Buren boren gedeelde muur vol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:40
Beste tweakers,

Misschien een rare vraag, maar hoe om te gaan met buren (aan 1 kant) die de gedeelde muur (koopwoning) helemaal perforeren met gaten? Het betreft een enkele gedeelde betonnen muur, zonder spouw o.i.d.

Sinds ik hier bijna 3 jaar woon is het steeds meer gehorig geworden aan de kant van de borende buren. Vooral stemgeluid is aanzienlijk beter te horen dan aan het begin. Vrijwel ieder weekend wordt er geboord in de muur (geen idee wat je allemaal moet ophangen) en dit al bijna 2 jaar lang. Sinds kort hebben ze ook de leidingen van hun CV en badkamer in de gedeelde muur laten frezen. Dit geeft een enorm gebrom en suizend geluid als de douche aan staat bij hun. Het betreft een 3 laags drive-in woning met de douche op de bovenste verdieping. Als je beneden in de garage staat hoor je het gesuis en gebrom nog duidelijk.

Aangezien de muur gedeeld is, lijkt het mij dat ik er ook iets van te zeggen heb. Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik de buren woord voor woord kan verstaan als ze op normaal volume praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:51
Wat staat hierover in je contract vermeld? Is het een koopwoning met vve?

Sowieso wat moet je allemaal in je muur boren 2 jaar lang.. Gatenkaas
Ik zou sowieso eens met de buren in gesprek gaan, zeggen dat je deze vermoedens hebt dat het steeds meer geluidsoverlast oplevert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
Heb je niks over te zeggen. Ze mogen alles ophangen wat ze willen, zoals jij dat ook mag in jou woning.

Wat niet mag is extreme overlast. De vraag is, is dat ook zo.

Heb je al gepraat met de buren hierover?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht hebben ze een IXXI gekocht en hangen ze elk plaatje apart aan de muur?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je, los van eventuele rechten, eens moet kijken wat je realistisch gezien kan verwachten. Je buren zijn blijkbaar al een tijd aan het klussen en hebben ondertussen vanalles aan de muur bevestigd of in de muur gefreesd.

Stel dat je nu morgen naar de buren stapt, klaagt over de toegenomen geluidsoverlast en zegt dat je vermoedt dat de oorzaak ligt bij de werken aan de gedeelde muur. Wat is dan je verwachting?

Ik zeg niet dat je gewoon moet zwijgen maar je moet goed weten welke verwachtingen je hebt. Bewustzijn creëren en verdere uitbreidingen in de muur zijn misschien realistisch maar het is wellicht niet realistisch om te verwachten dat er leidingen uit de muur gehaald worden bijvoorbeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-02-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

NeFoRcE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:59:
Wellicht hebben ze een IXXI gekocht en hangen ze elk plaatje apart aan de muur?
Volgens mij plak je die op.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dat was de grap ook :+ :9

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
Geluid door een gaatje met een plug in de muur, verwacht niet dat dat veel doet. Maar als er een gat is gemaakt tot in een electradoos aan jouw zijde, en er dus echt een opening is, dan heb je wel een groot geluidslek. Je zou aan jouw kant de stopcontacten kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Admiral Freebee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:59:
Ik denk dat je, los van eventuele rechten, eens moet kijken wat je realistisch gezien kan verwachten. Je buren zijn blijkbaar al een tijd aan het klussen en hebben ondertussen vanalles aan de muur bevestigd of in de muur gefreesd.

Stel dat je nu morgen naar de buren stapt, klaagt over de toegenomen geluidsoverlast en zegt dat je vermoedt dat de oorzaak ligt bij de werken aan de gedeelde muur. Wat is dan je verwachting?

Ik zeg niet dat je gewoon moet zwijgen maar je moet goed weten welke verwachtingen je hebt. Bewustzijn creëren en verdere uitbreidingen in de muur zijn misschien realistisch maar het is wellicht niet realistisch om te verwachten dat er leidingen uit de muur gehaald worden bijvoorbeeld.
Je kan wel beginnen met eens langs te gaan om te kijken wat ze precies aan het doen zijn. Je kan een keer een plankje ophangen, of een foto of schilderij, maar misschien hebben ze de hele muur aan hun kant wel weggeboord voor een paar cm meer woning, of ze hebben een gat gemaakt in de muur om de tv mooi in te hangen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Je kan wel beginnen met eens langs te gaan om te kijken wat ze precies aan het doen zijn. Je kan een keer een plankje ophangen, of een foto of schilderij, maar misschien hebben ze de hele muur aan hun kant wel weggeboord voor een paar cm meer woning, of ze hebben een gat gemaakt in de muur om de tv mooi in te hangen ;)
Of de boorgeluiden in andere muren van het huis klinken erg luid en lijken te komen van de gemeenschappelijke muur. Het gesprek kan inderdaad interessante informatie opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:14
Marzman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:58:
[...]

of ze hebben een gat gemaakt in de muur om de tv mooi in te hangen ;)
dat moet dan een flinke tv zijn als je daar twee jaar over doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:44
bie100 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:49:
[...]

dat moet dan een flinke tv zijn als je daar twee jaar over doet
Met een boormachine ben je natuurlijk ook wel even bezig om voldoende ruimte te maken in een betonnen muur voor die televisie.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:29
Ik vind dit soort topics altijd prachtig. In plaats van aan ons te vragen hoe en wat kun je toch gewoon even langs gaan bij de buren met de vraag waarom ze ieder weekend aan het boren zijn en dat je merkt dat stemgeluid is toegenomen? Dat wordt een ander verhaal als je geen goede relatie hebt met je buren natuurlijk, maar dat kan ik niet uit je topic opmaken.

Idealiter had je dit gesprek eerder kunnen starten, maar volgens mij wordt er een hoop duidelijk en krijgen de buren er ook begrip voor als je even aan de deur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:14
Mink Z. schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Met een boormachine ben je natuurlijk ook wel even bezig om voldoende ruimte te maken in een betonnen muur voor die televisie.
daarom ga ik er ook niet vanuit dat het om een tv gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:35
Hoe dik is jullie woningscheidende muur?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 08-06 23:16
*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 70% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
misschien is er opzet in het spel: getreiter door keer op keer een nutteloos gaatje te boren, in de hoop dat TS gaat verhuizen.
want de verstandhouding met de buren lijkt niet helemaal goed te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-02-2022 14:36 ]

~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Het frezen in de muur is nog wel iets om na te gaan. Volgens mij mag je in een mandelige muur tot de helft gaan. Een waterleiding zou makkelijk moeten kunnen, tenzij ze die erg diep hebben gelegd. Je komt hier ook wel eens topics tegen waar ze een afvoer in de muur hebben gefreesd, die nagenoeg bij de buur uitkomt. Dat mag dan weer niet.

Maar in het algemeen: ga eens op de koffie, vraag eens of het lukt met het klussen aangezien ze al 2 jaar bezig zijn. Kom je er vanzelf achter hoe en wat. Zijn zich waarschijnlijk van geen kwaad/overlast bewust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ze mogen tot de helft, dus een afvoerleiding infrezen is meestal een no-go.

Maar laten we bij het begin beginnen. Wat hangen ze allemaal op en waar? Volgens mij hoor je namelijk in wat ouderen betonnen huizen helemaal niet goed waar ze precies aan het boren zijn.

Dat stemgeluid kan ook best een heel andere oorzaak hebben. Als er eerst vloerbedekking lag bij de buren en er wat muurkleden hingen, dan zal dat heel veel gedempt hebben. Als ze nu plavuizen hebben en de muurkleden hebben vervangen door iets anders, dan zal dat een heel groot verschil maken. Of 1 van de 2 begint wat dovig te worden, waardoor beiden harder gaan praten.

Je boort natuurlijk niet voor niets gaten. Doorgaans gaat daar een plug en een schroef in. Het is dan geen "gat" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
Wow. Ben wel benieuwd wat er nu precies opgehangen wordt. "Bijna elk weekend" boorwerk en dan "2 jaar lang". Ik ga er dan even vanuit dat je minimaal zo'n 4 uit 5 weekends bedoelt dus zo'n 40 weekends per jaar = 80 weekends. Laat het gemiddeld om 3 gaatjes gaan (?) dan zouden er inmiddels al 240 gaten in die muur moeten zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Mijn glazen bol zegt: klopt.

Zonder gein: wij kunnen hier letterlijk niks mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Anoniem: 37334 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:28:
3 jaar lang niet met je buren praten :')
...
..en hij hoeft er niet eens voor naar buiten te lopen en aan te bellen, gewoon met iets verheven stem vanaf z'n luie stoel werkt waarschijnlijk ook prima :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 37334

In 'mijn' 3-laags enkelwandig rijtjeshuis heb ik ook een tijd 'voortdurend' boor-overlast gehad. Je kunt af en toe slecht horen of het de buren zijn, of 3 huizen verderop. :)

En: Als je niet weet waarom ze boren, zul je je meer gaan opvreten over de situatie.
Wat verwacht je van Tweakers?

*knip*
Sneren voegt niets toe en is zeker niet vriendelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 17:29
*knip*
Dat mag wel wat vriendelijker aub.

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 09-02-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

ShininNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:56:
Beste tweakers,

Misschien een rare vraag, maar hoe om te gaan met buren (aan 1 kant) die de gedeelde muur (koopwoning) helemaal perforeren met gaten? Het betreft een enkele gedeelde betonnen muur, zonder spouw o.i.d.

Sinds ik hier bijna 3 jaar woon is het steeds meer gehorig geworden aan de kant van de borende buren. Vooral stemgeluid is aanzienlijk beter te horen dan aan het begin. Vrijwel ieder weekend wordt er geboord in de muur (geen idee wat je allemaal moet ophangen) en dit al bijna 2 jaar lang. Sinds kort hebben ze ook de leidingen van hun CV en badkamer in de gedeelde muur laten frezen. Dit geeft een enorm gebrom en suizend geluid als de douche aan staat bij hun. Het betreft een 3 laags drive-in woning met de douche op de bovenste verdieping. Als je beneden in de garage staat hoor je het gesuis en gebrom nog duidelijk.

Aangezien de muur gedeeld is, lijkt het mij dat ik er ook iets van te zeggen heb. Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik de buren woord voor woord kan verstaan als ze op normaal volume praten.
Excuses dat ik zeg maar wat een idioten 8)7

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pizzacabonara schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Excuses dat ik zeg maar wat een idioten 8)7
als je dat altijd gemeden hebt, om dan na jaren van elkaar negeren het ijs te breken met een aantal klachten zal niet in dank worden afgenomen.
ik begrijp die weerstand wel.

~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 09:12
Nou de beste tips zijn toch wel: ga met je buren praten.

Nu is dat wellicht lastig, als je hun telefoonnummer niet hebt, maar misschien kun je erachter komen waar ze wonen?

Punt blijft: jij hebt al een mening over hun gevormd doordat je aan het speculeren bent wat ze allemaal in die muur aan het doen zijn terwijl die man misschien wel beeldhouwer is en je last hebt van het contactgeluid als hij aan het werk is.
Veel van dit soort dingen zijn simpel op te lossen door een beetje wederzijds begrip.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 10:47
Misschien zit er al 2 jaar iemand opgesloten in de kamer aangrenzend aan TS huis, en probeert deze persoon al twee jaar met 3x kort boren, 3x lang boren, 3x kort boren de aandacht te trekken van de buurman…

Beetje zoals deze man:
https://www.destentor.nl/...oor-sos-signaal~ad601230/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Valorian schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:36:
Misschien zit er al 2 jaar iemand opgesloten in de kamer aangrenzend aan TS huis, en probeert deze persoon al twee jaar met 3x kort boren, 3x lang boren, 3x kort boren de aandacht te trekken van de buurman…

Beetje zoals deze man:
https://www.destentor.nl/...oor-sos-signaal~ad601230/
Of iemand probeert al 2 jaar elk weekend een diep gat in die muur te boren met een low-power accu klopboormachine. Dan is hij over 1 jaar klaar met het eerste gat. Eerste wat ik kocht toen ik een betonnen huis uit 1988 gekocht had: boorhamer. Nu een oud huis en moet dus uitkijken dat ik niet te enthousiast met dat ding aan de gang ga. :)

Dus de volgende keer pak je je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvFjFEIAGAQz1CuKZg_pTpap83A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEriLRrco73tTw1opvZW4b44.jpg?f=fotoalbum_large

en ga je hem helpen. Weet je meteen wat hij aan het doen is.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Of iemand probeert al 2 jaar elk weekend een diep gat in die muur te boren met een low-power accu klopboormachine. Dan is hij over 1 jaar klaar met het eerste gat. Eerste wat ik kocht toen ik een betonnen huis uit 1988 gekocht had: boorhamer. Nu een oud huis en moet dus uitkijken dat ik niet te enthousiast met dat ding aan de gang ga. :)
Na 2 jaar boren ben je ook zo doof dat je harder gaat praten, vandaar de geluidsoverlast.

Ben met berging bezig, boren in vers beton. Anderhalve week na storten ging de klopboor met veel lawaai er nog in, afgelopen weekend had de boorhamer er moeite mee. Zal je maar je hele project met de klopboor doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Geef constructief advies of reageer niet en aan @ShininNL het zou helpen als je aangeeft of je zelf al contact met de buren hebt gezocht.

Reactie weg? Dan droeg het niets bij aan de discussie.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:12
Buigslappe voorzetwand met isolatie aanbrengen ( uiteraard los van de gedeelde muur aanbrengen )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Nieuwe tips heb ik niet, maar ongehoord (huehue, no pun intended) is de klacht voor mij ook niet. Ik woon nu zo'n 6 jaar in een flat en ik hoor 3-6 dagen in de week geboor in een muur, of althans zo klinkt dat. Dat gaat dan meestal enkele uren door, maar soms ook 12 uren op een dag. Zelfs op tweede kerstdag ging dat door. Als je dat om gaat rekenen naar gaten in muren dan stort de flat bijna in.

Ik vermoed dat er of iemand een bedrijfsruimte in de flat gemaakt heeft, of er woont een gepensioneerde die zich verveelt en maar gaat klussen om de tijd door te komen. Helaas klinkt het geluid dermate doordringend door dat het niet te lokaliseren is naar een richting. Geen idee waar ik zou moeten aanbellen dus. En los daarvan ga ik al niet graag een gesprek aan over geluidsoverlast, ik heb al meerdere doodsbedreigingen gehad. Leuk altijd die tips van "ga eens op de koffie", maar mijn ervaringen daarmee zijn heeeeel anders.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:38
*snip* zie tweakduke in "Buren boren gedeelde muur vol"

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2022 17:22 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 23:42

OMD

Is het nieuwbouw? Kan ook gehoriger worden door het werken van de muren en er een beetje kieren ontstaan. Was bij mijn nieuwbouw woning ook uit 2013. Eerste 2 jaar echt absoluut doodstil maar na 2 jaar begon het langzamer gehoriger te worden.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Misschien is het niet eens gehoriger geworden, maar let je er steeds meer op (wat niet onwaarschijnlijk lijkt, gezien de frustratie). Ik heb zelf meegemaakt dat ik me steeds meer ging irriteren aan loopgeluiden van onze bovenburen, omdat je er ook meer op gaat letten. Het is geen tip, maar je kan ook weer niet bewijzen dat het inderdaad gehoriger is geworden. Tenzij je de afgelopen tijd metingen hebt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Mijn ervaring is dat het bij oude woningen moeilijk is te horen waar het geboor vandaan komt. Ons huis is van 1975, hoekwoning. Als er 4 huizen verderop wordt geboord dan klinkt het alsof het bij onze directe buren vandaan komt. Zou me er dus niet zo druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00
Ik had ook het idee dat het hier om een 2-onder-1-kap woning ging, maar mocht het inderdaad een appartementencomplex zijn, dan veranderd dat de zaak aanzienlijk...

In mijn studentenflat was het (voor mijn gevoel) ook elk weekend raak. En het maakte qua volume weinig uit of het aan de andere kant van de flat was of een paar units verder. Dat beton was zo stijf.

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 14-02-2022 13:38 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1