We gaan onze woning voorzien van panelen, door het afbouwen van de saneringsregeling dachten we alle dakvlakken benutten om gedurende de hele dag opbrengst te hebben.
De aangeboden offertes gaan uit van een stringomvormer met optimizers, ik vraag mij af of dat met verschillende dakvlakken geen probleem oplevert met de opstartspanning i.c.m. de stringlengte. Mocht ik het systeem zelf gaan installeren overweeg ik micro omvormers (Enphase of APS).
Graag advies of met de voorgestelde configuraties uit de offertes een stringomvormer met optimizers een goed idee is. Of wordt de meerprijs van micro omvormers nooit terugverdient.:strip_exif()/f/image/Ect5juiUitPPk1VhWpOSIAN1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1oA5rTn4pA4I6rkDPzAdergi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RkCQAhs4HKzHa9ySeiIjGvi6.png?f=fotoalbum_large)
We wonen er pas, woning uit 1994
:strip_exif()/f/image/coFITOFVdBKmfa1tjOLX9WY3.jpg?f=fotoalbum_large)
Panelen: 21x 370Wp 1755 x 1038 x 35 half-cell
Omvormer: 6kW 3F
Verwachte opbrengst: 5.656kWh
Dakvlak 1 (oost): 10 x 370Wp met optimizer
Plat dak 2 (zuid): Geen i.v.m. te weinig ruimte vanaf dakrand
Dakvlak 3 (west): 4 x 370Wp met optimizer
Dakvlak 4 (west): 3x 370Wp met optimizer
Dakvalk 5 (garage) 4x 370Wp met optimizer
€9600 incl. BTW
Offerte 2 (8905Wh):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HK00O1vPiQCZkw9iTLCbhtDC.jpg?f=user_large)
Panelen: 17x Trina Solar Full Black VERTEX S TSM-390 CS3L 390W
Panelen: 5x CanadianSolar Mono Silver Frame HiKu CS3W-455MS 455W
Omvormer: SolarEdge SE6K met S500 optimizers
Verwachte opbrengst: 6.780kWh
Dakvlak 1 (oost): 10 x 390Wp met optimizer
Plat dak 2 (zuid): 5 x 455Wp met optimizer
Dakvlak 3 (west): 4 x 390Wp met optimizer
Dakvlak 4 (west): 3x 390Wp met optimizer
Dakvalk 5 (garage): Geen
€11.900 incl. BTW
Kun je bij zelf leggen de BTW van verschillende webshops terugvragen of moet alles op één factuur staan?
De aangeboden offertes gaan uit van een stringomvormer met optimizers, ik vraag mij af of dat met verschillende dakvlakken geen probleem oplevert met de opstartspanning i.c.m. de stringlengte. Mocht ik het systeem zelf gaan installeren overweeg ik micro omvormers (Enphase of APS).
Graag advies of met de voorgestelde configuraties uit de offertes een stringomvormer met optimizers een goed idee is. Of wordt de meerprijs van micro omvormers nooit terugverdient.
Foto's
:strip_exif()/f/image/Ect5juiUitPPk1VhWpOSIAN1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1oA5rTn4pA4I6rkDPzAdergi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RkCQAhs4HKzHa9ySeiIjGvi6.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
- Schuin dak aan de straatzijde (oost) is 6 x 3,8 meter 45 graden (zonder het lagere stukje met dakraam). Pijpje staat op 1,6 meter vanaf bovenkant dakrand, kunnen we waarschijnlijk wel vervangen door een ventilatiedakpan
- Platte dak gedeelte (zuid) 6 x 2,2 meter (gemeten op het dakleer, dakrand 20cm hoog)
- Schuin dak aan tuinzijde (west) 2,3 x 3,8 meter 45 graden (schaduw van dakterras, toekomstige dakopbouw)
- Uitbouw woonkamer (west) 5,6 x 1,5 meter (schaduw van stukje muur aan de rechter kant)
- Het dak op de garage heeft relatief veel schuw van de naastgelegen woning
Schaduw
Omdat er diverse dakvlakken zijn zal de zon niet overal gelijk op komen te staan. Schaduw op daken is hierboven beschrevenJaarverbruik
Nog onbekend, schat zo'n 3.000 kWh. Wonen er sinds kort met zijn 2e. Woning uit 1994, koken elektrisch, willen een warmtepomp en in de toekomst ook elektrisch rijden. Woonkamer heeft airco voor koelen (verwarmen d.m.v. vloerverwarming). Op zolder willen we airco voor koelen en verwarmen.We wonen er pas, woning uit 1994
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A aansluiting met automatenBudget en doel
Gedurende de dag zo lang mogelijk opbrengst, daarmee deels zelfvoorzienend zijn. Korte terugverdientijd is niet het hoofddoel. Wanneer een thuisbatterij betaalbaar wordt gaan we dit ook overwegen.Wie gaat het project uitvoeren
We hebben offertes aangevraagd, maar overweeg het ook om zelf alles te gaan leggen. Elektrisch gedeelte is geen probleem en met de juiste bevestigingsmaterialen ziet het er allemaal niet zo heel spannend uit...Bijhouden van data
Per paneel kunnen monitoren. In combinatie met eigen verbruik en verbruik vanuit het net.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (7700Wp)::strip_exif()/f/image/coFITOFVdBKmfa1tjOLX9WY3.jpg?f=fotoalbum_large)
Panelen: 21x 370Wp 1755 x 1038 x 35 half-cell
Omvormer: 6kW 3F
Verwachte opbrengst: 5.656kWh
Dakvlak 1 (oost): 10 x 370Wp met optimizer
Plat dak 2 (zuid): Geen i.v.m. te weinig ruimte vanaf dakrand
Dakvlak 3 (west): 4 x 370Wp met optimizer
Dakvlak 4 (west): 3x 370Wp met optimizer
Dakvalk 5 (garage) 4x 370Wp met optimizer
€9600 incl. BTW
Offerte 2 (8905Wh):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HK00O1vPiQCZkw9iTLCbhtDC.jpg?f=user_large)
Panelen: 17x Trina Solar Full Black VERTEX S TSM-390 CS3L 390W
Panelen: 5x CanadianSolar Mono Silver Frame HiKu CS3W-455MS 455W
Omvormer: SolarEdge SE6K met S500 optimizers
Verwachte opbrengst: 6.780kWh
Dakvlak 1 (oost): 10 x 390Wp met optimizer
Plat dak 2 (zuid): 5 x 455Wp met optimizer
Dakvlak 3 (west): 4 x 390Wp met optimizer
Dakvlak 4 (west): 3x 390Wp met optimizer
Dakvalk 5 (garage): Geen
€11.900 incl. BTW
Regio
FlevolandKun je bij zelf leggen de BTW van verschillende webshops terugvragen of moet alles op één factuur staan?