Toon posts:

Juiste TV kopen - Samsung of LG

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ultras34
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-06-2022
Goedemorgen allen,

Het is eindelijk zover. Ik ben binnenkort van plan om de juiste Smart TV te kopen. Wellicht is dit te zoveelste topic maar toch wil ik het een poging wagen. Met jullie hulp en advies kom ik een stuk verder.

Ik heb de laatste dagen verdiept in de TV wereld. Er zijn tegenwoordig 8K TV's te koop. Dit is voor mij niet nodig. Aangezien ik ook een 75'' moet kopen zijn de prijzen zeer hoog.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Samsung of een LG. Bij de LG heb je de handige 'muis' afstandsbediening. Helaas krijg je dit niet bij een Samsung. Daarnaast draaien deze twee een ander 'Smart platform / OS'. De Samsung op Tizen en LG op WebOS.

Op Coolblue en Mediamarkt heb ik gefilterd op 100Hz helaas zijn de prijzen bij 75'' vrij hoog. De 50Hz zijn wel betaalbaar. Wat is jullie ervaring met een 50Hz TV?

Dit is waar ik op zoek ben:

- Samsung of LG
- Budget €1000 / €1200.
- 75''
- Waar kijk ik naar: IP TV en/of Netflix.

Onderstaande heb ik zojuist gevonden op CoolBlue:

https://www.coolblue.nl/p...ung-qled-75q64a-2021.html
https://www.coolblue.nl/p...al-uhd-75tu7020-2020.html
https://www.coolblue.nl/p.../lg-75up77006lb-2021.html

Ik hoor graag en hartelijk dank alvast!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:06
Alle televisies die je op het oog hebt vallen in de categorie "zo groot mogelijk scherm ten koste van de beeldkwaliteit". Ze hebben geen lokale dimming, niet de sterke lampen om wat met HDR te kunnen en alleen de Q64A in je lijstje heeft een breed kleurenbereik. Is dat wat je wilt?

• ultras34
dmantione schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:39:
Alle televisies die je op het oog hebt vallen in de categorie "zo groot mogelijk scherm ten koste van de beeldkwaliteit". Ze hebben geen lokale dimming, niet de sterke lampen om wat met HDR te kunnen en alleen de Q64A in je lijstje heeft een breedt kleurenbereik. Is dat wat je wilt?
Hmm zojuist gekeken naar de Q64A wel slechte beoordeling op het geluid. Blijkbaar is deze niet voldoende.
Jou advies zou dus zijn voor een 65'' en dan 100Hz bijvoorbeeld? Of een 75'' scherm met 100Hz (dus sparen)

• dmantione
Ik zie 100Hz niet als het allerbelangrijkste, daar hebben vooral spelfanaten profijt bij. Wat voor de beeldkwaliteit een veel grotere invloed heeft is lokaal dimmen en de hoeveelheid zones, een breed kleurenbereik en de max. helderheid (vanaf 500 cd/m² acceptabel, vanaf 1000 cd/m² goed). Dan een afweging maken tussen IPS (betere kijkhoeken) of VA (beter contrast).

Inderdaad lijkt me een goede 75" kopen voor dit budget niet mogelijk en zul je omlaag moeten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dmantione schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:52:
Ik zie 100Hz niet als het allerbelangrijkste, daar hebben vooral spelfanaten profijt bij. Wat voor de beeldkwaliteit een veel grotere invloed heeft is lokaal dimmen en de hoeveelheid zones, een breed kleurenbereik en de max. helderheid (vanaf 500 cd/m² acceptabel, vanaf 1000 cd/m² goed). Dan een afweging maken tussen IPS (betere kijkhoeken) of VA (beter contrast).

Inderdaad lijkt me een goede 75" kopen voor dit budget niet mogelijk en zul je omlaag moeten.
100hz heeft niets te maken met games, de input gaat toch altijd of 60hz of 120hz zijn.

• dmantione
100Hz staat in LCD-technologie gelijk aan 120 Hz, dus een 100Hz TV kan ook 120Hz. Spellen zijn de enige signaalbronnen die dat soort refreshrates kunnen genereren. Televisie is altijd 50Hz en films zijn 24Hz. Daar hoef je het echt niet voor te doen. Het is iets genuanceerder dan ik nu stel, maar de moraal van het verhaal is wel dat 100Hz niet de meest belangrijke specificatie van een televisie is voor het gestelde gebruik.

Bijvoorbeeld een Hisense U8QF met 50Hz/60Hz is vaak een veel betere koop dan in een willekeurige 100/120Hz-televisie in hetzelfde prijsbereik. Vanwege de aanwezigheid van een volwaardigde FALD-verlichting zet die gewoon een veel mooier plaatje op het beeld.

• ultras34
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Kortom de local dimming is ook zeer van belang dus?

Mijn overzicht (eerste bericht) heeft de 2 samsungs de Edge Lit. En de LG heeft geen local dimming.

Op Coolblue zie ik nu diverse types is het 'slechts' tussen deze?

Daarnaast weet ik eigenlijk niet of ik IPS of VA moet nemen. TV komt gewoon in de woonkamer staan, waarom zou ik dan een VA moeten nemen?

• dmantione
Bij LCD is de verlichting heel belangrijk voor de beeldkwaliteit. Enerzijds vanwege stoorlicht: Licht dat door het paneel stijpelt terwijl dat niet moet en ook vanwege de unformiteit; je wilt evenveel licht op elke plaats op het scherm hebben. Stoorlicht zorgt dat zwart niet zwart is, maar zorgt ook dat kleuren minder kleurrijk worden. Slechte uniformiteit kan zorgen dat een wit beeld er "vlekkerig" uitziet.

Je kunt vanaf de rand verlichten of je kunt direct achter het scherm verlichten. Als je vanaf de rand verlicht heb je de minste controle over de verlichting. Je kunt het scherm wel dunner maken dan bij directe verlichting, maar lokaal dimmen is haast onmogelijk. Bij grote televisies is randverlichting vaak een heel slecht idee, omdat de afstand naar het midden van het scherm groot is en het dan heel lastig wordt het scherm gelijkmatig te belichten.

Directe verlichting maakt het scherm dikker, maar heeft geel meer controle over wat je waar verlicht. Directe verlichting is op zich geen enkele garantie, bij goedkope televisies kunnen fabrikanten het verknallen ("gewoon een goedkope lamp erachter") waardoor je alsnog slechte resultaten bereikt. Goed uitgevoerd kun je met directe verlichting evenwel een veel hogere uniformiteit bereiken en belangrijker, lokaal dimmen is mogelijk.

Luxe televisies hebben FALD-verlichting. FALD is directe verlichting waarbij het scherm in een groot aantal zones verdeeld wordt (tientallen, honderden tot duizenden) en bij elke zone kan de lichtsterkte afzonderlijk geregeld worden. Hoe meer zones een televisie heeft, hoe beter de televisie in staat is stoorlicht te vermijden en perfect zwart op het beeld neer te zetten. Het werkt ook de andere kant op: Als je beter in staat bent stoorlicht te vermijden, dan kun je de lampen ook harder laten branden als het te tonen beeld daarom vraagt. FALD gaat daarom vaak samen met een hoge helderheid, zodat HDR mogelijk wordt.

Voor de keuze IPS of VA: Zit de hele familie rondom de televisie heen, dan is IPS vaak de betere keus vanwege betere kijkhoeken. VA heeft een beter contrast en is dus beter in staat om stoorlicht te verhinderen. Zit je altijd recht voor de televisie, dan wil je VA hebben.

Eén en ander houdt ook verband met de lichtomstandigheden in de ruimte. In de zomer bij hoge zon zal je je minder snel aan stoorlicht storen. (Je wilt dan nog steeds een televisie met goede verlichting, omdat je dan een TV wilt die veel licht kan geven.) Kijk je 's avonds in het donker, dan is stoorlicht zeer hinderlijk.

Om het nog complexer te maken hebben de allerbeste televisies VA-panelen met speciale filters om de kijkhoeken te verbeteren. Die filters helpen enorm en zorgen dat VA wa betreft kijkhoeken beter kan zijn dan IPS.

[Voor 3% gewijzigd door dmantione op 11-02-2022 15:51]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:56
Is er een reden dat je alleen naar LCD kijkt? voor 1200 euro kan je tegenwoordig ook al OLED krijgen volgens mij.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dmantione schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:27:
100Hz staat in LCD-technologie gelijk aan 120 Hz, dus een 100Hz TV kan ook 120Hz. Spellen zijn de enige signaalbronnen die dat soort refreshrates kunnen genereren. Televisie is altijd 50Hz en films zijn 24Hz. Daar hoef je het echt niet voor te doen. Het is iets genuanceerder dan ik nu stel, maar de moraal van het verhaal is wel dat 100Hz niet de meest belangrijke specificatie van een televisie is voor het gestelde gebruik.

Bijvoorbeeld een Hisense U8QF met 50Hz/60Hz is vaak een veel betere koop dan in een willekeurige 100/120Hz-televisie in hetzelfde prijsbereik. Vanwege de aanwezigheid van een volwaardigde FALD-verlichting zet die gewoon een veel mooier plaatje op het beeld.
Hz gaat bij die claims puur om de beeldverwerkingssoftware. Ik zou het in ieder geval negeren.

Films zijn overigens over het algemeen 23.976hz.

Over het stukje VA vs IPS, in het geval van een 75" ga je al snel last hebben van slechte kijkhoeken vermoed ik. Als je dichtbij zit zullen de uitersten van het scherm al problemen met de kijkhoek vertonen in het geval van een VA paneel. Als de kijkafstand wat verder weg is zou VA mijn voorkeur hebben, want IPS heeft simpelweg geen goed contrast. Bij IPS is zwart grijs, terwijl het bij VA zwart eerder zonder grijs is.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-02-2022 15:54]

• ultras34
borft schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:49:
Is er een reden dat je alleen naar LCD kijkt? voor 1200 euro kan je tegenwoordig ook al OLED krijgen volgens mij.
Ben op zoek naar een 75 inch. En bij de OLED is deze vrij duur..

• ultras34
Ik zal recht voor TV zitten. Dus een VA Paneel is inderdaad goed voor mij.

Wat betreft de local dimming er zijn er aantal: https://www.coolblue.nl/advies/local-dimming.html
Meeste (betaalbare) TV's hebben blijkbaar de EDGE-LIT. De overige zijn best wel duur als ik kijk naar de 75' en 65'' Smart TV's.

Nu heb ik deze ook gevonden. Is een 100Hz. Of deze een local dimming heeft weet ik niet..

https://www.plattetv.nl/p...W1Rmu4lw13NMaAjU0EALw_wcB

• dmantione
De Q74T heeft randverlichting en dus geen lokale dimming. Dat begint bij de Q80T.

• dmantione
75" is een beetje een niche waar OLED niet zo concurrerend is, omdat de fabriek niet optimaal ingericht is voor die maat: De omvang van de glasplaat waar OLED-schermen uitgesneden worden zorgt dat er vrij veel materiaal weggegooid moet worden. 75" is dus inderdaad een maat waar LCD nog interessant is.

Waar je op aan het stuiten bent is evenwel precies het pijnpunt van LCD: Hoe meer lampjes, hoe beter de beeldkwaliteit, maar elk lampje heeft een kostprijs en moet nauwkeurig afgesteld worden. Om die reden is het in de kleinere maten amper de moeite om nog naar LCD te kijken en alleen als er argumenten zijn tegen OLED zoals zon die op het beeld schijnt, is het in de kleinere maten nog zinnig naar LCD te kijken.

In 75" is dat dus een ander verhaal, maar zoals je ervaart, ga je voor €1200 geen goede 75" TV kunnen kopen. Je zult dus of het budget moeten verhogen, of met een kleinere TV genoegen nemen, maar in dat geval kan OLED weer wel in beeld komen.

• ultras34
Goedemorgen allen,

denk dat ik mijn keuze heb wel gemaakt. Ik ga voor een Sony :) Gisteren nog even langs de Mediamarkt. Goed verkoper met kennis uiteraard heeft mij overgehaald om een Sony te nemen.

De XR75x92J kost momenteel €1799 met €100 cashback. Daarnaast nog een korting van energie wat ik nog moet regelen. Kom ik uit op zo een €1500 totaal.

Het is een 100Hz TV: https://www.mediamarkt.nl...-75x92j-2021-1691846.html
Het is ook een Full array TV.

Volgens de verkoper is dit wel een koper voor €1500 - 75inch en met deze opties
Wat vinden jullie ervan?

• ultras34
Zie nu toevallig ook deze op Coolblue stukje goedkoper: https://www.coolblue.nl/p...lf89w%2Caclr_1100liPXCTXq

Ook een 100Hz met Full array.. Alleen het is een KE model (volgens de verkoper is dit een 2020 model).

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 14:18
ultras34 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:30:
Goedemorgen allen,

denk dat ik mijn keuze heb wel gemaakt. Ik ga voor een Sony :) Gisteren nog even langs de Mediamarkt. Goed verkoper met kennis uiteraard heeft mij overgehaald om een Sony te nemen.

De XR75x92J kost momenteel €1799 met €100 cashback. Daarnaast nog een korting van energie wat ik nog moet regelen. Kom ik uit op zo een €1500 totaal.

Het is een 100Hz TV: https://www.mediamarkt.nl...-75x92j-2021-1691846.html
Het is ook een Full array TV.

Volgens de verkoper is dit wel een koper voor €1500 - 75inch en met deze opties
Wat vinden jullie ervan?
Die energiedeals zijn altijd duur. Ik zou dus even heel goed vergelijken of je die tv-korting niet driedubbel uit eigen zak betaalt 😳

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:13
Voor IP TV en Netlfix standaard heb je geen Full Array Local Dimming tv nodig. Een 75TU7020 volstaat dan prima.

Wanneer je wel van plan bent om HDR materiaal te gaan kijken, is de 75XH9005 een goede keus met jouw budget. Qua beeldkwaliteit is er weinig verschil tussen de XH9005 en de X92J. Voor een stap hoger kom je uit bij de Sony 75XH9505, dit model biedt over all een veel betere beeldkwaliteit en de meeste bang for the buck in 75'' formaat.

• dmantione
1500 voor een X92J is op zich een hele nette prijs, maar... dat energiecontract dat je erbij krijgt, daar moet je héél goed mee oppassen, daar kunnen adders onder het gras vandaan komen, zeker met de huidige energieprijzen. Als je nu een energiecontract afsluit betaal je de volle mep, ik zou niets anders dan variabele tarieven willen als ik nu iets zou afsluiten.

Technisch is de X92J een FALD met 32 zones, dus instap-FALD, maar zal al een heel wat beter plaatje neerzetten dan de televisies met randverlichting. En daar is geen HDR-beeldmateriaal voor nodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee