Gehorigheid flat, wat mag ik verlangen van de woningbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik woon sinds enkele maanden in een huur appartement met 2 slaapkamers. Het appartement was uit 2004, en oorspronkelijk ingericht voor 55+'ers. Enkele jaren terug is dit open gezet voor een bredere markt, waardoor ik hier ook aanspraak op heb kunnen maken. Gezien de huidige woning schaarste wilde ik niet te lang aarzelen met het aannemen van deze woning.

Totdat ik de woning betrok. Mijn bovenbuurman heeft als hobby gamen (niets mis mee), maar doet dit regelmatig tot 3-7u 's nachts. Vooral tegen het weekend, maar ook door de week. Hij zit dan met voice chat + headset ook nog te praten, wat ik op mijn slaapkamer erg duidelijk kan horen (ik kan nog net niet 1 kant van het gesprek volgen). Komt nog bij dat er ook wel eens stemverheffing/schreeuwen en gebonk bij komt kijken.. al met al aardig irritant, en kan soms mij nachtrust compleet verstoren (ik slaap dan noodgedwongen van 7u t/m 11u, met migraine/stress/ontregeling etc. er boven op).

Contact met de buur verloopt moeizaam. Intercom/bel staat uit, kloppen op voordeur wordt niet opengedaan, een geschreven brief in de bus werd niet gelezen (die bus puilde ook uit). Mijn indruk was al gauw dat ik niet teveel energie wil verslinden door tegen een muur te praten, dus heb toen noodzakelijkerwijs enkele malen de politie gebeld. Echter hebben zij (buiten op straat) geen geluidsoverlast kunnen vaststellen. Niettemin hebben ze hem wel even aangesproken.. waarna het vaak ook stiller was.

Ik heb inmiddels wel contact gehad met de wijkagent/woningbouw/buurman. De buurman ontkent alles wat betreft geluid te maken. Ik zei toen hem te horen praten tijdens het gamen, en de reactie was "oh pff, is dat het?". Ook vervolgens verwijzend naar het weekend (alsof dat het dan minder erg maakt). Hij zei er rekening mee te houden, maar persoonlijk verwacht ik geen wonderen.

De woningbouw spoort aan op een oplossing tussen de buren, en wil voordat er buurtbemiddeling is geweest eigenlijk niet optreden. De politie zegt ook niet zoveel te kunnen, behalve dan nog een keer komen binnen luisteren.

Ik zit echter nu wel in een warrige situatie wat ik verder kan doen. Kort gezegd ervaar ik dus last van een buurman die (even aangenomen) op normaal volume aan het praten is. Ik kan moeilijk van hem verwachten dat hij niet 's nachts gamed, niet praat, of ergens anders moet gaat zitten. Tegelijkertijd vind ik het zelf ook belachelijk dat ik mij moet aanpassen voor iemand die 's nachts de stilte in mijn woning doorbreekt. Idealiter wil ik ook niet de indeling van mijn slaapkamers omwisselen, mijn slaapschema op hem aanpassen (bijvoorbeeld vroeger/later slapen), of slaapmedicatie moeten nemen om het probleem te doven. Ik betwijfel of een buurtbemiddeling (met focus op begrip) echt zoveel kan doen.

Ik denk persoonlijk dat de doorslag kan liggen bij de woningbouw. Wat kan ik van een woningbouw verlangen in het oplossen van dit probleem? Het tast mijn woongenot wel dusdanig aan dat ik dit niet heel lang ga trekken (ik zit ook deels in ziektewet wegens burn-out klachten, en ben hier ook naar toe verhuisd wegens geluidsoverlast van mijn vorige woning).

Ik ben er niet op uit op deze buurman weg te werken, want ik denk niet dat hij iets opzettelijk doet en het lijkt verder een aardige kerel. Echter ik vind het wel abnormaal dat ik mijn buren kan horen praten bij normaal volume. In hoeverre kan ik verlangen dat de geluidsisolatie "op orde" is bij een huurwoning? Ik kan wel met de decibel normen gaan zwaaien (40dB piek 25dB lange-tijd gemiddelde binnen geeft mijn gemeente aan), maar dat vaststellen is niet triviaal en bovendien ook maar net afhankelijk van "de tegenpartij".

Kiezen om weer te verhuizen zit er met de huidige markt ook niet in (die is zo te zien nog treuriger geworden |:( ). Sowieso kan ik dat ook niet zomaar, omdat ik gebonden ben aan minimum huurtermijn. Het betreft overigens wel private huurwoning, maar zit ondergebracht bij een sociale huurmaatschappij.

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Uit eigen ervaring:
Forget it. Al helemaal met soort van normale leefgeluiden ipv schreeuwen, muziek standje disco enz.

Gooi je slaapkamers om als je die mogelijkheid hebt (hielp bij mij jammergenoeg niet).
Of verhuis (heb ik met heel veel geluk kunnen doen na 2 1/2 jaar, mijn bloeddruk daalde direct 20 punten).
Of probeer zo'n slaapband met oordoppen erin.

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 08-02-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 21:20

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoe vervelend het ook klinkt, denk niet dat je veel kan verwachten van de woningbouw.

Op maat gemaakte oordoppen kopen, niet druk over maken, en proberen langs je heen te laten gaan.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-04 09:38
Wegens huurders bescherming kan de woningbouw niet zoveel doen aan de kant van de buurman...
Desalniettemin is het wel handig om het programma van de woningbouw te volgen. Dus melding maken, buurtbemiddeling etc...

15 jaar geleden een geval meegemaakt waarbij de overlast "ontvanger" een andere woning aangeboden kreeg, was de snelste en makkelijkste oplossing. Hoe die procedures nu en bij jou zijn is afhankelijk van jou woningbouw en de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Vervelend probleem, vooral als het al in je 'irritatie-zone' zit (je slaat op bwvs. elk bewust geluid aan).
Heb ik hier ook mee te dealen met een onderbuurman die duidelijk niet gewend was om tussen andere mensen te wonen.

Vanaf het begin asociaal hard smijten met deuren, tv op standje "ik kan 1 verdieping hoger letterlijk woord voor woord horen" (en dan over mijn eigen media heen) en op de meest idiote tijdstippen muziek hard aan (wel 'rustige' ouwewijvenmuziek gelukkig).
Ergerde me er kapot aan (vooral dat slaan met deuren) en dan ben ik al het punt voorbij nog redelijk te kunnen praten.

Merkte dat ik me er drukker over maakte dan goed voor me was.
Tijdje met oordoppen geslapen en besloten me er niet teveel over op te vreten.
Ook een poosje zijn overlast beantwoord; dan maar mijn media wat luider (en ja, soms mijn media zo luid dat hij er zelf last van kreeg en die van hem schuldbewust... zachter zette. Dan ging die van mij ook weer naar normaal niveau).
Hij is mijn onderbuur, woning naast me stond toen leeg en de andere buur zit 4 muren verderop. Heb dus maar minimaal anderen 'meegenomen' in de ellende.

Een eigen geluidsbron zodat je je buurman niet meer hoort is dan ook mijn advies.
En voor dat gedeelte dat in je hoofd zit: heel zweverig maar je zult toch echt moeten proberen zijn plezier niet jouw irritatie te laten worden. Zie in dat hij er met zijn 'ik heb sch*jt aan je'-houding niet zomaar gaat veranderen en dat je in wezen twee opties hebt: verhuizen of het zo plezierig mogelijk voor jezelf te maken.

Praktisch dus: oordoppen voor de nachtrust, evt. mooi dik tapijt/kleed op de vloer, eigen geluidsbron aan op normaal niveau zodat je hem niet/minder hoort.
Verder is het wellicht een idee om vooral die overlast 's nachts aan te kaarten. Dat is (vooral als het structureel is) prima aan te geven bij oa. woningbouwvereniging/ wijkagent/ buurman zelf (?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kleine praktische tips: ga naar de action en haal daar een bus pur maar vooral de kit. Ga elk randje naadje af, kozijnen plafond maar ook doorvoeren van verwarming. Stemgeluid is "meestal" direct lucht gedragen geluid. Voor max een euro of 10,- prima te proberen.

Helpt ook tegen stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toets
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 18:26
Uit ervaring weet ik dat dit super vervelend is en vooral veel irritatie en stress oplevert. Het goed communiceren met je buren is enorm belangrijk en als dit niets oplevert dan denk ik dat je het beste actief naar een andere woning kan gaan zoeken. Dat alleen al wekt positief en in de tussentijd oordoppen aanschaffen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:32
Kan je niet een voorzetwand plaatsen met een pens isolatiemateriaal. Kost bijna niks en is zo gepiept. Ben je er wel vanaf vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

STIMPPYYY schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:52:
Kan je niet een voorzetwand plaatsen met een pens isolatiemateriaal. Kost bijna niks en is zo gepiept. Ben je er wel vanaf vermoed ik.
Voorzetplafond bedoel je dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 09:32
Ohja :X, nouja kan ook natuurlijk. Slaapkamertje zo gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lees je huurcontract eens na, daar staat vaak wel in dat een ondervloer een minimale demping moet hebben. Kans is dat hij de verkeerde ondervloer heeft. Dit gaat overigens nauwelijks helpen tegen praatgeluiden (maar wel tegen contactgeluid), als je echt mensen kan horen praten is er vaak een ander lek. Zijn er misschien verwarmingsbuizen die van hem naar jou lopen? Dan wil het helpen om de randen goed at te dichten met spul wat kan uitzetten en krimpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pikoe op 08-02-2022 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
plaspvd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:42:
Kleine praktische tips: ga naar de action en haal daar een bus pur maar vooral de kit. Ga elk randje naadje af, kozijnen plafond maar ook doorvoeren van verwarming. Stemgeluid is "meestal" direct lucht gedragen geluid. Voor max een euro of 10,- prima te proberen.
Eens met dit uitgangspunt.

Stemgeluid verplaatst zich door kieren en openingen, nauwelijks door dik beton.

Vraag is hoe het geluid zit verplaatst. Een appartement uit 2004 heeft typisch geen leidingen van het ene appartement naar het andere appartement uitgezonderd meterkast.

Ga vooral eerst dus eens heel goed luisteren waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Logboek bijhouden
Politie blijven bellen (als zij het ook constateren sta je sterker)

Woningbouw op de hoogte stellen en blijven vragen om een oplossing en op een gegeven moment kan je je huurprijs verminderen vanwege gederfd woongenot. (Je gaat dan wel een juridisch traject in, dus zoek advies).

Want ja, je moet "leefgeluiden" accepteren, maar je mag ook geen overlast veroorzaken, zeker niet in de nacht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Kort gezegd ervaar ik dus last van een buurman die (even aangenomen) op normaal volume aan het praten is. Ik kan moeilijk van hem verwachten dat hij niet 's nachts gamed, niet praat, of ergens anders moet gaat zitten.
Hoort dit niet een beetje bij het wonen in een appartement? Om hier nou de politie voor te bellen vind ik wel (erg) ver gaan en zet wel de toon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Misschien ben ik nog wat te koppig om verhuizen te overwegen. Nouja koppig is niet het goede woord, misschien op zekere momenten ook wel wanhopig. Er zijn diverse redenen geweest waarom ik in een burnout zit (zoals Covid, geluid, enz.), en ik was derhalve ontzettend blij dat ik enkele maanden terug hierin trok. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik nog een verhuizing zou trekken dit jaar. Als 1 d'r uit "moet", dan liever de overlastgever, ik wil daar niet voor moeten schikken. Maar goed.. dat zou in de ideale wereld allemaal geregeld kunnen worden, en helaas is de wereld verre van ideaal.

Het negeren wordt hem denk ik niet zomaar. Ik zit nou eenmaal midden in therapie behandeling, en daarvan is ook geen "magic fix" te verzinnen zodat ik er geen last meer van heb. En ik betwijfel of die 100% fix er is, we zitten allemaal anders in elkaar. Op dit moment wordt juist "het opkomen voor" benoemd, en dat wil zeggen: bij overlast -> contact zoeken, politie bellen, Aangezien het probleem 2 tot 3 nachten in de week voorkomt, was ik niet van plan om telkens naar boven te vliegen. En ook in combinatie met geschreeuw of gebonk op de grond is voor mij echt een grens te over.

Ik wil vanavond eens proberen om white noise of ander afleidingsgeluid in mijn slaapkamer te plaatsen. Oordoppen heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vind het niet fijn om daarmee te slapen (misschien stukje gewenning), echter ook niet helemaal bevordelijk voor mijn oren (ik heb erg smalle gehoorgangen, waardoor die al vaak genoeg ontsteken/vol zitten).

De verwarmingsbuizen lopen hier door de betonnen vloer. Dat lijkt mij sterk dat het geluid overdraagt. Wel heeft de woning een enigzins uniek ontwerp doordat het kozijn op de slaapkamers van een houtconstructie is gemaakt. Deze loopt van vloer tot plafon en is dus niet beton of gemetseld. Of hier isolatie in zit weet ik niet, de structuur lijkt vrij dun (cm of 10).
De slaapkamers zijn ook beduidend frisser dan de rest van het huis, maar gezien het "slechts" label C heeft (voor een woning uit 2004 zonder gas), zal dat deels daar wel vandaan komen.
Of een woningbouw hier iets mee kan weet ik niet. Als het de bron van tocht/geluid is zal ik dat misschien wel kunnen aankaarten, maar tegelijkertijd zie ik ze niet even de hele gevel er uit halen om dat op te knappen.

Wat betreft ondervloer heb ik dus mijn twijfels over of dit goed in orde is.. maar goed probeer zo'n punt maar eens hard te maken. Als ik het de buurman zal vragen, zal die natuurlijk wel zeggen dat het in orde is. Je moet dan ook maar net het bonnetje oid bewaard hebben van de bouwmarkt om aan te tonen wat je er precies in hebt gezet.

De juridische kant wil ik eigenlijk nog niet opzoeken. Ik houd wel een logboek bij om naar de woningbouw te kunnen zeggen welke data ik last had. Ik heb ook nog een rechtsbijstand. Maar dan ga je wel richting een redelijk verbitterde situatie toe..

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 08-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

souljah1h schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Hoort dit niet een beetje bij het wonen in een appartement? Om hier nou de politie voor te bellen vind ik wel (erg) ver gaan.
Overdag wellicht wel, maar niet midden in de nacht zoals in de TS te lezen is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
souljah1h schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Hoort dit niet een beetje bij het wonen in een appartement? Om hier nou de politie voor te bellen vind ik wel (erg) ver gaan en zet wel de toon.
De deur niet open doen of reageren op brievenpost zet ook een toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Dit maakt het evt wel lastiger. Dat is namelijk contactgeluid.
De verwarmingsbuizen lopen hier door de betonnen vloer. Dat lijkt mij sterk dat het geluid overdraagt.
Lopen ze horizontaal in de vloer of dwars door de vloer?
Wel heeft de woning een enigzins uniek ontwerp doordat het kozijn op de slaapkamers van een houtconstructie is gemaakt. Deze loopt van vloer tot plafon en is dus niet beton of gemetseld. Of hier isolatie in zit weet ik niet, de structuur lijkt vrij dun (cm of 10).
De slaapkamers zijn ook beduidend frisser dan de rest van het huis, maar gezien het "slechts" label C heeft (voor een woning uit 2004 zonder gas), zal dat deels daar wel vandaan komen.
Maakt voor stemgeluid weinig uit dat het dun hout is, maar een klein kiertje kan funest zijn.
Of een woningbouw hier iets mee kan weet ik niet. Als het de bron van tocht/geluid is zal ik dat misschien wel kunnen aankaarten, maar tegelijkertijd zie ik ze niet even de hele gevel er uit halen om dat op te knappen.
En zoiets moet je niet aankaarten maar gewoon zelf oplossen met een bus kit of PUR van de action/bouwmarkt. Als test kun je zelfs tape gebruiken.
Overigens:
Hans1990 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:50:
Ik woon sinds enkele maanden in een huur appartement met 2 slaapkamers.
Voor je eigen gezondheid kun je overwegen om (tijdelijk) in de andere slaapkamer te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier in het appartement ontkom ik soms ook niet aan geluiden op de late avond. Neemt niet weg dat het gedrag van jouw buurman zeker erg vervelend kan zijn.

De gebruikelijke tips zijn gegeven, zorg dat het geluid zo min mogelijk ergens door kan. Zelf gebruik ik oordoppen als ik net gepraat kan horen, daar kan ik gruwelijk wakker van liggen.
Het was wel wat proberen, maar heb nu vrij zachte oordoppen die fijn liggen.

https://www.kruidvat.nl/ohropax-oordopjes/p/5525017

De overlast oplossen zou natuurlijk beter zijn, maar als oordoppen in ieder geval wat bijdragen aan de nachtrust is dat al beter.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:58
Sterkte. Dit soort topics maakt altijd weer dat ik blij ben vrijstaand te wonen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SkiFan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:34:
Sterkte. Dit soort topics maakt altijd weer dat ik blij ben vrijstaand te wonen.
Zou ook mijn advies zijn, ga lekker vrijstaand wonen. In een flat is altijd geluid. Zeker als je mensen boven je hebt. En als je daar gevoelig voor bent dan heb je daar weinig te zoeken.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:04
Sethro schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Zou ook mijn advies zijn, ga lekker vrijstaand wonen. In een flat is altijd geluid. Zeker als je mensen boven je hebt. En als je daar gevoelig voor bent dan heb je daar weinig te zoeken.
Ja, iemand die blij is dat hij een huurappartement kon krijgen zal vast even een vrijstaand huis van 500k kopen.
In de huidige markt is dit niet echt een realistisch advies.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
Oordoppen kopen en indoen, heerlijk rustig. Wat hierboven al is gezegd, dit zijn gewoon leefgeluiden, praten moet simpelweg kunnen.

Dus van minder naar meer ingrijpend:
a) Oordoppen
b) Bed verplaatsen
c) Niet permanente (gezien huur) vorm van geluidsisolatie verzinnen, zoals een heel dik gordijn
d) Verhuizen

Het lijkt me dat A voldoende zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik heb mijzelf aangeleerd om met oordoppen in te slapen. Van die gele schuime oordoppen. In het begin vervelend maar het went en daarna eervaar je rust d.m.v. stilte. Dit ivm dat ouderlijke woning een houten verdiepingvloer had en m'n vader slechthorend was en de tv op standje 100 had staan :'), daarna een vriendin gekregen die na 1 minuut snurkt, en vervolgens ook in een gehorig pand komen te wonen. Nadeel is dat met de oordoppen in zo heerlijk stil is tijdens het slapen dat ik zonder oordoppen slecht in slaap kan komen

[ Voor 34% gewijzigd door AOC op 08-02-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kan uit ervaring zeggen dat je met een headset al snel gaat schreeuwen, zeker als je ook nog eens ANC gebruikt en in een lange game sessie zit. Dit heb je zelf niet altijd door.

Je zou ook nog kunnen proberen bij de buurman je persoonlijke situatie wat kunnen uitleggen zonder al teveel in details te treden, mogelijk zit er wat meer begrip in. Lastige is echter dat de politie in deze al betrokken is, dan is vaak de bereidwilligheid al vertrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 22:27
Het lijkt mij een ramp om in z'n situatie terecht te komen, sterkte toegewenst!

Nu ben ik creatief en het eerste wat in mij opkomt is om een soort van geluidscabine te bouwen.
Zie ook: http://www.instudiolelyst...olelystad-nl/slaapcabine/
Het klinkt misschien wat vergezocht maar gezien het over je gezondheid gaat en ik uit je verhaal begrijp dat je er gevoelig voor bent is dit een ding wat je voor je leven zou kunnen gebruiken (op zijn minst voor de periode dat je in het appartement woont wat al een aantal jaren kan zijn).

Nog wat inspiratie en tips:
https://www.ikea.com/be/n...icht-te-maken-pub3eed74c1
https://squrce.com/tips-o...-geluidsdicht-te-maken-s/
https://www.geluidsdicht.nl/slaapkamer/
https://www.geluidsstudio...minimaal%2060%20mm%20diep.
https://nl.wikihow.com/Een-geluidsdichte-kamer-maken

[ Voor 29% gewijzigd door genesisfm op 08-02-2022 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Heel vervelend TS… sterkte.

Ik slaap zelf elke nacht met regen of onweersgeluiden. Deze speel ik in stereo af op m’n Google nest audio speakers. Lekker daarop focussen, en als je wat hoort, doen of het bij het regen of onweer hoort. Ik slaap er heerlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat ik een beetje mis. Wat vinden de overige buren ervan? Ervaren die het geluid net zo hard? Daarmee kan je wellicht afleiden of het inderdaad een kwestie is van kieren dichtmaken is, omdat jouw flat het probleem is, of dat het in de hele flat een probleem is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Je zit in een burn-out, je afleiding of beter gezegd kryptonite, is nu je buurman.

Als je vrijstaand gewoond had waarschijnlijk de vogels.

Richt je op je herstel, praat dus met iemand die je kan helpen je aandacht ergens anders op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-03 09:46
Ik kan je de bose sleepbuds aanraden. De algemene mening is dat ze duur zijn voor oordopjes waar je niet eens je eigen muziek over kunt afspelen. Maar ik moet zeggen dat ze erg goed doen wat ze wel doen. Ik heb geen pijn aan mijn oren na een nacht slapen met ze in (terwijl ik dat bij oordopjes wel heb) en de geluiden uit de bose library blokkeren erg goed achtergrond geluiden.
Ik heb zelf overburen die nog al eens tot vroeg in de ochtend bezoek hebben en niet eens veel herrie maken maar toch voor/onder mijn slaapkamerraam staan te praten tijdens het roken. Sinds ik die sleepbuds heb slaap ik daar zonder problemen doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
Hoe vervelend het ook is om je buren te kunnen horen, wat betreft de regelgeving lijkt dit voor het grootste deel onder "normale leefgeluiden" te vallen. En dan kunnen politie en woningcorporatie er echt niet veel meer dan vriendelijk vragen om het gedrag te veranderen. Je buurman mag op elk gewenst tijdstip in zijn woning gamen met het geluid op normaal volume en/of praten.

Wat betreft het gebonk zou je nog kunnen vragen of de woningcorporatie contrleeeof de bovenbuurman wel een geschikte ondervloer gebruikt heeft. Maar een geluiddempende ondervloer op een betonnen constructie gaat weinig veranderen aan het stemgeluid.

Voor het reduceren van het stemgeluid zijn hier al diverse tips voorbij gekomen. En anders inderdaad het gebruik van oordopjes. Eerst eens kijken of die simpele wegwerp dopjes werken. Werkt dat, dan kun je ook nog op maat gegoten doppen laten aanmeten. De meeste mensen ervaren daarmee meer 'draagcomfort', dus minder last dat de dopjes vervelend aanvoelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:00
Gekke vraag maar zit je buurman op een kleed? Wat ik merk van praat geluid is dat het versterkt wordt door een te lege kamer. Hier ligt nu een kleed, hangen er dingen aan de muur en veroorzaak ik veel minder overlast als ik om 3 uur zit te gamen.

Notitie: Bij mij had m'n vrouw er last van, en niet de buren :p maar ze geeft aan dat ze nu niks meer hoort sinds het 'aankleden' van mijn kantoor game kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg het idee dat je voordat je hier kwam wonen ook al 'last'. had van geluid gezien je eerdere posts.
Het lijkt er dus op dat je (extreem) gevoelig bent voor normale leefgeluiden.

Het is eigenlijk heel simpel: Werk aan je eigen herstel. Eventueel in combinatie met oordoppen. En ja, verwissel eens van kamer! Leg daar desnoods een paar nachten je matras neer om het te proberen. Wie weet...

Je buurman er uit werken gaat niet helpen. Je zult de volgende bewoner (of misschien mensen met kinderen!) ook gewoon horen.

Verhuizen? Dikke kans dat je in de nieuwe woning tegen dezelfde 'overlast' aan gaat lopen, of nog erger.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Iemand die snachts gamed moet gewoon rustig zijn, daar heeft de woningbouw verder weinig mee te maken. Snachts is alles gehorig omdat er dan verder weinig andere geluiden zijn. Zo kan ik snachts de snelweg en het spoor horen, maar overdag nooit.

Als het echt aan de woning ligt kun je het aan de woningbouw melden, als je niet met de buurman kunt praten kun je hem bij de woningbouw melden (en bij de politie als hij snachts schreeuwt). Oordopjes kan ook helpen, in een andere kamer gaan slapen als die optie er is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de reacties en steunbetuigingen :) . Ik zal alles in overweging nemen, maar overal op reageren wordt beetje langdradig (dat is deze post al (-: ). Wat betreft oordoppen zal ik het toch nog eens proberen. Ik heb nu oordoppen zoals @tweakduke aanhaalt, maar dan voor kleinere gehoorgangen (hopelijk zitten die beter).
Rukapul schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Dit maakt het evt wel lastiger. Dat is namelijk contactgeluid.
Ik weet dus niet exact of het nu contactgeluiden zijn die hard doorkomen, of geluid ergens door een kier oid. Ik neig naar contact geluid, aangezien het met name laag/mid frequenties zijn die doorkomen. Voetstappen zijn 's avonds en 's nachts ook goed hoorbaar. Ik kan zijn spraak wel horen, maar niet goed verstaan. Naar mijn idee komt het harder door dan fluisteren, maar goed.. dat is een erg subjectieve observatie.
Lopen ze horizontaal in de vloer of dwars door de vloer?
[..]
Maakt voor stemgeluid weinig uit dat het dun hout is, maar een klein kiertje kan funest zijn.
[..]
En zoiets moet je niet aankaarten maar gewoon zelf oplossen met een bus kit of PUR van de action/bouwmarkt. Als test kun je zelfs tape gebruiken.
De leidingen lopen horizontaal door de betonnen vloer richting de meterkast.

Ik kan nog eens het kozijn grondig inspecteren of daar tochtkieren o.i.d. op zitten, en die dan dicht maken.
Voor je eigen gezondheid kun je overwegen om (tijdelijk) in de andere slaapkamer te slapen.
Deze tip is breed gegeven, en dat doe ik sinds afgelopen weekend ook.
Inrichting technisch is dat een stuk minder ideaal; mijn bedoeling was om de kleinere slaapkamer te gebruiken om te overnachten. Maar goed.. ruimte vs woongenot is ook zo'n ding..
En anders dan toch maar de game PC uit de mancave en op de te grote slaapkamer zetten..
Sethro schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Zoals @No Hands terrecht noemt, op de eerste plaats is een vrijstaande woning niet betaalbaar. Daarbij zijn er meer factoren waarom ik voor een huurappartement heb gekozen, maar ik vind het niet noodzakelijk om die nu verder te benoemen.
SCIxX schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:01:
c) Niet permanente (gezien huur) vorm van geluidsisolatie verzinnen, zoals een heel dik gordijn
Wegens migraine heb ik al dikke/zware gordijnen hangen, die zelf al zonwerend waren maar ook nog met extra voering er in. De gordijnen hangen bovendien zo ver mogelijk van plafon naar de radiator op de grond.
Viper® schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:11:
Ik kan uit ervaring zeggen dat je met een headset al snel gaat schreeuwen, zeker als je ook nog eens ANC gebruikt en in een lange game sessie zit. Dit heb je zelf niet altijd door.

Je zou ook nog kunnen proberen bij de buurman je persoonlijke situatie wat kunnen uitleggen zonder al teveel in details te treden, mogelijk zit er wat meer begrip in. Lastige is echter dat de politie in deze al betrokken is, dan is vaak de bereidwilligheid al vertrokken.
Ik herken het wel dat als je eigen stem niet hoort, je inderdaad luider gaat praten.. maar:
SmurfLink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:10:
Wat ik een beetje mis. Wat vinden de overige buren ervan? Ervaren die het geluid net zo hard? Daarmee kan je wellicht afleiden of het inderdaad een kwestie is van kieren dichtmaken is, omdat jouw flat het probleem is, of dat het in de hele flat een probleem is.
Ik heb de buren er naast een keer gesproken vanwege geluidsoverlast van muziek. Zij woonden er al langer, en vertelden dat meerdere buren last van mijn bovenbuur hebben. Er zijn periodes geweest dat het beter ging, maar die waren tijdelijk. Welke gedragingen problemen opleveren rondom is dus bekend..
Wat ik zo meekrijg zijn er voorheen al flinke ruzies mee geweest (dat mompelde de buurman zelf ook), en zijn de meeste buren die er al dermate klaar mee zijn dat ze zelfs de woningbouw niet meer willen inlichten, omdat ze geen zin hebben in nog meer geruzie heen en weer (de buurman mompelde toen ook al vrij snel de welbekende dooddoeners over vooroordelen, en erger).

Maar goed.. zulke verhalen heb ik deels via-via vernomen. Ik zou nog eens een rondbrief kunnen sturen. Ik weet in ieder geval van 1 buur wel dat ze echt last ervaren (o.a. gamen, muziek), maar die hadden nog niet geschreven naar de woningbouw.
Vorkie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:46:
Je zit in een burn-out, je afleiding of beter gezegd kryptonite, is nu je buurman.

Als je vrijstaand gewoond had waarschijnlijk de vogels.

Richt je op je herstel, praat dus met iemand die je kan helpen je aandacht ergens anders op te leggen.
Nyarlathotep schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:34:
Ik krijg het idee dat je voordat je hier kwam wonen ook al 'last'. had van geluid gezien je eerdere posts.
Het lijkt er dus op dat je (extreem) gevoelig bent voor normale leefgeluiden.

Het is eigenlijk heel simpel: Werk aan je eigen herstel. Eventueel in combinatie met oordoppen. En ja, verwissel eens van kamer! Leg daar desnoods een paar nachten je matras neer om het te proberen. Wie weet...

Je buurman er uit werken gaat niet helpen. Je zult de volgende bewoner (of misschien mensen met kinderen!) ook gewoon horen.

Verhuizen? Dikke kans dat je in de nieuwe woning tegen dezelfde 'overlast' aan gaat lopen, of nog erger.
Ik woonde hiervoor in een studentenwoning, waardoor er regelmatig wel geluid te horen was van nabijgelegen feesten of wat dan ook. Vandaar ik ook verhuisd ben. Echter m.i. was die overlast minder erg wat betreft tijdstip: het is nogal een verschil of een feestje van 21:00 t/m 01:00 loopt, of continu gemompel (en meer) van 00:00 t/m 07:00.
In de woning naast mij woont een jong gezin met kinderen, maar die hoor ik dus nooit.

Daarbij wil ik ook toevoegen dat ik de term "burnout" als kapstok term gebruik (medisch gezien is het ook geen diagnose). Daarin is herstel ook een tweesnijdend zwaard. Enerzijds is de focus verleggen inderdaad zinvol.. afleiding zoeken, genoeg beweging, goed eten, de deur uit, enz. Echter een probleem uit de weg gaan zou mij ook niet goed doen, dat is juist gedrag wat ik probeer te doorbreken..
Daarintegen ben ik altijd wel gevoelig geweest voor geluid e.d. Misschien zit daar ook nog iets achter (bvb adhd/autisme).. of ik dat er uit krijg is maar de vraag. Oordoppen, Bose sleepbuds, kamers omwisselen etc. voor mijzelf op korte termijn een pragmatische oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hans1990 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:46:

Ik heb de buren er naast een keer gesproken vanwege geluidsoverlast van muziek. Zij woonden er al langer, en vertelden dat meerdere buren last van mijn bovenbuur hebben. Er zijn periodes geweest dat het beter ging, maar die waren tijdelijk. Welke gedragingen problemen opleveren rondom is dus bekend..
Wat ik zo meekrijg zijn er voorheen al flinke ruzies mee geweest (dat mompelde de buurman zelf ook), en zijn de meeste buren die er al dermate klaar mee zijn dat ze zelfs de woningbouw niet meer willen inlichten, omdat ze geen zin hebben in nog meer geruzie heen en weer (de buurman mompelde toen ook al vrij snel de welbekende dooddoeners over vooroordelen, en erger).

Maar goed.. zulke verhalen heb ik deels via-via vernomen. Ik zou nog eens een rondbrief kunnen sturen. Ik weet in ieder geval van 1 buur wel dat ze echt last ervaren (o.a. gamen, muziek), maar die hadden nog niet geschreven naar de woningbouw.

[...]
Klinkt als een verstandig idee, want als er meer mensen last van hebben is het een probleem, ipv 1 zeikende persoon, en neemt de bemiddeling/politie het wellicht een stuk serieuzer dan ze nu doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 13:56

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Rechtsbijstand, dossier opbouwen, rechtsbijstand inschakelen, brief laten opstellen door advocaat met de term 'bederf van woongenot'. Gelijk aanpakken dat soort lui.

Jij betaalt gewoon je huur en daar mag je ook wat voor verwachten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 16:03
Overlast is helaas enorm shitty, en je gaat er juridisch vrijwel nooit uitkomen omdat het vaak subjectief is, omdat het moeilijk (of duur) is om objectief vast te stellen, omdat je geluidsoverlast in zekere zin hebt te dulden, en omdat geluidsoverlast niet alleen hinderlijk moet zijn maar echt onrechtmatig voordat een rechter er wat mee wil doen. En dat is een grens die een rechter zelden overgaat. Het feit dat je bovenbuurman een koptelefoon op heeft, toont bovendien al aan dat hij rekening houdt met zijn buren. Dat kun je zelf niet zo ervaren, maar voor een rechter telt het mee.

Ik ben bang dat een rechter bovendien zou meewegen dat je bent verhuisd vanwege geluidsoverlast, maar toch weer in een flat bent gaat wonen. Je keuze waar je gaat wonen telt mee als factor, zie bv deze uitspraak: "Daarnaast dient in aanmerking te worden genomen dat buren in een flatgebouw meer geluid van elkaar te dulden hebben dan bijvoorbeeld buren in vrijstaande woningen. Bovendien is het onderhavige flatgebouw gebouwd vóór 1993, hetgeen volgens het rapport uit 2019 meebrengt dat burengeluid sneller hoorbaar en hinderlijk kan zijn"

Je twijfelt over het nut van buurtbemiddeling. Echter, als je verhuurder aanstuurt op buurtbemiddeling, maak daar dan wel serieus gebruik van. Als je buurtbemiddeling afwijst of niet meewerkt, kan je verhuurder bij een eventuele verdere procedure simpelweg zeggen dat je er zelf niet alles aan hebt willen doen om het probleem op te lossen. Dan ga je niks meer beginnen tegen je verhuurder. Immers, van een gebrek is pas sprake als je verhuurder niet alles heeft gedaan wat in de gegeven omstandigheden van hem gevergd mocht worden.

Wat ik inderdaad zou doen, is contact zoeken met andere buren die naast hem wonen. Samen sta je sterker.

Komt het na buurtbemiddeling nog steeds voor, klaag dan schriftelijk bij je verhuurder. Aan telefoontjes kun je namelijk niks bewijzen (tenzij je de gesprekken opneemt, maar dan nog is het qua bewijs veel praktischer om met papier te werken). Het kan helpen om het aangetekend te doen, dan hebben ze wellicht sneller door dat je serieus bent.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
prutser001 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:16:
Rechtsbijstand, dossier opbouwen, rechtsbijstand inschakelen, brief laten opstellen door advocaat met de term 'bederf van woongenot'. Gelijk aanpakken dat soort lui.

Jij betaalt gewoon je huur en daar mag je ook wat voor verwachten.
Wie aanpakken, de buurman? Die betaalt ook huur en heeft ook recht op woongenot. :) Klinkt als een grote verspilling van tijd het bovenstaande.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 13:56

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

SCIxX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Wie aanpakken, de buurman? Die betaalt ook huur en heeft ook recht op woongenot. :) Klinkt als een grote verspilling van tijd het bovenstaande.
Hij heeft daar ook recht op ja, maar binnen de perken. Aso's moet je gewoon aanpakken, hier gelden gewoon regels. Na 8 uur niet meer verbouwen, je mag wel met de hand schuren of schilderen en om 10 uur moet het stil zijn heel simpel. En via een advocaat kun je een woningcorporatie wel van hun luie reet afkrijgen.

En ja je hebt er een lange adem voor nodig dat zal ik toegeven. En als je niet voor je rechten op wil komen moet je ook niet zeuren.

Ook gezien de wachttijd voor een nieuwe woning heeft TS tijd zat.

En ja het is vervelend maar je moet ook aan jezelf denken, als jij x tijd zonder rust komt te zitten door overlast kan vervelende gevolgen hebben voor je algehele gesteldheid. En dan kunnen ze je een zeikerd vinden gewoon schijt aan hebben.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• SmurfLink
  • Niet online
SCIxX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:28:
[...]

En omdat hij zijn woongenot anders definieert als de rest moet de rest daar maar last van hebben? Klinkt als een grote onzinpost het bovenstaande.

• Hans1990
  • Niet online
@Anders Ik heb die uitspraak wat doorgelezen, maar ik denk dat mijn situatie best wel anders is. Sowieso de gemeente is al anders, ik heb bij Rotterdam in de APV weinig geluidshinder/overlast grenswaarden gevonden. Hoe ze dan classifieren is mij onduidelijk :) De bouw van dit appartement was net na 2003 klaar, dus valt waarschijnlijk niet in het bouwbesluit van 2003, maar zeker wel in die van 1993.
Daarnaast had ik voorheen geen geluidsoverlast van geluiden in mijn flat, maar met name van alles daar buiten. Die flat was 2 jaar jonger dan dit gebouw. Dat kan iedereen overkomen, ook in een rijtjes of zelfs vrijstaand huis. Daarnaast heb ik wel een reden om gelijkvloers te willen wonen, bijvoorbeeld omtrent mijn mobiliteit.
Ik ben het met je eens dat buurtbemiddeling sowieso wel te proberen valt. Het probleem is er zeker niet eenvoudiger door geworden omdat ik de buurman eerst niet kon bereiken. Als dat bijgelegd kan worden, zal al helpen.

@SCIxX "Woongenot" is inderdaad iedereen zijn recht. Maar als een eerste levensbehoefte (slaap) op het spel staat voor iemands vrijheid om 's nachts te gamen/geluid te maken, dan mag ik toch hopen dat slapen zwaarder weegt. Dan gaat die kerel maar overdag gamen met z'n kameraden, bijvoorbeeld, of zonder voice chat.
Aangezien dit complex ook voor 55+'ers is bedoeld geweest (met nu "jongeren" die zich aanpassen), zou ik ook nog eens kunnen vragen of er specifieke leefregels zijn opgesteld. Misschien is dat nog iets om de woningbouw achter de vodden te zitten.

De afgelopen 2 nachten overigens goed geslapen.. maar wel beetje beholpen nog op de andere kamer. In ieder geval even rust om bij te komen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:11:

Sja, als je de buurman niet kan bereiken... wat moet je dan doen?
Eerlijk gezegd zou ik proberen te wedden op meerdere paarden tegelijk. Geef oordoppen eens een kans en geef het niet op na een paar nachten. Je moet er wel aan wennen maar meestal lukt dat wel. Verder kan je op zoek gaan naar de plekken waar geluid kan lekken en zien of je daar iets aan kan doen. En tenslotte kan je nog altijd proberen meer begrip te krijgen van je buurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:03
Hans1990 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:29:
@Anders Ik heb die uitspraak wat doorgelezen, maar ik denk dat mijn situatie best wel anders is. Sowieso de gemeente is al anders, ik heb bij Rotterdam in de APV weinig geluidshinder/overlast grenswaarden gevonden. Hoe ze dan classifieren is mij onduidelijk :) De bouw van dit appartement was net na 2003 klaar, dus valt waarschijnlijk niet in het bouwbesluit van 2003, maar zeker wel in die van 1993.
Daarnaast had ik voorheen geen geluidsoverlast van geluiden in mijn flat, maar met name van alles daar buiten. Die flat was 2 jaar jonger dan dit gebouw. Dat kan iedereen overkomen, ook in een rijtjes of zelfs vrijstaand huis. Daarnaast heb ik wel een reden om gelijkvloers te willen wonen, bijvoorbeeld omtrent mijn mobiliteit.
Ik ben het met je eens dat buurtbemiddeling sowieso wel te proberen valt. Het probleem is er zeker niet eenvoudiger door geworden omdat ik de buurman eerst niet kon bereiken. Als dat bijgelegd kan worden, zal al helpen.

@SCIxX "Woongenot" is inderdaad iedereen zijn recht. Maar als een eerste levensbehoefte (slaap) op het spel staat voor iemands vrijheid om 's nachts te gamen/geluid te maken, dan mag ik toch hopen dat slapen zwaarder weegt. Dan gaat die kerel maar overdag gamen met z'n kameraden, bijvoorbeeld, of zonder voice chat.
Aangezien dit complex ook voor 55+'ers is bedoeld geweest (met nu "jongeren" die zich aanpassen), zou ik ook nog eens kunnen vragen of er specifieke leefregels zijn opgesteld. Misschien is dat nog iets om de woningbouw achter de vodden te zitten.

De afgelopen 2 nachten overigens goed geslapen.. maar wel beetje beholpen nog op de andere kamer. In ieder geval even rust om bij te komen.
Als je overspannen of richting burnout gaat dan staat je lichaam sowieso meer op scherp.
Als ervaringsdeskundige kan ik je het volgende adviseren :-)

- Je kunt het melden bij de VvE/woningbouwvereniging, dat werkt vooral als er meerdere buren klagen. Spendeer hier niet teveel tijd/aandacht aan; kost vaak veel moeite en de vraag is of je er iets uit haalt.
- Grijp niet te snel naar oordopjes, want alhoewel dit verlichting kan geven, werkt het op de lange termijn averechts omdat je hersenen mogelijk meer gaan focusen op (zachter) geluid. Op een gegeven moment kun je dan niet meer zonder oordopjes slapen.
- Zorg voor kierdichting (wat iemand anders ook al zei).
- In een andere kamer slapen voelt wellicht onrechtvaardig/onhandig, maar is wel een hele goede oplossing. Je hoeft dit soort problemen niet altijd te confronteren.
- Zaken die naar mijn mening goed werken zijn: white noise machines, luchtreinigers, etc.

Zorg daarnaast voor genoeg ontspanning. En denk maar zo; je huurt het appartement, hebt niet gekocht. Dus je kunt altijd nog vrij gemakkelijk weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hans1990 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:12:

Ik wil vanavond eens proberen om white noise of ander afleidingsgeluid in mijn slaapkamer te plaatsen. Oordoppen heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vind het niet fijn om daarmee te slapen (misschien stukje gewenning), echter ook niet helemaal bevordelijk voor mijn oren (ik heb erg smalle gehoorgangen, waardoor die al vaak genoeg ontsteken/vol zitten).
Laat jezelf oordoppen aanmeten zodat ze:
A. effectiever zijn
B. Betere pasvorm hebben en daardoor dus niet meer zo irriteren.

Je zult er altijd even aan moeten wennen.
Ik ben het niet met @Destralak eens dat je daar niet te snel aan moet beginnen. Ik denk dat je die fase namelijk al voorbij bent, zeker als je state-of-mind al niet geweldig is.

Aansluiten bij bovenstaande adviezen: Natuurlijk goed om voor jezelf op te komen, maar jij bent de persoon die er last van hebt en als je acceptatie kan vinden (wat niet betekent dat je moet stoppen met aan de bel trekken) dan is dat voor jezelf fijner.

Raar om te zeggen, maar het probleem zit dus voor een groot deel in jezelf (en ik zou dat ook hebben!)
Dan kun je rationeel gezien nog gelijk hebben dat de buurman zich aan moet passen, maar dat gebeurt dus niet. Zekere mate van mindfullness kan helpen en dan heb ik het niet over de boomknuffelversie, maar gewoon de training waarbij je leert je bewust te worden van je emotie, focus en gedachte en daar sturing aan te kunnen geven.

[ Voor 40% gewijzigd door Hann1BaL op 10-02-2022 11:19 ]

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Hi, TS waardeloos, verhuizen lijkt de beste optie. Veel huizen, appartementen zijn gewoon k*t. Overigens vind ik het niet normaal dat je doordeweeks van 3 tot 7 in de nacht gamed en daarbij herrie maakt. Klinkt erg asociaal. Dat valt niet onder leefgeluid maar onder onaangepast gedrag.

Je kan dit proberen, https://www.ohropax.de/nl/producten/ohropax-classic om wat beter te slapen.

[ Voor 33% gewijzigd door pizzacabonara op 10-02-2022 11:54 ]

Poah dikke Massey.

Pagina: 1