Vandaag is een radiator opgehangen en is leidingwerk aangepast om later een 2e radiator op te hangen. Er zijn geen tekeningen beschikbaar van hoe de leidingen tijdens de bouw zijn aangelegd, maar ze zitten in ieder geval in de cementdekvloer. Ik weet ook niet hoe het systeem precies werkt (1 of 2 pijps), woning uit 1981. Nadat de loodgieter klaar was zette hij het systeem onder druk en de CV aan, echter de radiator werd niet warm. Ook niet na meerdere keren ontluchten, hij weet niet waar het aan ligt dus input is gewenst.
De plattegrond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5KlCBvQctBhObPBUj8lkZYaD.png?f=user_large)
Radiator 1 oude situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/owkUCIn3QvLgoyP9vQNPF3tV.png?f=user_large)
Radiator 2 oude situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/D3xvNZNkuqGGMaRRJ4vGkbWP.png?f=user_large)
Radiator 3 (hier is niks aangepast):
:fill(white):strip_exif()/f/image/JJ9jwhZbo25MsDP2dQTBQuP3.png?f=user_large)
Mijn vermoeden is dat de retourleiding van de ene radiator, de aanvoerleiding is van de volgende radiator. Doordat er een ventiel tussen de aanvoer- en retourleiding zit, kan water circuleren zonder de radiator te hoeven gebruiken. Ik kan geen andere reden bedenken waarom op deze plek een ventiel zit. Is dit logisch bij bouwjaar 1981? Alleen radiator 3 voldoet hier niet aan.
Nieuwe situatie radiator 1:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WoipdPRnzzVSoUgIwcFaUNrS.png?f=user_large)
Nieuwe situatie radiator 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qeGzo5XIbh84z4mM6tYSuk9i.png?f=user_large)
Loodgieter heeft geen verklaring voor het feit dat radiator 1 niet warm wordt, gaat erover nadenken. Ik vermoed inmiddels zelf dat het komt omdat onmogelijk circulatie kan plaatsvinden. Als de retourleiding inderdaad de aanvoer is van de volgende radiator, zit er logischerwijs momenteel een onderbreking in het systeem bij radiator 2.
Iemand die hier ervaring mee heeft en/of wil meedenken?
De plattegrond:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5KlCBvQctBhObPBUj8lkZYaD.png?f=user_large)
Radiator 1 oude situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/owkUCIn3QvLgoyP9vQNPF3tV.png?f=user_large)
Radiator 2 oude situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/D3xvNZNkuqGGMaRRJ4vGkbWP.png?f=user_large)
Radiator 3 (hier is niks aangepast):
:fill(white):strip_exif()/f/image/JJ9jwhZbo25MsDP2dQTBQuP3.png?f=user_large)
Mijn vermoeden is dat de retourleiding van de ene radiator, de aanvoerleiding is van de volgende radiator. Doordat er een ventiel tussen de aanvoer- en retourleiding zit, kan water circuleren zonder de radiator te hoeven gebruiken. Ik kan geen andere reden bedenken waarom op deze plek een ventiel zit. Is dit logisch bij bouwjaar 1981? Alleen radiator 3 voldoet hier niet aan.
Nieuwe situatie radiator 1:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WoipdPRnzzVSoUgIwcFaUNrS.png?f=user_large)
Nieuwe situatie radiator 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qeGzo5XIbh84z4mM6tYSuk9i.png?f=user_large)
Loodgieter heeft geen verklaring voor het feit dat radiator 1 niet warm wordt, gaat erover nadenken. Ik vermoed inmiddels zelf dat het komt omdat onmogelijk circulatie kan plaatsvinden. Als de retourleiding inderdaad de aanvoer is van de volgende radiator, zit er logischerwijs momenteel een onderbreking in het systeem bij radiator 2.
Iemand die hier ervaring mee heeft en/of wil meedenken?