10 panelen op 1 of 2 MPPT trackers aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wil gebruik gaan maken van een pv installatie en heb wat offertes aangevraagd.

De offerte die me tot nu toe het meeste aansprak maakt gebruik van een Goodwe GW3600D-NS omvormer.
De offerte bestaat verder uit 10 panelen van 370 Wp.
Deze panelen komen allemaal op hetzelfde schuine dak op het zuiden te liggen, zonder kans op schaduw.

De installateur raadt me aan om de 10 panelen te verdelen over twee strings van 5 stuks, waarbij de strings op een aparte MPPT tracker worden aangesloten.

Ik was daar verbaasd over omdat je met 10 panelen van 34 volt op één string veel dichter bij de nominale ingangsspanning van 360 volt uitkomt dan met 5 panelen.
Ook dacht ik dat de omvormer later zou opstarten met 5 panelen omdat het dan langer duurt voordat de opstartspanning van 120 volt wordt bereikt.
De maximale spanning van de 10 panelen in serie is 420 volt en blijft daarmee dus ruim onder de maximale ingangsspanning van 600 volt.

Ik heb dit voorgelegd aan de installateur en hij vertelde me dat ze de panelen eigenlijk altijd op twee trackers aansluiten, als de omvormer daar ook over beschikt uiteraard.
Het zou voor het opstarten ‘s ochtends maar heel erg weinig uitmaken en ook ‘s avonds zou er weinig verschil zijn met het stoppen van de omvormer.
Het voordeel van twee strings zou zijn dat de omvormer minder zwaar belast zou worden, je zou met 10 panelen op één tracker dichter bij de grenzen van het systeem uit gaan komen.
Ik kreeg het idee dat hij dacht dat je het maximale ingangsvermogen over de twee trackers moet verdelen, om het systeem zo minder zwaar te belasten.

Ik heb zelf altijd gedacht dat het maximale ingangsvermogen van de omvormer ook voor één tracker van toepassing was bij een systeem met meerdere trackers, zolang je met alle trackers samen maar niet boven het maximale ingangsvermogen uitkomt.

Kan iemand aangeven of de installateur het hier bij het rechte eind heeft en dat 2 strings van 5 de voorkeur hebben boven één string van 10 panelen?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou een andere installateur zoeken en gewoon 10 in 1 serie aansluiten.

Start de omvormer veel stabieler mee ipv aan/uit bij lage licht condities
En een hoger omvormer rendement omdat je dichter bij de ideale Vmpp van de omvormer zit.

Die grenzen van 1 mppt ingang, was vroeger (+/-70% vh volle vermogen).
Tegenwoordig kunnen ze allemaal het volle vermogen aan op 1 mppt ingang

Wat je wel eens ziet met sunnydesignweb (kies nieuw project) dat de 10 panelen over 2 ingangen parallel worden aangesloten, zodat de stroom verdeeld wordt. Maar noodzaak is dit niet.
Ben ook nog nooit sunclix y-stekkers (SMA) tegen gekomen die dit mogelijk maken. (ze zijn er wel, maar veel te duur)

Leg liever je noorddak ook vol op de 2e ingang.
Maar dat zal die wel helemaal niet meer snappen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 115% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2022 21:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk211257
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-08-2023
Helemaal mee eens maar even nog een vraag nav je antwoord weet je wanneer (welk jaar) die 70% die je noemt voor oude omvormers is verandert in het volle vermogen op 1 mppt?
Ik heb een Omnik Omniksol 6K-TL2 die ik wil aansluiten op 1 string 5500wp max vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Henk211257
Oei. Oude koeien uit de sloot gehaald?

Max DC current is 11A per mppt, dus ik ga ervan uit dat deze niet "gecapt" is
https://www.doehetzelfzon...7/06/Omnik-6.0-TL2-TH.pdf

Over hoeveel panelen hebben we het "in 1 string"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk211257
Die koeien stonden droog dus......

10 panelen totaal 5500 wp 550 wp per stuk dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou ze in 1 string laten, is een betere Vmpp voor de 3-fase omvormer.
Echter zal de stroom hoger zijn dan 11 A, gezien het modernere panelen zijn, dus dat zal de beperkte factor zijn op topdagen.
Maar niks om je druk over te maken lijkt me.

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk211257
Dank voor je antwoord!! Panelen liggen pal oost dus piek van 11A gaat zeldzaam zijn.
Pagina: 1