RM.17 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:42:
@
flippy en @
Superbeagle ten eerste bedankt voor het meedenken, ik heb de berichten van jullie beide gelezen.
Het vermogen van de ketel (Remeha Calenta 40c) staat al op minimaal (P19: 1700 toeren; P17: 1800 toeren). Deze 1700 toeren staan gelijk aan 7,9kW. Daarbij staat pompsnelheid op 60-60%.
Mijns inziens wordt het pendelen veroorzaakt doordat de ketel dit vermogen op dit moment niet kwijt kan tijdens het opwarmen/opstoken. @
Superbeagle van het feit dat
de retourtemperatuur te hoog wordt in relatie tot de aanvoertemperatuur is dan ook geen sprake. De retour (gemeten direct onder de ketel) blijft dan ook koud en loopt niet op.
Dan vraag ik mij echt af of het gedrag van jouw ketel echt pendelen is. Er zijn 3 gedragingen die sterk op elkaar lijken en die door velen ten onrechte pendelen wordt genoemd.
Het eerste is echt pendelen zoals ik eerder omschreef. Dit treedt vaak op tijdens het opstarten en er te weinig afgiftevermogen beschikbaar is.
Het tweede is ‘low-load modus’. Hierbij gaat het systeem in tijd moduleren om het te hoge vermogen in deellast ‘op te knippen’ zodat gedurende een bepaalde tijd minder vermogen wordt geleverd. Dit treedt enkel op als de ruimtes al op temperatuur zijn en er een klein aanvoertemperatuurverschil overbrugt moet worden.
Het derde is als het systeem te weinig vermogen levert om de ruimte op te warmen. Na een stooksessie gaat de ketel vrijwel meteen weer branden. Dat zie je vaak bij afgeknepen vermogens en pompsnelheden icm HT vvw-verdelers.
Welk gedrag omschrijft jouw probleem het best?
Ik heb gekozen voor een aanvoertemperatuur van 55 graden, inderdaad vanwege de combinatie met "normale, niet LTV" radiatoren op badkamer/wc. Met mijn beperkte kennis dacht ik ook dat een lagere aanvoertemperatuur niet voldoende zou zijn in deze. Ik zal het eens gaan proberen met 40 graden (+ hoge pompsnelheid).
Zou ik niet doen, ondanks wat hier elders wordt beweerd. Het bepalen ervan is simpel. Als het je nu lukt om een ruimte met radiatoren met ontwerpcondities bij regime van 75/60 op te warmen en te houden, heb je bij 40/35 of 40/30 4 tot 5 keer grotere radiatoren nodig conform deze
tabel. Bij 55/45 heb je maar twee keer zoveel afgifte nodig. Meestal is dit net genoeg. Dat kun je zelf
hier bepalen op basis van de
warmtebehoefte van de ruimte.
Stromingsgeluiden duiden erop dat je teveel flow hebt door leidingen die daar niet op zijn ontworpen. Advies is dan pompsnelheid omlaag.
Mijn gedachte bij de eventuele aanschaf van een modulerende thermostaat als vervanging van een aan/uit versie was dan ook vooral de mogelijkheid tot langzaam opwarmen. Dus moduleren in aanvoertemperatuur, niet zozeer in vermogen. Want nu gaat bij aanspringen van de aan/uit thermostaat meteen het signaal naar de ketel om zo snel mogelijk 55 graden te stoken. Maar aangezien het ketelvermogen inderdaad al begrenst is, twijfel ik of een langere aanwarmtijd de oplossing gaat zijn.
Ik heb helaas de pech dat de vloerverdeler als laatste in het circuit zit, dus de afstand van de ketel tot de verdeler is groot. Ik ga daarom de pompsnelheid verhogen (en de bijbehorende ruis voor lief nemen) en kijken of de ketel zijn vermogen op deze manier wel kwijt kan. Ik zal uitgaan van 40 graden en kijken of de radiatoren in het circuit ook voldoende warm worden. Indien niet, langzaam aan de aanvoertemperatuur verhogen.
Mocht ik het systeem werkend krijgen, dan zijn er toch zeker wel voordelen bij een modulerende thermostaat? Vooral als de thermostaat bijna de ingestelde temperatuur bereikt en er nauwelijks/geen nachtverlaging toegepast gaat worden. De ketel kan dan rustig op een lagere temperatuur door blijven branden, terwijl deze nu constant aan/uit wordt geschakeld.
Zolang je radiatoren combineert met een vloerverwarming en een HT-verdeler is het niet zinvol om het vermogen van de ketel te beperken tot deellast. Beide zijn ontworpen om te werken met hogere temperaturen zoals ik eerder omschreef. Je wilt echter om de ketel in het HR-gebied te laten werken je aanvoertemperatuur onder de 60 °C houden.
Zeker bij de verdeler is het zaak om zo snel mogelijk de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur te krijgen. Deellastvermogen, de lange leidingen en het mengen van de koude retourwater door de verdeler zijn hier beperkende factoren.
Dat kan alleen als je de ketel modulerend laat werken met een vaste aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 55 °C. Dus eerst op vollast om de aanvoertemperatuur te halen en vervolgens naar deellast als het systeem op temperatuur is.
Jouw Remeha Calenta kun je het best koppelen aan de Remeha iSense die je voor €30 - €60 van Marktplaats kunt halen.
Ik heb een soortgelijke situatie als jij met radiatoren boven en vloerverwarming beneden en een Remeha Quinta 35C icm een iSense. Ook lang gestoeid met de instellingen maar uiteindelijk het beste resultaat met wat ik hierboven omschreef.
Het staat je natuurlijk vrij om de Calenta van ruim duizend euro gelijk af te schrijven en te investeren in een paar duizend euro voor een warmtepomp zoals anderen adviseren. Vergeet dan niet om ook al je radiatoren te vervangen voor LTV exemplaren en mocht je pech hebben ook overal dikkere leidingen aan te laten leggen.