Toon posts:

Aardlek automaat klapt eruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 06:12
Ik heb een Schneider meterkast (3x 25amp), met daarin 3x aardlekschakelaars en een 3fase aardlekautomaat tbv de zonnepanelen.

Nu heb ik een zwembad in de tuin en deze wil ik graag de zwembad apparatuur en verlichting op een aparte groep aansluiten. Gezien dat de 3 aardlekschakelaars vol zitten heb ik gekozen voor een aardlekautomaat B16 30ma.

Nu heb ik deze aangesloten, de bedrading komt uit in de garage en vanuit hier ga ik via een werkschakelaar naar de betreffende verlichting en zwembadpomp etc. Als alles aanstaat is het ongeveer 3.2 kw dit zou dus voor de 16a geen probleem mogen zijn.

Schakel ik nu de werkschakelaar in dan klapt de aardlekautomaat eruit. Vermoedelijk ergens lekstroom buiten.

Alleen om wat te testen heb ik de stroomdraden naar de werkschakelaar los gehaald en hier tijdelijk een stopcontact aangezet. Airfryer aangesloten en geen problemen. De aardlekautomaat blijft er gewoon in.

Tijdelijk op de werkschakelaar een aansluiting gemaakt met een stekker, deze in een vast stopcontact in de garage gestoken en alles buiten, verlichting + zwembad spullen werken gewoon.

Stop ik nu de stekker van de werkschakelaar in het tijdelijke stopcontact direct afkomstig van de aardlekautomaat dan klapt de aardlekautomaat eraf.

Ik snap het dus ff niet meer wat nu precies het probleem is.

Aardlekautomaat vervangen voor een type B?
Aardlekschakelaar (40a/30ma) bijplaatsen met een losse installatie automaat 16a (b-kar)?

Wat ik ook raar vind, is dat er ook 1 aardlekschakelaar uitklapt op het moment dat de aardlekautomaat er uitklapt. Je zou verwachten dat alleen de aardlekautomaat er uit zou gaan?!

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06
Een verbinding tussen fase of neutraal na de 2 aardlekken die samen uitvallen wellicht.
Een aardlek valt uit als de stroom door de ene pool niet exact gelijk is aan de stroom door de andere pool.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
Je hebt 3 fasen, 3 draads aansluiting ; 3x 230volt, zonder neutre ?

Welke kabel/kabellengte zit er na de nieuwe "2P/B16/30mA aardlekautomaat" en de "zwembad werkschakelaar" ?

Op welke automaat / aparte aardlekschakelaar zat dan die tijdelijke verlengkabel naar de "zwembad werkschakelaar" ? Ook B16 en 30mA. (Of een C16 / 300mA, bijvoorbeeld ?)
Welke sectie/lengte verlengkabel is het ?

Als de "2P/B16/30mA aardlekautomaat" er direct uitklapt, is dit niet omdat de 16A(thermisch) overschreden wordt.
Maar

OF
dat de magnetische/kortsluitstroom overschreden wordt.
Dat is voor een B16 => 16A x 3 à 5 => ergens tussen 48 - 90Ampère.
Welk/hoeveel AC/DC voedingen zitten in je installatie ? Die kunnen voor een hoge inrushstroom zorgen.
Eventueel een transfo van een pompsturing, ook.

OF
dat er een verlies/verschilstroom is, hoger als 30mA.
Gezien je andere verliesstroom schakelaar er ook uit klapt... de nieuwe "2P/B16/30mA aardlekautomaat" is
hierna aangesloten ? Zou je vermoeden dat er echt een verlies is.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boedha schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:47:
Tijdelijk op de werkschakelaar een aansluiting gemaakt met een stekker, deze in een vast stopcontact in de garage gestoken en alles buiten, verlichting + zwembad spullen werken gewoon.

Stop ik nu de stekker van de werkschakelaar in het tijdelijke stopcontact direct afkomstig van de aardlekautomaat dan klapt de aardlekautomaat eraf.
Heb je wel gecontroleerd dat je de stekker er hetzelfde in doet? Check met een spanningzoeker welke pin de fase is. Stekker omdraaien kan namelijk ook voorkomen dat de aardlek eruit springt.

Theo

• Boedha
lanticster schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:32:
Je hebt 3 fasen, 3 draads aansluiting ; 3x 230volt, zonder neutre?

Uiteraard een een "blauwe" nuldraad.

Welke kabel/kabellengte zit er na de nieuwe "2P/B16/30mA aardlekautomaat" en de "zwembad werkschakelaar" ?

30 meter +/- 1

Op welke automaat / aparte aardlekschakelaar zat dan die tijdelijke verlengkabel naar de "zwembad werkschakelaar" ? Ook B16 en 30mA. (Of een C16 / 300mA, bijvoorbeeld ?)
Welke sectie/lengte verlengkabel is het?

Standaard aardlek schakelaar 40a 30mA een B16 KAR. automaat.

Als de "2P/B16/30mA aardlekautomaat" er direct uitklapt, is dit niet omdat de 16A(thermisch) overschreden wordt.
Maar

OF
dat de magnetische/kortsluitstroom overschreden wordt.
Dat is voor een B16 => 16A x 3 à 5 => ergens tussen 48 - 90Ampère.
Welk/hoeveel AC/DC voedingen zitten in je installatie ? Die kunnen voor een hoge inrushstroom zorgen.
Eventueel een transfo van een pompsturing, ook.

2x pompen, alleen die staan af.

OF
dat er een verlies/verschilstroom is, hoger als 30mA.
Gezien je andere verliesstroom schakelaar er ook uit klapt... de nieuwe "2P/B16/30mA aardlekautomaat" is
hierna aangesloten ? Zou je vermoeden dat er echt een verlies is.
Dat denk ik ook, maar waarom blijft de installatie er wel op staan als ik het via de losse tijdelijke aansluitingen doe?

Deel van de antwoorden staat in de quote..

• Boedha
xah5kiDe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:06:
[...]

Heb je wel gecontroleerd dat je de stekker er hetzelfde in doet? Check met een spanningzoeker welke pin de fase is. Stekker omdraaien kan namelijk ook voorkomen dat de aardlek eruit springt.
Ga ik nog even controleren, maar het is wisselspanning dat zou dan toch niet mogen uitmaken.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boedha schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 05:36:
[...]
Ga ik nog even controleren, maar het is wisselspanning dat zou dan toch niet mogen uitmaken.
Het maakt voor de stroom die er loopt niet uit, maar de spanning ten opzichte van aarde en de fase (bruin) is 230V. De spanning tussen de nul (blauw) en aarde is nagenoeg nul. Vandaar dat een spanningzoeker ook oplicht bij de fase en niet bij de nul.
Dus stel er zit lek van nul naar aarde, dan loopt er nauwelijks lekstroom. Draai de stekker om, dat zit de nul ineens op 230V en bingo.

Theo

• Boedha
Denk dat ik gevonden heb wat het kan zijn!

Er loopt nog een stroomleiding richting het tuinhuisje waar alle apparaten staan voor het zwembad. Deze stroomleiding takt af van een groep waar alleen de verlichting op zit van de bovenverdieping.

Nu heb ik in het tuinhuisje gekeken naar de verdeelkast en zie ik dat de nul draden van beide groepen op 1 aftak element zitten, maar door de aanpassing in de meterkast is de groepen van het zwembad verdeeld over 2 aardleks en niet meer op 1.

Ik heb nu buiten alles even fysiek gescheiden, en ga morgen ff de nul draden goed zetten. Hopelijk is het dit.

• Boedha
Dat was het probleem. Opgelost. Bedankt voor het meedenken..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06
Woehoe, ik had gelijk.
Goed dat je dit gevonden hebt; die verbonden nullen kunnen ook eens in de 4 maanden de aardlek triggeren, en dan kan je heel lang zoeken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja of dat er 2 lichtpunten een verkeerde nul of fase gebruiken.. t zal de installatie automaat niet zo boeien.. en als alles op 1 aardlek zit ook niet.... maar als je het upgrade naar 2x aardlek en de automaten dus ineens niet meer op de zelfde aardlek zitten krijg je ook wel leuk uitzoekwerk :X

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee