Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik heb een aantal jaren geleden een auto gekocht om zakelijk te rijden, de auto kwam van een particulier, dus er zat geen BTW op en die heb ik dus ook niet teruggevorderd.
Ik heb de auto zakelijk gereden, bijtelling betaald, BTW over autogerelateerde kosten teruggevorderd, privegebruik gecorrigeerd etc.

Nu kan ik de auto verkopen, als margeauto, maar het is mij niet duidelijk of ik nu bij de verkoop weer BTW zou moeten afdragen als ik die verkoop aan een zakelijke klant. Weet iemand dat?

Als ik hem particulier verkoop hoef ik volgens mij geen BTW af te dragen, maar ik vind het allemaal nogal onduidelijk.

Ik zou het raar vinden als ik bij koop geen BTW mag terugvorderen, en bij verkoop wel moet betalen. Een margeauto is ook een apart begrip (waarvan ik niet alle ins en outs ken), eenmaal margeauto dan blijft ie dat toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Pielotje op 09-02-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 22:35
Het ziet er naar uit dat je toch btw moet afdragen:
https://www.belastingdien...geregeling_niet_toepassen

En dan de tweede zin in het stukje:
Voorbeeld
U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

Je kan nog wel rekening houden dat je over een deel van de oorspronkelijke BPM geen btw hoeft af te dragen:
https://www.vwe.nl/Autobe...pm-calculator-doorverkoop

En zIe ook: https://www.berekenen.nl/auto/rest-bpm

Anders even overleggen met je boekhouder of accountant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In praktische zin maakt het toch geen enkel verschil? Je verkoopt hem voor verkoopprijs + BTW en draagt BTW af, je zakelijke klant vraagt die BTW weer terug. Je hebt wat meer administratie, maar dat mag de pret niet drukken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52

Lordy79

Vastberaden

FirePuma142 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:26:
In praktische zin maakt het toch geen enkel verschil? Je verkoopt hem voor verkoopprijs + BTW en draagt BTW af, je zakelijke klant vraagt die BTW weer terug. Je hebt wat meer administratie, maar dat mag de pret niet drukken.
Dit! Wat is het probleem...
Als je 10.000 euro afspreekt met een zakelijke koper excl BTW dan is het totaal irrelevant dat je hier BTW over berekent want aftrekbaar bij koper.

Ik denk overigens dat als je de auto aan een particulier verkoopt je ook BTW moet berekenen en die kan het niet aftrekken natuurlijk...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Ik heb de auto voor 12.100 euro gekocht, margeauto, geen BTW aftrek

Nu verkoop ik de auto voor 12.100, maar moet ik BTW afdragen. Ik hou dus van 12.100 die ik ooit betaald had nu 10.000 euro over.

Het is minimaal een cashflowissue. Natuurlijk betaal ik ook minder belasting over de "winst" die ik maak bij verkoop, maar de winst in bovenstaand geval is 0. Ik voeg ook geen waarde toe aan de auto, toch moet ik over de gehele verkoopwaarde BTW betalen (belasting toegevoegde waarde)

Normaliter wordt dit gecorrigeerd omdat je over de inkoop de BTW mag terugvorderen.

(NB. de bedragen zijn in werkelijkheid anders, ingekocht voor 11k zonder BTW aftrek, verkocht voor 14k, maar daar gaat dus 2,4k vanaf nu blijkt achteraf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ja het probleem lag dus bij de inkoop. Jij besloot toen een marge auto te kopen

De koper van jouw auto betaalt gewoon x + BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04
Volgens mij was de 'truc' om eerste de auto op papier aan jezelf te verkopen. Vervolgens is hij uit de boekhouding, en doe je er privé mee wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Dat kan/mag tegenwoordig niet meer volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Pielotje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:12:
Dat kan/mag tegenwoordig niet meer volgens mij
dan verkoop je hem aan je vrouw :Y O-)

Burgerlijke ongehoorzaamheid :Y

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 14-02-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

GhandiHarder schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:59:
Volgens mij was de 'truc' om eerste de auto op papier aan jezelf te verkopen. Vervolgens is hij uit de boekhouding, en doe je er privé mee wat je wil.
Dan zul je jezelf ook BTW moeten belasten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pielotje
Te laat ook, want hij is al verkocht, aan een handelaar (die blijkbaar ook in de veronderstelling was dat de auto een margeauto zou zijn). Ik heb hem gemaild dat ik de BTW moet afdragen, dus of hij die nog even wil overmaken aangezien hij die toch kan terugvorderen. Als hij dat niet wil, dan ga ik voorstellen om het verschil 50/50 te verdelen (dan krijgt hij van mij een lagere factuur), scheelt mij en hem de helft (+/- 1250), Beter dan nu de volle BTW afdragen.
Pagina: 1