HP Microserver Gen8 ESXI CPU limit/reservation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39
Ik heb een HP MicroServer Gen8 draaien, standaard hardware.
Nu heb ik hier ESXI op geinstalleerd met 3 machines:
- HomeAssistant
- Xpenology
- Linux Light

In de Microserver zit een Celeron CPU G1610T @2.3 GHz en 8 GB geheugen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-LAj6vWQa8A-vhnnGgTNyaatLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wbt0Dbrm9tmkKcxZ2JRJa9Do.png?f=user_large

Nu gebeurt het vrij regelmatig dat m'n Xpenology eruit klapt, totaal niet meer te benaderen. Een hard reset is de enige mogelijkheid.
Nu is dat altijd zo als de CPU van de Microserver vol belast is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd3DRkjXzi4EPRakos_VbpmoJaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoDDIXpoHP7kX8jKoQULFgmI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik CPU-limits instellen per machine zodat dit niet meer kan voorkomen, liever iets tragere machines die wel stabiel zijn dan dat ze eruit klappen.

Maar hoe doe ik dat het beste?
Domme vraag wellicht, maar het is een 2.3 ghz processor met 2 cores, betekent dat, dat ik 4.6 ghz kan verdelen over de 3 servers als ik ze allemaal 1 processor geef?
Of moet ik ze juist 2 processors geven en de 2.3 ghz verdelen over 3 machines?
Maar ESXI gebruikt natuurlijk ook snelheid.
Op dit moment heb ik dit ingesteld staan:
- Linux Light 1 CPU met 500 MHZ Limit.
- Home Assistant 1 CPU met 1000 MHz Limit.
- Xpenology 2 CPU's met 2000 MHz Limit.

Dit zijn totaal willekeurig ingegeven waardes en zal wellicht niks van kloppen.

Hoe zou ik dit het beste kunnen inregelen dat het een beetje stabiel blijft draaien?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 18:03
Select the maximum CPU clock speed for a VM processor. This frequency is the maximum frequency for a virtual machine, even if this VM is the only VM running on the ESXi host or cluster with more free processor resources. The set limit is true for all virtual processors of a VM. If a VM has 2 single-core processors, and the limit is 1000 MHz, then both virtual processors work with a total clock speed of one million cycles per second (500 MHz for each core)
Ik weet niet hoe avontuurlijk je bent, maar kaal Linux op je Microserver met Docker zal de performance wel aanzienlijk verbeteren. Tijdje terug met een zelfde Microserver (o.a. HomeAssistant en Plex) Ubuntu en Docker erop gezet ipv ESXi en 5 VMs. Alles is veel soepeler dan met ESXi. Het is al niet de snelste CPU en met die 8GB is het al vrij krap als je ook nog eens meerdere VMs gaat draaien.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:15
Als kaal Linux te complex is kan je aan Proxmox denken ipv esxi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ora et Labora schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:28:
...Hoe zou ik dit het beste kunnen inregelen dat het een beetje stabiel blijft draaien?...
Op deze manier gaat je dat niet lukken. Je stelt vast dat je NAS niet meer werkt. Je ziet dat de CPU van je esxi host dan op 100% zit. En nu denk je dat op te gaan lossen door de NAS nog minder resources te geven? Klinkt als de manier om het probleem nog veel vaker tegen te gaan komen.

Je zult toch eerst moeten onderzoeken wat er nou daadwerklijk aan de hand is. Is het inderdaad de NAS die zoveel resources vraagt dat je server het niet meer bij kan benen? Of is het één van de andere VM's die zoveel vraagt dat er voor je NAS te weinig overblijft? Of is het esxi zelf die ineens teveel claimt? Of is het misschien een bug in je NAS software die altijd wel optreedt, hoeveel resources je hem ook geeft?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Zelf nog steeds een Gen8 microserver staan, maar bij mij werd al gauw duidelijk dat die standaard CPU om te huilen is, en heb ik al snel vervangen voor een Xeon. Zoveel genot van! Heb eerst een upgrade gedaan naar een E3-1265L (4c/8t, 2.4ghz) en dat kan prima met een stock cooler. Die ligt nu hier in de la, inmiddels heb ik de Gen8 voorzien van een e3-1240v3 (4c/8t, 3.4ghz), ook met stock cooler en de case fan wat harder.

Was altijd een voorstander van Esxi op de Gen8, inclusief Xpenology en andere zaken, maar sinds een half jaar draai ik nu UnRaid, en alles in Docker containers. Geeft de Gen8 weer wat langere levensduur want met Esxi en VM’s liep ik de laatste tijd al gauw tegen de max. aan, vooral qua geheugen. Die heb ik ook vrij snel naar 16gb getild, was destijds wel een duur geintje maar wel erg prettig.

Mocht je interesse hebben in de e3-1265L, stuur maar een PB. Mag voor een prikkie weg. Op eBay en andere plekken is die ook wel te vinden voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:14
De machine is qua specs (CPU/RAM) vrij karig, dat is nou eenmaal een feit :) Met 3 VM's heb je meerdere keren de overhead van een volledig OS. Ik werkte vroeger met m'n thuisserver ook op die manier, maar ben nu overgestapt op Docker en dat scheelt resources. Bij mij zit het als volgt in elkaar: ESXi > Ubuntu > Docker

Op zich zou Ubuntu rechtstreeks op de fysieke machine installeren ook nog de overhead van ESXi schelen, maar ik heb soms wel eens behoefte om bijv. even een W10 VM te draaien.

Omdat Docker best een steile leercurve kan hebben als beginner kan ik je Portainer aanraden, dan heb je een handige webinterface om je containers te beheren. Vervolgens nog de Watchtower container erop, deze zorgt dat je Docker containers bijgewerkt blijven.

Je hebt dan het onderhoud voor Ubuntu nog over, maar dat kun je ook automatisch laten doen door unattended-upgrades. De Ubuntu VM waar Docker bij mij op draait log ik nooit op in eigenlijk, updates en reboots gaan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:14
Je zou de Microserver nog kunnen vervangen voor een gebruikte Dell desktop bijv. V&A aangeboden: 3x Dell Optiplex 7010 16GB geheugen en SSD (120/240GB) als dit voldoet qua hoeveel schijven je er in kwijt wil kunnen. Zulke zakelijke desktops zijn lekker degelijk en qua specs over het algemeen voldoende voor een niet te extreem thuislabje.

Qua CPU performance al een stuk beter. En een keer zoveel geheugen erin. Voordeliger dan nieuwe hardware kopen. Energieverbruik zal vermoedelijk wel iets hoger zijn dan je huidige Microserver. Ik heb een oude Lenovo i5 met alleen een SSD erin en die doet idle 30W met bovengenoemde ESXi/VM/Docker setup.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2022 12:20 ]

Pagina: 1