Toon posts:

Klonen van oude msdos HDD

Pagina: 1
Acties:

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-01 23:44
Goedendag!

Graag zou ik jullie mening weten over het klonen van een heel oude harde schijf. Wij hebben een "Samsung sv0842d" van 8.6GB ATA-66 op een oude Celeron 400mhz computer. Deze computer gebruiken wij als kassa programma (geen Windows)

Nu willen wij graag onze harde schijf klonen voor geval onze kassa systeem niet meer werkt (niet meer te verkrijgen en geen ondersteuning).

Mijn vraag is of er nog aandachtspunten zijn voor het kopen van een nieuwe soortgelijke harde schijf. Op pricewatch heb je geen filters voor ATA-66 etc.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:32
Elke P-ATA schijf zou moeten voldoen, snellere ATA-100 en ATA-133 zijn backwards compatible.

Enige punt is dat je BIOS mogelijk geen te grote schijven ondersteunt (er staat me iets bij van een limiet rond 32GB uit die tijd, veel 40GB schijven kon je toen met een jumper "verkleinen"). 2e hands zijn dat soort kleine schijven echter vast nog te vinden :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Oude PATA schijven worden al meer dan 10 jaar niet meer gemaakt. Als het echt van belang is dat dit systeem blijft werken en niet gaat worden vervangen, overweeg dan een moderne upgrade:

IDE naar SD kaart adapter:
https://www.amazon.nl/40P...d=pla-1395495942951&psc=1

Alleen dan nog een goede kwaliteit SD kaart van 16 GB of groter. Is ook makkelijker te back-uppen/imagen dan een IDE disk.

I reject your reality and substitute my own

• Zensu
Bedankt voor jullie snelle reactie.
@Josefien goede tip! Ik zal inderdaad mijn moederbord en bios kijken hoeveel GB het maximum ondersteunt.

@nelizmastr ah dat is inderdaad een optie met SD kaart! Ik zal daar meer over lezen.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik zou eerder gaan voor compact flash ipv sd. Dat werd vroeger wel vaker gebruikt voor mini pc’s.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

.Maarten schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:24:
Ik zou eerder gaan voor compact flash ipv sd. Dat werd vroeger wel vaker gebruikt voor mini pc’s.
Compact flash is een beetje een dode standaard, echter. Dan eerder misschien kijken naar een ATA DOM, die in bijv. industrie gebruikt wordt. CF kaarten zijn relatief duur en niet per definitie allemaal beter qua duurzaamheid dan een goede SD kaart.

I reject your reality and substitute my own

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kan je die oude applicatie ook in een VM draaien? Dan is het inregelen van backups: kopieer image elke nacht naar het NAS met een timestamp in de file naam o.i.d.

~

• Zensu
JJ Le Funk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:38:
kan je die oude applicatie ook in een VM draaien? Dan is het inregelen van backups: kopieer image elke nacht naar het NAS met een timestamp in de file naam o.i.d.
Nee helaas niet. Het is echt een heel oud systeem. ik dacht zelf aan de oude HDD en nieuwe (SD, compact flash of HDD) te koppelen aan mijn privé pc met Windows 10. En dan met een programma zoals clonezilla de twee betreffende schijven te klonen. Maar dat moet ik nog uitzoeken op het world wide web :)

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2022
Ik zou NOOIT naar iets overgaan op basis va flash (SD, Compactflash,ssd ) met een bestandssysteem dat er geen ondersteuning voor heeft en betrouwbaar moet zijn !!

Als je moderne pc nog een P-atta aansluiting heeft kun je daar natuurlijk je schijf op aansluiten en een backup maken naar een interne schijf , cloud of ergens anders !
De backup kun je dan weer terug zetten naar een andere p-atta schijf.
Heb je geen aansluiting voor p=atta , dan zijn de converters (usb-patta of satta naar patta ) zeer handig.

P.S geen clone schijf naar schijf maar clone schijf naar image en dan image naar schijf.

[Voor 8% gewijzigd door theuser op 09-02-2022 10:14]

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:48
Image maken van de HDD en die ergens goed bewaren, vervolgens zou ik een nieuwe SATA hdd in de kassa pc plaatsen.
De pc heeft geen SATA, maar met een SATA naar IDE converter kun je makkelijk van de SATA schijf een IDE schijf maken.
Een SSD kan ik niet aanraden, omdat je OS en FS geen ondersteuning heeft voor flash storage zou je data kunnen verliezen en zal de performance op lange termijn niet top zijn. Een fysieke HDD met sata naar ide converter geeft je in ieder geval de garantie dat je geen vreemde problemen krijgt.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zensu schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Nee helaas niet. Het is echt een heel oud systeem. ik dacht zelf aan de oude HDD en nieuwe (SD, compact flash of HDD) te koppelen aan mijn privé pc met Windows 10. En dan met een programma zoals clonezilla de twee betreffende schijven te klonen. Maar dat moet ik nog uitzoeken op het world wide web :)
Dat hij oud is zou geen reden mogen zijn dat hij niet gevisualiseerd kan worden. Gebruik je exotische randapparatuur o.i.d. ? Dat zou wellicht een veel toekomstvastere oplossing zijn; uiteindelijk gaat het RAM, PSU en zaken ook een keer kapot.

• Zensu
Weer heel wat geleerd vandaag! Bedankt allen!
Het enige exotische randapparatuur zijn inkjet printer (IEEE 1284) en twee pos printers die werken op rs323 serial poort.

Onze moederbord heeft geen USB haha.

• Zensu
Josefien schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 03:57:
Elke P-ATA schijf zou moeten voldoen, snellere ATA-100 en ATA-133 zijn backwards compatible.

Enige punt is dat je BIOS mogelijk geen te grote schijven ondersteunt (er staat me iets bij van een limiet rond 32GB uit die tijd, veel 40GB schijven kon je toen met een jumper "verkleinen"). 2e hands zijn dat soort kleine schijven echter vast nog te vinden :)
Trouwens bios is: Award v4.51PG.
Moederbord is een ca61? _O-

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2022
eltweako schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:15:

De pc heeft geen SATA, maar met een SATA naar IDE converter kun je makkelijk van de SATA schijf een IDE schijf maken.
Een fysieke HDD met sata naar ide converter geeft je in ieder geval de garantie dat je geen vreemde problemen krijgt.
@eltweako
Dat zou nog best wel eens problemen op kunnen leveren!
Meen mij te herinneren dat ik de award bios moest updaten om een 60G HDD aan mijn toen in gebruik zijnde moederbord te gebruiken.

Ook zijn niet alle ide-satta 2 richtingen op te gebruiken , daar moet je dus bij de aanschaf op letten !

[Voor 8% gewijzigd door theuser op 09-02-2022 16:07]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40

Nemesizz

Untouchable

PCI Satacontroller erin (zijn inmiddels wel wat lastiger te vinden maar toch), kun je sata drives gebruiken, en gezien de controller de detectie van de drive regelt ben je ook meteen van het ~30GB limiet probleem af (ik had zelfs borden die niet meer dan 10GB wilden detecteren).

't Is maar een idee ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De reden dat CF werd gebruikt had volgens mij te maken met het feit dat die makkelijker 'compatible' te maken waren met de IDE standaard dan SD dat destijds was (booten van SD is ook lange tijd een dingetje geweest). Vertaling zou geen issue moeten zijn, de adapter regelt dat voor je.

Maar ik zou inderdaad voorbereiden om volledig van dit systeem af te stappen. Goed dat je (nu pas??) aan redundantie/backup begint te denken, maar als het zo belangrijk is voor het draaien van je bedrijf zijn er legio meer betrouwbare opties. Zelfs dosbox is volgens mij ver genoeg om dit nu te emuleren inclusief toegang tot externe devices (scanners/printers etc).

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wat al gezegd wordt, het is goed dat je bezig bent om backup te regelen, maar bedenk je dat alles aan het systeem natuurlijk defect kan gaan. En een systeem vinden wat nog wil booten van de backup, of de betreffende printers kan gebruiken gaat steeds moeilijker worden.
Het maken van een backup is niet verkeerd. Maar begin ondertussen ook het gebruik van een nieuw systeem zodat je langzaam over kunt stappen en bijvoorbeeld geen kostbaar migratietraject hoeft te starten.

Want stel dat het hele systeem zichzelf frituurt, dan zit je met een schijf te kijken waar data in een formaat op staat wat je er niet meer zo af kunt halen zonder het oude kassasysteem op te starten. En dan ben je wel verplicht om ineens naar iets anders over te stappen wat dan een stuk vervelender is.

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Thralas
  • Registratie: December 2002
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:46:
Zelfs dosbox is volgens mij ver genoeg om dit nu te emuleren inclusief toegang tot externe devices (scanners/printers etc).
Min-of-meer. De klassieke dosbox ondersteunt geen parallele poort, maar er is een fork van dosbox die dat wel doet: dosbox-x.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan de PC als VM op een oude PC zetten met Windows 7 of 10, eventueel redirecten van de poorten en dan werken maar. Heb je in ieder geval iets wat betrouwbaarders en snellers.

Zo heb ik dat ooit met een hele oude Exact4Dos gedaan. Werkte prima alsmede printen via de LPT1 poort.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:32
Toch denk ik dat een 2e hands kleine P-ATA schijf de makkelijkste oplossing is. Schijfjes van 20GB zijn nu nog redelijk te verkrijgen.

Oude Pentium 2 klasse PC's met hardware serieel en parallel zullen de komende jaren vast ook nog te verkrijgen zijn op de 2e hands markt, mocht het systeem ooit defect raken.

VM's brengen extra complexiteit, traagheid en mogelijke andere problemen met zich mee.

• Zensu
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen. Uiteindelijk besloten om een IMAGE te maken op een USB stick en het ergens goed bewaren, wat @eltweako voorstelde.

Nou zit ik met een vraag hoe ik deze kan aansluiten op mijn huidige PC. De samsung sv0842d heeft een ATA66 (80 pin). Iemand idee hoe ik het beste kan aansluiten? De meeste omvormers te koop zijn 40polig naar SATA. 8)7 old technolgy

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zensu schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:23:
Nou zit ik met een vraag hoe ik deze kan aansluiten op mijn huidige PC. De samsung sv0842d heeft een ATA66 (80 pin). Iemand idee hoe ik het beste kan aansluiten? De meeste omvormers te koop zijn 40polig naar SATA. 8)7 old technolgy
Nope, die Samsung heeft ook gewoon een 40-polige aansluiting. Enkel de kabel voor ATA-66 (of hoger) bevat 80 aders, 40 voor de pinnen zelf en daartussen 40 om onderlinge overspraak tussen de data-aders af te vangen.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Josefien schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:12:
Toch denk ik dat een 2e hands kleine P-ATA schijf de makkelijkste oplossing is. Schijfjes van 20GB zijn nu nog redelijk te verkrijgen.

Oude Pentium 2 klasse PC's met hardware serieel en parallel zullen de komende jaren vast ook nog te verkrijgen zijn op de 2e hands markt, mocht het systeem ooit defect raken.

VM's brengen extra complexiteit, traagheid en mogelijke andere problemen met zich mee.
VM is volgens mij wel the way to go in dit geval. Draait op bijna iedere hardware en kun je nu al veilig testen door kabeltjes om te steken. Het enige lastige is de seriële en de printerpoort. In het verleden heb ik serieel wel vaker opgelost door een serial server van bijv. Atop of Moxa toe te passen. RS232->Ethernet->COM-poort op een PC. Je kunt ook voor een paar knaken RS232-USB op de kop tikken, maar heb ik wisselende ervaring mee kwa betrouwbaarheid.
Voor de parallelle poort weet ik dat er ook oplossingen bestaan, maar geen ervaring mee.

Ik vind een VM niet 'complexer' integendeel, want je hoeft geen hardware uit de 20e eeuw op de kop te tikken en hopen dat je het aan de gang krijgt zonder iets te slopen. Traag is geen issue, zo'n jaren 90 systeem zal virtueel net zo snel of wellicht sneller draaien op een VM.

Kortom: probeer eens of je de image aan de praat krijgt in VirtualBox, bijvoorbeeld. Lukt dit? Koop dan wat serial/parallel omvormers op Conrad ofzo op afstand. Ga 14 dagen klooien. Lukt het niet? Stuur ze terug middels WKOA.

Goed dat je nu in ieder geval een image hebt gemaakt! _/-\o_

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-01 22:06
Ik zou geen oude schijf gebruiken maar gewoon een domme SSD (zonder trim etc)

Hoe? IDE -> CF adapter. Koop een CF van 16 of 32GB.
*Beide van een beetje kwaliteit nemen, niet de eerste beste goedkoopste van Aliexpress

Gebruik DD om de huidige HDD te clonen naar de CF en klaar.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Er is toch nog geen image gemaakt dacht ik?
Let wel op bij het aansluiten van de oude IDE harde schijf dat Windows niet per ongeluk bestanden zomaar gaat wijzigen ("repareren") waardoor het kassasysteem (misschien) niet meer goed functioneert/opstart.
Eventueel auto mount uitzetten eerst:
TenForums: How to Enable or Disable Automatic Mounting of New Disks and Drives in Windows
In dit soort situaties zou ik eigenlijk altijd eerst een clone/image willen maken vanaf de oude PC, welke misschien aangepaste BIOS instellingen heeft?
Maar ik weet niet of dat mogelijk is (Disk/CD boot)?

• Zensu
Nou toevallig krijg ik dat bericht elke keer als wij onze oud pc opstarten. Rode balk of je wilt repareren, maar wij drukken steeds op annuleren, want dan anders het mis! Bedankt voor het meedenken.
The_Doman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:26:
Er is toch nog geen image gemaakt dacht ik?
Let wel op bij het aansluiten van de oude IDE harde schijf dat Windows niet per ongeluk bestanden zomaar gaat wijzigen ("repareren") waardoor het kassasysteem (misschien) niet meer goed functioneert/opstart.
Eventueel auto mount uitzetten eerst:
TenForums: How to Enable or Disable Automatic Mounting of New Disks and Drives in Windows
In dit soort situaties zou ik eigenlijk altijd eerst een clone/image willen maken vanaf de oude PC, welke misschien aangepaste BIOS instellingen heeft?
Maar ik weet niet of dat mogelijk is (Disk/CD boot)?

[Voor 15% gewijzigd door Zensu op 16-02-2022 14:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee