Ik woon in een jaren 80 woning in Houten en het viel me de laatste tijd op dat er nogal wat koude lucht vanaf de zolder via de trap naar beneden komt. Zeker op dagen dat het harder waait. Nu zag ik dat er achter een schot op de zolder een ventilatie rooster zit, waar ik het nut niet zo van in zie:
:strip_exif()/f/image/kyyZ6Dl4vxv0QSE4PMvVAqSt.jpg?f=fotoalbum_large)
Het waait ook behoorlijk koud naar binnen, vanaf daar. Het schot sluit niet af (aan de linkerkant is de laatste meter ongeveer niet dicht gezet).
De zolder opgedeeld in 3 ruimtes: voorzolder en 2 "slaapkamers". In de slaapkamers zitten dergelijke roosters niet. Daarnaast is de zolder voorzien van 4 Velux dakramen (1 op de kleine slaapkamer, 2 op de grotere, 1 op de voorzolder), die in de regel op de ventilatiestand staan. Dus het lijkt me dat er voldoende ventilatie mogelijk is om vochtproblemen te voorkomen.
Een dergelijk rooster zit ook op de vliering. Beide roosters zitten (toevallig?) aan de zelfde kant: op het westen.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
Wat is het idee achter een dergelijk ventilatie punt?
Kan ik het rooster op de voorzolder verwijderen/dicht zetten?
En is een dergelijk ventilatie punt op een vliering nodig/noodzakelijk?
:strip_exif()/f/image/kyyZ6Dl4vxv0QSE4PMvVAqSt.jpg?f=fotoalbum_large)
Het waait ook behoorlijk koud naar binnen, vanaf daar. Het schot sluit niet af (aan de linkerkant is de laatste meter ongeveer niet dicht gezet).
De zolder opgedeeld in 3 ruimtes: voorzolder en 2 "slaapkamers". In de slaapkamers zitten dergelijke roosters niet. Daarnaast is de zolder voorzien van 4 Velux dakramen (1 op de kleine slaapkamer, 2 op de grotere, 1 op de voorzolder), die in de regel op de ventilatiestand staan. Dus het lijkt me dat er voldoende ventilatie mogelijk is om vochtproblemen te voorkomen.
Een dergelijk rooster zit ook op de vliering. Beide roosters zitten (toevallig?) aan de zelfde kant: op het westen.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
Wat is het idee achter een dergelijk ventilatie punt?
Kan ik het rooster op de voorzolder verwijderen/dicht zetten?
En is een dergelijk ventilatie punt op een vliering nodig/noodzakelijk?