Ventilatierooster in schuin dak: wat is het nut?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:07
Ik woon in een jaren 80 woning in Houten en het viel me de laatste tijd op dat er nogal wat koude lucht vanaf de zolder via de trap naar beneden komt. Zeker op dagen dat het harder waait. Nu zag ik dat er achter een schot op de zolder een ventilatie rooster zit, waar ik het nut niet zo van in zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6-z75b64NABRRgXA-j9OKjY0rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyyZ6Dl4vxv0QSE4PMvVAqSt.jpg?f=fotoalbum_large

Het waait ook behoorlijk koud naar binnen, vanaf daar. Het schot sluit niet af (aan de linkerkant is de laatste meter ongeveer niet dicht gezet).

De zolder opgedeeld in 3 ruimtes: voorzolder en 2 "slaapkamers". In de slaapkamers zitten dergelijke roosters niet. Daarnaast is de zolder voorzien van 4 Velux dakramen (1 op de kleine slaapkamer, 2 op de grotere, 1 op de voorzolder), die in de regel op de ventilatiestand staan. Dus het lijkt me dat er voldoende ventilatie mogelijk is om vochtproblemen te voorkomen.

Een dergelijk rooster zit ook op de vliering. Beide roosters zitten (toevallig?) aan de zelfde kant: op het westen.

Ik heb eigenlijk 3 vragen:
Wat is het idee achter een dergelijk ventilatie punt?
Kan ik het rooster op de voorzolder verwijderen/dicht zetten?
En is een dergelijk ventilatie punt op een vliering nodig/noodzakelijk?

Beste antwoord (via Philip_Janssen op 08-02-2022 20:17)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Heb je boven je ruiten beneden ook roosters? Voor je ventilatiebox en afzuigkap (als die naar buiten afvoert) is natuurlijk ook toevoer van lucht nodig.

Als dat het geval is en je CV-ketel met twee pijpen is aangesloten (zodat hij z’n lucht ook van buiten haalt) dan kunnen de openingen dicht lijkt mij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht dat die velux dakramen met ventilatiestand pas later geplaatst zijn en voorheen die roosters de enige ventilatiemogelijkheid waren (en daarmee dus wel wenselijk, zeker al daar ook de CV ketel hangt bijvoorbeeld)?

In hoeverre het (nog) noodzakelijk is durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat voor het beantwoorden van die vraag mogelijk wel ook nog relevant is op op die voorzolder een CV ketel hangt en zo ja wat voor iets.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
Goede vragen. De CV ketel hangt inderdaad op de voorzolder, evenals de mechanische ventilatie (type C, dus alleen afzuiging via de badkamer op de 1e verdieping en het toilet op de begane grond).

De voorzolder is volledig open naar het trapgat en het trapgat loopt in feite door tot aan de hal op de begane grond. De hal wordt afgesloten door een tussendeur richting de woonkamer en de voordeur naar buiten. Gevolg is dus ook dat de hal altijd koud is, in deze tijd van het jaar.

De dakramen zijn op het oog jonger dan de 40 jaar die het huis oud is, hoewel er geen HR++ glas in lijkt te zitten. Als ik kijk bij de buren; zij hebben geen dakramen. Dus het is aannemelijk dat het ventilatie gat er vanaf de bouw al zat en de dakramen nog niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je boven je ruiten beneden ook roosters? Voor je ventilatiebox en afzuigkap (als die naar buiten afvoert) is natuurlijk ook toevoer van lucht nodig.

Als dat het geval is en je CV-ketel met twee pijpen is aangesloten (zodat hij z’n lucht ook van buiten haalt) dan kunnen de openingen dicht lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:38

Videopac

Rommelt wat aan.

In die tijd (jaren '80) werden er nog open cv-ketels gebruikt: die ventilatie was bedoeld voor de luchtaanvoer van de cv-ketel. Kan volgens mij gewoon dicht gemaakt worden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:38

Videopac

Rommelt wat aan.

Bonustip: mocht je mechanische ventilatie nog een oude, wisselstroomvariant zijn: vervanging door gelijkstroom verdient zich snel terug.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip_Janssen
Dank allen voor jullie antwoorden. Na even contact te hebben gehad met de buren, blijkt dat zij ook zo'n gat in het dak hebben. Het lijkt aannemelijk dat het gat inderdaad voor een oude, open CV ketel is geweest. Die is al lang vervangen (minstens 2 keer).
Ik ga het gat eens afplakken en kijken wat het doet. Dan kan ik het daarna nog wel een keertje dicht stoppen.
ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:18:
Ja, er zitten inderdaad roosters op de ramen, hoewel de kozijnen ook enige lucht lekken. Dus daar moet nog eens wat aan gedaan worden.
ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:18:
Het is inderdaad een ketel met 2 pijpjes: Remeha Tzera Ace 28C.
Videopac schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:22:
Bonustip: mocht je mechanische ventilatie nog een oude, wisselstroomvariant zijn: vervanging door gelijkstroom verdient zich snel terug.
De ventilatie unit is vrij recent en gelukkig al gelijkstroom. Die doet maar een paar watt.

[ Voor 34% gewijzigd door Philip_Janssen op 08-02-2022 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad

Even klikken voor foto. Moest hier ineens aan denken, deze kwam tijdje terug voorbij op account van iemand die ik volg op Twitter. Is iemand die blowerdoor-testen doet en op 'kierenjacht' is. Heeft wel meer leuke posts.

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 09-02-2022 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip_Janssen
Voor iedereen die de afloop van dit avontuur wil weten:

Vandaag het ventilatie rooster verwijderd (na eerst een wandje te hebben verwijderd, waar dat ding achter verstopt zat) en dan snap je meteen waarom het lastig warm te stoken was in de hal en in het trapgat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yDSDFdnuHjSBQ4qTeApbw9dTOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5vW23PULsDMnffY1KJblvVD.jpg?f=fotoalbum_large

Een mooi gat van 25 bij 25 centimeter, dus dat tocht wel door. Ik vermoed dat dit gat in vrijwel alle huizen hier in de buurt (wijk De Hoeven in Houten) aanwezig is. En ik vermoed dat het overgrote deel nog niet is dicht gemaakt, waardoor je letterlijk voor de mussen stookt.
Dingetje wat me opviel in dat gat: aan de buitenkant (dus tussen de houtenplaat en de pannen/panlatten) zit 4 centimeter PIR plaat. Dus er is al wat aan dakisolatie gedaan bij deze huizen. Ik vermoed dat dit er vanaf de bouw in zit, dus waarschijnlijk zit dit ook in alle huizen.

De oplossing voor het gat is simpel: pak iets van 25 bij 25 centimeter, duw dat in het gat en kit/pur het vast. Ik heb er een 4CM PIR plaat in geduwd en vastgezet met montagekit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8bIA-uiXdrZi2i7EvltP1fpyw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDWodPstLzmoCei3hqxxbQrK.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou natuurlijk ook een gewoon een plank hout van 30x30cm kunnen pakken en die voor het gat schroeven en afkitten. Dat houdt in ieder geval de tocht buiten.

Resultaat is in ieder geval geen koude tocht meer in de hal en het trapgat *O*

Ben benieuwd of het nu ook voelbaar warmer gaat zijn in de hal, want dat is vaak een koud stukje van het huis.

Nogmaals: iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-06 18:50
Her heb ik wel wat aan. Ik zit met exact dezelfde situatie en weet nu wat me te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
He @Philip_Janssen,
Ik woon bij jou in de wijk, een ander type woning van een paar jaar daarvoor (voor precieze adres/bouwjaar mag je me DM'en). En ja, wij hadden dat rooster ook. Het zat inmiddels buiten zicht achter de knieschotten (die hebben de vorige bewoners naar voren gehaald).
Het rooster is een jaar geleden weggehaald toen de betreffende dakplaat werd vervangen (lekkage --> verrot).
Het rooster zat er inderdaad vanaf de bouw, dus veel woningen uit dezelfde periode zullen het hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Moons op 20-02-2022 15:29 . Reden: verkeerde naam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-06 18:50
Moons schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:47:
He @Simon99,
Ik woon bij jou in de wijk, een ander type woning van een paar jaar daarvoor (voor precieze adres/bouwjaar mag je me DM'en). En ja, wij hadden dat rooster ook. Het zat inmiddels buiten zicht achter de knieschotten (die hebben de vorige bewoners naar voren gehaald).
Het rooster is een jaar geleden weggehaald toen de betreffende dakplaat werd vervangen (lekkage --> verrot).
Het rooster zat er inderdaad vanaf de bouw, dus veel woningen uit dezelfde periode zullen het hebben.
Tenzij je inmiddels ook in Montfoort woont zou je bij mij in de wijk kunnen wonen.

Het rooster heb ik nu eerst dicht geplakt en ga dat later beter aanpakken.

Groet, Simon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
Simon99 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Tenzij je inmiddels ook in Montfoort woont zou je bij mij in de wijk kunnen wonen.

Het rooster heb ik nu eerst dicht geplakt en ga dat later beter aanpakken.

Groet, Simon.
Ja, oeps! Dat moest natuurlijk de TS zijn.. Aangepast.
Pagina: 1