Toon posts:

Gigabit internet en wens wifi ook zo hoog mogelijk (wifi 6)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:30
Ik heb sinds kort gigabit internet van ziggo en bedacht mij dat mijn huidig wifi (deco 4) dit nooit gaat halen.W Wifi apparaten zijn Macbook pro max 2021 en iphone 13 pro en ipad pro. Daarnaast nog een werk laptop.

Ik wil graag een mesh netwerk hebben aangezien ik een eengezinswoning heb met tuin van 14 meter.

Ik heb 2 apparaten gezien die mss interessant zjin:

pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)
pricewatch: ASUS ZenWiFi AX (XT8) Zwart, set van 2 stuks

De laatste heeft echt goede reviews, maar volgens mij ga ik nooit een gigabit halen :(. Mss 870 als ik echt dichtbij zit. Nadeel van die laatste ook, dat hij best oud is?

Is 1000mbt een utopie? Ik haal nu rond de 330 mbit op mijn macbook pro. (3 deco's, 1 beneden, 1 zolder en pckamer)

Beste antwoord (via TweakerVincent op 11-02-2022 22:50)

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:39
1000 Mbps over wifi is al lang realiteit. Ik heb de M1 2020 en op ax gaat hij (in theorie) tot 1200 Mbps. (link)
In de praktijk, twee kamers verderop van de router (asus rt-AX82U):

https://tweakers.net/i/uZcFFGRxJx9fwnYApArfxvA6Nog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3wHn0MVWNfP1jx7T5IsIByA.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
1000 megabit/s (mbps) over wifi is inderdaad een utopie. Het maximale wat je uit je Wifi netwerk gaat halen is van heel veel afhankelijk. O.a. je setup, hoeveel obstakels je hebt, background noice en om niet te vergeten ook de techniek in de ontvangende apparaten.

[Voor 54% gewijzigd door n9iels op 08-02-2022 20:00]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• eilavid
1000 Mbps over wifi is al lang realiteit. Ik heb de M1 2020 en op ax gaat hij (in theorie) tot 1200 Mbps. (link)

https://tweakers.net/i/uZcFFGRxJx9fwnYApArfxvA6Nog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3wHn0MVWNfP1jx7T5IsIByA.png?f=fotoalbum_large

• TweakerVincent
n9iels schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:56:
1000 megabit/s (mbps) over wifi is inderdaad een utopie. Het maximale wat je uit je Wifi netwerk gaat halen is van heel veel afhankelijk. O.a. je setup, hoeveel obstakels je hebt, background noice en om niet te vergeten ook de techniek in de ontvangende apparaten.
Ik kreeg net de tip van helpdesk ziggo dat de x20 https://www.bol.com/nl/nl...SeZzJtmnFBjEaAmBpEALw_wcB

gecombineerd kan worden met mijn huidige mesh deco 4.

Ik zat te denken dat ik hem dan bv 50 cm van mijn bank kan zetten, waar ik heel veel zit met mijn macbook pro/ipad. Dan kan je toch wel een lekkere snelheid krijgen?

• TweakerVincent
eilavid schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:02:

[Afbeelding]
nice nice!! even onderzoeken

• eilavid
Ik besef mij net dat de iCloud private relay alle http verkeer meeneemt, dus dezelfde test via https (en dus direct en niet via de icloud vpn) haalt 88 MB/s.

Aangezien je allemaal apple apparaten hebt moet je wel een WiFi 6 router meenemen, om die 1200 Mbps te krijgen. WiFi 5 is gelimiteerd tot 866 Mbps.

iPhone tabel: https://support.apple.com...ployment/dep268652e6c/web
iPad tabel: https://support.apple.com...ployment/depf9bb7e412/web

• TweakerVincent
eilavid schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Ik besef mij net dat de iCloud private relay alle http verkeer meeneemt, dus dezelfde test via https (en dus direct en niet via de icloud vpn) haalt 88 MB/s.

Aangezien je allemaal apple apparaten hebt moet je wel een WiFi 6 router meenemen, om die 1200 Mbps te krijgen. WiFi 5 is gelimiteerd tot 866 Mbps.

iPhone tabel: https://support.apple.com...ployment/dep268652e6c/web
iPad tabel: https://support.apple.com...ployment/depf9bb7e412/web
Zou zo'n X20 tp-link wat zijn? Zou ideaal zijn als ik die aan mijn huidige deco 3 stuks m4r kan toevoegen. Die is wifi 6

• TweakerVincent
X20 lees ik veel negatieve reviews. Lastig, wat nu

• TweakerVincent
eilavid schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:02:

[Afbeelding]
Ik ga jouw router bestellen, en modem in bridge wat iedereen aanraad :D. thakns

• eilavid
TweakerVincent schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Zou zo'n X20 tp-link wat zijn? Zou ideaal zijn als ik die aan mijn huidige deco 3 stuks m4r kan toevoegen. Die is wifi 6
Ik heb geen ervaringen met die multi access point setups, enkele router in een centrale locatie heeft altijd prima gewerkt bij mij. Je kan het proberen. niet tevreden dan retour sturen ;)

• TweakerVincent
eilavid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Ik heb geen ervaringen met die multi access point setups, enkele router in een centrale locatie heeft altijd prima gewerkt bij mij. Je kan het proberen. niet tevreden dan retour sturen ;)
Heb net de RT-AX86U besteld. Zwaarder broertje van jouw router. Komt morgen! :D

• eilavid
TweakerVincent schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Heb net de RT-AX86U besteld. Zwaarder broertje van jouw router. Komt morgen! :D
met die router moet gigabit wifi zeker lukken ;) succes ermee !

• TweakerVincent
eilavid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:28:
[...]

thanks! :D

• TweakerVincent
eilavid schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Ik zie dat ai mesh ook ondersteunt wordt. Heb jij dat ook toevallig? Wel handig dat ik in de toekomst kan uitbreiden indien nodig

• eilavid
ja de feature heb ik ook, maar nog nooit gebruikt. weet ook niet welke apparaten er precies aan kunnen meedoen. ik neem aan enkel asus apparatuur

[Voor 13% gewijzigd door eilavid op 12-02-2022 13:01]

• TweakerVincent
eilavid schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:01:
ja de feature heb ik ook, maar nog nooit gebruikt. weet ook niet welke apparaten er precies aan kunnen meedoen. ik neem aan enkel asus apparatuur
Hij is binnen, en haal wisselende snelheden. soms 300/400 en soms 800. Heb jij mss een site met juiste instellingen? Ik gebruik wifi 6 only. en zit er een meter vandaan

• eilavid
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Hij is binnen, en haal wisselende snelheden. soms 300/400 en soms 800. Heb jij mss een site met juiste instellingen? Ik gebruik wifi 6 only. en zit er een meter vandaan
ik heb de router al een tijdje maar bij de eerste keer instellen kan ik mij herinneren dat de standaard wifi 6 instellingen niet correct waren. zoals gewoonlijk check of je een leeg kanaal gebruikt en of 80mhz aanstaat (apple apparaten ondersteunen sowieso niet 160 mhz)

onder wireless -> professional (bij beiden bands 2.4 ghz en 5 ghz)
Airtime Fairness uit
Multi-User MIMO aan
OFDMA zetten op UL en DL + mu-mimo
Beamforming aan
en power op performance

hopelijk werkt dit :)

• TweakerVincent
eilavid schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:21:
[...]

ik heb de router al een tijdje maar bij de eerste keer instellen kan ik mij herinneren dat de standaard wifi 6 instellingen niet correct waren. zoals gewoonlijk check of je een leeg kanaal gebruikt en of 80mhz aanstaat (apple apparaten ondersteunen sowieso niet 160 mhz)

onder wireless -> professional (bij beiden bands 2.4 ghz en 5 ghz)
Airtime Fairness uit
Multi-User MIMO aan
OFDMA zetten op UL en DL + mu-mimo
Beamforming aan
en power op performance

hopelijk werkt dit :)
dank!

Ik heb eea getest maar mijn iphone haal ik 800 en iets hoger. Mijn macbook niet echt en vaak maar 400. Een enkele ker 850 oid.

Ik kan overigens wel 160 hz kiezen, dat werkt prima met macbook pro 2021 en phone 13 pro iapd min etc.

Ik snap niet goed waarom het zo onstabiel is, ik zit 90 cm van de router, alleen een kussen en bank tussen. De antennes heb ik ook wat gedraaid, nu schuin naar boven naar de woonkamer. Weet niet wat ik nog meer kan doen?

En hoe test je speed? Ik gebruik ziggo speedtest EN speedtest app. Nu bv haal ik maar 200 mbit. Niet best

edit ik heb het idee dat mijn macbook pro traag is of onstabiel, iphone haalt hogere scores stabilier

[Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 12-02-2022 22:18]

• eilavid
de nieuwste apple apparaten ondersteunen maar max. 80 mhz, dus als je 160 mhz niet gebruikt kan je het beter uitzetten i.v.m. ruis van andere kanalen

⌥ (option) toets ingedrukt houden terwijl je wifi opent in de menubalk rechtsboven, zal je meer informatie geven over de status van je verbinding. kijk naar rssi, ruis en mcs index

speedtests doe ik zo direct mogelijk altijd via terminal
code:
1
wget -O /dev/null https://ftp.snt.utwente.nl/pub/test/1000M

• TweakerVincent
eilavid schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:35:
de nieuwste apple apparaten ondersteunen maar max. 80 mhz, dus als je 160 mhz niet gebruikt kan je het beter uitzetten i.v.m. ruis van andere kanalen

⌥ (option) toets ingedrukt houden terwijl je wifi opent in de menubalk rechtsboven, zal je meer informatie geven over de status van je verbinding. kijk naar rssi, ruis en mcs index

speedtests doe ik zo direct mogelijk altijd via terminal
code:
1
wget -O /dev/null https://ftp.snt.utwente.nl/pub/test/1000M
Het is raar, hij begint mer 80 MB/s maar 2e keer 51 MB/s.

noise 91
rrsi 41
msc 11

kanalen hoger dan 100 kan ik niet gebruiken op mijn mac, dat vindt hij wifi niet.
ik gebruik nu alleen 80hz en kanaal 64 (die lijkt het beste met macos scan tool

Raar dit

het lijkt toch iets met de macbook pro te zijn, mijn iphone is wel snel

nu lijkt het wel ok te gaan met jouw tool, 97 MB/s af en toe maar hij dropt soms wel naar 40 MB/s. alsof er iets stoort oid?

Zojuist de 100 MB/s gehaald :) Kan het zijn dat het netwerk nog moet inwerken oid? en drop erna weer 50 MB/s raar dit

[Voor 14% gewijzigd door TweakerVincent op 12-02-2022 23:09]

• TweakerVincent
Vreemd genoeg haalt mijn iphone pro 13 prima 850 mbi continu. Maar mijn macbook pro max 2021 haal het niet. Ik snap er echt niks van. Apple wil niet helpen, asus ook niet. Wat nu?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:42
UTP kabel trekken 😇

WiFi zal altijd wat schommelen. Je zou dat ook kunnen accepteren

[Voor 23% gewijzigd door Sethro op 20-02-2022 18:39]

• TweakerVincent
Sethro schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:31:
UTP kabel trekken 😇

WiFi zal altijd wat schommelen. Je zou dat ook kunnen accepteren
450 mbit is niet schommelen, das gewoon niet goed
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee