Toon posts:

Thuisnetwerk; optimalisatie en uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01 14:04
Beste Tweakers,

Er gaat in mijn thuissituatie wat veranderen, er komt namelijk een (tijdelijke) woning in de achtertuin en daar wil men natuurlijk ook van snel internet genieten. Dat leek me een mooi moment om ook meteen het bestaande netwerk even onder de loep te nemen en de opties te verkennen over hoe ik de verbinding naar de nieuwe woning ga maken.

Dit is de huidige situatie:

(Ik heb geen idee of dit een optimale configuratie is, de router lijkt sporadisch een reset nodig maar dat kan ook met de leeftijd van het ding te maken hebben)

Om de router optimaal wifi bereik te geven is er vanaf de meterkast (waar het modem hangt) een kabel getrokken naar de kamer waar de desktops en dus ook de router staat. Nou komt het toevallig zo uit dat juist die kabel praktisch gezien het makkelijkste punt is om door te trekken naar de nieuwe woning. Ik zou eventueel nog kunnen testen of zo'n powerline adapter werkt, maar daar heb ik niet zo'n goede ervaringen mee dus leg ik liever een kabel in de tuin.

Maar dan komt de vraag; hoe ga ik dit het beste aanpakken zodat er in het vaste woonhuis en de woning in de tuin een stabiele verbinding is (draadloos en bedraad)?
Moet ik de TP-Link router vervangen door een switch en vanuit daar de kabel doortrekken naar de tuin? Kan ik dan een fatsoenlijk wifi netwerk opzetten door bijvoorbeeld de wifi op de Genexis weer te activeren en met access points te werken? Zo ja, hoe? Kan ik dan ook zonder problemen een router installeren in de tijdelijke woning?

Zoals jullie zien heb ik er niet heel veel kaas van gegeten :+ Hopelijk kan iemand van jullie me een beetje in de juiste richting duwen

Beste antwoord (via ArcticLight op 09-02-2022 17:59)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17
Ik zou inderdaad die deco m5 3pack kopen, is bedraar prima spul.
Ik zou op het hoogste niveau een switch zetten met.
https://www.coolblue.nl/p...78/tp-link-tl-sg105e.html

Daar zit een optie (MTU) in om het netwerk van de tijdelijke woning alleen internet/tv toegang te geven en te isoleren van de rest van je netwerk. Is wel prettig met sonos/chromecast/nas.

Dan inderdaad 1 (of 2) deco nodes in je eigen woning (als accesspoint)
En 1 deco (of 2) deco nodes in de tijdelijke woning (als accesspoint)

Als je geen trek hebt in dat MTU gebeuren, kun je ook gewoon een normale switch neerzetten en de deco in het vakantiehuis in router modes zetten. Niet super veilig maar iig geen auto discovery problemen

Overigens zou ik de 2 decos wel apart instellen, dan kun je de bewoner van de tijdelijke woning ook full control (met eigen account) of de deco node geven.

[Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 10:03]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:27
Je verhaal leest wat verwarrend, je gebruikt meermaals het woord "router" waarmee je volgens mij de TP-Link aanduidt terwijl in je overzicht de Caiway als modem/router gemarkeerd staat.

Ik vermoed dat je TP-Link hier voornamelijk dienst doet als switch + access point? En niet zozeer als router maar dat die functionaliteit wordt opgepakt door de Caiway Modem + router?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
ik zou eerst de vraag stellen, mogen die nieuwe bewoners mee op jouw netwerk ?

als dat ja is , kabeltje trekken van jou apparatuur naar het woningkje en een accespoint daar neerknallen..
als het nee is , kabeltje trekken van jou apparatuur naar het woningkje en 2e router daar neerknallen (en achter slot en grendel zetten)

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:27
Aannemend dat je met de router dus inderdaad de TP-Link bedoelt:

Hoe de WiFi in het vaste woonhuis is wanneer je alleen de WiFi van het modem gebruikt is een raadsel voor ons, dit zal je even zelf moeten controleren maar dat kan je vrij makkelijk doen door het voor een dagje om te gooien. Zet de wifi op je modem weer aan en zet het op de TP-Link uit. Die situatie zal niet veel verschillen tov een extra access point in de tijdelijke woonruimte.

Een draad doortrekken vanaf je TP-Link naar de tijdelijke woonruimte is een prima idee om daar een netwerkverbinding te krijgen. Let hier wel op bijvoorbeeld de lengte van die kabel en de kwaliteit om ervoor te zorgen dat die verbinding goed blijft.

Vanaf daar is de vraag een beetje hoe je om wilt gaan met het netwerk in de tijdelijke woning. Mag het een groot gedeelte netwerk zijn of moet het netwerk van de tijdelijke woning afgeschermd zijn van het netwerk van de vaste woning?
In het eerste geval kan je simpelweg een access point ophangen in de tijdelijke woning en die aan je netwerkkabel hangen.

Verder puntje om over na te denken is het gebruik van IPTV, ik zie de Amino interactive TV ontvanger in je overzicht, mijn ervaringen met dit soort IPTV kastjes zijn dat ze niet lekker werken indien ze achter verschillende switches hangen.

• ArcticLight
Bedankt voor de input zover! En sorry voor het onduidelijke verhaal :P Ik zal wat dingen proberen op te helderen:

Met router bedoel ik inderdaad de TP-Link TL-WDR4300 (is de Caiway Genexis niet ook een router?). De reden dat we de wifi van de Genexis niet gebruiken is omdat die nogal waardeloos bereik heeft in het huis vanuit de meterkast.

De nieuwe bewoners zijn bekenden van me dus die mogen gewoon op hetzelfde netwerk.

Het ding is nu dat bij de TP-Link router de wifi er soms mee ophoudt, bedraad internet blijft dan wel werken op de aangesloten desktops. Maar de router moet dan worden gereset, en als daar dan de kabel op aangesloten zit die naar de tuin loopt is dat niet handig voor de bewoners daar. Ik vroeg me af of dat dan misschien komt omdat de TV en IPTV box rechtstreeks op de Genexis zijn aangesloten, zouden die technisch gezien dan niet ook op de TP-Link moeten worden aangesloten?

Zou de volgende situatie kunnen?

En heb ik op de plaats van het vraagteken dan een access point of een router nodig?

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie hulp zover!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ook al zijn het bekenden. Ik zou het gescheiden houden met VLAN oid.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De WDR4300 is opzich een prima apparaat, als je tevreden bent over de snelheid over wifi en bedraad dan zou je er een alternatieve firmware zoals OpenWRT op kunnen zetten. Werkt vaak beter dan de fabrieksfirmware. Leercurve kan overigens wel wat steil zijn.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2022 21:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ArcticLight
Ik ben er achter gekomen dat ik via mijn provider best goedkoop de TP-Link Deco M5 (3-pack) kan kopen.

Nu is mijn plan om in het vaste woonhuis het wifi netwerk op te zetten met behulp van die nodes, dus dan is de TL-WDR4300 daar niet meer nodig. Om de desktops aan te sluiten gebruik ik dan een extra switch. Voor de installatie van de Deco's volg ik dit stappenplan: https://www.caiway.nl/kla...eren/slimme-wifi-boosters. Aangezien hier staat dat de Deco's op 'Access point' mode moeten worden ingesteld, kan ik de wifi functionaliteit van de Genexis uitgeschakeld laten?

De TL-WDR4300 wil ik dan gebruiken in de tijdelijke woning gebruiken als access point en om overige bedrade apparaten aan te sluiten. Hiervoor moet ik denk ik DHCP uitschakelen en de utp kabel in een van de gele poorten aansluiten?

Om weer even mijn fantastische graphic erbij te pakken zou het dan hier op uitdraaien:

Is dit een beetje logisch?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 12:06
ArcticLight schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:24:
Ik ben er achter gekomen dat ik via mijn provider best goedkoop de TP-Link Deco M5 (3-pack) kan kopen.

Nu is mijn plan om in het vaste woonhuis het wifi netwerk op te zetten met behulp van die nodes, dus dan is de TL-WDR4300 daar niet meer nodig. Om de desktops aan te sluiten gebruik ik dan een extra switch. Voor de installatie van de Deco's volg ik dit stappenplan: https://www.caiway.nl/kla...eren/slimme-wifi-boosters. Aangezien hier staat dat de Deco's op 'Access point' mode moeten worden ingesteld, kan ik de wifi functionaliteit van de Genexis uitgeschakeld laten?

De TL-WDR4300 wil ik dan gebruiken in de tijdelijke woning gebruiken als access point en om overige bedrade apparaten aan te sluiten. Hiervoor moet ik denk ik DHCP uitschakelen en de utp kabel in een van de gele poorten aansluiten?

Om weer even mijn fantastische graphic erbij te pakken zou het dan hier op uitdraaien:
[Afbeelding]
Is dit een beetje logisch?
Je krijg een 3pack van de Deco zie ik?
Dan zou ik in de tijdelijke woning ook een switch neerzetten en een Deco, dus bedraad.
Dat stappenplan is leuk maar gaat uit van Mesh, draadloos, en je moet ze juist bedraad aansluiten.
Dan heb je 2 deco's in je eigen huis en 1 deco in het tijdelijke huis, allemaal bedraad aangesloten.
Dan zou ik dus niet de TL 4300 daar neerzetten maar gewoon een switchje.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• laurens0619

Daar zit een optie (MTU) in om het netwerk van de tijdelijke woning alleen internet/tv toegang te geven en te isoleren van de rest van je netwerk. Is wel prettig met sonos/chromecast/nas.

Als je geen trek hebt in dat MTU gebeuren, kun je ook gewoon een normale switch neerzetten en de deco in het vakantiehuis in router modes zetten. Niet super veilig maar iig geen auto discovery problemen

Overigens zou ik de 2 decos wel apart instellen, dan kun je de bewoner van de tijdelijke woning ook full control (met eigen account) of de deco node geven.

[Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 10:03]

• ArcticLight
Ora et Labora schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:
Je krijg een 3pack van de Deco zie ik?
Dan zou ik in de tijdelijke woning ook een switch neerzetten en een Deco, dus bedraad.
Dat stappenplan is leuk maar gaat uit van Mesh, draadloos, en je moet ze juist bedraad aansluiten.
Dan heb je 2 deco's in je eigen huis en 1 deco in het tijdelijke huis, allemaal bedraad aangesloten.
Dan zou ik dus niet de TL 4300 daar neerzetten maar gewoon een switchje.
Ja, het is inderdaad de 3 pack. Vond het stappenplan al zo verwarrend.
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:55:

Dat van die Chromecast is wel een goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht. In het vaste woonhuis hoeven we natuurlijk niet te weten wat ze in de tijdelijke woning allemaal casten :o

Klopt dit zo?

Houdt wel in dat ik de kabel die naar de tuin gaat nog een stukje langer moet door trekken ipv op de switch bij de twee desktops, maar dat is denk ik wel te doen. En ik moet even bekijken of de IPTV nog mee wil werken als die achter twee switches hangt. Of kunnen de twee LS1005G switches in het vaste woonhuis rechtstreeks op de Genexis aangesloten blijven?

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie reacties weer!

[Voor 4% gewijzigd door ArcticLight op 09-02-2022 11:40]

• laurens0619
Hoofdswitch boven
Als je MTU gebruikt, dan definieer je 1 uplink poort en worden alle verbonden poorten geisoleerd van elkaar. Dat zal betekenen dat het netwerk in je huis ook door 2 gesplists zal worden. je krijgt dus 3 aparte netwerken.

Wil je dat voorkomen, dan moet je dus nog een switch achter de SG105E zetten voor de 2 switches in je woning (of de switches onderling verbinden). Zijn wel een hoop switches op die manier. Of je moet iets luxers kopen wat die MTU wat geavenceerd kan (geen idee wat)

Misschien moet je de MTU VLAN maar loslaten en de iets minder veilige manier gebruiken.

Alternatief MTU
IPV de MTU setup kun je ook de Deco in de extra woning in router mode zetten. Dan kun je technisch gezien nog wel bij al je apparaten in je thuisnetwerk maar "multicast" achtige apparaten als een chromecast/sonos zijn dan niet meer zichtbaar.
Nadeel is dan wel dat een amino kastje (hoogstwaarschijnlijk) niet meer werkt als je die in de vakantie woning zou plaatsen. Die zou met de MTU setup nog wel moeten werken. Echter ik zie nu geen amino kastje op je tekening dus geen idee of je dat van plan bent

Weten wat de ander cast gaat sowieso niet lukken, het is meer irritant dat je per ongeluk naar het verkeerde device cast en er iets op de tv van de ander komt.
Of als je bv een NAS aan je netwerk hebt (zonder security) dat ze daar bij kunnen vanaf die andere woning (maar dat blijft mogelijk, zelfs met een deco in router mode ervoor)

Switch extra woning
De Deco m5 heeft al een utp poortje erin zitten (mini switch). Die switch is dus niet perse nodig, je kunt de computer direct in de m5 stoppen.

ps: Ik gok dat je het al weet maar de ls1005g is voor 10 euro te koop bij de action. goedkoper dan online :) (en het is een prima switch)

[Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2022 12:16]

• ArcticLight
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:00:
Hoofdswitch boven
Als je MTU gebruikt, dan definieer je 1 uplink poort en worden alle verbonden poorten geisoleerd van elkaar. Dat zal betekenen dat het netwerk in je huis ook door 2 gesplists zal worden. je krijgt dus 3 aparte netwerken.

Wil je dat voorkomen, dan moet je dus nog een switch achter de SG105E zetten voor de 2 switches in je woning (of de switches onderling verbinden). Zijn wel een hoop switches op die manier. Of je moet iets luxers kopen wat die MTU wat geavenceerd kan (geen idee wat)

Misschien moet je de MTU VLAN maar loslaten en de iets minder veilige manier gebruiken.
Helder! Die kleine switches kosten geen drol dus dat vind ik geen issue om er nog eentje tussen te knallen. Als het maar werkt!
Alternatief MTU
IPV de MTU setup kun je ook de Deco in de extra woning in router mode zetten. Dan kun je technisch gezien nog wel bij al je apparaten in je thuisnetwerk maar "multicast" achtige apparaten als een chromecast/sonos zijn dan niet meer zichtbaar.
Nadeel is dan wel dat een amino kastje (hoogstwaarschijnlijk) niet meer werkt als je die in de vakantie woning zou plaatsen. Die zou met de MTU setup nog wel moeten werken. Echter ik zie nu geen amino kastje op je tekening dus geen idee of je dat van plan bent
Toevallig ben ik met de provider aan het checken of ik kosteloos een extra Amino kastje kan krijgen, want daar lijkt het wel op als ik in hun systeem ingelogd ben. Wil alleen even zeker weten of het geen tijdelijk lokkertje is.
Switch extra woning
De Deco m5 heeft al een utp poortje erin zitten (mini switch). Die switch is dus niet perse nodig, je kunt de computer direct in de m5 stoppen.
Mocht ik wel meerdere bedraden apparaten daar aansluiten, staat de switch dan zo op de juiste plaats?
ps: Ik gok dat je het al weet maar de ls1005g is voor 10 euro te koop bij de action. goedkoper dan online :) (en het is een prima switch)
Dank voor de tip! :D

• laurens0619
Jup daar staat de switch goed :)

• ArcticLight
Dus om even te recappen, dit zou moeten werken in theorie?

• laurens0619
Jup!

• ArcticLight
Ontzettend bedankt! _/-\o_ Heb meteen even 4 van die switches bij de Action gehaald en ga de rest ook maar meteen bestellen. Extra IPTV ontvanger kreeg ik er van mijn provider helaas niet gratis bij, maar het is fijn om te weten dat het dan straks gewoon moet werken. Als ik ergens op vastloop dan zal ik me weer melden :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee