Draadloos signaal beetmelder opvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:44
Hallo allemaal,

Bij het (karper)vissen maak ik gebruik van beetmelders.
Hier loopt de vislijn over een wielletje, wanneer er beweging wordt gedetecteerd komt er geluid uit, en stuurt hij een signaal naar de draadloze ontvanger, die ook geluid maakt en het led lampje met de juiste kleur gaat branden.

Nu zijn de leds op de beetmelders zelf erg zwak en is het vaak lastig te zien welke beetmelder is geactiveerd als ze dicht bij elkaar staan.

Nu is mijn vraag of iemand weet of het mogelijk is om het signaal wat vanaf de beetmelder naar de ontvanger wordt gestuurd op te vangen met een eigen device. Bijvoorbeeld een NodeMCU/ESP32/Arduino met een antenne, zodat ik hier mijn eigen leds aan kan koppelen die wel voldoende licht geven.

Het probleem is dat ik geen idee heb op welke frequentie ze werken en hoe ik dit signaal zou kunnen opvangen. Of is dit op de een of andere manier beveiligd en helemaal niet mogelijk om op te vangen?

Het gaat om de volgende beetmelders:
https://www.prologicfishing.com/products/bite-alarms/alarm-sets/k3-bite-alarm-set

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 14:59
Maar het hele idee van deze set is toch dat op de ontvanger het ledje gaat branden van de corresponderende beetmelder, dan weet je toch al welke het is?

Wat je beschrijft is dus zeg maar een tweede ontvanger maar met dikkere lampen erop...

Het ontvangen ansich zal niet de grootste uitdaging zijn, daarvoor hoef je alleen de juiste frequentie te weten. (Het zal wel in het 2.4ghz gebied liggen.)
Maar vervolgens het signaal interpreteren is een heel ander verhaal, wel/niet gecodeerd. etc
Dan moet je er ook nog uit gaan pluizen welke signaaltje welke melder etc.
Aardig hobby project wordt dat, en nergens zijn de specs te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dieks77 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:25:
Maar het hele idee van deze set is toch dat op de ontvanger het ledje gaat branden van de corresponderende beetmelder, dan weet je toch al welke het is?

Wat je beschrijft is dus zeg maar een tweede ontvanger maar met dikkere lampen erop...

Het ontvangen ansich zal niet de grootste uitdaging zijn, daarvoor hoef je alleen de juiste frequentie te weten. (Het zal wel in het 2.4ghz gebied liggen.)
Maar vervolgens het signaal interpreteren is een heel ander verhaal, wel/niet gecodeerd. etc
Dan moet je er ook nog uit gaan pluizen welke signaaltje welke melder etc.
Aardig hobby project wordt dat, en nergens zijn de specs te vinden...
2.4Ghz is wifi, dus dat is niet simpel de correcte frequentie weten, maar ook hoe te onderscheiden van de overige apparaten op die frequentie

ik zou dit een stuk analoger aan pakken.
Vervang die led op de ontvangenr door een optocopler, en hang er een zo grote lamp en toeter aan als je zelf wilt !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:44
bedankt voor jullie reacties.

Het idee van deze set is inderdaad dat je op de ontvanger makkelijk kan zien bij welke hengel je moet zijn.
De lampjes op de ontvanger zijn dan ook een stuk sterker dan die van de beetmelders zelf.

Het idee is eigenlijk om per beetmelder een aparte ontvanger te maken met een sterkere lamp en deze bij de hengel neer te zetten, zodat ik duidelijk kan zien waar ik naar toe moet en het pad er naar toe ook nog verlicht wordt.

edit;

Zou het mogelijk zijn om met een HackRF het signaal op te vangen om er zo achter te komen welke frequentie het is?
Heb hier zelf geen ervaring mee, heb wel ervaring met Arduino/ESP32, maar geen idee hoe je het signaal hiermee zou kunnen opvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door kattenbeld op 10-02-2022 10:12 ]