Toon posts:

Zonnepaneel installatie uitbreiding vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:58
Hallo
Ik heb vier jaar geleden bij aanschaf van het huis een pv installatie zelf geïnstalleerd. Toen vooral gedreven door het budget wat we beschikbaar hadden, hebben we 8400Wp gelegd. Nu we ondertussen gasloos zijn, en heel wat meer elektrische verbruikers in en om het huis hebben, wil ik de installatie uitbreiden met een installatie van 5940Wp.. Ik zal hieronder proberen een heldere situatieschets te geven:
Situatieschets huidige situatie
De zonnepanelen liggen op de schuur. In de schuur is de omvormer geplaatst, en een extra meterkastje gemaakt. Deze wordt gevoed vanuit de meterkast in huis door een 30 meter 5x6mm2 kabel. Mijn huisaansluiting is 3x25A. In de meterkast in huis zit er een hoofdschakelaar 40A, daarna een aardlek 40A 30mA. Daarna heb ik een automaat C25 zitten, waarna de kabel naar de schuur gaat. In de meterkast in de schuur komt deze kabel binnen op een hoofdschakelaar, daarna een 500mA aardlek, daarna een B16 automaat. Op deze automaat zit de SE7K omvormer met daarachter 8400Wp aan zonnepanelen. Dit draait sinds 2018 zonder problemen.
Hoofdschakelaar in meterkast

Aardlek in meterkast

Automaat in meterkast:

ALS in schuur

Automaat in schuur waar omvormer achter zit
Situatieschets toekomstige situatie
Nu heb ik nog plaats op mijn dak voor 18 extra panelen. Het dak ligt ongeveer op het zuiden en heeft een helling van ongeveer 28 graden. Er is geen schaduw aanwezig.

Ik ben op zoek gegaan naar full black panelen van 1,65x0,99m, zodat ik ze netjes in het patroon verder kan leggen. Ik ben uitgekomen bij 18 panelen van 1,64x0,99cm. Specs

Het betreft de 330Wp versie.
Daarnaast heb ik een gebruikte omvormer Solis 6K 3 fase gevonden die volgens mij wel past bij de panelen. Ik heb deze al gekocht, maar mocht deze toch niet geschikt zijn kan ik altijd een andere zoeken.
Spec sheet van omvormer (gaat om de linkse, de 6K)

De panelen worden onder en links van de bestaande panelen gelegd. Links ervan nog twee rijen van 3 panelen, en dan in zijn totaliteit nog 12 panelen er onder.
Bij deze uitbreiding heb ik een aantal vragen waar wellicht iemand me bij kan helpen:
1. Kan ik de 18 panelen op 1 string aan de omvormer koppelen?
a. Ik denk zelf dat 18*41,3v = 743,4v binnen de 200-800v per mppt valt, en dat ik het dan op 1 string kan plaatsen. Of mis ik dan iets?
2. Kan ik de omvormer op dezelfde automaat in de meterkast van de schuur plaatsen?
a. Of moet ik daar een 20A of zelfs 25A van maken?
b. Maakt het dan nog uit of dit een B of C karakteristiek is?
c. Ik snap dat het mbt selectiviteit niet mag, maar weet niet of dit erg is als er geen gebruiker achter hangt, alleen de omvormers?

Beste antwoord (via Luuk_L op 10-02-2022 10:09)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31
Die 500mA ALS in de schuur zou ik preventief ruimen. 500mA wordt al heel lang niet toegepast.
Tevens nogal raar om in de hoofdverdeler een 30mA ALS te hebben, en dan in de schuur 500mA...

Geen hoofdschakelaar in de onderverdeler? Zou ik ook bijplaatsen.

1. 743V is Voc, dat is ruim onder de 1000V die de Solis overleeft.
18x32 Vmpp blijft duidelijk onder de 800, dus prima.

2. De 2 omvormers moeten wel elk op eigen krachtautomaat. Maar de totale belasting is geen probleem. 13kW kan prima over de diverse automaten en bekabeling. C of B kar maakt geen bal uit voor langdurige belasting. C is bedoeld voor hoge inschakelstromen, en dat gebeurd niet met PV omvormers. B is dus prima.

En idealiter zorg je voor maximaalstroombeveiliging... 3x25A uit het net + 3x10A SE7K en 3x9A Solis = >40A en dat is buiten spec van 40A componenten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Die 500mA ALS in de schuur zou ik preventief ruimen. 500mA wordt al heel lang niet toegepast.
Tevens nogal raar om in de hoofdverdeler een 30mA ALS te hebben, en dan in de schuur 500mA...

Geen hoofdschakelaar in de onderverdeler? Zou ik ook bijplaatsen.

1. 743V is Voc, dat is ruim onder de 1000V die de Solis overleeft.
18x32 Vmpp blijft duidelijk onder de 800, dus prima.

2. De 2 omvormers moeten wel elk op eigen krachtautomaat. Maar de totale belasting is geen probleem. 13kW kan prima over de diverse automaten en bekabeling. C of B kar maakt geen bal uit voor langdurige belasting. C is bedoeld voor hoge inschakelstromen, en dat gebeurd niet met PV omvormers. B is dus prima.

En idealiter zorg je voor maximaalstroombeveiliging... 3x25A uit het net + 3x10A SE7K en 3x9A Solis = >40A en dat is buiten spec van 40A componenten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Luuk_L
1. Ok bedankt, ik wist niet precies naar welke getallen op de sheets ik moest kijken, maar dat zit wel goed op één string dan!

2. Ok dan moet ik de ALS aanpassen en een extra kracht automaat plaatsen voor de nieuwe omvormer. Helder!

Ik begrijp het documentje niet helemaal, maar lees uit je opmerking dat ik mijn 40A componenten (ALS, Hoofdschakelaar) aan moet passen naar 63A als ik de omvormer bij plaats?
Wat betreft de hoofdschakelaar van de meterkast in de schuur, die zit er wel maar had ik niet vernoemd. Die is nu 40A, ook aanpassen naar 63A neem ik aan?

Bedankt voor de reactie, hier kan ik wel verder mee!

• Ronald
@Luuk_L met 63A komt ook 10mm² om de hoek. pagina 8 (uit het hoofd) beschrijft het plaatsen van een 40A c-kar automaat vóór alle gebruikers in de hoofdmeterkast zodat de huisinstallatie niet meer dan 40A uit alle voedingsbronnen kan halen.

Dit is meestal de voordeligste oplossing.

• Luuk_L
@Ronald bedankt voor je reacties, ik heb wat andere componenten besteld voor in de meterkasten en ga komende maand de panelen installeren!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee