Toon posts:

Vloerverwarming reageert traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:27
3 jaar geleden heb ik dit huis uit 1994 gekocht. Op de benedenverdieping gelijk vloerverwarming laten invrezen, een MOSO bamboe vloer erbovenop en door het hele huis Tado radiatorknoppen of een thermostaat (voor beneden aan de zoneklep voor de vloerverwarming). Bijgevoegd een foto van pomp en verdeler.

Helaas door een conflict met de installateur nooit goede after care gehad en dus zelf er wat mee gespeeld. Zo heb ik de themostaatknop op 40 graden gezet zodat de vloer niet te warm wordt (Max 29 graden).Dit nagemeten met een IR thermometer. Verder alle groepen helemaal open. Toen ook het tado schema ingesteld op dag en nacht verwarmen beneden want het temperatuur verval was nogal groot (2 graden) wat ‘s ochtends uren kostte om weer op te warmen.

Nu heb ik onlangs Tonzon vloerisolatie onder de vloer laten plaatsen (niet in uitbouw) en ben ik opnieuw aan het kijken naar het gedrag van de vloerverwarming en valt me op dat het nog steeds niet heel snel gaat. Kortom, wat gaat er mis? Heb vooral het “gevoel” dat de vloer de warmte niet goed op kan nemen.

Ook is de vloer (altijd al) kouder in de uitbouw logisch want hier is geen goede vloerisolatie. Hoe kan ik de verdeler (en/of pomp) beter afstellen voor een fijner klimaat in uitbouw en lager verbruik? De Grundfos UPM-3X pomp staat op de fabrieksinstellingen (prop. druk met auto adapt).

Mijn CV ketel is een Nefit Proline CW5 die ik op 18kw heb gelimiteerd. De aanvoer temperatuur staat op 60 graden ivm oudere radiatoren in het huis. De CV pomp staat op 70% Max en 50%min.

Ik heb al met de groep knoppen op de verdeler gespeeld zodat ze alle vijf een gelijke retour temperatuur van zo’n 26 graden hebben als er 40 aangevoerd wordt. Hiervoor 1 groep bijna volledig dicht moeten draaien wat me zorgen baart?

Hebben jullie nog goede tips hoe dit aan te pakken?

MacBook Pro 14" 2021

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Even een leken idee: aangezien je dus 60 graden nodig hebt voor je radiatoren is het niet een idee om daar wat aan te doen? Want nu knijpt je vloerverwarming best veel om het niet boven de 40 graden aan te voeren.

Kan je niet met ventilators onder je radiatoren wat doen zodat je van de 60 graden af kan? Of ze vervangen voor lage temperatuur exemplaren?

Maar zou er toch over nadenken of je niet expertise moet inhuren zeker voor je vloerverwarming deel.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:47
Pas je nachtverlaging toe of heb je 24/7 dezelfde temperatuur op je thermometer?

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-01 15:34

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wat is traag? hoelang duurt het voordat het om bijvoorbeeld 1 graden warmer te krijgen in huis?

Usenet handleidingen

• paulmadejong
Barrycade schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:31:
Even een leken idee: aangezien je dus 60 graden nodig hebt voor je radiatoren is het niet een idee om daar wat aan te doen? Want nu knijpt je vloerverwarming best veel om het niet boven de 40 graden aan te voeren.

Kan je niet met ventilators onder je radiatoren wat doen zodat je van de 60 graden af kan? Of ze vervangen voor lage temperatuur exemplaren?

Maar zou er toch over nadenken of je niet expertise moet inhuren zeker voor je vloerverwarming deel.
Waarschijnlijk kan hij nog wel lager. Stond ooit op 80 zelfs. Investering voor lage temperatuur radiatoren komt wel bij vervanging CV voor warmtepomp ooit.

Professionele hulp heb ik naar zitten kijken maar kon eigenlijk niets vinden binnen onze regio.

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
ChiMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:37:
Pas je nachtverlaging toe of heb je 24/7 hetzelfde temperatuur op je thermometer?
Initieel had ik 18 ‘s nachts en 20 overdag die twee graden opwarmen duurde dik vier uur. Daarna tussen een 24u schema van 20 graden gemaakt.

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
TheDudez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:38:
Wat is traag? hoelang duurt het voordat het om bijvoorbeeld 1 graden warmer te krijgen in huis?
Ruim vier uur voor twee graden. Ook koelt het best snel af voor m’n gevoel.

[Voor 8% gewijzigd door paulmadejong op 09-02-2022 11:29]

MacBook Pro 14" 2021

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:56
Hmm, dat lijkt me niet ongewoon traag opzich. Volgens mij wordt nachtverlaging over het algemeen afgeraden in combinatie met vloerverwarming en/of lage temperatuurverwarming.

Als je het 2 graden laat afkoelen, koelt ook de vloer af. Als dan de verwarming de volgende ochtend aangaat, moet ie eerst de vloer opwarmen, voordat ie de ruimte gaat opwarmen.

Overigens lijkt 40 graden me erg hoor, weet je zeker dat je vloer daar tegen kan?

[Voor 44% gewijzigd door borft op 09-02-2022 11:31]

• Jumpman
  • Laatst online: 23:45
Vier uur voor twee graden is niet vreemd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• paulmadejong
borft schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
Hmm, dat lijkt me niet ongewoon traag opzich. Volgens mij wordt nachtverlaging over het algemeen afgeraden in combinatie met vloerverwarming en/of lage temperatuurverwarming.

Als je het 2 graden laat afkoelen, koelt ook de vloer af. Als dan de verwarming de volgende ochtend aangaat, moet ie eerst de vloer opwarmen, voordat ie de ruimte gaat opwarmen.

Overigens lijkt 40 graden me erg hoor, weet je zeker dat je vloer daar tegen kan?
Met 40 graden word de vloer niet veel warmer dan 28 graden. Vandaar dat ik ook het gevoel heb dat er iets niet goed gaat. De knop0en van alle vijf de groepen volledig open lijkt me ook niet ideaal?

Met nu een goed geïsoleerde vloer zou nachtverlaging toch moeten kunnen? Kan bij nieuwbouw toch ook!

[Voor 6% gewijzigd door paulmadejong op 09-02-2022 11:57]

MacBook Pro 14" 2021

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-01 20:38
Bij nieuwbouw is het ook traag, ik verlaag 0.5 graad zodat de ketel s'nachts niet aanslaat.

En in de ochtend een wat langere run kan doen om het weer een beetje bij te werken. (meestal koelt het net geen 0.5 graad af in de nacht bij ons nieuwbouw huis)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
paulmadejong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Met 40 graden word de vloer niet veel warmer dan 28 graden. Vandaar dat ik ook het gevoel heb dat er iets niet goed gaat. De knop0en van alle vijf de groepen volledig open lijkt me ook niet ideaal?

Met nu een goed geïsoleerde vloer zou nachtverlaging toch moeten kunnen? Kan bij nieuwbouw toch ook!
Bij nieuwbouw is er wel wat meer goed geisoleerd dan alleen de vloer.

• borft
paulmadejong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Ik woon in een nieuwbouwhuis (uit 2020) (met lage temperatuursvloerverwarming). Hier wordt nachtverlaging afgeraden. Waarom ook? Het verlaagt je comfort en bespaart nagenoeg niets. Eigenwijs als ik ben, heb ik toch een nachtverlaging van 1 graag ingesteld, dat zorgt ervoor dat de WP pas 's ochtends weer aanslaat (als ie al aangaat). Het is dan heel snel weer op temperatuur, maar dat komt natuurlijk ook doordat er heel veel warmte in de vloeren en muren opgeslagen is.

Hier staat de (max) watertemperatuur op 32 graden, geen idee hoe warm de vloer precies wordt. Maar met 40 graden water, worden je leidingen toch 40 graden lijkt me, geen idee wat het beton en/of de vloer daar bovenop van vinden.

[edit]
precies wat @tweedebas dus ook zegt :)

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-01 15:34

TheDudez

Usenet stofzuiger!

paulmadejong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Ruim vier uur voor twee graden. Ook koelt het best snel af voor m’n gevoel.
Dat is niet traag voor vloerverwarming. Je hebt denk ik betere isolatie nodig als het te snel afkoelt. Nacht verlaging kan wel maar zou niet meer doen dan 1 graad lager.

[Voor 9% gewijzigd door TheDudez op 09-02-2022 12:21]

Usenet handleidingen

• ChiMan
@paulmadejong mijn advies is om constant dezelfde temperatuur aan te houden.
Bespaar je gelijk ook op je gasverbruik.

• paulmadejong
Hmmm blijkbaar heb ik een verkeerd beeld van vloerverwarming😉. Ga maar voor geen nachtverlaging, vooral het hardere werken van de CV om die twee graden te verwarmen zorgt voor wat getik in oudere radiatoren wat ook niet ideaal is. Laag gasverbruik is m’n doel dus houd de temperatuur maar constant.

Ik heb ooit de vloerverwarming thermostaat op 40 gezet in de hoop zo die 4 uur opwarming te verbeteren. Begrijp dus dat eigenlijk geen zin heeft?

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
ChiMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:27:
@paulmadejong mijn advies is om constant dezelfde temperatuur aan te houden.
Bespaar je gelijk ook op je gasverbruik.
Ik zet hem nu op 19,5 overdag en 19,4 in de nacht.

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
TheDudez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is niet traag voor vloerverwarming. Je hebt denk ik betere isolatie nodig als het te snel afkoelt. Nacht verlaging kan wel maar zou niet meer doen dan 1 graad lager.
Ik heb sinds een paar dagen de nieuw tonzon met een Rd van 7, dus daar verwacht ik wel wat van. Hoe kan ik dit eigenlijk gaan merken? Verdeler opnieuw instellen? Thermostaat op de verdeler omlaag?

Hopelijk komt er ook nog binnenkort extra spouwmuur isolatie. Glas is al HR++ of HR+++ 😀. Kortom aardig op weg naar lage temperatuur verwarming. Het huis is trouwens een hoekhuis dus spouwmuur isolatie verwacht ik ook nog veel van 😀

Wil de CV nog niet lager zetten om niet het effect van Tonzon te missen trouwens. Bij de oude radiatoren ga ik nog folie aanbrengen ook 😀

[Voor 5% gewijzigd door paulmadejong op 09-02-2022 13:25]

MacBook Pro 14" 2021

• ChiMan
paulmadejong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:01:

Ik heb ooit de vloerverwarming thermostaat op 40 gezet in de hoop zo die 4 uur opwarming te verbeteren. Begrijp dus dat eigenlijk geen zin heeft?
VVW theromostaat op 40 graden is goed.

Controleer of je vvw pomp continue of variabel draait.
In jouw geval moet het op continue pompen.

[Voor 14% gewijzigd door ChiMan op 09-02-2022 13:40]

• paulmadejong
ChiMan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:39:
[...]

VVW theromostaat op 40 graden is goed.

Controleer of je vvw pomp continue of variabel draait.
In jouw geval moet het op continue pompen.
Zoals ik het begrijp, staat de pomp op constante druk met auto adapt. Hierna gaat hij terug naar de operationele modus met 1 groen en 1 oranje lampje. Ik heb nog nooit meer dan 1 oranje lampje zien branden eigenlijk?

[Voor 16% gewijzigd door paulmadejong op 09-02-2022 14:41]

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
Inmiddels heb ik het systeem redelijk afgeregeld en wordt de vloer mooi egaal warm.

Wel heb ik nog een ketel vraag die ik ook bij tado heb neergelegd maar ben wel benieuwd naar een “second opinion”: Het is op het moment van schrijven 0,2 graden kouder dan gewenst in mijn woonkamer met vloerverwarming. Tado commandeert de maximale warmtevraag van mijn Nefit ketel. De ketel levert z’n Max ingestelde temperatuur van 55 graden maar mijn vloerverwarming is gezet op Max 35. Waarom moduleert de ketel niet als er dus een lagere warmtevraag is dan door tado gecommandeerd? Ketel is met opentherm EMS-bus aangestuurd volgens tado en is er verder geen warmtevraag in huis. Ik mis enig modulerend vermogen heb ik het idee?

MacBook Pro 14" 2021

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat die nefit ketel opentherm ondersteund?
https://www.warmteservice...herm-converter/p/37253001

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• paulmadejong
Denk foutje inderdaad. Ik bedoel dat tado met de EMS bus communiceert.

MacBook Pro 14" 2021

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-01 09:51
paulmadejong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Denk foutje inderdaad. Ik bedoel dat tado met de EMS bus communiceert.
Proline nxt heeft geen ems protocol maar opentherm.

• paulmadejong
edsandje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Proline nxt heeft geen ems protocol maar opentherm.
Ik heb een oudere Proline Compact. Geen nxt helaas.

MacBook Pro 14" 2021

• edsandje
Die heeft ems inderdaad.
De vloerverwarmingunit is een mengverdeler, de 40 graden aanvoer wordt gemengd met retourwater uit de vloerverwarming.
Als er aan de zijkant een inbus schroef zit kan je de hoeveelheid retourwater inregelen.
Op zich lijkt mij de temperatuur van de vloerverwarming wel goed.

Je hebt de ketel ingesteld op 18kw, heb je zoveel nodig?
Zet die eens op 10kw. Het zal niet veel doen aan de opwarmtijd (al is 2 graden in 4 uur normaal) maar kan wel voorkomen dat de ketel gaat pendelen.
De aanvoertemperatuur op de ketel ook niet te laag zetten.

• paulmadejong
edsandje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:10:
Die heeft ems inderdaad.
De vloerverwarmingunit is een mengverdeler, de 40 graden aanvoer wordt gemengd met retourwater uit de vloerverwarming.
Als er aan de zijkant een inbus schroef zit kan je de hoeveelheid retourwater inregelen.
Op zich lijkt mij de temperatuur van de vloerverwarming wel goed.

Je hebt de ketel ingesteld op 18kw, heb je zoveel nodig?
Zet die eens op 10kw. Het zal niet veel doen aan de opwarmtijd (al is 2 graden in 4 uur normaal) maar kan wel voorkomen dat de ketel gaat pendelen.
De aanvoertemperatuur op de ketel ook niet te laag zetten.
Ik heb die 18kW conservatief berekend. Kinderkamers en werkkamers nu met thuiswerken warmen we ook af en toe op en we hebben een hoekhuis van 145m2 en 3 verdiepingen. Aanvoertemperatuur en cv max temperatuur staan laag met als doel een lager gasverbruik maar wel met voldoende comfort voor ouderwetse radiatoren in de kamers.

De verdeler heeft nu een delta T van grofweg 7-8 graden. En het retourventiel staat vol open. Verbaas me er dus over dat als de verdeler maximaal 35 graden kan vragen en retour ook nog “hoog” is, de ketel nog steeds 55 graden gaat leveren (maar laag debiet denk ik dan?).

MacBook Pro 14" 2021

• edsandje
Lage delta T bij de verdeler is niet zo spannend.
Wat is de retourtemperatuur bij de cv ketel?

• paulmadejong
edsandje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:32:
Lage delta T bij de verdeler is niet zo spannend.
Wat is de retourtemperatuur bij de cv ketel?
CV aanvoer: 45,2 en 27,7 retour bij een cv temperatuur van 54. De verdeler op max 35 (retour 28.1) en de vloer is 23,7.

Dit alles bij maximale warmtevraag van tado.

Hele nacht lopen branden. Op 00:30 was het 18,6 graden en om 7:30u pas 19,2 graden. Wel met ventilatie roosters (groot) open ivm bak lucht 😉

[Voor 34% gewijzigd door paulmadejong op 13-02-2022 08:03]

MacBook Pro 14" 2021

• edsandje
Ligt er genoeg vloerverwarming in de ruimte? En hoeveel groepen, ligt er niet te weinig?
Heb je hierbij ook nog radiatoren en staan die open?

Wat gebeurt er met de temperaturen als je de ketel temperatuur op max 65 zet en het max aantal kw op 12?

Of communiceren thermostaat en ketel niet goed met elkaar?
Je zou een andere thermostaat erop kunnen zetten om te kijken of dat beter gaat.

• paulmadejong
edsandje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:
Ligt er genoeg vloerverwarming in de ruimte? En hoeveel groepen, ligt er niet te weinig?
Heb je hierbij ook nog radiatoren en staan die open?

Wat gebeurt er met de temperaturen als je de ketel temperatuur op max 65 zet en het max aantal kw op 12?

Of communiceren thermostaat en ketel niet goed met elkaar?
Je zou een andere thermostaat erop kunnen zetten om te kijken of dat beter gaat.
5 groepen voor ongeveer 50m2. Alleen onder de keukenkastjes zit geen verwarming. Ligt op 10cm hoh zou gedimensioneerd moeten zijn als hoofdverwarming. In die ruimte verder geen radiatoren.

Ik wil er toch door een installateur naar laten kijken maar combinatie vloerverwarming en cv beide inregelen is lastig te vinden helaas.

MacBook Pro 14" 2021

• MichelZ
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
Hoi Paul,
Er zit een 2-weg zone klep tussen (VC8015).
Vraag waardoor wordt deze klep aangestuurd?
Hier zit waarschijnlijk het probleem.

Vermogen 18 Kilowatt (ketel) is veel te veel voor de vloerverwarming.
Uitgaande van een leg afstand van (hart op hart) 10cm. kan er ca 120 watt per M2 uit komen.
18000/120= een vloer oppervlak van 150m2
Er zitten 5 groepen 150/5=30m2 per groep.
Dus dit zou betekenen dat er 30x10= 300 meter slang op een groep zit.
Dit kan je pompje niet aan.
Aangezien er geen debiet- meters op Robot set zitten is het nu gokken of de volumestroom per groep goed geregeld is.

Verwarmt vloerverwarming-oppervlak x 120 = het ingestelde vermogen op je ketel + de radiatoren die open staan.
Een ketel met een te groot vermogen gaat pendelen. Komt het remdement niet ten goede.

Maak het vaker mee dat mensen een TADO plaatsen. Vaak een bak ellende met deze thermostaten en regelingen.

Greetz Michel

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Deze reactie is niet bedoeld om het topic te kapen maar ik zie hier diverse keren de opmerking om bij vloerverwarming geen nachtverlaging te doen en daar wil ik een opmerking over maken.

Ik maak deze opmerking niet om aandacht voor mijn situatie te vragen maar wel om het punt te maken om niet zomaar aan te nemen dat ‘als vloerverwarming dan geen nachtverlaging’.

Als de Tweakers die wij willen zijn, willen we erover nadenken, discussie voeren maar vooral bewijs zoeken van gedane stellingen.

Als ik nachtverlaging test dan heb ik een groter gasverbruik en mis ik de fijne warme vloer in de ochtend als er tijdens de lange verwarmingsrun zo’n 28-30C de vloer ingaat en hebben mijn gewone radiatoren boven niet genoeg tijd om de boel op te warmen tijdens de lange run in de ochtend. Ketel pruttelt rustig om het cv-water tot max 50 graden te verwarmen.

• paulmadejong
MichelZ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:36:
Hoi Paul,
Er zit een 2-weg zone klep tussen (VC8015).
Vraag waardoor wordt deze klep aangestuurd?
Hier zit waarschijnlijk het probleem.

Vermogen 18 Kilowatt (ketel) is veel te veel voor de vloerverwarming.
Uitgaande van een leg afstand van (hart op hart) 10cm. kan er ca 120 watt per M2 uit komen.
18000/120= een vloer oppervlak van 150m2
Er zitten 5 groepen 150/5=30m2 per groep.
Dus dit zou betekenen dat er 30x10= 300 meter slang op een groep zit.
Dit kan je pompje niet aan.
Aangezien er geen debiet- meters op Robot set zitten is het nu gokken of de volumestroom per groep goed geregeld is.

Verwarmt vloerverwarming-oppervlak x 120 = het ingestelde vermogen op je ketel + de radiatoren die open staan.
Een ketel met een te groot vermogen gaat pendelen. Komt het remdement niet ten goede.

Maak het vaker mee dat mensen een TADO plaatsen. Vaak een bak ellende met deze thermostaten en regelingen.

Greetz Michel
Ik heb een tijdje terug het vermogen berekend met behulp van oa deze link. Wat lagere temperaturen meegenomen omdat ik 21 C voor de woonkamer wat hoog vind maar wel weer extra factor meegenomen voor ons hoekhuis. Alleen gaat deze berekening uit van radiatoren en niet van vloerverwarming.

Voor alle radiatoren op een comfortabele temperatuur heb ik 9kW nodig. Wat is dan met mijn 50/55mw vloerverwarming een goede CV vermogen instelling?

Voor dit topic stonden alle groepskranen volledig open en het retourventiel iets dicht geknepen. Heb nu met een IR thermometer de groepen wat gesteld voor een ongeveer gelijke retourtemperatuur wat voor een comfortabelere vloer in de uitbouw heeft gezorgd. Ik vermoed dat hier nog meer winst te behalen valt omdat de vloer ook niet warmer dan grofweg 24 graden wordt. Ga morgen eens bellen met wat installateurs in de buurt en tips blijven zeker welkom!

De zoneklep wordt door de tado slimme thermostaat aangestuurd trouwens.

[Voor 14% gewijzigd door paulmadejong op 13-02-2022 19:14]

MacBook Pro 14" 2021

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-01 16:22
Van de retour temperatuur, hoeveel graden mag er onderling verschillen tussen de verschillende groepen? Vanaf hoeveel graden verschil ga je daadwerkelijk iets merken aan de vloertemperatuur?

• borft
paulmadejong schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:32:
[...]

Ik heb een tijdje terug het vermogen berekend met behulp van oa deze link. Wat lagere temperaturen meegenomen omdat ik 21 C voor de woonkamer wat hoog vind maar wel weer extra factor meegenomen voor ons hoekhuis. Alleen gaat deze berekening uit van radiatoren en niet van vloerverwarming.

Voor alle radiatoren op een comfortabele temperatuur heb ik 9kW nodig. Wat is dan met mijn 50/55mw vloerverwarming een goede CV vermogen instelling?

Voor dit topic stonden alle groepskranen volledig open en het retourventiel iets dicht geknepen. Heb nu met een IR thermometer de groepen wat gesteld voor een ongeveer gelijke retourtemperatuur wat voor een comfortabelere vloer in de uitbouw heeft gezorgd. Ik vermoed dat hier nog meer winst te behalen valt omdat de vloer ook niet warmer dan grofweg 24 graden wordt. Ga morgen eens bellen met wat installateurs in de buurt en tips blijven zeker welkom!

De zoneklep wordt door de tado slimme thermostaat aangestuurd trouwens.
Right, met die formule kom ik, zelfs als ik 18% aftrek voor goeie isolatie en balansventilatie met wtw tussen de 6 en 7 kW uit (voor mijn tussenwoning van 140m2), mijn warmtepomp is 3.8 ;)

Ik zie niet in waarom je met vloerverwarming meer of minder vermogen nodig zou hebben, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Grootste verschil met radiatoren, is, lijkt me, dat je een groter afgifteoppervlak hebt, maar wel met een lagere temperatuur.

• paulmadejong
borft schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Right, met die formule kom ik, zelfs als ik 18% aftrek voor goeie isolatie en balansventilatie met wtw tussen de 6 en 7 kW uit (voor mijn tussenwoning van 140m2), mijn warmtepomp is 3.8 ;)

Ik zie niet in waarom je met vloerverwarming meer of minder vermogen nodig zou hebben, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Grootste verschil met radiatoren, is, lijkt me, dat je een groter afgifteoppervlak hebt, maar wel met een lagere temperatuur.
Hmmm, ben ik dan zo conservatief? Hieronder mijn berekening. We hebben meer kamers (1 badkamer extra en 1 slaapkamer extra) maar dit zijn de enige waar we überhaupt de verwarming aan hebben staan.

CV Vermogenm3Watt voor temperatuurcorrecties (hoekwoning)Totaal (W)
Woonkamer 128,83 651,1 9.211,49
Badkamer 9,08 801 726,53
Slaapkamer June 30,12 551,1 1.822,51
Slaapkamer Otto 41,43 551,1 2.506,53
Logeerkamer 41,53 601,1 2.741,16
Studeerkamer 25,76 601 1.545,60
     18.553,81

Onze woning is dus een hoekhuis uit 1984 met nog gebrekkige spouwmuurisolatie helaas. In totaal 142m2. in het hele huis HR++ of HR+++ glas en helaas wat tochtende kiertjes (veel openslaande deuren). Mechanische ventilatie en grote ventilatieroosters in de woonkamer. Daarnaast is die 18.5kW natuurlijk een soort worst-case scenario waarin alles tegelijk verwarmd moet worden. 120 W/m2 voor vloerverwarming aan benodigd vermogen is een goed richt getal? Ik heb dit nergens kunnen terug vinden dan de post van @MichelZ

Gisteren dus maar eens het vermogen verder teruggeschroefd naar 12.4 kW (40% van mijn ketel). Vannacht is de temperatuur in de woonkamer best netjes contant gebleven met weinig werk van de ketel voor zover ik dat terug kan vinden in tado. Ook de andere radiatoren (studeerkamer) warmen prima op en het is zelfs lekker comfortabel. Is het dus aannemelijk dat mijn ketel lekker heeft lopen pendelen en dus ipv modulerend, als een aan/uit ketel heeft lopen werken de afgelopen jaren? 8)7

Deze ketel zat dus al in ons huis en stond op vol vermogen en 85 graden toen ik het huis betrok. Begrijp nu iets beter waarom de vorige bewoners al een maand termijnbedrag van >200 euro hadden in 2018....Met twee badkamers snap ik dat je een flinke ketel zou willen maar zo enorm over gedimensioneerd begrijp ik dan weer niet.

[Voor 5% gewijzigd door paulmadejong op 14-02-2022 16:30]

MacBook Pro 14" 2021

• borft
paulmadejong schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Hmmm, ben ik dan zo conservatief? Hieronder mijn berekening. We hebben meer kamers (1 badkamer extra en 1 slaapkamer extra) maar dit zijn de enige waar we überhaupt de verwarming aan hebben staan.
Als ik de berekening vol, kom ik boven de 14 kW uit, en dat is met de laagste vermogens per m2 (die gaan uit van 20 graden, mijn thermostaat staat op 20.5). Mijn warmtepomp heeft dus iets meer dan een kwart van dat vermogen. Ik heb het nog nooit koud gehad ;)

Magoed, zoals al gezegd, dat zijn vermogens voor radiatoren, ik heb vloerverwarming, dus mogelijk dat het daar al spaak loopt.

• Superbeagle
  • Laatst online: 08:58

Superbeagle

Always smile

paulmadejong schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Woonkamer 128,83 651,1 9.211,49
Badkamer 9,08 801 726,53
Slaapkamer June 30,12 551,1 1.822,51
Slaapkamer Otto 41,43 551,1 2.506,53
     18.553,81

Onze woning is dus een hoekhuis uit 1984 met nog gebrekkige spouwmuurisolatie helaas. In totaal 142m2. in het hele huis HR++ of HR+++ glas en helaas wat tochtende kiertjes (veel openslaande deuren). Mechanische ventilatie en grote ventilatieroosters in de woonkamer. Daarnaast is die 18.5kW natuurlijk een soort worst-case scenario waarin alles tegelijk verwarmd moet worden. 120 W/m2 voor vloerverwarming aan benodigd vermogen is een goed richt getal? Ik heb dit nergens kunnen terug vinden dan de post van @MichelZ

Gisteren dus maar eens het vermogen verder teruggeschroefd naar 12.4 kW (40% van mijn ketel). Vannacht is de temperatuur in de woonkamer best netjes contant gebleven met weinig werk van de ketel voor zover ik dat terug kan vinden in tado. Ook de andere radiatoren (studeerkamer) warmen prima op en het is zelfs lekker comfortabel. Is het dus aannemelijk dat mijn ketel lekker heeft lopen pendelen en dus ipv modulerend, als een aan/uit ketel heeft lopen werken de afgelopen jaren? 8)7

Deze ketel zat dus al in ons huis en stond op vol vermogen en 85 graden toen ik het huis betrok. Begrijp nu iets beter waarom de vorige bewoners al een maand termijnbedrag van >200 euro hadden in 2018....Met twee badkamers snap ik dat je een flinke ketel zou willen maar zo enorm over gedimensioneerd begrijp ik dan weer niet.
De warmteafgifte van vloerverwarming wordt doorgaans per m² bepaald in plaats van m³ zoals bij radiatoren.

Bij 50 m² vloeroppervlakte kom ik inderdaad uit op circa 120 Watt/m² volgens deze tabel. (Let op: 16 x 2 buizen) Subtotaal dus 6 kW afgifte.

Totaal samen met de overige ruimtes met radiatoren dus 15 kW. Stel je ketel niet lager dan dit in. Met de huidige temperaturen zal het wel meevallen maar als het echt koud wordt kun je weleens comfortklachten krijgen.

Overigens vergeten warmtepompbezitters vaak de COP van 4. Dan heb je inderdaad aan een warmtepomp van minimaal 4 kW genoeg.

• _JGC_
  • Laatst online: 08:49
Die tabellen zijn achterhaald, als je dat vermogen ophangt in een beetje huis dat de laatste 10 jaar een beetje is bijgewerkt qua isolatie zit je al een factor 2 te hoog.

Mijn huis is van 1978, zelfs met enkel glas hingen ze geen 9KW in de woonkamer maar 7,5KW. Die 7,5KW aan radiatoren hangen er nu nog steeds maar produceren nog maar 2,5KW met 45 graden aanvoer. Met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie en deels kunststof is dat ruim voldoende.

• paulmadejong
_JGC_ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:08:
Die tabellen zijn achterhaald, als je dat vermogen ophangt in een beetje huis dat de laatste 10 jaar een beetje is bijgewerkt qua isolatie zit je al een factor 2 te hoog.

Mijn huis is van 1978, zelfs met enkel glas hingen ze geen 9KW in de woonkamer maar 7,5KW. Die 7,5KW aan radiatoren hangen er nu nog steeds maar produceren nog maar 2,5KW met 45 graden aanvoer. Met HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie en deels kunststof is dat ruim voldoende.
Hmm. jij en @Superbeagle spreken elkaar een beetje tegen 😉. Ik merk in ieder geval dat het heerlijk comfortable is in huis de laatste dagen sinds ik het vermogen van 18.4kW naar 12.4kW heb gezet. De een zegt, zet hem nog hoger en de ander zegt, juist nog wat lager? What to do? 😀

MacBook Pro 14" 2021

• _JGC_
  • Laatst online: 08:49
paulmadejong schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Hmm. jij en @Superbeagle spreken elkaar een beetje tegen 😉. Ik merk in ieder geval dat het heerlijk comfortable is in huis de laatste dagen sinds ik het vermogen van 18.4kW naar 12.4kW heb gezet. De een zegt, zet hem nog hoger en de ander zegt, juist nog wat lager? What to do? 😀
Als je ketel te weinig vermogen heeft gaat ie heel langzaam de temperatuur opvoeren. Stel jij hebt 60 graden nodig om je huis warm te krijgen en je ketel doet er een uur over om de installatie van 20 naar 60 graden te krijgen omdat het vermogen geknepen is, dan krijg je comfortklachten.

In jouw geval klopt de regeling niet, stookt de ketel te snel op en stopt dan met verwarmen omdat de ketel op/over temperatuur is maar je huis nog niet, waardoor je comfortklachten krijgt. Omdat je nu het vermogen geknepen hebt staat de regeling te pushen om naar max temperatuur te stoken, maar kan je ketel dat niet leveren, blijft dus continu stoken en je huis wordt goed warm. Je hebt nu met 12KW een grens gevonden die goed voor jou werkt.

• paulmadejong
_JGC_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Als je ketel te weinig vermogen heeft gaat ie heel langzaam de temperatuur opvoeren. Stel jij hebt 60 graden nodig om je huis warm te krijgen en je ketel doet er een uur over om de installatie van 20 naar 60 graden te krijgen omdat het vermogen geknepen is, dan krijg je comfortklachten.

In jouw geval klopt de regeling niet, stookt de ketel te snel op en stopt dan met verwarmen omdat de ketel op/over temperatuur is maar je huis nog niet, waardoor je comfortklachten krijgt. Omdat je nu het vermogen geknepen hebt staat de regeling te pushen om naar max temperatuur te stoken, maar kan je ketel dat niet leveren, blijft dus continu stoken en je huis wordt goed warm. Je hebt nu met 12KW een grens gevonden die goed voor jou werkt.
Zo voelt het inderdaad. Ben erg benieuwd naar m'n verbruik vanaf nu. Ga het rustig monitoren de komende tijd.

MacBook Pro 14" 2021

• Superbeagle
  • Laatst online: 08:58

Superbeagle

Always smile

@paulmadejong & @_JGC_ Nee, wij spreken elkaar niet tegen. De tabel waar ik naar verwees gaat puur over het afgiftevermogen van een vloerverwarming en veroudert niet.

Waar _JGC_ het over heeft gaat over het warmteverlies van een ruimte, ook uitgedrukt ik kW. Door de betere isolatie is deze met de jaren inderdaad steeds minder geworden. Dit heb jij als het goed is berekend bij -10 °C.

Als het afgiftevermogen van(radiatoren, vloerverwarming, fancoil, kaars, …) lager is dan het warmteverlies van de ruimte, en de warmtebron lager is ingesteld dan de cumulatieve ruimtes die je wilt opwarmen, krijg je het niet op de gewenste temperatuur, bij een bepaalde buitentemperatuur.

• paulmadejong
Ik kom hier met de huidige kou weer even op terug. Afgelopen voorjaar is de vloer geïsoleerd met Tonzon (de nieuwe variant) en later is ook de spouwmuur nog extra geïsoleerd van onze hoekwoning. Ook is er overal radiatorfolie geplaatst. Sindsdien de CV (45) en vloerverwarming (35) lager kunnen zetten. Maar nu met de kou hebben we toch weer klachten, vooral de radiatoren boven (waar dus nog maar max 45 ipv 50 doorheen) kan worden niet lekker warm.

Maar wat vooral opvalt, de ketel lijkt weer (meer) te pendelen? Ik zie regelmatig de ketel temperatuur zonder vlammetje op lager dan 40 graden staan bij een tado warmtevraag van ruim 100%. Kortom, is deze dus zelf teruggeschroefd vanwege overwarmte (dit is pendelen?).

Op basis van eerdere berichten in dit topic had ik het vermogen van de ketel nog verder teruggeschroefd naar 35% (10.9kW) van het max. Ook is de max CV temperatuur weer op 50 graden gezet. Moet ik dit vermogen nu misschien nog verder terugschroeven ivm minder warmteverlies door de nieuwe (extra) isolatie?

Woonkamer 128,83 65nvt 6000 (50m2 x 120W/m2)
Badkamer 9,08 80nvt 605 (max volgens fabrikant)
Slaapkamer 1 30,12 551,1 1.822,51
Slaapkamer 2 41,43 551,1 2.506,53
     13.595,81

Bovenstaand is mijn nieuwe overzicht waarbij ik dus van 6kW vermogen voor de vloerverwarming ben uitgegaan. We verwarmen deze ruimtes nooit allemaal tegelijk dus vandaar dat ik het aandurf het vermogen wel te verlagen. Kloppen mijn aannames en berekeningen of ben ik wederom misschien te conservatief (heb correcties niet verlaagd ivm hoekwoning maar nieuwe isolatie, die 10% doet sowieso niet erg veel)?

[Voor 4% gewijzigd door paulmadejong op 13-12-2022 10:34]

MacBook Pro 14" 2021

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:59
paulmadejong schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:52:
Ik kom hier met de huidige kou weer even op terug. Afgelopen voorjaar is de vloer geïsoleerd met Tonzon (de nieuwe variant) en later is ook de spouwmuur nog extra geïsoleerd van onze hoekwoning. Sindsdien de CV (45) en vloerverwarming (35) lager kunnen zetten. Maar nu met de koud hebben we toch weer klachten, vooral de radiatoren boven (waar dus nog maar max 45 ipv 50 doorheen) kan worden niet lekker warm.

Maar wat vooral opvalt, de ketel lijkt weer (meer) te pendelen? Ik zie regelmatig de ketel temperatuur zonder vlammetje op lager dan 40 graden staan bij een tado warmtevraag van ruim 100%. Kortom, is deze dus zelf teruggeschroefd vanwege overwarmte (dit is pendelen?).

Op basis van eerdere bericht in dit topic had ik het vermogen van de ketel nog verder teruggeschroefd naar 35% (10.9kW) van het max. Moet ik dit vermogen nu misschien nog verder terugschroeven ivm minder warmteverlies door de nieuwe (extra) isolatie?

Bovenstaand is mijn nieuwe overzicht waarbij ik dus van 6kW vermogen voor de vloerverwarming ben uitgegaan. We verwarmen deze ruimtes nooit allemaal tegelijk dus vandaar dat ik het aandurf het vermogen wel te verlagen. Kloppen mijn aannames en berekeningen of ben ik wederom misschien te conservatief (heb correcties niet verlaagd ivm hoekwoning maar nieuwe isolatie, die 10% doet sowieso niet erg veel)?
je hebt sowiezo een paar verkeerde dingen bij elkaar gezocht. maar goed dat kan gebeuren.
aanvoer temp van je ketel mag op 65 graden. hem begrenzen in zijn vermogen 10,9 kw is prima.
(en ja somers en najaar is die 45/50 graden leuk maar swinters heb je gewoon 65 graden nodig)
inregel ventiel aan de zijkant van je verdeler kan je eventueel nog mee spelen als die erop zit.

eventueel als je ems prtecol van tado niet vertouwd kan je er een ems converter tussen zetten.
welke ketel je dan moet invullen in de tado eentje met open therm. bijvoorbeeld remeha/intergas.
niet de meest fantastische oplossing maar kans is wel dat het wat beter werkt dan de huidige oplssing.

er was ooit wel een soort storing met tado en zone kleppen. een bepaalde update. topic ben ik helaas kwijt
ik weet niet of dat die bij jouw ook zo is maar dan moet er iemand van tado langskomen om de boel in orde te maken.
dat de klep niet opende of de ketel niet goed aanstuurde. (kans dat jij ook zo,n probleem hebt)

daarnaast regelt je tado de cv watertemperatuur van je ketel. mits er sprake is van normale afgifte.
bij te weinig afgifte dan gaat je ketel wel hoger branden. in cv temp. en in kw vermogen. dus begrenzen
is zeker wel aan te bevelen. en ja aan uit stoken kan ook nog als je er helemaal niet uitkomt.

achtergrond info https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0

• paulmadejong
miciel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
[...]

je hebt sowiezo een paar verkeerde dingen bij elkaar gezocht. maar goed dat kan gebeuren.
aanvoer temp van je ketel mag op 65 graden. hem begrenzen in zijn vermogen 10,9 kw is prima.
(en ja somers en najaar is die 45/50 graden leuk maar swinters heb je gewoon 65 graden nodig)
inregel ventiel aan de zijkant van je verdeler kan je eventueel nog mee spelen als die erop zit.

eventueel als je ems prtecol van tado niet vertouwd kan je er een ems converter tussen zetten.
welke ketel je dan moet invullen in de tado eentje met open therm. bijvoorbeeld remeha/intergas.
niet de meest fantastische oplossing maar kans is wel dat het wat beter werkt dan de huidige oplssing.

er was ooit wel een soort storing met tado en zone kleppen. een bepaalde update. topic ben ik helaas kwijt
ik weet niet of dat die bij jouw ook zo is maar dan moet er iemand van tado langskomen om de boel in orde te maken. dat de klep niet opende of de ketel niet goed aanstuurde. (kans dat jij ook zo,n probleem hebt)

daarnaast regelt je tado de cv watertemperatuur van je ketel. mits er sprake is van normale afgifte.
bij te weinig afgifte dan gaat je ketel wel hoger branden. in cv temp. en in kw vermogen. dus begrenzen
is zeker wel aan te bevelen. en ja aan uit stoken kan ook nog als je er helemaal niet uitkomt.

achtergrond info https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik dan door elkaar heb gehaald?

Het verhogen van de CV temp naar 65 gaat alleen nut hebben voor de radiatoren, maar vorig jaar met 50 ging dit prima. Nu zit er zelfs folie achter en zou ik dus meer comfort verwachten. Zelf zoek ik het meer in het "vreemde" gedraag op de ketel, die dus lagere waardes opwarmt dan wat tado commandeert. Ik ga in ieder geval even zoeken naar die klep problemen, wat wederom, dus niet het verschil gaat maken voor de radiatoren lijkt me?

MacBook Pro 14" 2021

• miciel
paulmadejong schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik dan door elkaar heb gehaald?

Het verhogen van de CV temp naar 65 gaat alleen nut hebben voor de radiatoren, maar vorig jaar met 50 ging dit prima. Nu zit er zelfs folie achter en zou ik dus meer comfort verwachten. Zelf zoek ik het meer in het "vreemde" gedraag op de ketel, die dus lagere waardes opwarmt dan wat tado commandeert. Ik ga in ieder geval even zoeken naar die klep problemen, wat wederom, dus niet het verschil gaat maken voor de radiatoren lijkt me?
1a je bent kwa cv temp naar 45 graden bent gegaan. dat kan niet zomaar zonder extra isolatie,
maar nu ik alle info heb zoals spouwmuur isolatie vloer isolatie en radiator folie.
wat opzich goede maatregelen zijn. ik snap nu ook dat je kwa cv ketel temperatuur omlaag bent gegaan.
echter je moet/mag dan wel 24/7 20 graden gaan stoken om de verlaging te compenseren. ((doe je dat ?)
1b je mist nu stralings warmte. en dat kan best oncomfortabel zijn. eigenlijk wil ik je adviseren om de ketel
gewoon weer op 50 graden te zetten. zodat je in ieder geval je comfort weer terug hebt kwa radiatoren.
(1a en 1 b zijn zeg het temperatuur gedeelte. uitgaande van een normaal werkende kamer thermostaat.
zoals een nefit moduline 1010 en een nefit ketel. het tado verhaal heb ik er voor nu even buiten gelaten)
(en je hebt je ketel ook al weer terug gezet op 50 graden. las ik in je post. dus mijn advies is al uitgevoerd)

2 je ketel warmt dus op lagere waardes dan die je tado commandeert. (nu het tado verhaal)
dat zou ik vooral zoeken in de instellingen van 1 van de 2. misschien is alles resetten een idee.
of slechte aanvoer temp sensor,/retour sensor. en nee dat zit niet in je maximaal temp.
ook al is teruggaan naar 50 graden niet verkeert. ivm je comfort/stralings warmte. (zie punt 1b)
(even een kleine side note het terug zetten naar 50 graden gaat niet helpen als de aansturing
er wat anders van maakt. het is immers de maximaal temp/niet de gevraagde temperatuur)

3 die klep problemen en/of verkeerde ketel aansturing. was vooral afkomstig uit de woonkamer.
waar de vloerwarming zat. echter. de radiator knoppen/radiator aansturing is inderdaad een ander gebied.
(eigenlijk zo je het probleem enkel moeten hebben als je vloer warmte vraagt en niet als boven warmte vraagt.
zet je vloer eens bewust wat lager en je radiatoren hoger dan weet je of het in de vloer thermostaat zit)

4 je kan zoals eerder aangegeven je tado open therm maken.
dan moet je er een open therm converter/ ems converter tussen zetten.
zodat je nefit ketel erop kan. maar echt blij wordt je niet van die converters.
(ik zou nog eerder de thermostaat vervangen of de gateway in dat geval)

5 nb mijn adviezen zijn geen verplichting. de storing die jij ervaart kan overal inzitten.

[Voor 4% gewijzigd door miciel op 13-12-2022 13:38]

• paulmadejong
Misschien een beetje verstopt in m’n eerdere post maar heb voor de volledigheid de Max cv temperatuur al op 50 gezet. Kortom, voor mij lijkt het alsof alles hetzelfde is als vorige winter qua instellingen (op vloerverwarming temperatuur na, deze is echt lager omdat anders de vloer (bamboe) te heet wordt sinds isolatie) alleen hebben we nu dus meer isolatie en folie. Tado heeft wel onlangs zitten rommelen met de aansturing dus vermoed daar een probleem, vooral ook vanwege die schommelende cv temperatuur.

In de woonkamer met vloerverwarming werkt alles verder wel prima denk ik maar de kamers met radiatoren worden niet meer goed opgewarmd met zelfde cv instellingen. Dat is wat ik niet begrijp en mijn probleem dus nu.

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
Inmiddels heb ik wat meer informatie achterhaalt. Als de ketel "afslaat" bij bereiken van grofweg 55.5 graden aanvoertemperatuur, dan geeft deze in het info menu de melding "UY" en uiteindelijk UA (anti-pende) stand. Mijn vermoeden is dus juist qua pendelen. Maar goed, nu de hamvraag; hoe zorg ik voor meer warmteafgifte en daarmee een lagere retourtemperatuur? Dat dus bij dezelfde CV instellingen nu e.e.a sneller pendelt nu er meer isolatie aanwezig is (en dus minder warmteverlies) kan ik me ergens wel voorstellen.

Ik heb geëxperimenteerd met een lager vermogen, dan pendelt hij niet meer maar als ik een extra kamer wil verwarmen dan zakt de aanvoertemperatuur flink omlaag, om gestaag omhoog te gaan (niet gekeken of de 50 nog bereikt wordt). Is dit nou wenselijk en misschien juist correct modulerend verwarmen?

Ik kreeg de tip van mijn installateur, die mogelijk binnenkort langskomt, om de bypass bij de vvw verder open te zetten. Heb dit gedaan maar begrijp niet zo goed hoe dit kan helpen. Iemand een idee waarom dit zou moeten helpen misschien? Nog andere tips om de retourtemperatuur te verlagen? VVW aanvoer is grofweg 35 en retour zo'n 28 (max 30).

MacBook Pro 14" 2021

• miciel
@paulmadejong je vraag is dus eigenlijk waarom je ketel niet volledig terug moduleert. maar blijft hangen op 10. kw. 34,5 %
en je wil waarschijnlijk dat je ketel gewoon terug moduleert naar 6,4 kw. wat 21,5 % dat is zijn minimale waarde.
dat ga je helaas niet redden door je maximale kw vermogen verder te verlagen. instelbaar tussen de 30 en 100%
oftewel 9 kw en 30 kw. uitgaande van de cw5. eigenlijk wil je gewoon weer terug naar een werkende modellerende regeling.

ik snap je denkwijze. en als je een aan uit regeling hebt zeg ik ja kw verlagen. maar dat is niet bij jouw van toepassing,
je hebt een modulerende regeling het maximaal vermogen verlagen is jouw geval niet de goede oplossing.
je ketel en thermostaat horen zelf het juiste vermogen te berekenen. dat is het hele idee van modulerende regeling.
en als je woning bijna op temperatuur is/het gaat om op temperatuur houden dan is die 6,4 kw 21,5 % zat.
die maximaal moet je instellen op de helft. dus 15 kw. want dat is immers wat er bij maximaal gebruik nodig is.

ik vermoed gezien jouw post dat het zit de tado aansturing. vraagje zit de tado wel op de ems bus aangesloten. in je ketel (oranje) en b zit de tado zelf wel juist aangesloten. en hebben ze de juiste emb bus insteling gepakt ? voor nefit. d31. het kan geen kwaad om alles even na te kijken kwa aansluitingen en indien nodig de tado opnieuw te programeren.
hoe dit allemaal moet staat in de installatie handleiding. welke gewoon is te vinden op de tado site.
https://cdn.brandfolder.i...tensiekit_Handleiding.pdf

het kan natuurlijk zijn dat je ketel zijn warmte echt niet kwijt kan. hoe lossen we dat normaal op ?
stook 1 a 2 ruimtes met een handbediende knop. normale thermostaat kraan.
het kan zijn dat je ketel die 6,4 kw net niet kwijt kan. in een geisoleerdt huis vrij veel.
(wat je eigenlijk ook aangeeft in je post te hebben gedaan ketel vermogen verlagen en radiator erbij)

ik mis dat de ketel af en toe 1 a 2 minuten brand om de beol op temperatuur te houden.
wat voor komt als je alles 24/7 dezelfde temperatuur stookt. kan in somige huizen beter uitpakken namelijk
ik heb het idee dat je ketel echt op 30% staat te branden een aan/uit regeling heeft ipv terug moduleert.

ik heb zeg maar drie mogenlijke antwoorden op je verhaal. ik zou beginnen met de tado. en te kijken of je ergens 1 radiartior permanent kan open zetten. heb je gelijk een koudere retour zodat je lager stookt. en als alles een beetje op tempertuur is. dan gaat je ketel 1 a 2 minuten per half uur draaien om het bij te houden.

[Voor 20% gewijzigd door miciel op 14-12-2022 08:08]

• paulmadejong
Dank @miciel , ik heb de vraag ook maar eens op het tado forum gezet, hopelijk kan men daar er nog iets zinnigs overzeggen.

Ik heb de aansluitingen gecheckt; extensiekit (+ en -) zitten op de oranje bus van de Nefit aangesloten dus hier verwacht ik niet echt een probleem.

Overigens, met 1 (kleine) radiator open en geen VVW warmtevraag; wordt er ook gependeld maar minder. Bij meerdere (wat grotere) radiatoren wordt er al weer veel minder gependeld. Als ik het vermogen van de ketel nog verder terugschroef (nu iets van 7.8kW, laagste is 7.1) dan wordt er minder gependeld tot niet (als er radiatoren oen staan) maar wordt de 50 graden ook niet meer gehaald denk ik (of althans heel traag, misschien is juist correct en goede modulatie?). Tot slot, zoals ik al bij tado schreef, heb ik ook de CV max temperatuur hoger gezet dan wat tado als maximum hanteert. Dit zorgt ervoor dat er minder snel gependeld wordt maar lost het zeker niet op.

Mijn huis is inderdaad prima geïsoleerd, maar verliest ook nog voldoende warmte hoor. Heb de ketel nog wel echt nodig merk ik voor comfort.

[Voor 9% gewijzigd door paulmadejong op 14-12-2022 14:22]

MacBook Pro 14" 2021

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee