Vraag

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-03 20:07
Ik zoek componenten die ik moet aanschaffen voor een simpel thuis netwerk (glasvezel/wifi) in onze woning die over een paar manden wordt opgeleverd.

We hebben nu glasvezel aansluiting met een standaard modem van T-Mobile. Hier zijn nu 3 Deco M4R op aangesloten om de wifi in de huidige woning te versterken. Deze spullen verhuizen we mee naar de nieuwe woning.

De aansluiting in de nieuwe woning zit in de meterkast. Er lopen loze leidingen naar 3 slaapkamers op de eerste verdieping. Een internetaansluiting loopt vanuit de meterkast naar de woonkamer op de plek waar de TV komt.

De modem komt dus in de meterkast te staan. Hoe zorg ik er voor dat iedere slaapkamer internet aansluiting heeft? Waarschijnlijk 2 UTP cat6 kabels trekken per buis zodat iedere slaapkamer 2 vaste aansluitingen heeft. En dan in iedere slaapkamer een Deco M4R met utp in de muur steken? Moet er dan nog een switch aan het modem worden aangesloten die vervolgens weer gelinkt wordt aan de Deco's?
En voor de woonkamer? De TV en versterker moeten aangesloten worden op het vaste netwerk, dus niet via wifi. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Tevens moet er in de woonkamer ook goed wifi bereik zijn.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, niet direct de Deco in de muur prikken. Op de plekken waar het kan / mag; eerst een switch in de muur prikken, daarna de rest pas. Hiermee los je dus (ook) meteen je woonkamer-issue op met je TV en versterker.

Wel zal je voor elke bekabelde aansluiting ook een poortje in de meterkast moeten hebben; een mooie 16-poort switch klinkt logisch?

Geen idee wat je afneemt bij T-Mobile; als je IPTV hebt, kan je mogelijk even zoeken of je switches met IGMP benodigd hebt.

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 09-02-2022 09:33]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:02
T-Mobile levert de ZyXEL VMG8825-B series als ik het goed heb, die heeft maar vier poorten. Als ik goed tel ga je acht draden trekken en kom je dus switchpoorten te kort daarop, dus er zijn één of meer extra switches nodig. Ik zou twee kabels trekken per kamer als je toch bezig bent, bedraad netwerk is vaak beter, zeker als je bv. ooit een TV in de slaapkamers wilt.

Als je geen QoS of iets dergelijks voor je TV nodig hebt (zoals met de Zyxel) zou je klaar zijn een netwerkaansluiting per kamer, en daarop een simpel switchje in de kamer als de hoeveelheid aansluitingen niet voldoen (heb je naast je Deco units nog meer bedraad internet nodig in je slaapkamers?) zoals deze TP-Link LS1005G (regelmatig bij de Action voor €10/stuk te koop), en in de meterkast een achtpoort switch (of zestienpoort als je ook nog netwerk apparatuur zoals een NAS in de meterkast wilt aansluiten).

• SX-Superfly
Dus in de woonkamer een switch in de muur en daar de tv/versterker op aansluiten.

Voor wat betreft TV: er zit een Amino Aria 7x kastje aangesloten op de modem met een utp kabel, die weer verbonden is met de TV via hdmi. Kan dat kastje dan ook op de switch? Of is dit IPTV en moet je daar een speciale switch voor hebben?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:58
kan gewoon op een switch we; een die IGMP ondersteunt

• martyw
SX-Superfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:02:
Dus in de woonkamer een switch in de muur en daar de tv/versterker op aansluiten.

Voor wat betreft TV: er zit een Amino Aria 7x kastje aangesloten op de modem met een utp kabel, die weer verbonden is met de TV via hdmi. Kan dat kastje dan ook op de switch? Of is dit IPTV en moet je daar een speciale switch voor hebben?
Voor zover ik weet niet, heb je geen installatiehandleiding van T-Mobile gekregen?

• SX-Superfly
Ik heb geen netwerk apparatuur zoals een NAS o.i.d.

In drie slaapkamers elk 2 aansluitingen = 6 poorten + 2 aansluitingen in de woonkamer = 8 poorten totaal. Een 8 poorts zou dus voldoende moeten zijn. Echter moet deze wel het kastje van Tmobile TV ondersteunen.

Ik maak geen gebruik meer van een coax poort, alles gaat via glasvezel. Ik denk dus dat ik IPTV heb.

In de slaapkamer prik je dan een simpele switch in de muur zoals het voorbeeld van @martyw ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SX-Superfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:13:
In drie slaapkamers elk 2 aansluitingen = 6 poorten + 2 aansluitingen in de woonkamer = 8 poorten totaal. Een 8 poorts zou dus voldoende moeten zijn.
Nee, 9 of 16 poorts. Want ik gok even niet hoeveel LAN-poorten je op je modem hebt maar je zal toch ook je switch op je modem moeten aansluiten?

8 "intern" + 1 "naar modem" = minstens 9.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 20:05

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

SX-Superfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:13:
Ik heb geen netwerk apparatuur zoals een NAS o.i.d.

In drie slaapkamers elk 2 aansluitingen = 6 poorten + 2 aansluitingen in de woonkamer = 8 poorten totaal. Een 8 poorts zou dus voldoende moeten zijn. Echter moet deze wel het kastje van Tmobile TV ondersteunen.

Ik maak geen gebruik meer van een coax poort, alles gaat via glasvezel. Ik denk dus dat ik IPTV heb.

In de slaapkamer prik je dan een simpele switch in de muur zoals het voorbeeld van @martyw ?
Nee want er moet ook nog een poortje richting de modem, dus 9 totaal. Ik zou een 16 poorts kopen, ben je direct voorzien voor de toekomst.

• SX-Superfly
Bedankt. Zijn dit aanraders? Ondersteunen IGMP snooping.

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE

[Voor 102% gewijzigd door SX-Superfly op 09-02-2022 10:38]

• martyw
Volgens mijn berekening kun je met een acht poort switch in de meterkast toe, je hebt ook nog drie poorten op je modem/router waar je bedraad netwerk op aan kan sluiten (als T-Mobile je die Zyxel of een soortgelijk modemrouter geeft). Zo heb je in totaal tien poorten om bedraad netwerk op aan te sluiten (één poort van de Zyxel en één poort van je nog aan te schaffen switch gebruik je om ze met elkaar te verbinden). Eén van de vrije poorten op de Zyxel zou ik gebruiken voor je Amino Aria 7x TV box in de woonkamer, wellicht de andere twee voor bedrading in slaapkamers waar wellicht in de toekomst ooit TV gekeken gaat worden?

Overigens is die Netgear overal uitverkocht aan de rode bestelautos in Pricewatch te zien

Tip: regel ook een patchpanel in de meterkast om je bedrading op aan te sluiten - bv Equip 8 Ports Cat.6 Desktop Patch Panel, Light Grey, en wat patch kabels om de router & switch hierop aan te sluiten (bv Wentronic 0.25m 2xRJ-45 Cable Wit). Label op het patchpanel de poorten!

[Voor 43% gewijzigd door martyw op 09-02-2022 11:27. Reden: patch panel]

• SX-Superfly
En voor in de woonkamer kan ik dan ook een simpele switch gebruiken? Hier worden dan de tv, versterker en amino tv box op aangesloten. Of moet de Amino in de muur die dan aangesloten is op de juiste poort in de Zyxel modem vanwege IPTV? In de woonkamer heb ik immers maar twee aansluit punten in de muur. En ik wil ook graag één vrij punt overhouden om eventueel een laptop mee te verbinden indien wifi hapert.

En een patchpanel klinkt logisch om de stugge kabels in te verwerken en voorzien van label. Vervolgens met soepele kabels het patchpanel verbinden op de switch en modem.

Is het een idee om de slaapkamers te voorzien van een utp wandcontactdoos met ingebouwde wifi? Zoals een TP Link Omada? Zodoende bouw je meteen een goed wifi netwerk op in huis en hoef je geen losse Deco's te plaatsen.

• martyw
SX-Superfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:08:
En voor in de woonkamer kan ik dan ook een simpele switch gebruiken? Hier worden dan de tv, versterker en amino tv box op aangesloten. Of moet de Amino in de muur die dan aangesloten is op de juiste poort in de Zyxel modem vanwege IPTV? In de woonkamer heb ik immers maar twee aansluit punten in de muur. En ik wil ook graag één vrij punt overhouden om eventueel een laptop mee te verbinden indien wifi hapert.

En een patchpanel klinkt logisch om de stugge kabels in te verwerken en voorzien van label. Vervolgens met soepele kabels het patchpanel verbinden op de switch en modem.

Is het een idee om de slaapkamers te voorzien van een utp wandcontactdoos met ingebouwde wifi? Zoals een TP Link Omada? Zodoende bouw je meteen een goed wifi netwerk op in huis en hoef je geen losse Deco's te plaatsen.
Dan zou ik de TV rechtstreks op de Zyxel aansluiten, en de switch op de andere poort in de woonkamer.

Voor de inbowdozen: bedenk dat de wifi technologie (zowel snelheid als beveiliging) nog steeds in ontwikkeling is, over een paar jaar zijn er weer nieuwe standaarden - dan is een apparaat met een stekker makkelijker te vervangen dan een inbouwdoos, tenzij je handig bent natuurlijk ;)

• SX-Superfly
Dankje, goed punt inderdaad. Aan handigheid schort het nog wel eens...

Maar zoals ik het nu zie heb ik 4 apparaten die voorzien moeten worden van een utp kabel: TV, Amino box, versterker en eventueel een pc/laptop in de woonkamer. Echter zijn er twee netwerkpunten in de wandcontactdoos.

Hoe sluit ik nu de 4 apparaten aan? De Amino rechtstreek op één netwerkpunt in de wandcontactdoos (die is verbonden met de zyxel) en op het andere punt in de wandcontactdoos (die is aangesloten op de switch in de meterkast) een simpele switch waar de tv/versterker en eventueel een pc op worden aangesloten?

• martyw
SX-Superfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:18:
Dankje, goed punt inderdaad. Aan handigheid schort het nog wel eens...

Maar zoals ik het nu zie heb ik 4 apparaten die voorzien moeten worden van een utp kabel: TV, Amino box, versterker en eventueel een pc/laptop in de woonkamer. Echter zijn er twee netwerkpunten in de wandcontactdoos.

Hoe sluit ik nu de 4 apparaten aan? De Amino rechtstreek op één netwerkpunt in de wandcontactdoos (die is verbonden met de zyxel) en op het andere punt in de wandcontactdoos (die is aangesloten op de switch in de meterkast) een simpele switch waar de tv/versterker en eventueel een pc op worden aangesloten?
Ja, idd zo'n switchje van de Action bv in de woonkamer op de tweede netwerkdraad voor de versterker, pc en wat dies meer zij in de woonkamer. Afhankelijk van hoe de wifi dekking is in je huis zou je daar ook een wifi router kunnen neerzetten en die als accesspoint configureren, bv TP-Link Archer AX10. Dan is het wel zaak alle Wifi zenders die je gaat gebruiken dezelfde SSID te geven en de kanalen zo te kiezen dat ze alkaar niet in de weg zitten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:53
Ik heb in mijn thuisnetwerk naast de meterkast 2 grotere knooppunten van bedrade apparaten, namelijk de woonkamer en de zolder.
Op beide locaties heb ik een switch staan, zodat ik makkelijk meerdere bedrade apparaten kan insteken.
Vanuit iedere switch loopt er 1 kabel naar de meterkast.

In jouw geval zou ik ook een switch in de woonkamer neerzetten en daar je bedrade appareten op aansluiten, zoals TV, spelcomputer etc

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• SX-Superfly
martyw schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Ja, idd zo'n switchje van de Action bv in de woonkamer op de tweede netwerkdraad voor de versterker, pc en wat dies meer zij in de woonkamer. Afhankelijk van hoe de wifi dekking is in je huis zou je daar ook een wifi router kunnen neerzetten en die als accesspoint configureren, bv TP-Link Archer AX10. Dan is het wel zaak alle Wifi zenders die je gaat gebruiken dezelfde SSID te geven en de kanalen zo te kiezen dat ze alkaar niet in de weg zitten.
Kan ik ipv een wifi router niet een deco in de woonkamer zetten en in twee van de drie slaapkamers? Allen bedraad aangesloten? Oppervlakte van de woning is niet heel groot namelijk.

• martyw
SX-Superfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Kan ik ipv een wifi router niet een deco in de woonkamer zetten en in twee van de drie slaapkamers? Allen bedraad aangesloten? Oppervlakte van de woning is niet heel groot namelijk.
Dat kan ook, dan kun je die Deco bedraad op het Action switchje aansluiten. Maar mocht je niet je hele huis voldoende Wifi signaal krijjgen met de Decos dan is zo'n router ingezet als accesspoint een manier om twee functies in 1 apparaat te pakken, en de Decos bijvoorbeeld over de slaapkamers te verdelen.

Voor je de rest aansluit zou ik eerst een Deco in de woonkamer neerzetten en bedraad aansluiten, en de andere twee in de slaapkamers - ook bedraad aangesloten, en dan testen of je zo voldoende wifi dekking in huis hebt met bv. WifiAnalyzer

• SX-Superfly
martyw schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Dat kan ook, dan kun je die Deco bedraad op het Action switchje aansluiten. Maar mocht je niet je hele huis voldoende Wifi signaal krijjgen met de Decos dan is zo'n router ingezet als accesspoint een manier om twee functies in 1 apparaat te pakken, en de Decos bijvoorbeeld over de slaapkamers te verdelen.

Voor je de rest aansluit zou ik eerst een Deco in de woonkamer neerzetten en bedraad aansluiten, en de andere twee in de slaapkamers - ook bedraad aangesloten, en dan testen of je zo voldoende wifi dekking in huis hebt met bv. WifiAnalyzer
Ondersteund de wifi router ook igmp en iptv? Want dan zouden de tv, amino en versterker allemaal op de wifi router aangesloten kunnen worden. En de wifi router dan weer verbinden met de zyxel.

Kan de deco communiceren met de wifi router? Kwestie van de ssid van de deco dezelfde naam te geven als die van de wifi router?

• martyw
SX-Superfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:46:
Ondersteund de wifi router ook igmp en iptv? Want dan zouden de tv, amino en versterker allemaal op de wifi router aangesloten kunnen worden. En de wifi router dan weer verbinden met de zyxel.
Stel eerst vast of je Deco's krachtig genoeg zijn om je huis van wifi te voorzien, als dat zo is, stop dan met verder lezen :)

Wat ik voorstel is om in het geval van brakke wifi in je huis met de Deco's een extra accesspoint te maken met behulp van een wifi router.
Die wifi router configureer je dan niet als router maar als accesspoint. M.a.w. je zet zijn router functie uit. Dan werkt dat ding als het ware als een switch met een aantal bedrade poorten, en als wifi access punt voor bijvoorbeeld je versterker, laptop en telefoon. Zo kun je dus op 1 fysieke netwerk poort in je woonkamer zowel bedraad als draadloos van je netwerk gebruik maken.
De TV zou ik dan op de andere aansluiting in je woonkamer aansluiten.

(Terzijde: De functie van een router is het netwerkverkeer tussen twee gescheiden netwerken verzorgen, bijv. het internet, en het netwerk in jouw huis, als je twee routers in je huis achter elkaar zet (bv de Zyxel en de Archer die ik hierboven noemde) krijg je twee netwerken in je huis, meestal wil je dat niet)
SX-Superfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:46:
Kan de deco communiceren met de wifi router? Kwestie van de ssid van de deco dezelfde naam te geven als die van de wifi router?
Ja, je kunt meer wifi accespoints laten samen werken als je ze de dezelfde SSID geeft, en zorgt dat ze elkaar niet in de weg zitten door verschillende kanalen te gebruiken. Dat is wat een mesh set zoals de Deco's ook doen, alleen hoef je dan minder in te stellen, dat hebben die aardige mensen bij TP-Link al voor je gedaan ;)

[Voor 12% gewijzigd door martyw op 10-02-2022 17:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee