Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgra1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-02 15:49
Mijn vraag is hoe het kan dat ik volgens Windows 11 systeeminfo een andere processor in mijn pc heb dan ik steeds denk te hebben. Tenzij ik het volledig gewist uit mijn geheugen, weet ik niet beter dan dat ik een i7-4790 Quadcore processor ooit geïnstalleerd heb. Echter geeft mijn systeem aan dat ik een i7-8700, 4300 Mhz geïnstalleerd zou hebben. Nu weet ik dat Windows 11 oudere processors niet altijd even goed ondersteunt, maar dit is toch wel raar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 64 bit
Gigabyte H370 Aorus Gaming 3 Wifi
64 GB RAM
AIDA64 EXTREME voor systeeminfo
Windows 11 eigen systeeminfo
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op internet gezocht ene dus gevonden dat Windows wel eens moeite met oudere processors kan hebben, maar dat ging dan meer om de update naar W11, dat je dat dan zelf moest downloaden i.p.v. dat dat automatisch gaat.
Het gaat me voor nu een stap te ver om de hele zaak te demonteren en te kijken wat er op de processor gedrukt staat, maar ik ben wel even flabbergasted wat er nu aan de hand kan zijn. Mijn geheugen is altijd uitstekend, maar hoe dit zit, geen idee... :?
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben simpel (of niet): als Windows 11 netjes installeert en zonder waarschuwingen, errors of andere handmatig gefrobel met WIM-files, dan heb je gewoon een i7-8700.

Waarom? Windows 11 installeert default helemaal niet op een i7-4790. Plus, jouw moederbord kan geen i7-4790 aan op basis van de handleiding & socket ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Wat @MAX3400 aangeeft, het moederbord wat je aangeeft is alleen geschikt voor 8ste en 9e generatie Intel CPU's... daar past geen 4e generatie CPU in.

Je bent ben ik bang een beetje in de war... je hebt jezelf een keer een leuke upgrade gegeven en dit helemaal vergeten... maar goed, positieve verrassingen altijd leuk toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bosgra1
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb wel een keer mijn moederbord moeten vervangen, maar kan me niet herinneren dat ik destijds ook een andere processor heb gekocht. Wel zie ik in mijn berichtenarchief, dat ik mijn i7-4790 die ik hierboven noem, destijds verkocht heb.
Dit is echt heel raar, misschien dat het er onder hypnose nog eens uitkomt....

Het meest jammere is nog wel dat ik vond dat ik wel weer eens een nieuw systeem mocht, maar de pc is minder oud dan ik denk.

[ Voor 15% gewijzigd door Bosgra1 op 09-02-2022 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Bosgra1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:44:

Dit is echt heel raar, misschien dat het er onder hypnose nog eens uitkomt....
Pruimen werken daar ook goed voor hoor :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bosgra1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:44:

Het meest jammere is nog wel, dat ik vond dat ik wel weer eens een nieuw systeem mocht, maar de pc is minder oud dan ik denk.
CPU is dit jaar 6 jaar oud (sinds release) dus wat houdt je tegen? Ik koop elke drie jaar (afgerond op 3 maanden) een andere auto.

Maak je wel even een kras op de muur of een aantekening op je bank-app voor de komende uitgave ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34
volgens mij zijn er voldoende "CPU info" tooltjes beschikbaar waarmee je je geheugen nog even op kan frissen (pun intended) O-)

speccy, cpu-z, ...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgra1
MAX3400 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:49:
[...]

CPU is dit jaar 6 jaar oud (sinds release) dus wat houdt je tegen? Ik koop elke drie jaar (afgerond op 3 maanden) een andere auto.
Op zich een goed punt, alleen werd de CPU uitgebracht vanaf oktober 2017. ik weet het, voor sommigen alweer de dinosaurus onder pc's met ± 4,5 jaar, maar zo oud is ie nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
ach, ik heb november 2020 een gebruikt systeem gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPK4bloHMiUefF9Yzs08OEMoOsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGzASaiqGeARlVLhoBX6FOTe.png?f=fotoalbum_large
maar toen kwam Windows 11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB9Rhq_AC5y6otbeSwrMx6QvGtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xg5GrZZnXf6vO09HPtTHK14H.png?f=fotoalbum_large

:F ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Kees-Jan op 09-02-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosgra1
Sh*t, dat is wel waardeloos....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 16:08
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bijna antiek :>
Geen idee wat je met het systeem doet, maar mijn voorkeur zou uitgegaan zijn naar een goedkopere i3/i5
of een AMD ryzen. al is het maar voor het verbruik :9

Verder zou ik voor windows 11 alleen, geen upgrade uitvoeren. Weinig veranderingen op de GUI na, beter gewoon nog even windows 10 draaien en upgraden zodra de prijzen van hardware weer normaal zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 09-02-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Met een release-date van 2012 en end-of-life van 2015. Nogal wiedes dat Windows 11 dat niet pikt (staat ook in de technische notes van Windows 11).

Sorry, ligt in dit geval echt aan de hardware & koper; niet aan Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
MAX3400 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Met een release-date van 2012 en end-of-life van 2015. Nogal wiedes dat Windows 11 dat niet pikt (staat ook in de technische notes van Windows 11).

Sorry, ligt in dit geval echt aan de hardware & koper; niet aan Windows.
I know, maar ik had ook een beperkt budget en wilde wel een redelijk systeem.
Voor Windows 10 voldoet dit (ruimschoots) en Windows 11 valt over de CPU.
Als Microsoft gewoon op de Windows 10 toer was blijven varen was er geen enkel probleem geweest.

maar, het heet niet voor niets "Windows 11", hè?

Gewoon jammer, niets aan te doen. Voorlopig blijf ik dus op Windows 10. En daar heb ik geen probleem mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgra1
Marsjee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Bijna antiek :>
Geen idee wat je met het systeem doet, maar mijn voorkeur zou uitgegaan zijn naar een goedkopere i3/i5
of een AMD ryzen. al is het maar voor het verbruik :9

Verder zou ik voor Windows 11 alleen, geen upgrade uitvoeren. Weinig veranderingen op de GUI na, beter gewoon nog even Windows 10 draaien en upgraden zodra de prijzen van hardware weer normaal zijn :+
Ik werk met muzieksoftware, programma's welke natuurlijk wel de nodige rekenkracht vragen, vooral als de projecten groter beginnen te worden. Heb nu regelmatig dat de pc een paar tellen na moet denken om bv. van instrumenttrack te wisselen. Als dat gedurende een dag werken steeds gebeurt en de boel langzaamaan ook steeds slomer begint te worden, ga je wel eens denken aan een ander systeem.
Tegelijkertijd is het systeem 'nog maar' ruim 4 jaar oud, zou toch niet moeten kunnen gebeuren dat dit voorkomt tijdens het werken aan tracks.
Recent heb ik ook nog allerlei stappen gedaan om de pc meer te tunen voor gebruik van een zgn. DAW (Studio One 5.5 in mijn geval), maar dat was al aardig goed ingericht en wat ik nog kon doen hielp ook niet zo veel.
Daarnaast gebruik ik CCleaner en Ashampoo Windows optimizer als utility's om de boel soepel draaiend te houden, maar heel veel helpt het allemaal niet; reactie op wisselen van bv. instrumenttrack blijft traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:26:
[...]

I know, maar ik had ook een beperkt budget en wilde wel een redelijk systeem.
Voor Windows 10 voldoet dit (ruimschoots) en Windows 11 valt over de CPU.
Als Microsoft gewoon op de Windows 10 toer was blijven varen was er geen enkel probleem geweest.

maar, het heet niet voor niets "Windows 11", hè?

Gewoon jammer, niets aan te doen. Voorlopig blijf ik dus op Windows 10. En daar heb ik geen probleem mee hoor.
What's in a name? Microsoft had er ook voor kunnen kiezen om bepaalde hardwareisen te stellen vanaf een bepaalde build voor Windows 10... Windows 11 bestaat in principe alleen maar vanwege de gewijzigde interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
MicGlou schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:57:
[...]

What's in a name? Microsoft had er ook voor kunnen kiezen om bepaalde hardwareisen te stellen vanaf een bepaalde build voor Windows 10... Windows 11 bestaat in principe alleen maar vanwege de gewijzigde interface.
zichtbaar ja. "under the hood" zijn er wel degelijke wijzigingen qua beveiliging, vandaar ook de bepaalde CPU "eigenschappen" die vereist zijn en waar mijn CPU niet over beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:02:
[...]

zichtbaar ja. "under the hood" zijn er wel degelijke wijzigingen qua beveiliging, vandaar ook de bepaalde CPU "eigenschappen" die vereist zijn en waar mijn CPU niet over beschikt.
Mijn punt is dat deze wijzigingen/toevoegingen ook in Win10 doorgevoerd hadden kunnen worden... oftewel het nummertje 10 of 11 zegt wat dat betreft niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bosgra1 Denk dat je die i7-8700 gratis hebt gekregen bij je moederbord. Zat als ingebakken(gesoldeerd).
@Kees-Jan Speccy oOo _O-
Omzeilen tijdens install.. FTW

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosgra1
Hackus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:03:
@Bosgra1 Denk dat je die i7-8700 gratis hebt gekregen bij je moederbord. Zat als ingebakken(gesoldeerd).
Nee, zelf erin gezet, 100% zeker, aangezien ik dat altijd zelf doe. Raar dat ik dat wel weet, maar niet meer dat ik een nieuwere processor heb dan ik dacht. Zal de leeftijd zijn, denk ik.... o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Bosgra1 ik zou beginnen met ccleaner te verwijderen. Dat programma zit vol met extra meuk en sloopt wel eens meer dan dat het fixt.
Misschien een schone installatie van Windows en de kans is zeker aanwezig dat het allemaal soepeler draait.

Tijdens het werken met je track eens taakbeheer op het tabblad prestaties open zetten en kijken wat er naar 100% gaat als je die vertraging hebt. Misschien is het te weinig ram of iets. 64 GB lijkt me sterk dat dat te weinig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 09-02-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:36
[Afbeelding]
[Afbeelding]

omzeil je het toch even? win 11 installatie dan regedit openen wat invoeren en voila _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:30

Pierre

Van nature lui!

milotic schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:02:
[...]

omzeil je het toch even? win 11 installatie dan regedit openen wat invoeren en voila _/-\o_
Gewoon dit doen, heb je geen regedit voor nodig.

https://makmodo.com/how-to-bypass-windows-11-requirements/

[Windows 11] Ervaringen & Discussie Hier staat voldoende in.

[ Voor 11% gewijzigd door Pierre op 09-02-2022 19:10 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
milotic schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:02:
[...]

en dan ineens geen updates meer krijgen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
TPM en secure Boot is geen issue, hè?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB9Rhq_AC5y6otbeSwrMx6QvGtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xg5GrZZnXf6vO09HPtTHK14H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 21:53
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:35:
[...]

TPM en secure Boot is geen issue, hè?
[Afbeelding]
Wat ben je nu allemaal aan het jammeren?

Je kaapt een topic van een ander en begint te klagen over dat je 8 jaar oude systeem niet de nieuwste software kan draaien.

Net zoals al aan vele andere mensen op Tweakers uitgelegd is, heeft jouw Windows 10 gewoon tot 14 oktober 2025 support van Microsoft.

Tegen die tijd is je cpu meer dan 11 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
en doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic is helaas behoorlijk aan het ontsporen, daarom dicht.

Zoals altijd, post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.