Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joombler
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07-2022
Klopt het dat de hub en satellieten van een DECO mesh netwerkje via hun eigen wifi netwerk communiceren en waarmee ze vervolgens de wifi van het netwerk thuisnetwerk (192... of 10....) beschikbaar stellen?
Kan iemand mij een link hinten waar ik dit soort informatie kan uitdiepen? Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door joombler op 08-02-2022 16:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m5/

En zoals in een ander topic: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Dus tja, het lijkt erop dat je op de site van TP-Link veel kan vinden; als je dit al gelezen had, "wat" begrijp je er niet van en/of kan je dan je startpost verder uitbreiden?

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 08-02-2022 16:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 21:04
Alleen de triband versies (M9 Plus en X90) maken gebruik van een dedicated wireless backhaul voor communicatie tussen de "wifipunten". Zie het als de onzichtbare kabel die ze onderling verbind.
Dat is de enige bruikbare variant van mesh mijns inziens.

Bij de dualband varianten delen clients en wifipunten de bandbreedte. Dat gaat ten koste van de snelheid die beschikbaar is voor de clients c.q. je draadloos verbonden apparaten. Nu heet dat mesh, vroeger zeiden we repeaters. Dat zal ongetwijfeld intelligenter werken dan in vroeger tijden, maar qua principe is het behelpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Masimo op 08-02-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Masimo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:05:

Bij de dualband varianten delen clients en wifipunten de bandbreedte. Dat gaat ten koste van de snelheid die beschikbaar is voor de clients c.q. je draadloos verbonden apparaten. Nu heet dat mesh, vroeger zeiden we repeaters. Dat zal ongetwijfeld intelligenter werken dan in vroeger tijden, maar qua principe is het behelpen.
Het zijn, voor zover ik kan zien, toch echt wired backhauls. En ja, ook daar heb je gelijk dat je iets van bandbreedte moet delen maar niet zo erg/heftig als dat je alles over 802.11ac zou sturen, bijvoorbeeld.

Geen idee wat behelpen is, in jouw optiek; tenzij men het inderdaad aansluit op Cat5 / 100BASE-TX.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
- Al die deco apparaten kunnen of bedraad of draadloos onderling verbonden worden.
- De M5/M4/X20/X60 etc is allemaal dual band. heeft dus geen dedicated draadloos backhaul dus "ordinaire repeater". Snelheid gaat /2
- De M9plus/X90 zijn tri band dus heeft dedicated draadloos backhaul. Snelheid blijft nagenoeg gelijk

Nu moet ik wel zeggen dat een dual band repeater toch wel aardig werkt, ook al heb je geen dedicated backhaul. Komt denk ik omdat:
- De verbinding uberhaupt sneller is. In de repeater tijd was het vaak nog 2.4 only/50mbit max. Een halvering is dan zo 20mbit. Tegenwoordig op de 802.11ac is een 400mb link mogelijk. De helft is dan 200 wat ook soms prima is. Bij Wifi 6 ga je dan van 800 naar 400 ofzo. Ook prima
- 2 nodes van hetzelfde merk/chipset beter met elkaar communiceren dan $repeater met $modem.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
laurens0619 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:
Nu moet ik wel zeggen dat een dual band repeater toch wel aardig werkt, ook al heb je geen dedicated backhaul. Komt denk ik omdat:
- De verbinding uberhaupt sneller is. In de repeater tijd was het vaak nog 2.4 only/50mbit max. Een halvering is dan zo 20mbit. Tegenwoordig op de 802.11ac is een 400mb link mogelijk. De helft is dan 200 wat ook soms prima is. Bij Wifi 6 ga je dan van 800 naar 400 ofzo. Ook prima
- 2 nodes van hetzelfde merk/chipset beter met elkaar communiceren dan $repeater met $modem.
Side note hierbij is wel at AC/AX wel harde inkakken betreft bandbreedte omdat de deze band minder verder komt en sneller gedemt wordt. De bovenstaande nummers zijn nog best hoog ingezet en verwacht een veel gevallen lagere nummers.
Die halvering erbij zou best nog wel eens een terleurstelling kunnen geven, al zal je bijv met 100-150mbit al ruim zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 21:04
MAX3400 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Het zijn, voor zover ik kan zien, toch echt wired backhauls. En ja, ook daar heb je gelijk dat je iets van bandbreedte moet delen maar niet zo erg/heftig als dat je alles over 802.11ac zou sturen, bijvoorbeeld.

Geen idee wat behelpen is, in jouw optiek; tenzij men het inderdaad aansluit op Cat5 / 100BASE-TX.
TS heeft het over "eigen wifi netwerk", dus vandaar dat ik bekabeling buiten beschouwing laat.
Maar ik sluit me verder aan bij jou en @laurens0619
Pagina: 1