Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-11-2022
highcity schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:10:
Door de volumestroom te verhogen, kan er op lagere temperatuur gestookt worden. Tuurlijk bereik je dit ook door je cv temperatuur te verhogen, echter gaat de gasmeter ook harder draaien.
Ik zit met het probleem dat ik (helaas) een open, passieve verdeler heb (Therminon 5000) die ook nog eens als laatste in het circuit zit. Om een temperatuur van ongeveer 35 graden in de verdeler te krijgen, zijn er 2 opties met een gelijk effect, aangezien de verdeler enorm veel bijmengt: Hoge aanvoertemperatuur vanuit CV (75 graden) met een pompsnelheid van 60% OF lagere aanvoertemperatuur (65 graden) met een flink hoge pompsnelheid (80-90%; met als gevolg een flinke ruis in de leiding).

Welk van de twee methodes is zuiniger qua gasverbruik naar jullie mening? Ik probeer dit momenteel zelf te analyseren door het dagelijks bijhouden van het verbruik, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ik zit met het probleem dat ik (helaas) een open, passieve verdeler heb (Therminon 5000) die ook nog eens als laatste in het circuit zit. Om een temperatuur van ongeveer 35 graden in de verdeler te krijgen, zijn er 2 opties met een gelijk effect, aangezien de verdeler enorm veel bijmengt: Hoge aanvoertemperatuur vanuit CV (75 graden) met een pompsnelheid van 60% OF lagere aanvoertemperatuur (65 graden) met een flink hoge pompsnelheid (80-90%; met als gevolg een flinke ruis in de leiding).

Welk van de twee methodes is zuiniger qua gasverbruik naar jullie mening? Ik probeer dit momenteel zelf te analyseren door het dagelijks bijhouden van het verbruik, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ruis duidt op (te) hoge snelheid, is er niet een iets lagere pompstand die ook werkt.
Want als je het net een noodvaart naar de verdeler drukt (of zuigt blijkbaar) en het wordt daar niet warm... misschien kan je dan ook baat hebben bij zo een regelventiel?
Zijn de leiding geïsoleerd, misschien kan je nog een graadje hier of daar meepakken?
Gasverbruik technisch is lagere vermogensstand beter (ok, dat is waarschijnlijk een genuanceerd verhaal, maar je legt twee opties voor en dan zou ik voor meer pompen, minder gassen gaan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
tcw82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Want als je het net een noodvaart naar de verdeler drukt (of zuigt blijkbaar) en het wordt daar niet warm...
Dat is theoretisch zeker zo. Het is echter het grote probleem van een passieve, open verdeler als de Therminon 5000, deze heeft een hoge aanvoertemperatuur nodig met een behoorlijke pompsnelheid om een temperatuur van meer dan 30 graden de vloer in te krijgen, zeker als deze ook nog als laatste in het circuit zit. Deze verdeler mengt volledig bij in de bovenbalk, waarbij aanvoer en retour volledig samenkomen.

Uiteindelijk lukt het ook wel om na 1-1,5 uur de aanvoer vlak voor de verdeler op 60 graden te krijgen, het is dus alleen de vraag hoe dit het snelst en zuinigst bewerkstelligd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Das zo'n ding toch?
kan je de pomp op de verdeler niet lager zetten, dan zou hij minder koud water naar het warmere deel moeten pompen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTx8hNIl_kkGOPcbA0LiAQYrBgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lC1D86V2yo46dnqdvpRQZh1p.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een ventiel dat bij mij in de verdeler is gezet (geen therminion) en dat beperkt de flow van koud naar warm en daarmee de afkoeling van het "warme" blok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL43_T-C3jF-rmIuKuEgQEiALQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYRIrExluxminy2BC037iPgO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
@tcw82 Ik denk oprecht dat dit de oplossing gaat zijn! Ik ben echt al wekenlang aan het zoeken naar instellingen etc. We zijn 2 jaar geleden in ons huis komen te wonen en ik heb geen idee hoe de vloerverwarming exact in elkaar steekt (lengte slangen, welke afsluiter voor welke zone etc). Ook kon ik nergens vinden welke verdeler we eigenlijk hadden, degene die het dichtst in de buurt kwam is inderdaad de Therminon 5000 (zoals op jouw foto). Zojuist gaan kijken naar aanleiding van jouw reactie en het blijkt dat er op de zijkant een 3/4” gat zit (op dit moment met afsluitdop; zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeZbkRtG1b0m0l3g0kfDZ25SDYI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SfhPfJrRYh12X3BN3xKNFJxJ.jpg?f=user_large

Op basis hiervan op Google gaan zoeken op DVR/inregelventiel en al snel kwam ik onze verdeler tegen; het lijkt te gaan om een voorloper van de SST LTV Supertherm 2 PRO Plus, welke inderdaad een aansluiting zou moeten hebben voor een balans-inregelventiel. Ik ga eens contact opnemen met SST of dit inregelventiel te verkrijgen is voor onze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ah, dat zijkantje had ik niet gezien!!
Ik denk dat je er wel wat mee kunt proberen, voor die paar tientjes.
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:28:
@tcw82 Ik denk oprecht dat dit de oplossing gaat zijn! Ik ben echt al wekenlang aan het zoeken naar instellingen etc. We zijn 2 jaar geleden in ons huis komen te wonen en ik heb geen idee hoe de vloerverwarming exact in elkaar steekt (lengte slangen, welke afsluiter voor welke zone etc). Ook kon ik nergens vinden welke verdeler we eigenlijk hadden, degene die het dichtst in de buurt kwam is inderdaad de Therminon 5000 (zoals op jouw foto). Zojuist gaan kijken naar aanleiding van jouw reactie en het blijkt dat er op de zijkant een 3/4” gat zit (op dit moment met afsluitdop; zie foto)
[Afbeelding]

Op basis hiervan op Google gaan zoeken op DVR/inregelventiel en al snel kwam ik onze verdeler tegen; het lijkt te gaan om een voorloper van de SST LTV Supertherm 2 PRO Plus, welke inderdaad een aansluiting zou moeten hebben voor een balans-inregelventiel. Ik ga eens contact opnemen met SST of dit inregelventiel te verkrijgen is voor onze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
tcw82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:06:
[...]
Precies, heb hem zojuist besteld voor 40 euro. Als het goed is, kan ik hiermee ervoor zorgen dat er minder koud retourwater wordt gemengd, waardoor in zijn geheel de temperatuur in de onderste balk van de verdeler omhoog zal moeten gaan. De aanvoertemperatuur vanuit de ketel zal hiermee lager kunnen worden gezet dan 75 graden, waardoor het gasverbruik omlaag gaat. Die 40 heb ik (met de huidige gasprijzen :P) zo terugverdiend lijkt me. Nogmaals hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:26
tcw82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:06:
Ja, dat zou heel goed kunnen, maar dat hangt af van de lengte van de (inwendige) mengkamer in de retourbalk. De lengte van het regelventiel moet precies zo lang zijn dat de klep in de doorlaatopening van het keerschot valt.
Dus je moet echt bij de fabrikant navragen of er een passend inregelventiel is voor deze mengverdeler. Als je er lukraak eentje in draait, is er een grote kans dat het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM.17
arpeggio schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Ja, dat zou heel goed kunnen, maar dat hangt af van de lengte van de (inwendige) mengkamer in de retourbalk. De lengte van het regelventiel moet precies zo lang zijn dat de klep in de doorlaatopening van het keerschot valt.
Dus je moet echt bij de fabrikant navragen of er een passend inregelventiel is voor deze mengverdeler. Als je er lukraak eentje in draait, is er een grote kans dat het niet werkt.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb in de catalogus van SST (het merk verdeler) gezocht en hier kwam een artikelnummer voor het Balans-Inregelventiel LTV naar voren. Ik heb het product met dit artikelnummer ook besteld. Ik heb weliswaar een ouder model, maar ik hoop dat SST de toepassingen voor het inregelventiel door de jaren heen niet heeft veranderd. We gaan het zien.

Is het overigens lastig om dit ventiel te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:13:

De aanvoertemperatuur vanuit de ketel zal hiermee lager kunnen worden gezet dan 75 graden, waardoor het gasverbruik omlaag gaat.
Met een opmerking als deze moet je erg voorzichtig zijn. Bij een mengverdeler zoals de Therminon, is de aanvoertemperatuur vanaf de CV-ketel niet echt belangrijk om het afgiftevermogen van de vloerverwarming te realiseren. Eerder in dit topic heb ik dat laten zien via een rekensom:

arpeggio in "Vloerverwarming komt niet op gang"

Wanneer je dat wilt, kan ik het rekenvoorbeeld nog wel uitbreiden met een LTV-verdeler, maar daar komt hetzelfde eindresultaat uit.

Edit: De disclaimer is de retourtemperatuur bij de ketel, die wil je graag laag hebben om in het HR-gebied te kunnen stoken. Maar bij een vvw is de retourtemperatuur altijd al laag.

Edit 2: Een mengverdeler koppelt 2 watercircuits aan elkaar waarbij er warmte wordt uitgewisseld van het circuit met de hoge temperatuur naar het circuit met de lage temperatuur.
De werking is precies hetzelfde als een trafo in de elektrotechniek. Daarbij is het ook zo dat het energieverbruik plaatsvindt aan de secundaire kant; niet aan de primaire kant.

[ Voor 34% gewijzigd door arpeggio op 27-01-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Nee, niet ingewikkeld.
Verdeler inblokken ( als dat kan) en dan leeg laten lopen.

Dan die zilveren dop er uit.
Ventiel er in, zoals de andere persoon ook opmerkte, misschien even het gat nameten en dan zorgen dat je ventiel niet langer is.

En dan eventueel met wat teflon ofzo indraaien.

En dan gaan pielen.

Mijne staat bijna helemaal dicht (op advies van de fabrikant).
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik heb in de catalogus van SST (het merk verdeler) gezocht en hier kwam een artikelnummer voor het Balans-Inregelventiel LTV naar voren. Ik heb het product met dit artikelnummer ook besteld. Ik heb weliswaar een ouder model, maar ik hoop dat SST de toepassingen voor het inregelventiel door de jaren heen niet heeft veranderd. We gaan het zien.

Is het overigens lastig om dit ventiel te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
arpeggio schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Bij een mengverdeler zoals de Therminon, is de aanvoertemperatuur vanaf de CV-ketel niet echt belangrijk om het afgiftevermogen van de vloerverwarming te realiseren. Eerder in dit topic heb ik dat laten zien via een rekensom.
Voelt weer als een natuurkunde les! Toch lijkt mij de aanvoertemperatuur bij deze verdeler (of in ieder geval in mijn situatie) juist wel belangrijk. Ik krijg op dit moment max. 32-33 graden in de onderste balk van de verdeler, en dat is na ongeveer 2 uur stoken met een aanvoertemperatuur van 75 graden en een pompsnelheid van 60%. Zodra ik de aanvoertemperatuur verlaag (60 graden harde set op de CV ketel) of de CV ketel laat moduleren, kom ik op temperaturen van 25-30 graden uit (onderste balk). In deze laatste situatie duurt het uren voordat ik de woonkamer 1 graad warmer krijg, zelfs met bijwarming van de radiatoren, die flink geknepen staat om zoveel mogelijk vermogen richting de verdeler te krijgen.

Zodra ik echter de bijmenging van het retourwater in de verdeler kan regelen, kan ik met dezelfde 60 graden aanvoer (of wellicht lager) vanuit de CV een temperatuur in de aanvoerbalk van 35-40 graden realiseren. De retourtemperatuur richting de ketel zal dan weliswaar (iets) hoger zijn, maar ik zit in beide situaties prima in het HR-gebied, zoals je zelf aangeeft. Ik ben het dus met je eens dat het voor het rendement van de ketel weinig zal opleveren. Maar het feit dat de CV ketel een minder hoge (aanvoer)temperatuur hoeft te realiseren, waarbij de vloerverwarming ook nog eens sneller warm wordt en de kamer dus sneller op temperatuur is, zou toch tot minder stookuren moeten leiden, waardoor het gasverbruik omlaag gaat?

Corrigeer me a.u.b. waar nodig, want ik ben echt zoekende naar de juiste instellingen. In mijn ogen is de situatie zoals hij nu is, niet geheel efficiënt (en niet goed voor de gasrekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Voelt weer als een natuurkunde les!
Het is eigenlijk ook gewoon natuurkunde. Warmte-afgifte is energieverbruik, en die is afhankelijk van meer variabelen dan de aanvoertemperatuur van de ketel. Maar ja, dan kom je bij die moeilijke formule Q=m.c.ΔT. En dan is zo'n oneliner als "lagere aanvoertemperatuur is lager gasverbruik" natuurlijk veel makkelijker en prettiger om te horen.
Die one-liner geldt alleen als je daarmee ook de retourtemperatuur naar beneden brengt en zo ver als mogelijk in het HR-gebied komt. En dat is niet zo in elke situatie. In ieder geval niet bij vloerverwarming want daar is de retourtemperatuur sowieso al laag.
Ik krijg op dit moment max. 32-33 graden in de onderste balk van de verdeler, en dat is na ongeveer 2 uur stoken met een aanvoertemperatuur van 75 graden en een pompsnelheid van 60%.
Weet je zeker dat je 75 graden water bij jouw verdeler krijgt? Is dat niet de temperatuur die de ketel aangeeft? Als je een modulerende thermostaat hebt, dan is die 75 graden op de ketel niet de werkelijke aanvoertemperatuur. Een modulerende thermostaat kan een lagere aanvoertemperatuur vragen dan die je op de ketel ziet. En bij lagere aanvoertemperaturen gaat je mengverdeler minder goed werken.
Dat was ook de oorzaak bij het probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
arpeggio schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:03:
[...]
Weet je zeker dat je 75 graden water bij jouw verdeler krijgt? Is dat niet de temperatuur die de ketel aangeeft? Als je een modulerende thermostaat hebt, dan is die 75 graden op de ketel niet de werkelijke aanvoertemperatuur. Een modulerende thermostaat kan een lagere aanvoertemperatuur vragen dan die je op de ketel ziet. En bij lagere aanvoertemperaturen gaat je mengverdeler minder goed werken.
Dat was ook de oorzaak bij het probleem van TS.
Die 75 graden komt inderdaad niet bij de verdeler. Middels onze aan/uit thermostaat weet ik direct onder de ketel inderdaad praktisch 75 graden te genereren. Hier blijft door het lange leidingwerk (15-20m) en enkele radiatoren met een kleine warmtevraag vlak voor de verdeler ongeveer 63 graden over. Alleen dan lukt het (met de thermostaat van de verdeler op 50) inderdaad om in de onderste balk die 32-33 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Die 75 graden komt inderdaad niet bij de verdeler. Middels onze aan/uit thermostaat weet ik direct onder de ketel inderdaad praktisch 75 graden te genereren. Hier blijft door het lange leidingwerk (15-20m) en enkele radiatoren met een kleine warmtevraag vlak voor de verdeler ongeveer 63 graden over. Alleen dan lukt het (met de thermostaat van de verdeler op 50) inderdaad om in de onderste balk die 32-33 graden te krijgen.
Dat verschil tussen 75 graden bij de ketel en 63 graden bij de verdeler is wel erg groot. Ik ben bang dat daar al een groot deel van jouw probleem ligt.
Die kleine radiatoren hebben in dit geval niet zo veel invloed omdat alles rechtstreeks op de aanvoerleiding vanaf de ketel zit. (Tenzij die kleine radiatoren aanleiding zijn voor pendelgedrag van de ketel.) Daarom zou naar mijn mening dat verschil maar een paar graden mogen zijn. Het lijkt alsof er iets aan de hand is in jouw installatie en dat los je niet op door aan een paar knoppen te draaien.

Ik zou dan ook eerst proberen te achterhalen waarom je 12 graden verliest (15mm leidingen over 20m ??) voordat je gaat focussen op het ombouwen naar LTV. Dat laatste vraagt een behoorlijke flow (volumestroom) en de vraag is of jouw huidige installatie (cv-leidingen bijv.) dat kan leveren.

Wellicht is het goed om iemand met enige kennis van de materie eens te laten kijken naar jouw installatie.

Edit: pendelgedrag toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 27-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM.17
@arpeggio Dit temperatuurverschil is inderdaad behoorlijk te noemen. Ik heb zojuist nog eens gemeten.
73,5 graden direct onder de ketel, 71 graden op de eerste slaapkamer, 69,5 graden in de woonkamer eronder en vervolgens 63 graden net voor de vloerverdeler. Wellicht dat een situatieschets hier van toegevoegde waarde is: het betreft een woning uit 1979 met oude dikke stalen cv leidingen, waar op dit moment nergens buisisolatie is toegepast. Het eerste deel vanuit de ketel loopt over een niet-geïsoleerd deel van de zolder en het deel na de woonkamer (waar het grootste verlies optreedt) loopt door de kruipruimte richting de verdeler in de garage.

Overigens is er geen sprake van pendelgedrag en stookt de ketel goed door na inschakelen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
RM.17 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:36:
@arpeggio Dit temperatuurverschil is inderdaad behoorlijk te noemen. Ik heb zojuist nog eens gemeten.
73,5 graden direct onder de ketel, 71 graden op de eerste slaapkamer, 69,5 graden in de woonkamer eronder en vervolgens 63 graden net voor de vloerverdeler. Wellicht dat een situatieschets hier van toegevoegde waarde is: het betreft een woning uit 1979 met oude dikke stalen cv leidingen, waar op dit moment nergens buisisolatie is toegepast. Het eerste deel vanuit de ketel loopt over een niet-geïsoleerd deel van de zolder en het deel na de woonkamer (waar het grootste verlies optreedt) loopt door de kruipruimte richting de verdeler in de garage.

Overigens is er geen sprake van pendelgedrag en stookt de ketel goed door na inschakelen thermostaat.
Als je het gasverbruik wilt verminderen, zou ik toch echt als eerste buisisolatie aanbrengen rond de leidingen op de niet-geïsoleerde zolder en in de onverwarmde kruipruimte en garage. Dat is directe winst zonder aan allerlei knoppen te hoeven draaien.

En wat de oude dikke stalen leidingen betreft: voor de flow van het cv-water is alleen de binnendiameter maatgevend. Dat is de doorlaat. Wat de wanddikte is, doet er wat dat betreft niet toe.

Als er wel voldoende flow is naar de verdeler, zou hij het overigens met 63 graden ook wel moeten doen. Je zegt dat de temperatuur in de verdeler op 33 graden blijft steken. Ik neem wel aan dat je die temperatuur in de onderste balk (de aanvoerbalk van de vvw) hebt gemeten. In dat geval zou ik niet weten waarom die temperatuur niet hoger komt dan 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
@arpeggio Nogmaals dank voor de hulp. Ik ga aan de slag met de buisisolatie. Ik lees op internet dat zowel de aanvoer als retour geïsoleerd dient te worden, maar is het niet juist gunstig als de retourbuis (extra) wordt afgekoeld in koude ruimtes als een kruipruimte/zolder (waardoor er kouder water retour komt bij de CV ketel), oftewel de retour niet isoleren?

Over de exacte werking van de verdeler heb ik me inderdaad ook flink verbaasd. Gemeten in de onderbalk is er inderdaad max. 32-33 graden. Dit probleem hebben meerdere mensen met dit type verdeler. Een letterlijke quote op dit forum uit 2015: "Die mengt zo veel koud bij dat je minimaal 60 graden aanvoer moet hebben met een behoorlijke doorstroomsnelheid (lees flinke pomp snelheid cv) Heb je dat niet gaat het inderdaad niet warmer dan een graad of 30 de vloer in." Ik hoop echter dat de buisisolatie én het inregelventiel de oplossing gaan bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
De basis regel is:
Warmte op plekken waar je niet bent is zinloos.

Dus, retour warmte die je als nog "weggooit" in je kruipruimte, kelder, plein bij de kerk etc. Is energie omzetting voor niks.

Dus, isoleren behalve waar het niet zinnig is, dus een buis naar een radiator in een ruimte waar je verblijft kan je ongeisoleerd laten.

Gaat die buis door de muur een koofje in, of door een ruimte waar je niet verblijft... Hoppa isoleren.

Aanvullend, je kunt er zelfs voorkiezen om de leidingen in een ruimte waar WEL een radiator hangt toch te isoleren. Daarmee kan je de ruimte verwarmen als je wilt (radiator) en de warmte gebruiken waar je het wilt (radiator dicht).
Isolatie materiaal voor CV leidingen kost niet heel veel ( euro per meter ofzo) en het levert vanaf montage direct geld op.
RM.17 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:22:
@arpeggio Nogmaals dank voor de hulp. Ik ga aan de slag met de buisisolatie. Ik lees op internet dat zowel de aanvoer als retour geïsoleerd dient te worden, maar is het niet juist gunstig als de retourbuis (extra) wordt afgekoeld in koude ruimtes als een kruipruimte/zolder (waardoor er kouder water retour komt bij de CV ketel)?

Over de exacte werking van de verdeler heb ik me inderdaad ook flink verbaasd. Gemeten in de onderbalk is er inderdaad max. 32-33 graden. Dit probleem hebben meerdere mensen met dit type verdeler. Een letterlijke quote op dit forum uit 2015: "Die mengt zo veel koud bij dat je minimaal 60 graden aanvoer moet hebben met een behoorlijke doorstroomsnelheid (lees flinke pomp snelheid cv) Heb je dat niet gaat het inderdaad niet warmer dan een graad of 30 de vloer in." Ik hoop echter dat de buisisolatie én het inregelventiel de oplossing gaan bieden.

[ Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 28-01-2022 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM.17
tcw82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:39:
Nee, niet ingewikkeld.
Verdeler inblokken ( als dat kan) en dan leeg laten lopen.

Dan die zilveren dop er uit.
Ventiel er in, zoals de andere persoon ook opmerkte, misschien even het gat nameten en dan zorgen dat je ventiel niet langer is.

En dan eventueel met wat teflon ofzo indraaien.

En dan gaan pielen.

Mijne staat bijna helemaal dicht (op advies van de fabrikant).

[...]
Het is gelukt! Installeren van het inregelventiel ging eenvoudig en de aanvoertemperatuur in het onderste blok is direct hoger. Temperatuur liep zo door richting 40+ (met inregelventiel bijna helemaal dicht, oftewel amper bijmenging met retourwater).

Erg blij met deze simpele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Mijn ventiel staat dus een heel ietsjes open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
RM.17 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Het is gelukt! Installeren van het inregelventiel ging eenvoudig en de aanvoertemperatuur in het onderste blok is direct hoger. Temperatuur liep zo door richting 40+ (met inregelventiel bijna helemaal dicht, oftewel amper bijmenging met retourwater).

Erg blij met deze simpele oplossing.
Te vroeg gejuicht helaas. Door het actief maken van de verdeler (inregelventiel dicht) komt deze weliswaar op temperatuur (40 graden in de aanvoerbalk, bij 55 graden vanaf de ketel), echter ontstaat er ongewenste circulatie door het CV systeem. Hierdoor worden de andere radiatoren in huis (die gebruikt worden) niet warm. Het lager zetten van de pomp op de vloerverdeler (stand 1 van de 3; laagste stand) heeft hierbij niet geholpen. Je hoort de verdeler echt daadwerkelijk water aanzuigen door het drukverschil wat gecreëerd wordt door het dichtdraaien van het inregelventiel. Edit: kan het zijn dat deze ongewenste circulatie veroorzaakt wordt door het ontbreken van een terugslagklep bij de Remeha Calenta 40c?

Vervolgens heb ik door middel van het lichtjes opendraaien van dit inregelventiel en het knijpen van het retourventiel de ongewenste circulatie weten te stoppen, met behoud van temperatuur. De overige radiatoren werden ook warm. Dit inregelen vond echter plaats bij een volledige opgewarmde installatie.

De volgende ochtend, bij het aanzetten van de thermostaat (aan/uit), dus vanuit “koude situatie” ging de ketel echter (helaas) constant pendelen. Zou een modulerende thermostaat dit op kunnen lossen? Door de instellingen op de CV ketel (minimaal vermogen is al ingesteld op de Calenta 40c; 7,9kW, pompsnelheid min-max 60%) valt er weinig te moduleren, echter zou langzaam aanwarmen in mijn ogen wel kunnen helpen tegen het pendelen. Op dit moment geeft de aan/uit thermostaat namelijk het signaal dat er zo snel mogelijk gestookt moet worden richting 55 graden, wat de ketel in de vroege fase gewoon niet direct kwijt kan.

Gisteren alle instellingen weer terug naar het begin: aanvoer 75 graden, vermogen minimaal, pompsnelheid 60% en zowel inregelventiel als retourventiel op de verdeler volledig open (de oude HTV instelling, met teveel bijmenging). De vraag is hoe we het vanaf hier gaan aanpakken.

Als ik het goed heb, heb ik mijn situatie twee opties en dien ik dan ook een keuze te maken.

1) LTV (inregelventiel volledig dicht) waarbij de woonkamer gestookt wordt op de vloer (40 graden in aanvoerbalk) en zonder radiatoren, wat ik prima zou vinden. Hiervoor kan ik de aanvoer keteltemperatuur flink gaan verlagen, naar zo’n 50-55 graden. Ik moet er in deze situatie dus voor zien te zorgen dat er geen ongewenste stroming optreedt (door het afstellen van het retourventiel?) en de badkamerradiator wel warm (55 graden) wordt.

2) HTV door middel van mengverdeler en radiatoren. Hierbij zal het inregelventiel deels open moeten blijven. Het lijkt bijna een utopie om te denken dat ik op deze manier 40 graden in de aanvoerbalk inkrijg. Hij mengt namelijk behoorlijk bij, ook al is het inregelventiel maar een klein gedeelte open. In deze situatie is het moduleren door een modulerende thermostaat juist niet wenselijk.

Wat zouden jullie aanraden?

[ Voor 3% gewijzigd door RM.17 op 08-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:37
Vloerverwarming en nachtverlaging is sowieso geen ideale combinatie, de vloer kan eenvoudig weg slecht de ruimte in temperatuur verhogen, wel aanhouden.

Worden de ruimtes met radiatoren op 40 graden niet meer warm genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:59:
Vloerverwarming en nachtverlaging is sowieso geen ideale combinatie, de vloer kan eenvoudig weg slecht de ruimte in temperatuur verhogen, wel aanhouden.

Worden de ruimtes met radiatoren op 40 graden niet meer warm genoeg?
Wat betreft de nachtverlaging. Dit ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Het liefst zou ik de thermostaat maar 1-1,5 graad lager zetten in de nacht. Echter in de oude situatie had het gehele systeem zeker 2-3 uur aan stoken nodig om een temperatuur van 30-32 graden in de aanvoerbalk te realiseren. Totaal niet efficiënt dus (door het vele bijmengen). Op het moment dat de temperatuur in de woonkamer rond het instelpunt van de thermostaat zit, zal door het aan/uit gedrag van de thermostaat (en de ketel) nooit de aanvoertemperatuur van 30-32 graden gehaald worden. Vandaar mijn gedachte om met LTV en moduleren wél een hoge temperatuur in de verdeler te kunnen genereren.

Wat betreft je 2e vraag/opmerking: deze volg ik even niet. Radiatoren op 40 graden? Hier is geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die therminon 5000 mengverdelers zouden sowieso niet verkocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Als je hele huis wel warm blijft op die 40 graden Ta vanaf de ketel, dan ben je er toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM.17
@Aapie Eens. Echter blijk ik een voorloper van de SST LTV Supertherm PRO Plus te bezitten. Waardoor ik gelukkig het bijmengen van de retour kan regelen middels het inregelventiel. Tot op heden echter zonder succes, vandaar mijn gerichte vragen.

@Cees-JanH Dit vermeld ik toch nergens? Ik stook niet op 40 graden aanvoer vanaf de ketel. Ik stook op 75 graden aanvoertemperatuur en heb het bij de LTV instellingen (inregelventiel dicht) een tijd op 55 graden geprobeerd, echter constant pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Nu snap ik het niet meer, je hebt je HTV omgebouwd naar LTV door middel van het inregelventiel. Maar je blijft HT stoken met 75 graden??

Ik zou de watertemperatuur op 40 begrenzen om dan te zien of de rest van je woning warm genoeg blijft, de ruimte met de vloerverwarming blijft dat zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:14:
Nu snap ik het niet meer, je hebt je HTV omgebouwd naar LTV door middel van het inregelventiel. Maar je blijft HT stoken met 75 graden??

Ik zou de watertemperatuur op 40 begrenzen om dan te zien of de rest van je woning warm genoeg blijft, de ruimte met de vloerverwarming blijft dat zeker!
Excuses, typefout in mijn bericht van vanavond. Na het ombouwen naar LTV heb ik de aanvoertemperatuur naar 55 graden gezet. Hiermee haal ik een aanvoer vlak voor de verdeler van 50 graden (warmteverlies door lange leidingen die nog niet geisoleerd zijn) en regel ik de aanvoerbalk op 40 graden. Met 55 graden lijken de radiatoren die eerder in het circuit zitten (badkamer, WC) me ook een prettige warmte af te geven.

Probleem blijft dus het pendelgedrag bij opstarten bij deze temperatuur. De ketel stookt direct door naar 55 graden en kan dit nog niet direct kwijt. Vandaar de vraag: langzamer opwarmen met een modulerende thermostaat een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door RM.17 op 08-02-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@RM.17 je hebt een eigen topic voor je issue, das beter dan iemand anders zijn topic kapen... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zet je CV eerst maar eens op 40 graden en zorg dat je radiatoren voldoende afgeknepen zijn om nog water over te houden voor je vloer.

als je cv gaat pendelen moet je als eerste je brandervermogen op het mininum te zetten. zelfs op de laagste stand is je brandervermogen nog steeds te hoog dus heelmaal er vanaf komen gaat niet maar je kan het wel minderen.

als je van het pendelen af wilt en gewoon een rustig lopend systeem moet je een warmtepomp nemen en die CV bij het grofvuil mieteren.

[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 01:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 15:46

Superbeagle

Always smile

@RM.17 Zet vooral je aanvoertemperatuur niet naar 40 graden zoals hierboven voorgesteld. Je krijgt anders de ruimtes waar je radiatoren hangen amper warm.

Pendelen betekent simpelweg dat je retourtemperatuur te hoog wordt in relatie tot je aanvoertemperatuur.

Vermoedelijk ligt dat aan de aan/uit regeling van de thermostaat. Een mogelijke oplossing is het vervangen ervan door een modulerende. In de tussentijd kun je het vermogen van de ketel stapsgewijs verlagen gedurende een aantal dagen.
Let erop dat je dan in dat geval de pompsnelheid van de ketel niet lager moet zetten.

Vergeet niet om vermogen en pompsnelheid terug op fabriekswaarden te zetten als je een modulerende thermostaat hebt geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:55:
@RM.17 Zet vooral je aanvoertemperatuur niet naar 40 graden zoals hierboven voorgesteld. Je krijgt anders de ruimtes waar je radiatoren hangen amper warm.
dat is onzin. helemaal met deze buitentemperaturen.

je wilt juist spelen met lage temperaturen om te kijken waar de problemen zitten. juist overal maar hoge temperaturen inpompen verhult de problemen in je afgifte juist.

je moet weten waar de knelpunten zitten voor je ze op kan lossen.

een modulerende thermostaat doet natuurlijk ook niks als je gewoon de brandervermogen begrenst op het minimum (wat nog steeds te hoog is) dus ik snap niet helemaal waarom je iemand adviseerd om onnodig 100+ euro uit geven voor iets wat 0 nut heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 10:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
@flippy en @Superbeagle ten eerste bedankt voor het meedenken, ik heb de berichten van jullie beide gelezen.

Het vermogen van de ketel (Remeha Calenta 40c) staat al op minimaal (P19: 1700 toeren; P17: 1800 toeren). Deze 1700 toeren staan gelijk aan 7,9kW. Daarbij staat pompsnelheid op 60-60%.

Mijns inziens wordt het pendelen veroorzaakt doordat de ketel dit vermogen op dit moment niet kwijt kan tijdens het opwarmen/opstoken. @Superbeagle van het feit dat de retourtemperatuur te hoog wordt in relatie tot de aanvoertemperatuur is dan ook geen sprake. De retour (gemeten direct onder de ketel) blijft dan ook koud en loopt niet op.

Ik heb gekozen voor een aanvoertemperatuur van 55 graden, inderdaad vanwege de combinatie met "normale, niet LTV" radiatoren op badkamer/wc. Met mijn beperkte kennis dacht ik ook dat een lagere aanvoertemperatuur niet voldoende zou zijn in deze. Ik zal het eens gaan proberen met 40 graden (+ hoge pompsnelheid).

Mijn gedachte bij de eventuele aanschaf van een modulerende thermostaat als vervanging van een aan/uit versie was dan ook vooral de mogelijkheid tot langzaam opwarmen. Dus moduleren in aanvoertemperatuur, niet zozeer in vermogen. Want nu gaat bij aanspringen van de aan/uit thermostaat meteen het signaal naar de ketel om zo snel mogelijk 55 graden te stoken. Maar aangezien het ketelvermogen inderdaad al begrenst is, twijfel ik of een langere aanwarmtijd de oplossing gaat zijn.

Ik heb helaas de pech dat de vloerverdeler als laatste in het circuit zit, dus de afstand van de ketel tot de verdeler is groot. Ik ga daarom de pompsnelheid verhogen (en de bijbehorende ruis voor lief nemen) en kijken of de ketel zijn vermogen op deze manier wel kwijt kan. Ik zal uitgaan van 40 graden en kijken of de radiatoren in het circuit ook voldoende warm worden. Indien niet, langzaam aan de aanvoertemperatuur verhogen.

Mocht ik het systeem werkend krijgen, dan zijn er toch zeker wel voordelen bij een modulerende thermostaat? Vooral als de thermostaat bijna de ingestelde temperatuur bereikt en er nauwelijks/geen nachtverlaging toegepast gaat worden. De ketel kan dan rustig op een lagere temperatuur door blijven branden, terwijl deze nu constant aan/uit wordt geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RM.17 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:42:
Mocht ik het systeem werkend krijgen, dan zijn er toch zeker wel voordelen bij een modulerende thermostaat? Vooral als de thermostaat bijna de ingestelde temperatuur bereikt en er nauwelijks/geen nachtverlaging toegepast gaat worden. De ketel kan dan rustig op een lagere temperatuur door blijven branden, terwijl deze nu constant aan/uit wordt geschakeld.
nee, dat heeft geen voordeel want er is niks te moduleren als je ketel al op zijn laagst staat. je fornuisknop kan ook niet naar lager dan laag.

je moet die radiatoren waterzijdig inregelen. zorg dat het systeem in balans is. als je kouder water hebt zal ej dat sneller zien. al zou ik even een tripje maken naar het CV tuning topic om te leren hoe je waterzijidg moet inreglen.

in de tussentijd eerst ej vloerverwarming voetventiel vol open zetten en zorgen dat die verdeler zoveel mogelijk gesloten word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:45:
[...]
nee, dat heeft geen voordeel want er is niks te moduleren als je ketel al op zijn laagst staat. je fornuisknop kan ook niet naar lager dan laag.
Okee.
je moet die radiatoren waterzijdig inregelen. zorg dat het systeem in balans is. als je kouder water hebt zal ej dat sneller zien. al zou ik even een tripje maken naar het CV tuning topic om te leren hoe je waterzijidg moet inreglen.
Het systeem was voorheen in balans, door het waterzijdig inregelen. De ketel stookte in één keer door richting een aanvoer van 75 graden en de (geknepen) radiatoren die in gebruik waren werden goed warm, met een gecontroleerde retourtemperatuur. Het probleem was echter dat de aanvoerbalk van de verdeler niet warm genoeg werd door de vele bijmenging, vandaar de aanschaf van het inregelventiel. Ik begrijp dat met het dicht(er) draaien van dit ventiel bij de verdeler, de complete balans van het systeem opnieuw ingeregeld moet worden.
in de tussentijd eerst ej vloerverwarming voetventiel vol open zetten en zorgen dat die verdeler zoveel mogelijk gesloten word.
Na het installeren van het inregelventiel heb ik deze volledig dichtgedraaid (met daarbij een volledig open retourventiel). Dit leidde tot een ongewenste circulatie over het CV systeem. Vervolgens weer opnieuw begonnen met het indraaien van het inregelventiel en het punt weten te vinden waarbij deze ongewenste circulatie optreedt/begint. Echter treedt er op dit punt nog teveel bijmenging van de retour op en wordt de aanvoerbalk nog niet warm genoeg.

Als ik het inregelventiel vervolgens dichter draai en de ongewenste circulatie begint, weet ik dit te tweaken door het knijpen van het retourventiel, met als resultaat dat de temperatuur in de aanvoerbalk WEL warm genoeg wordt. Nu dus de vraag hoe ik in deze ingeregeld situatie het pendelen tegen kan gaan (bij "koud" opstarten): hogere pompsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Wat bedoel je met ongewenste circulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
Door het dichtdraaien van het inregelventiel en daarmee het actief maken van de verdeler “zuigt” de pomp het warme water als het ware aan, waardoor het warme water het systeem instuwt. Met het voetventiel (te veel) open ontstaat er een ongewenste stroming het cv systeem. Op fora valt te lezen dat er dan sprake is van het feit dat de "vvw verdeler een valse circulatie heeft over de voorliggende radiator(en)".

Dit kan ik beamen, want de radiatoren worden in deze situatie niet warm en nemen de temperatuur aan van het retour CV water (?). De actieve verdeler lijkt een eigen stromingskring te maken en dus de rest van het cv systeem negatief te beïnvloeden. Door het te grote pompvermogen van de vloerverdeler zal niet alle water terug naar de ketel gaan maar ook rond circuleren over 1 of meerdere radiatoren. Het instellen van de pomp op de vloerverdeler naar de laagste stand (1 van de 3) lost dit niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RM.17 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:42:
Door het dichtdraaien van het inregelventiel en daarmee het actief maken van de verdeler “zuigt” de pomp het warme water als het ware aan, waardoor het warme water het systeem instuwt. Met het voetventiel (te veel) open ontstaat er een ongewenste stroming het cv systeem. Op fora valt te lezen dat er dan sprake is van het feit dat de "vvw verdeler een valse circulatie heeft over de voorliggende radiator(en)".

Dit kan ik beamen, want de radiatoren worden in deze situatie niet warm en nemen de temperatuur aan van het retour CV water (?). De actieve verdeler lijkt een eigen stromingskring te maken en dus de rest van het cv systeem negatief te beïnvloeden. Door het te grote pompvermogen van de vloerverdeler zal niet alle water terug naar de ketel gaan maar ook rond circuleren over 1 of meerdere radiatoren. Het instellen van de pomp op de vloerverdeler naar de laagste stand (1 van de 3) lost dit niet op.
ik zou eens beginnen met je systeem uit te tekenen met alle appendages.

heb je de vloergroepen ook ingeregeld en je thermostaat op je verdeler op eenvaste temperatuur staan en geen zoneregelingen of zo op de groepen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

RM.17 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:42:
@flippy en @Superbeagle ten eerste bedankt voor het meedenken, ik heb de berichten van jullie beide gelezen.

Het vermogen van de ketel (Remeha Calenta 40c) staat al op minimaal (P19: 1700 toeren; P17: 1800 toeren). Deze 1700 toeren staan gelijk aan 7,9kW. Daarbij staat pompsnelheid op 60-60%.

Mijns inziens wordt het pendelen veroorzaakt doordat de ketel dit vermogen op dit moment niet kwijt kan tijdens het opwarmen/opstoken. @Superbeagle van het feit dat de retourtemperatuur te hoog wordt in relatie tot de aanvoertemperatuur is dan ook geen sprake. De retour (gemeten direct onder de ketel) blijft dan ook koud en loopt niet op.
Dan vraag ik mij echt af of het gedrag van jouw ketel echt pendelen is. Er zijn 3 gedragingen die sterk op elkaar lijken en die door velen ten onrechte pendelen wordt genoemd.

Het eerste is echt pendelen zoals ik eerder omschreef. Dit treedt vaak op tijdens het opstarten en er te weinig afgiftevermogen beschikbaar is.

Het tweede is ‘low-load modus’. Hierbij gaat het systeem in tijd moduleren om het te hoge vermogen in deellast ‘op te knippen’ zodat gedurende een bepaalde tijd minder vermogen wordt geleverd. Dit treedt enkel op als de ruimtes al op temperatuur zijn en er een klein aanvoertemperatuurverschil overbrugt moet worden.

Het derde is als het systeem te weinig vermogen levert om de ruimte op te warmen. Na een stooksessie gaat de ketel vrijwel meteen weer branden. Dat zie je vaak bij afgeknepen vermogens en pompsnelheden icm HT vvw-verdelers.

Welk gedrag omschrijft jouw probleem het best?
Ik heb gekozen voor een aanvoertemperatuur van 55 graden, inderdaad vanwege de combinatie met "normale, niet LTV" radiatoren op badkamer/wc. Met mijn beperkte kennis dacht ik ook dat een lagere aanvoertemperatuur niet voldoende zou zijn in deze. Ik zal het eens gaan proberen met 40 graden (+ hoge pompsnelheid).
Zou ik niet doen, ondanks wat hier elders wordt beweerd. Het bepalen ervan is simpel. Als het je nu lukt om een ruimte met radiatoren met ontwerpcondities bij regime van 75/60 op te warmen en te houden, heb je bij 40/35 of 40/30 4 tot 5 keer grotere radiatoren nodig conform deze tabel. Bij 55/45 heb je maar twee keer zoveel afgifte nodig. Meestal is dit net genoeg. Dat kun je zelf hier bepalen op basis van de warmtebehoefte van de ruimte.

Stromingsgeluiden duiden erop dat je teveel flow hebt door leidingen die daar niet op zijn ontworpen. Advies is dan pompsnelheid omlaag.
Mijn gedachte bij de eventuele aanschaf van een modulerende thermostaat als vervanging van een aan/uit versie was dan ook vooral de mogelijkheid tot langzaam opwarmen. Dus moduleren in aanvoertemperatuur, niet zozeer in vermogen. Want nu gaat bij aanspringen van de aan/uit thermostaat meteen het signaal naar de ketel om zo snel mogelijk 55 graden te stoken. Maar aangezien het ketelvermogen inderdaad al begrenst is, twijfel ik of een langere aanwarmtijd de oplossing gaat zijn.

Ik heb helaas de pech dat de vloerverdeler als laatste in het circuit zit, dus de afstand van de ketel tot de verdeler is groot. Ik ga daarom de pompsnelheid verhogen (en de bijbehorende ruis voor lief nemen) en kijken of de ketel zijn vermogen op deze manier wel kwijt kan. Ik zal uitgaan van 40 graden en kijken of de radiatoren in het circuit ook voldoende warm worden. Indien niet, langzaam aan de aanvoertemperatuur verhogen.

Zolang je radiatoren combineert met een vloerverwarming en een HT-verdeler is het niet zinvol om het vermogen van de ketel te beperken tot deellast. Beide zijn ontworpen om te werken met hogere temperaturen zoals ik eerder omschreef. Je wilt echter om de ketel in het HR-gebied te laten werken je aanvoertemperatuur onder de 60 °C houden.

Zeker bij de verdeler is het zaak om zo snel mogelijk de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur te krijgen. Deellastvermogen, de lange leidingen en het mengen van de koude retourwater door de verdeler zijn hier beperkende factoren.
Dat kan alleen als je de ketel modulerend laat werken met een vaste aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 55 °C. Dus eerst op vollast om de aanvoertemperatuur te halen en vervolgens naar deellast als het systeem op temperatuur is.

Jouw Remeha Calenta kun je het best koppelen aan de Remeha iSense die je voor €30 - €60 van Marktplaats kunt halen.

Ik heb een soortgelijke situatie als jij met radiatoren boven en vloerverwarming beneden en een Remeha Quinta 35C icm een iSense. Ook lang gestoeid met de instellingen maar uiteindelijk het beste resultaat met wat ik hierboven omschreef.

Het staat je natuurlijk vrij om de Calenta van ruim duizend euro gelijk af te schrijven en te investeren in een paar duizend euro voor een warmtepomp zoals anderen adviseren. Vergeet dan niet om ook al je radiatoren te vervangen voor LTV exemplaren en mocht je pech hebben ook overal dikkere leidingen aan te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
Je hebt toch ook gewoon het issue dat je brandervermogen op zijn laagst 7,9 kW is en je afgite-systeem dat gewoon (niet altijd) kan bolwerken? want je vloer is al heel snel beperkt tot max 100 W/m2, dus daar kun je niet zo heel veel vermogen in kwijt en dan krijg je pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Je vloer is niet beperkt tot een afgifte van 100 W/m². Dat fabeltje moet maar eens de wereld uit geholpen worden. Wat mogelijk is dat het op dat afgiftevermogen is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM.17
Fr33z schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:12:
Je hebt toch ook gewoon het issue dat je brandervermogen op zijn laagst 7,9 kW is en je afgite-systeem dat gewoon (niet altijd) kan bolwerken? want je vloer is al heel snel beperkt tot max 100 W/m2, dus daar kun je niet zo heel veel vermogen in kwijt en dan krijg je pendelen.
Dit dacht ik dus ook. De voornaamste ruimte die verwarmd dient te worden is de woonkamer+gang (hier ligt de vloerverwarming) met een oppervlak van 50-55m2. Er is sprake van 5 groepen zonder zoneregeling welke ingeregeld zijn. De precieze lengtes weet ik niet, daar ik het huis 2 jaar geleden heb gekocht met de vloerverwarming er al in. Daarbij dient er nog een badkamer (met vloerverwarming zonder verdeler en een handdoekradiator) + de WC verwarmd te worden. In mijn optiek was de CV ketel met de standaardinstellingen dus ook overgedimensioneerd, vandaar het beperken van het vermogen van de ketel.

@Superbeagle de situatie wat betreft 'pendelen' (in mijn ogen dan), is als volgt: ik slinger de aan/uit thermostaat aan en de ketel stookt vrij snel richting 55-65 graden (afhankelijk van wat ik instel uiteraard), ST3 (brander op CV bedrijf) op de Remeha Calenta 40c. Als ik met de IR thermometer bij de ketel zit, stookt de aanvoer direct onder de ketel dan ook relatief snel op naar deze temperatuur; de retour loopt niet op en blijft koud. Vervolgens, als de aanvoer deze temperatuur bereikt (1 a 2 graden boven de ingestelde Ta) schakelt de ketel uit van ST5 (branderstop) naar ST8 (regelstop). Na enkele minuten als de aanvoertemperatuur behoorlijk is gedaald, begint deze cyclus opnieuw (ST2 branderstart, ST3, ST5, ST8). Hierdoor wordt de aanvoertemperatuur bij de vloerverdeler niet warm genoeg (uiteindelijk wel na vele herstarts van de ketel).

Ik heb dus (mede op basis van de filmpjes van John Visser) de oude situatie, zonder 'pendelen' werkend weten te krijgen door de aanvoertemperatuur op 75 graden te zetten, het vermogen op 1700-1800 toeren en de pompsnelheid op 60%. Echter door het vele bijmengen bij de verdeler dus niet de gewenste temperatuur in de aanvoerbalk, vandaar de aanschaf van het inregelventiel en het mogelijk overstappen op een LTV systeem, welke ik dus niet werkend krijg tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ik had al zo’n vermoeden dat je op basis van de adviezen van de heer Visser het vermogen had geknepen. Die instellingen werken enkel als je een LTV-systeem wilt nabootsen bij een goed geïsoleerd huis en leveren vrijwel altijd klachten op in andere situaties.

Zoek maar eens op ‘John’, ‘Visser’ of ‘John Visser’ in Gas besparen door middel van cv tuning van 2021 en huiver.

Zet het vermogen en pompsnelheid van je ketel terug op fabrieksinstellingen, handhaaf de Ta van 55 °C en haal zsm een iSense. Ik durf te gokken dat je systeem veel beter zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:28:
Ik had al zo’n vermoeden dat je op basis van de adviezen van de heer Visser het vermogen had geknepen. Die instellingen werken enkel als je een LTV-systeem wilt nabootsen bij een goed geïsoleerd huis en leveren vrijwel altijd klachten op in andere situaties.

Zoek maar eens op ‘John’, ‘Visser’ of ‘John Visser’ in Gas besparen door middel van cv tuning van 2021 en huiver.

Zet het vermogen en pompsnelheid van je ketel terug op fabrieksinstellingen, handhaaf de Ta van 55 °C en haal zsm een iSense. Ik durf te gokken dat je systeem veel beter zal werken.
hou eens op mensen nieuwe thermostaten aan te smeren.

het probleem hier is dat men 2 verschillende werkwijzes door elkaar haalt op 1 systeem waardoor de brander niks meer kan en dat ga je niet oplossen met een nieuwe thermostaat. zelfs op minimaal brandervermogen (waar die absoluut op moet blijven) komt er alsnog te veel warmte vrij.
het probleem is niet productie maar om van de geproduceerde warmte af te komen. en dat loopt nu spaak en daar moet men eerst naar kijken. en de basis is zorgen dat je zoveel mogelijk liters door het systeem gooit zonder dat het storend word en kijk je waar die liters heengaan.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Wat jij ten onrechte als pendelen omschrijft heb ik namelijk ook gehad door ook het vermogen te knijpen. Het laag blijvende retour triggerde mij.

Dat is dus geen pendelen maar typisch het gedrag van een te ver geknepen vermogen icm een te lage pompsnelheid. Volgens de formule Q = m * c *ΔT levert jouw systeem te weinig vermogen dat al op is halverwege jouw vloer.

Gevolg is dat je vloer koud blijft en snel weer afkoelt. De thermostaat registreert dat de ruimtetemperatuur snel zakt en vraag prompt aan de ketel om weer te leveren. En zo herhaalt de cyclus zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:35:
[...]

hou eens op mensen nieuwe thermostaten aan te smeren.

het probleem hier is dat men 2 verschillende werkwijzes door elkaar haalt op 1 systeem waardoor de brander niks meer kan en dat ga je niet oplossen met een nieuwe thermostaat. zelfs op minimaal brandervermogen (waar die absoluut op moet blijven) komt er alsnog te veel warmte vrij.
het probleem is niet productie maar om van de geproduceerde warmte af te komen. en dat loopt nu spaak en daar moet men eerst naar kijken. en de basis is zorgen dat je zoveel mogelijk liters door het systeem gooit zonder dat het storend word en kijk je waar die liters heengaan.
Je mist het vermogen om het probleem van de TS te analyseren en om vervolgens mogelijke oplossingen aan te bieden. Je standpunt ligt al vast en andere opties passen verder niet in jouw tunnelvisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:46:
[...]
Je mist het vermogen om het probleem van de TS te analyseren en om vervolgens mogelijke oplossingen aan te bieden. Je standpunt ligt al vast en andere opties passen verder niet in jouw tunnelvisie.
domweg adviseren om de temperatuur omhoog te gooien en een nieuwe thermostaat te kopen is niet probleemoplossen, dat is symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:48:
[...]
domweg adviseren om de temperatuur omhoog te gooien en een nieuwe thermostaat te kopen is niet probleemoplossen, dat is symptoombestrijding.
Waarmee je dus bevestigt wat ik schreef. Lees je eigen onderschrift nog eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

Hier wat info over hoe de therminon 5000 werkt, wellicht dat andere er baat bij hebben.

Deze verdeler heeft zijn eigen lus, via de vloer. Als je geen pomp-schakelaar hebt dan pompt deze, stel 5 liter per minuut door de vloer, 24/7 uur per week.

Als de verwarming aanspringt en 70graden richting de vloerverwarming duwt met 1 liter per minuut dan mengt de vloerverdeler 1 liter warm water met 4 liter retour water. Omdat het warme water minder weerstand biedt wordt altijd dit water gepakt, het wordt immers zelfs geduwd.

Als de ketel echter 4 liter per minuut pompt dan pakt de vloerverdeler maar 1 liter retour water. Als de onderste bak niet opwarmt dan komt dat niet door de verdeler. Stel je haalt de pomp weg, dan is de bak mooi 40 graden, maar met 1 liter per minuut vanuit de ketel kom je er ook niet. Het is niet dat de verdeler het niet goed mengt, er komt te weinig vermogen in de verdeler.

- CV vermogen is te laag afgesteld;
- Pompsnelheid is te laag
- De verdeler zit achter een verwarming / T-stuk die te veel water pakt voor de verwarming.

Alles wat je naar de verdeler stuurt vanuit de ketel gaat de vloer in. Zelf heb ik dit ook ervaren, veel gepriegel met lage aanvoertemperatuur 40graden vanuit de ketel want dat is beter. Lage pompsnelheid want dat is zuiniger. Mijn ketel stond op 25/25 (vermogen / pompsnelheid) vanuit john visser ipv de fabrieks default 80/70. Warm water vanuit de ketel was 40 graden, net voor de vloerverdeler 39 graden, het water wat de vloer in ging was maar 26 graden.

Nu heb ik de ketel gezet op 80% pompsnelheid en 35% vermogen, het water komt nog steeds met 40 graden aan, maar het water wat de grond in gaat is gewoon 37 graden. Dit omdat mijn ketel zo veel water duwt dat de vloerverdeler bijna geen retour water hoeft aan te zuigen.
Pagina: 1