van 16. Op dat punt ga ik dus een 3e pod plaatsten. Op de zolder komt een playstation te staan kan die mooi berdraad in de 3e pod.

In vergelijk met de vorige situatie is vooral op een slaapkamer de wifi veel beter, dus blij dat ik de "move" heb gemaakt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee