Ramen renoveren - Afkitten of beglazingsrubbers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-05 20:15

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Beste,

Een raam in ons huis is aan renovatie toe. De kit begint overal los te komen en af te brokkelen.
Ik wil dit zelf gaan renoveren, maar ik twijfel tussen traditionele kit, of beglazingsrubbers.
Ramen die we eerder hebben laten vervangen hebben geen kit maar beglazingsrubbers.
Kan dit toegepast worden op eender welk raam? En is er een risico op lekkages ivm regen?
Dit is een voorbeeld een stukje (huidig) kitwerk op het raam.
De opening tussen het glas en het aluminium kozijn is 3mm.

Ik heb een webshop gevonden waar je samples verschillende beglazingsrubbers kan kopen. (Zie tweede foto)
Maar wat is de kans dat dit gaat passen. Als het raam origineel is aan het huis is dit van 1980.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD3jFTBnmAEOb-5Ff1oCeASmCW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWmeANKTTZ9BU3QveV9Zts1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GuNmJkydkH2h9msnhj0ZK00raM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCtOLDFy6iZXfrm22rbrG1Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rubbers moet je doorgaans ergens in drukken een gleufje bv als je kozijn dat niet heeft is het dus niet echt toe te passen. is het geen raam waarbij er dubbel glas in is gezet en een beetje getweaked om het passend te krijgen? hoe dan ook die 3 mm komt door het beglazingsband

ik denk dat ik gewoon opnieuw zou kitten (kan je ook in verschillende ral kleuren kopen) als dit er al sinds 1980 inzit waarom zou je dan nog moeilijk doen het is niet dat het glas nog 40 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:48
Kitten is altijd beter waterdicht. Zorgt verder voor betere inbraakwerendheid en geeft nog enige sterkte aan het raam omdat de ruit wordt verlijmd en zo bijdraagt aan de sterkte. + wat twain4me schrijft. Ziet er ook strakker en dus mooier uit.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

paQ

Ik zou gewoon even in je omgeving rondvragen naar een glaskitter.
Nu ben ik best een aardige kitter, maar glas is toch een vak apart. De kit is ook veel dikker, en het vergt gewoon (meer) ervaring.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-05 20:15

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties!

Gaat het opnieuw afkitten een effect hebben op de isolatie?

En loont het om het volledige raam te laten vervangen? Het gaat hier om een raam van 300 x 150cm.
Ik gok dat dit gewoon dubbel glas is met een U-waarde van 2,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Zweetkonijn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:46:
Alvast bedankt voor de reacties!

Gaat het opnieuw afkitten een effect hebben op de isolatie?

En loont het om het volledige raam te laten vervangen? Het gaat hier om een raam van 300 x 150cm.
Ik gok dat dit gewoon dubbel glas is met een U-waarde van 2,8.
Opnieuw kitten heeft geen invloed op isolatie.

Loont het, tja. Als het raam in de woonkamer zit kun je door het vervangen als snel minder last hebben van koudeval. Is het financier rendabel? Misschien nu niet maar in de toekomst wel. (met hoge gasprijzen)
Op bijvoorbeeld glasmaatje.nl kun je berekenen wat nieuw glas kost.

Verder vraag ik mij af hoe het houtwerk eruit ziet als de kitranden zo slecht zijn. Helaas zie je dat alleen maar als het glas eruit is.
Pagina: 1