Toon posts:

koperenleiding in zandcement herstellen

Pagina: 1
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:35
We zijn hier lekker bezig met de badkamer. Fase 1 is min of meer gereed, het slopen.
Op een enkele plek is dat iets te letterlijk genomen en heb ik nu een kleine uitdaging.

Hoe kan ik deze leiding het beste herstellen.

De situatie beschreven, diep in het zandcement (net boven de betonlaag van de breedplaat) kom een knietje omhoog piepen en daaruit komt dan horizontaal de warmwater aanvoer van de badkamer te voorschijn.

Bij het wegbreekhameren van de ZCDV is de leiding geraakt. Hij is niet lek, maar erg fraai is het ook niet. We gaan hem zeker niet zo laten zitten!

Wat is nou de mooiste (en duurzaamste) oplossing? Met duurzaam denk ik dan aan, over 25 jaar vervangen we de badkamer weer eens en komen dan een prachtig waterdichte verbinding tegen.

Foto's voor te lachten ;-) en om de situatie wat te verduidelijken.

Zelf dacht ik aan:
  1. Los solderen horizontale verbinding, nieuw stukje pijp (horizontaal) en dan naar het T stuk dat in de muur zit met de aftakking naar de douche kraan en wastafel kraan).
  2. Los solderen gehele knietje nieuwe er op en en verder. (vergelijkbaar met eerste)
  3. Los solderen en andere oplossing (pers? knel? )
We willen het graag zelf kunnen uitvoeren, een loodgieter bellen kan, maar ben bang dat dit erg duur wordt.

De leiding heeft een totaal onbekende routing door de woning, voor het idee, de CV ketel hangt er schuinboven, maar de leiding lijkt nu uit het plafond van de woonkamer (eronder) te komen.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45
Verder vrijmaken, en overgaan naar kunststof. Koper wordt aangetast door het beton

• tcw82
@Tito129 met kunststof bedoel je dan die witte meer lagen buis? Dat is wel een goede. Welke overgangskoppeling is dan het beste te gebruiken? Ik heb geen perstang in mijn bezit.
maar.... (edit) misschien is dit wel wat, ik heb daar een (werkgebonden) account en zou dat dan eindelijk eens kunnen gebruiken...
https://www.c.technischeunie.nl/Nieuws/verhuurservices.html

[Voor 35% gewijzigd door tcw82 op 08-02-2022 15:33]

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Je kunt dan bijvoorbeeld een zogenaamde multi fit koppeling gebruiken. Die werken dmv aandraaien/persen met een inbussleutel.

Maar er zijn zeker meer opties. Je kunt ook even langs de lokale Warmteservice rijden en advies vragen.

[Voor 34% gewijzigd door sawmire op 08-02-2022 15:44]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Is er een mogelijkheid om de leiding helemaal weg te halen en vanaf het punt waar hij binnekomt opnieuw te leggen?

Ik ben zelf niet zo'n fan om van Uponor leiding naar koper in het cement te doen. Dit moet namelijk met een knelkoppeling. In het cement wil je liefst geen koppelingen. En als het niet anders kan, dan alles geperst.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:41
Bij Warmteservice kan je die pneumatische perstangen ook gratis lenen.
Moet je uiteraard wel ook de juiste koppelingen en buizen hebben (ze hebben niet de bekken voor alle merken).

Overgang van Koper naar flexibele slang is geen probleem, maar zou die wel ergens doen waar je er later nog bij kan, voor het geval dat.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De leiding heeft een totaal onbekende routing door de woning, voor het idee, de CV ketel hangt er schuinboven, maar de leiding lijkt nu uit het plafond van de woonkamer (eronder) te komen.
Ik zou toch wat tijd stoppen om te kijken hoe die pijp loopt, als je deze namelijk ergens kan afkoppelen en een nieuwe pijp vanuit je CV laat lopen heb je ook veel sneller warm water.

PS. Waar is het andere pijpje, ik neem aan dat het koud en warm is?

• tcw82
Wolly schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Ik zou toch wat tijd stoppen om te kijken hoe die pijp loopt, als je deze namelijk ergens kan afkoppelen en een nieuwe pijp vanuit je CV laat lopen heb je ook veel sneller warm water.

PS. Waar is het andere pijpje, ik neem aan dat het koud en warm is?
PS goede vraag:
Andere pijpje komt diagonaal aan de andere kant van de badkamer de grond uit, min of meer direct uit de meterkast. Dit is blijkbaar standaard hier, de overbuurman heeft het ook zo en die heeft gezocht tot hij een ons woog om te vinden waar die warme leiding vandaan komt. En dan is de kant vrij groot dat daar ook weer een gesoldeerde T of sok of knie in zit.

Ik heb een (simpele) warmtebeeld camrea, ik had al het plan die te gebruiken voor het zoeken van oa. de afvoer (heet water erin en dan laten lopen). Maar misschien kan ik die aanvoer ook wel vinden, al is het breedplaten gedoe natuurlijk wel iets meer dan een laagje zandcement...
Possible schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:43:
Is er een mogelijkheid om de leiding helemaal weg te halen en vanaf het punt waar hij binnekomt opnieuw te leggen?

Ik ben zelf niet zo'n fan om van Uponor leiding naar koper in het cement te doen. Dit moet namelijk met een knelkoppeling. In het cement wil je liefst geen koppelingen. En als het niet anders kan, dan alles geperst.
Er is een theoretische (want het kan altijd!) mogelijkheid, maar eigenlijk is dat niet mogelijk zonder breken of (lang) boren. Breken in de vloer, van een kamer aan de andere kant van de overloop, uit een koof (die alleen bereikbaar is vanaf de CV ruimte door een centrale ventilatie buis heen, want die is in het beton gestort onder de CV ruimte). Dan moet ik dus de vloer op de overloop open breken, mogelijk een stukje door de slaapkamer of door de draagmuur, al met al behoorlijk veel werk (op dit moment).
sawmire schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:42:
Je kunt dan bijvoorbeeld een zogenaamde multi fit koppeling gebruiken. Die werken dmv aandraaien/persen met een inbussleutel.

Maar er zijn zeker meer opties. Je kunt ook even langs de lokale Warmteservice rijden en advies vragen.
Ik kan geen knietjes multifit vinden, maar misschien kijk ik met het reuk orgaan....

[Voor 24% gewijzigd door tcw82 op 08-02-2022 16:24]

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:54
Meest simpele oplossing als je toch weer een vloer gaat storten: Horizontale beschadigde pijp ± 10 cm vanaf de knie doorsteken met multitool, lossolderen gehele oude knie, verticale leiding goed zuivermaken/schuren, nieuwe knie erop solderen, met nieuw stukje pijp met (soldeer)sok aan bestaande leiding.

Het zaakje netjes in een mantel leggen en je kunt weer door.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Oplossing 2.
Los solderen, nieuwe knie en stukje pijp vervangen. Mantelbuis er om.
Knellen niet doen, en persen gaat niet, je krijgt de perstang niet op dat stompje uit de vloer. (is wel een oplossing voor maar dan heb je een loodgieter nodig)

Of je moet die leiding kunnen omleggen, waar gaat deze heen?
Is de leiding die uit de vloer komt de voeding of gaat deze naar de keuken o.i.d.?

• tcw82
appul schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:29:
Meest simpele oplossing als je toch weer een vloer gaat storten: Horizontale beschadigde pijp ± 10 cm vanaf de knie doorsteken met multitool, lossolderen gehele oude knie, verticale leiding goed zuivermaken/schuren, nieuwe knie erop solderen, met nieuw stukje pijp met (soldeer)sok aan bestaande leiding.

Het zaakje netjes in een mantel leggen en je kunt weer door.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit richting herstel met materialen zoals die er al zitten.
Hoe soldeer je die knie het makkelijkst als hij dus "omlaag" wijst met de opening?
edsandje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:48:
Oplossing 2.
Los solderen, nieuwe knie en stukje pijp vervangen. Mantelbuis er om.
Knellen niet doen, en persen gaat niet, je krijgt de perstang niet op dat stompje uit de vloer. (is wel een oplossing voor maar dan heb je een loodgieter nodig)

Of je moet die leiding kunnen omleggen, waar gaat deze heen?
Is de leiding die uit de vloer komt de voeding of gaat deze naar de keuken o.i.d.?
Het is de voeding. Maar de route in het huis is een raadsel. Er is een theoretisch kans dat de leiding een aftakking is van de WW leiding naar de keuken. Maar hoe hij loopt is onduidelijk, helaas.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:23
Door van tevoren in te smeren met S-39 krijg je capillaire werking bij solderen. Dan maakt het acht niet zoveel uit dat de opening van het knietje omlaag wijst.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:39
Possible schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:43:

Dat kan gewoon met een pers koppeling. Hoeft niet met een knelkoppeling en mag gewoon ingestort worden. T koper en de koppeling wel even aftappen met ducttape.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Makrolon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Dat kan gewoon met een pers koppeling. Hoeft niet met een knelkoppeling en mag gewoon ingestort worden. T koper en de koppeling wel even aftappen met ducttape.
Ah ok. Ik wist niet dat er koper maar meerlagenbuis aan beide kanten geperst kon worden.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:39
Possible schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Ah ok. Ik wist niet dat er koper maar meerlagenbuis aan beide kanten geperst kon worden.
Yes, met deze koppelingen:

https://www.warmteservice...AvO2RKh3SPwoaAnZmEALw_wcB

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:59
Eivogel1985 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:38:
Door van tevoren in te smeren met S-39 krijg je capillaire werking bij solderen. Dan maakt het acht niet zoveel uit dat de opening van het knietje omlaag wijst.
uw uitleg klopt maar s-39 mag niet meer in drinkwater.
tenzij het s39 cu is. ook geen lood soldeer meer gebruiken.
maar tin/zilver is wel wat moeilijker vraagt meer warmte.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:23
miciel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:18:
[...]

uw uitleg klopt maar s-39 mag niet meer in drinkwater.
tenzij het s39 cu is. ook geen lood soldeer meer gebruiken.
maar tin/zilver is wel wat moeilijker vraagt meer warmte.
Ah ja, klopt. S-39 CU is speciaal voor dit doeleinde wel geschikt. Persoonlijk heb ik geen problemen met tin/zilver, brander stookt het wel warm :)

• tcw82
Leiding is gemaakt. Het kapotte stukje heb ik er uitgezaagd aan 1 kant en los gesoldeerd aan de andere kant. Toen een sok en nieuw stukje pijp er tussen. Dat ging niet helemaal vlekkeloos. Zelfs met alle kranen (heet en koud, zolder, keuken, badkamer) open, bleef er in de beide stukken water staan. Dat heb ik opgelost door alles weer los te halen en met de bouwzuiger op blazen het water aan te moedigen op te hoepelen. Dat hielp en nu is het al een poosje droog.
Op naar het volgende probleem.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee