• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Ik heb een jaar of twee een APC ES 700 device in de meterkast om kleine stroomuitval issues op te vangen. Werkt al die tijd als een speer en ik heb de APC via de USB poort aan mijn NUC gekoppeld en zodoende kan ik de percentages, status etc uitlezen.

Vannacht is in de wijk de stroom denk ik uitgevallen. Ik werd wakker van het gepiep van de APC, wat hij altijd doet als hij op de accu werkt. Toch maar verder dan slapen en vanmorgen was de hele meterkast incl switches, routers, etc dood. Ook waren de klokken van de ovens gereset dus er was inderdaad een stroomuitval vannacht.

Normaal als de stroom weer terugkomt, gaat de APC ook vanzelf online en gaat zich weer opladen. Dat was nu niet gebeurd. Als ik op de Power knop van de APC druk begint het ding een constante pieptoon te geven. Als ik apparaten aansluit op de stopcontacten aan batterij kant van de APC, dan gaan die apparaten niet aan. Op de niet batterij kant van de APC doen de apparaten het wel. Ondertussen piept die APC rustig door.

Mijn NUC is ondertussen opgestart en laat zien dat de Accu wel vol zit maar geeft de status ONLINE NOBATT. Dat klinkt niet hoopvol. In het begin zag ik de accu op 95% staan, maar later op 100%. Oftewel de accu wordt wel weer volgeladen.

Daarna heb ik de accu uit de APC gehaald en hem eens doorgemeten. Ik krijg 13.3 volt op de accu en dat klopt wel bij 100% vol. Het lijkt er dus op dat die accu echt wel goed is, maar dat de APC toch zegt dat er geen accu is.

Heeft iemand hier enig idee wat dit probleem kan zijn? Is de APC zelf overleden na 2 jaar?

Dit geluid maakt de APC als je hem aansluit op de netstroom en aan zet

Dit geluid maakt hij als de netstroom niet is aangesloten en je drukt dan op de knop on (let op, accu geeft 13.3v)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je al gezocht bij APC? Het zou een zelftest kunnen zijn die een falende accu detecteert.
https://www.apc.com/us/en/faqs/FA158810/

Accu's die aan het eind van hun levensduur zijn hebben soms nog wel het juiste voltage, maar kunnen nog maar een fractie van de stroom leveren die nodig is om de load draaiend te houden. De zelftest meet het voltage tijdens load en wanneer dit voltage te snel terugloopt heeft de accu niet genoeg capaciteit meer en mislukt de test.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit model van APC / Schneider is een beruchte, goede kans dat de accu niet het probleem is, wat blijkt uit jouw metingen.
Probleem zit hem mogelijk ook in de condensators en/of het relais van deze ups.

Zie hier:
https://surdu.me/2019/09/...700-constant-beeping.html

• GAEvakYD
Tyrian schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
Heb je al gezocht bij APC? Het zou een zelftest kunnen zijn die een falende accu detecteert.
https://www.apc.com/us/en/faqs/FA158810/

Accu's die aan het eind van hun levensduur zijn hebben soms nog wel het juiste voltage, maar kunnen nog maar een fractie van de stroom leveren die nodig is om de load draaiend te houden. De zelftest meet het voltage tijdens load en wanneer dit voltage te snel terugloopt heeft de accu niet genoeg capaciteit meer en mislukt de test.
Ja de zelftest zou uitgevoerd moeten worden bij een power switch OF als de unit aanstaat door 3 seconde de Power On knop in te houden. In alle gevallen bij die unit die irritante pieptoon geven en rood knipperen.
LCD_viewer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:59:
Dit model van APC / Schneider is een beruchte, goede kans dat de accu niet het probleem is, wat blijkt uit jouw metingen.

Zie hier:
Interessant. Dank. Ik ga mijn unit zo ook eens openschroeven en kijken of ik iets geks zie. Capacitor doormeten en vervangen is wel gelijk weer next level. :X

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• GAEvakYD
LCD_viewer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:59:

Zie hier:
Hmmm. Zojuist de printplaat losgehaald en de condensators doorgemeten. Zeker 3 condensators zijn defect bij mij. Nieuwe zijn besteld. Benieuwd of dit het probleem oplost.

To be continued.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee