Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Vandaag is een radiator opgehangen en is leidingwerk aangepast om later een 2e radiator op te hangen. Er zijn geen tekeningen beschikbaar van hoe de leidingen tijdens de bouw zijn aangelegd, maar ze zitten in ieder geval in de cementdekvloer. Ik weet ook niet hoe het systeem precies werkt (1 of 2 pijps), woning uit 1981. Nadat de loodgieter klaar was zette hij het systeem onder druk en de CV aan, echter de radiator werd niet warm. Ook niet na meerdere keren ontluchten, hij weet niet waar het aan ligt dus input is gewenst.

De plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqPEvlxQj_u7LemcHV0HW11uSqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5KlCBvQctBhObPBUj8lkZYaD.png?f=user_large

Radiator 1 oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB-Zs3Vfte63z9zBUI78ETIf0VI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/owkUCIn3QvLgoyP9vQNPF3tV.png?f=user_large

Radiator 2 oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tCOW9TFCcgKca1JUaBjxmjHris=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D3xvNZNkuqGGMaRRJ4vGkbWP.png?f=user_large

Radiator 3 (hier is niks aangepast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJOTszhkfbDFLbANxIKfLHaosiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JJ9jwhZbo25MsDP2dQTBQuP3.png?f=user_large

Mijn vermoeden is dat de retourleiding van de ene radiator, de aanvoerleiding is van de volgende radiator. Doordat er een ventiel tussen de aanvoer- en retourleiding zit, kan water circuleren zonder de radiator te hoeven gebruiken. Ik kan geen andere reden bedenken waarom op deze plek een ventiel zit. Is dit logisch bij bouwjaar 1981? Alleen radiator 3 voldoet hier niet aan.

Nieuwe situatie radiator 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThQTjPzqQTXIt2dqM3MsPxm7EHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WoipdPRnzzVSoUgIwcFaUNrS.png?f=user_large

Nieuwe situatie radiator 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9rpcL_7f_Ubz5gPSPohifF_Cyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeGzo5XIbh84z4mM6tYSuk9i.png?f=user_large

Loodgieter heeft geen verklaring voor het feit dat radiator 1 niet warm wordt, gaat erover nadenken. Ik vermoed inmiddels zelf dat het komt omdat onmogelijk circulatie kan plaatsvinden. Als de retourleiding inderdaad de aanvoer is van de volgende radiator, zit er logischerwijs momenteel een onderbreking in het systeem bij radiator 2.

Iemand die hier ervaring mee heeft en/of wil meedenken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
snelste optie is natuurlijk om de leidingen bij 2 met elkaar te verbinden... wordt t dan wel warm weet je het direct..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-04 20:50

P91

Heeft de radiator meerdere aansluitmogelijkheden, bijvoorbeeld ook aan de onderkant? Bij sommige radiatoren moet je in de poort die jij nu als aanvoer gebruikt, een of andere insert of adapter draaien wil je deze kunnen gebruiken als aanvoer. Het kan zijn dat de betreffende poort op dit moment alléén geschikt is voor een radiatorknop met thermostatische insert. Dit zou je ff na moeten gaan in de documentatie van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
SMSfreakie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
snelste optie is natuurlijk om de leidingen bij 2 met elkaar te verbinden... wordt t dan wel warm weet je het direct..
Goed plan ga ik doen. De buren geven aan een keer het probleem te hebben gehad dat na de eerste verwarming de rest steeds slechter warm werd. Bleek te liggen aan dichtslibbende ventielen, na vervangen en doorspoelen van het systeem werkte het weer. Dit lijkt te bevestigen dat de retour ook weer de aanvoer is, maar dat ga ik van het weekend testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Thijskoman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Goed plan ga ik doen. De buren geven aan een keer het probleem te hebben gehad dat na de eerste verwarming de rest steeds slechter warm werd. Bleek te liggen aan dichtslibbende ventielen, na vervangen en doorspoelen van het systeem werkte het weer. Dit lijkt te bevestigen dat de retour ook weer de aanvoer is, maar dat ga ik van het weekend testen.
sowieso lastig als je niet helemaal weet hoe het systeem in elkaar gevouwen zit :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35

pietje63

RTFM

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, bleek toch lucht te zijn. Alle radiatoren waren ontlucht, loodgieter was geweest, nog een loodgieter. Ze verdachten verstopte afvoer..

Uiteindelijk ontdekte ik nog een ontluchtingspunt op het hoogste punt: buis op zolder langs plafond, dus niet bij radiator. Daar kwam me een partij lucht uit.. daarna bijgevuld en radiator werkte weer (eigenlijk zelfs 2).

Long story short: soms is het niet genoeg om de betreffende radiator te ontluchten..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:37
Snelste is volgens mij alles open draaien en stoken, wordt het warm dan heb je circulatie.
Andere optie om te weten of je een één pijp systeem hebt is circuit leeg, radiators los, bouwstofzuiger (nat/droog) op een van de leidingen zetten en kijken waar je (na veel water) tocht hebt aan de aansluiting.

Zo heb ik ook een en ander uit gezocht, ik had een cv verdeler en 1pijpsysteem

[ Voor 11% gewijzigd door _NvS_ op 09-02-2022 23:10 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:21
e jongens. help mij is even hoe kan dit een goed werkendt 1 pijps systeem zijn ?
als ik de eerste radiator dicht zet heb ik gelijk geen doorstroming meer.
als ik de tweede radaiot dicht zet heb ik ook gelijk geen doorstroming meer.
(die moet nog gemonteerd worden dat weet ik. daar zit wel een aardig probleem)
als ik de derde dicht zet heb ik ook gelijk geen doorstroming meer.
ervanuitgaande dat het een 1 pijps syteem is. zitten er niet de juiste knoppen/voetventiel in.

er zijn speciale 1 pijps onderblokken. welke ervoor zorgen dat je wel de radiotor dicht kan zetten
en nog doorstroming hebt. bovendien ook nog een ander verhaal. je cv koelt zo te snel af.
je moet nu 60/70 graden water maken. (dus goed heet) om bij de laatste radiator warmte te krijgen.
bij de juiste onderblokken geldt het iets minder. maar eigenlijk het probleem blijft bestaan.

ik dan ook weet niet per waneer de loodgieter ingeschakeldt is.
maar 1 pijps is als het technisch kan beter om te vervangen voor 2 pijps systeem.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook en huis met een 1 pijps systeem. Elke radiator heeft dus een 50% voetventiel, en de radiatoren zijn erop berekend.

Daar zou ik het ook in zoeken :Y

Wise enough to play the fool

• Thijskoman
miciel schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 01:30:
e jongens. help mij is even hoe kan dit een goed werkendt 1 pijps systeem zijn ?
Hoe het nu is aangelegd en als het een 1-pijpsysteem is, niet inderdaad. Als je radiator 1 dichtzet stopt de flow naar de andere radiatoren. M.a.w. als ik kamer 2 wil verwarmen, zal ik ook kamer 1 moeten verwarmen. De oude aansluiting met ventiel (bypass) is vervangen voor een aansluiting zonder bypass... Hoe het dan bij radiator 3 werkt weet ik niet, maar die werd wel warm tijdens op de dag van de sleuteloverdracht.

Een 2 pijp systeem aanleggen is geen optie, dan moet de hele vloer open.

[ Voor 21% gewijzigd door Thijskoman op 10-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:50
Moet toegeven dat ik het wel interessant vindt dat de loodgieter zijn werk doet zonder te weten wat hij aan het doen is of zonder te testen? Of verwacht ik nu te veel :)

• Thijskoman
Zebby schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:58:
Moet toegeven dat ik het wel interessant vindt dat de loodgieter zijn werk doet zonder te weten wat hij aan het doen is of zonder te testen? Of verwacht ik nu te veel :)
Daar begin ik wel aan te twijfelen ja, er is in ieder geval geen (goeie) inschatting gemaakt van de aard van het systeem (1 of 2-pijps). Als het een 1-pijp systeem is, is het verkeerd aangelegd (had radiator 1 een extra ventiel moeten hebben). Het is ook niet helemaal lekvrij kom ik vanochtend achter.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je meer van dit soort voetventielen in huis?
https://www.warmteservice...fsluitbaar-1-2/p/44257165

Ze kunnen er ook anders uitzien, maar je snapt hem.. :)

Wise enough to play the fool

• Thijskoman
teacher schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:39:
Heb je meer van dit soort voetventielen in huis?
https://www.warmteservice...fsluitbaar-1-2/p/44257165

Ze kunnen er ook anders uitzien, maar je snapt hem.. :)
Geen enkele, dit soort ventielen zaten er tussen de aanvoer en retour: https://www.toolstation.n...1ypQsaEAQYAiABEgIw2vD_BwE

Op de begane grond is alles een keer vervangen en is er vanuit de kruipruimte een 2-pijp systeem aangelegd. Eigenlijk had de loodgieter nu boven deze 50% ventielen moeten toepassen begrijp ik (mits het een 1-pijp systeem is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
Zebby schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:58:
Moet toch wel zeggen dat ik inmiddels ernstige twijfels begin te krijgen aan de deskundigheid van de naar eigen zeggen perfectionistische loodgieter. Net nog een keer de boel gecheckt, waar de radiator is geplaatst lekken 2 koppelingen en de vulkraan bij de C.V. lekt ook (daar is ook aan gewerkt). Doordat er in de nieuwe situatie geen ventiel is teruggeplaatst tussen de aan- en afvoer lijkt het er (in mijn ogen) sterk op dat er geen flow is als de radiator uitstaat. Sterker, de door @teacher gelinkte voetventielen hadden dan wellicht beter toegepast kunnen worden. Ik heb niet het idee dat deze loodgieter begrijpt aan wat voor systeem hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thijskoman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Hoe het nu is aangelegd en als het een 1-pijpsysteem is, niet inderdaad. Als je radiator 1 dichtzet stopt de flow naar de andere radiatoren. M.a.w. als ik kamer 2 wil verwarmen, zal ik ook kamer 1 moeten verwarmen. De oude aansluiting met ventiel (bypass) is vervangen voor een aansluiting zonder bypass... Hoe het dan bij radiator 3 werkt weet ik niet, maar die werd wel warm tijdens op de dag van de sleuteloverdracht.

Een 2 pijp systeem aanleggen is geen optie, dan moet de hele vloer open.
wordt radiator 3 nu wel warm nu alles afgedopt is ?
(ik vermoedt dat er een lus ligt over de bovenste verdieping)
hoeveel leidngen vertrekken er bij je cv ketel ? 4 x 15 mm ?
1 lus voor de bovenverdiepeing en 1 lus voor de benden verdieping.
de badkamer kan wel of niet opgenomen zijn in de lus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
miciel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:00:
[...]

wordt radiator 3 nu wel warm nu alles afgedopt is ?
(ik vermoedt dat er een lus ligt over de bovenste verdieping)
hoeveel leidngen vertrekken er bij je cv ketel ? 4 x 15 mm ?
1 lus voor de bovenverdiepeing en 1 lus voor de benden verdieping.
de badkamer kan wel of niet opgenomen zijn in de lus.
Ik heb op aangeven van @SMSfreakie de afgedopte leidingen aan elkaar gekoppeld. Zo vast kunnen stellen dat boven een 1-pijp systeem is toegepast. Beneden aanvankelijk ook, maar daar is in het verleden alles vervangen voor een 2-pijp systeem. Wel 4 x 15 mm inderdaad. De badkamerradiator is de laatste in serie, maar die is nooit doorgelusd dus toen ik die dichtzette werkte niks meer. Niet handig maar de gehele badkamer wordt nog vervangen. De loodgieter was inmiddels zelf al tot de conclusie gekomen dat het leidingwerk bij radiator 1 verkeerd is aangelegd. Helaas lekken de perskoppelingen ook, zeer minimaal maar lek is lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
welke kant van de persfiting lekt ? de koperen kant de verchroomde kant. of de verlopen van staal/messing naar kunststof ? bij de koperen kant steunhuls vergeten. bij de overgang van staal/messing naar kunststof is hij het afbramen/ruimen vergeten. (een lekkere montuer heb je in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
miciel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:43:
welke kant van de persfiting lekt ? de koperen kant de verchroomde kant. of de verlopen van staal/messing naar kunststof ? bij de koperen kant steunhuls vergeten. bij de overgang van staal/messing naar kunststof is hij het afbramen/ruimen vergeten. (een lekkere montuer heb je in huis)
De overgang staal/messing naar kunststof waterdicht, zowel koperen als verchroomde kant lekkage. Echt zeer minimaal, maar lek is lek. Inderdaad geen steunhulzen gebruikt... Vanochtend is het 'opgelost' door de perskoppelingen te vervangen door knelkoppelingen. Wat mij betreft een no-go achter een wand, volgens de loodgieter kon het prima. Ik heb het erbij gelaten omdat ik niet zag zitten dat hij opnieuw ging persen, met het risico dat het opnieuw zou lekken en het leidingwerk nóg verder tegen de vloer afgezaagd moet worden. Tot zover mijn ervaring met een goed beoordeelde loodgieter van Werkspot.

Ik denk dat solderen nu de beste oplossing is? Ik wil geen knelkoppelingen achter de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thijskoman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:36:
[...]

De overgang staal/messing naar kunststof waterdicht, zowel koperen als verchroomde kant lekkage. Echt zeer minimaal, maar lek is lek. Inderdaad geen steunhulzen gebruikt... Vanochtend is het 'opgelost' door de perskoppelingen te vervangen door knelkoppelingen. Wat mij betreft een no-go achter een wand, volgens de loodgieter kon het prima. Ik heb het erbij gelaten omdat ik niet zag zitten dat hij opnieuw ging persen, met het risico dat het opnieuw zou lekken en het leidingwerk nóg verder tegen de vloer afgezaagd moet worden. Tot zover mijn ervaring met een goed beoordeelde loodgieter van Werkspot.

Ik denk dat solderen nu de beste oplossing is? Ik wil geen knelkoppelingen achter de muur.
zitten er nu wel steun hulzen in ? solderen ja prima.
maar ik heb er een hard hooft in dat deze persoon dat kan.
een fitting kan je hersolderen als het moet. als het lekt.

een knelfiting achter een gipswandje ? nee dat liever niet.
maak maar een luikje. dat je erbij kan in de toekomst.
onbereikbaar wegwerken is een no go.
bereikbaar wegwerken mag wel of het slim is ?
nee gewoon solderen. persen etc.

maar weleens een opstaande leiding gesoldeerdt waar water in blijft staan ?
na dat gaat dus ook niet eerst heel de leiding leeg blazen met perslucht waterzuiger etc.
en dan lukt het wel. anders kan je het gewoon vergeten. ook met loodsoldeer en s39.
(het is cv dus je kan nog 1 keer met oude materialen werken. maar liever tin zilver soldeer)
(is net even wat harder sterker beter etc. maar is wel moeilijker. heeft meer hitte nodig.)

na geloof ik niet dat deze persoon alles uit de kast gaat trekken om het op te lossen.
schakel je rechtbijstand verzkering maar in. betaal nog niet etc. werkspot zit ik niet op.
ik zit op needhelp.com. minder monteurs. minder aanbod. maar het barst van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
miciel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:50:
[...]

zitten er nu wel steun hulzen in ? solderen ja prima.
maar ik heb er een hard hooft in dat deze persoon dat kan.
een fitting kan je hersolderen als het moet. als het lekt.

een knelfiting achter een gipswandje ? nee dat liever niet.
maak maar een luikje. dat je erbij kan in de toekomst.
onbereikbaar wegwerken is een no go.
bereikbaar wegwerken mag wel of het slim is ?
nee gewoon solderen. persen etc.

maar weleens een opstaande leiding gesoldeerdt waar water in blijft staan ?
na dat gaat dus ook niet eerst heel de leiding leeg blazen met perslucht waterzuiger etc.
en dan lukt het wel. anders kan je het gewoon vergeten. ook met loodsoldeer en s39.
(het is cv dus je kan nog 1 keer met oude materialen werken. maar liever tin zilver soldeer)
(is net even wat harder sterker beter etc. maar is wel moeilijker. heeft meer hitte nodig.)

na geloof ik niet dat deze persoon alles uit de kast gaat trekken om het op te lossen.
schakel je rechtbijstand verzkering maar in. betaal nog niet etc. werkspot zit ik niet op.
ik zit op needhelp.com. minder monteurs. minder aanbod. maar het barst van het werk.
Nee nu ook geen steunhulzen gebruikt. Ik ga het laten solderen dankjewel. Absoluut niet via deze loodgieter, daar heb ik geen vertrouwen meer in. Gewoon slecht werk geleverd en slecht advies om knelkoppelingen achter een muur weg te werken. 2 lekkende knelkoppelingen bij radiator 1 zijn er opnieuw opgezet maar 1tje lekt nog steeds. Ook zit het leidingwerk wat uit de vloer komt nu veel te strak tegen de vloer gedrukt (daar zat eerst ruimte voor als de vloer wat werkt). Ik ga niet eens meer bellen ik los het zelf wel op.

Mocht iemand in Alkmaar e.o. een goeie loodgieter weten die kan solderen... Ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thijskoman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:39:
[...]

Nee nu ook geen steunhulzen gebruikt. Ik ga het laten solderen dankjewel. Absoluut niet via deze loodgieter, daar heb ik geen vertrouwen meer in. Gewoon slecht werk geleverd en slecht advies om knelkoppelingen achter een muur weg te werken. 2 lekkende knelkoppelingen bij radiator 1 zijn er opnieuw opgezet maar 1tje lekt nog steeds. Ook zit het leidingwerk wat uit de vloer komt nu veel te strak tegen de vloer gedrukt (daar zat eerst ruimte voor als de vloer wat werkt). Ik ga niet eens meer bellen ik los het zelf wel op.

Mocht iemand in Alkmaar e.o. een goeie loodgieter weten die kan solderen... Ik hou me aanbevolen.
gewoon een lokaal bedrijf. met een paar man personeel. de agenda zal wel vol zitten.
solderen is lang niet zo moeilijk. neem er alleen wel de tijd voor alles goed schuren.
genoeg soldeervloeistof gebruiken. en goed heet stoken soldeer toeveogen.
met een dikke druppel dat de fitting helemaal volzit. en rustig laten afkoelen.
en ja het is lelijk/het hoort maar ik heb liever een druppel dan te weining.

gemidelde loodgieter draait hier zijn handen niet voor om alleen het water moet er uit.
dat is echt het enige wat moeilijk is/belangrijk is. en de rest is echt een peace of cake.
een water stopper bijv wil ook wel helpen bij het solderen.

een leiding die tegen de vloer aanligt. gaat tikken kabaal geven etc. problemen geven.
de vloer die werkt niet >:) maar je leidingen, ja die werken wel. uitlaten hakken.
manteltje. eromheen weer aanstorten. zodat de leiding wat kan bewegen.
wicu uithakken doe je met de hand en met beleidt. niet met de boormachine.

of de cv leidingen opnieuw aanleggen. door de nieuwe loodgieter. of zelf doen.
en dan kom je erachter dat die gochem geen steunhuls heeft gebruikt. en het weer lekt.
vlak onder de fiting afzagen en opniew beginnen. en doe er nu wel een steunhuls in.
en de boel even overnieuw buigen. (maak even een stuk van een meter of 1,5 meter.)
dat buigt het makelijkste zonder spullen te beschadigen etc. (ik heb ooit wat gemoldt)

maar let wel op wat steunhulzen betreft/er zijn dus grapjassen die zonder werken.
dat gaat 1 keer goed. maar meestal gaat het gewoon niet goed draaien ze de boel te vast.
en dan lekt het. terwijl als je ze er gewoon indoet. altijd 100% dicht. hoe lomp je ook doet.
ook een fitting omwisselen is mogenlijk met een steunhuls. tot ongeveer 5 a 6 a7 keer.
zonder steunhuls is loshalen van een fitting altijd een recept voor ellende/opnieuw beginnen.
(dit geldt alleen voor wicu hard koper kan prima zonder steunhuls. jij hebt 100% wicu)

of laat de loodgieter de boel fixen. maar hou hem goed in de gaten. zorg dat ze erin gaan.
(ja het is jammer. dat het moet. maar ik zou nu even geen risco nemen. je hebt nu die kennis)

maar er zijn nog 300 andere manieren om een lekage te veroorzaken. geloof me.
je hebt het al gemerkt. het gaat hier niet om 1 ding wat de mist in is gegaan.

(edit een knel fiting met wice moet voorzien van steunhuls. een soldeerfiting niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
miciel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:56:
[...]

gewoon een lokaal bedrijf. met een paar man personeel. de agenda zal wel vol zitten.
solderen is lang niet zo moeilijk. neem er alleen wel de tijd voor alles goed schuren.
genoeg soldeervloeistof gebruiken. en goed heet stoken soldeer toeveogen.
met een dikke druppel dat de fitting helemaal volzit. en rustig laten afkoelen.
en ja het is lelijk/het hoort maar ik heb liever een druppel dan te weining.

gemidelde loodgieter draait hier zijn handen niet voor om alleen het water moet er uit.
dat is echt het enige wat moeilijk is/belangrijk is. en de rest is echt een peace of cake.
een water stopper bijv wil ook wel helpen bij het solderen.

een leiding die tegen de vloer aanligt. gaat tikken kabaal geven etc. problemen geven.
de vloer die werkt niet >:) maar je leidingen, ja die werken wel. uitlaten hakken.
manteltje. eromheen weer aanstorten. zodat de leiding wat kan bewegen.
wicu uithakken doe je met de hand en met beleidt. niet met de boormachine.

of de cv leidingen opnieuw aanleggen. door de nieuwe loodgieter. of zelf doen.
en dan kom je erachter dat die gochem geen steunhuls heeft gebruikt. en het weer lekt.
vlak onder de fiting afzagen en opniew beginnen. en doe er nu wel een steunhuls in.
en de boel even overnieuw buigen. (maak even een stuk van een meter of 1,5 meter.)
dat buigt het makelijkste zonder spullen te beschadigen etc. (ik heb ooit wat gemoldt)

maar let wel op wat steunhulzen betreft/er zijn dus grapjassen die zonder werken.
dat gaat 1 keer goed. maar meestal gaat het gewoon niet goed draaien ze de boel te vast.
en dan lekt het. terwijl als je ze er gewoon indoet. altijd 100% dicht. hoe lomp je ook doet.
ook een fitting omwisselen is mogenlijk met een steunhuls. tot ongeveer 5 a 6 a7 keer.
zonder steunhuls is loshalen van een fitting altijd een recept voor ellende/opnieuw beginnen.
(dit geldt alleen voor wicu hard koper kan prima zonder steunhuls. jij hebt 100% wicu)

of laat de loodgieter de boel fixen. maar hou hem goed in de gaten. zorg dat ze erin gaan.
(ja het is jammer. dat het moet. maar ik zou nu even geen risco nemen. je hebt nu die kennis)

maar er zijn nog 300 andere manieren om een lekage te veroorzaken. geloof me.
je hebt het al gemerkt. het gaat hier niet om 1 ding wat de mist in is gegaan.

(edit een knel fiting met wice moet voorzien van steunhuls. een soldeerfiting niet)
Dankjewel voor je uitgebreide advies, is het verstandig om zonder ervaring zelf te solderen? Ik heb perslucht en een waterstofzuiger dus de leidingen krijg ik wel leeg. Anders op zoek naar een loodgieter die wel vakkundig is. Leidingwerk moet toch weer los dan gaan er steunhulzen in. De leiding die tegen de vloer drukt gaat om de laminaatvloer, denk een iets langere buis dan zit het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thijskoman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide advies, is het verstandig om zonder ervaring zelf te solderen? Ik heb perslucht en een waterstofzuiger dus de leidingen krijg ik wel leeg. Anders op zoek naar een loodgieter die wel vakkundig is. Leidingwerk moet toch weer los dan gaan er steunhulzen in. De leiding die tegen de vloer drukt gaat om de laminaatvloer, denk een iets langere buis dan zit het weer goed.
je kan het beste iemand laten komen. waarom ?
die gamma/karwei/praxis flesjes. hebben een handleiding. moet je erg voorzichtig mee zijn.
vloeibaar gas steekvlam gevaar. etc, sommige zijn voor gemonteerdt. en andere zijn dat niet.
eerst de brander verwijderen. dan patroon erin doen. hem sluiten (bajonet) . dan de brander monteren.

ook opletten dat tijdens het gebuik hem rechtop houdt. vloeibaar gas werkt niet lekker.
en ik gok dat je het net niet redt met zo,n bouwmarkt brander.
maar een echte karwie fles moet hebben. je zit best dicht bij je vloer.

ik kan hem 123 niet vinden maar er is ooit een hele kassa/radar aflevering over geweest.
en daarbij was het dus gruwelijk misgegaan met zo een bouwmarkt brander.
maar die kans is klein dat het zo eindigt. het was 1 van de 100 zeg maar.

er was teveel vloeibaar gas ontsnapt. en dat was later alsnog gaan branden.
hij zat of niet dicht. of hij zat niet goed in elkaar. die man had 2 beste brandwonden.
of het fabrieks fout was. of zijn eigen fout dat weet ik niet. meer. is te lang gelden.

ik ben niet verantwoordelijk voor brandwonden. of bij brandt. het is het blijft een risco.
veiligheidbril teggen spatten. mag ook nog wel. lang verhaal kort er zit een flink risco aan.
ik zou het lekker aan een prof over laten. we draaien er onze handen echt niet voor om.

wil je toch zelf doen. eerst droog oefenen. dus een stuk koper en een sokje solderen. in een bankschroef.
zodat je weet hoe het moet. je moet gevoel krijgen. na afloop doorzagen en kijken of hij is doorgevloeidt.
en een heleboel fimpjes ervoer kijken. vooral loodgieter den haag stad. geeft een goede uitleg.

een soldeerdeken om dingen te beschremen tegen hitte, of een stuk staal.(mag eigenlijk niet)
en een emmer water met een beker mocht er wat in de fix vliegen/brandblusser. eventueel.
ik ben niet verantwoordelijk bij brand brandwonden. een ontplofing etc. gas is en blijft link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 18:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Thijskoman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:59:
[...]
Ik sluit me bij @miciel aan. Ik zie het zelfs bij professionals misgaan waardoor er brand ontstaat. De gevolgschade (brand en water) weegt in de verste verte niet op tegen de besparing die je hebt als je het zelf doet. Het is niet heel moeilijk, maar als je geen ervaring hebt en het gaat mis kan het ook meteen goed mis gaan. Uitbesteden dus. En als je wilt leren solderen, eerst droog een paar keer oefenen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:20

ericplan

5180 Wp PV

@Thijskoman Je kan ook koperen persfittingen gebruiken. Werkt net zo goed als solderen. https://www.viega.nl/nl/p...eren-leidingsystemen.html
Apparatuur zoals perstang is te huur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
@miciel @rockhopper Bedankt ik laat het aan een professional over. @ericplan Er waren nu koperen 90 graden bochten gebruikt, maar zijn er inmiddels af vanwege lekkage.
Pagina: 1