Toon posts:

Dubbele Z-Wave wandschakelaar i.c.m. wisselschakeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-01 19:36
Ik heb in m'n huis al wat Z-wave schakelaars in huis. Ik vind vooral de dubbele wandschakelaar erg handig. Ik heb meerdere exemplaren van de TKB Home TZ37.

Nu wil ik in de slaapkamer mijn verlichting ook kunnen schakelen met Z-Wave. Het gaat om een wisselschakeling * met aan de ene kant een gewone schakelaar en aan de andere kant een trekkoord.

Nu wil ik graag de enkele schakelaar vervangen door een dubbele zodat ik de plafonnière kan schakelen en met de andere knop wil ik m'n sfeerlichten (2x Z-Wave multicolor) kan bedienen d.m.v. de Z-Wave associatie. Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden:

Het zou fijn zijn als dat ook een dimmer kan zijn (die ik met de pulsschakelaar kan dimmen), maar dat is wat mij betreft nice to have. Nu snap ik hoe ik zo'n Z-wave schakelaar kan monteren (bij de lamp), maar hoe dat in combinatie met zo'n dubbele schakelaar is me nog niet helemaal duidelijk. Iemand die hier ervaring mee heeft en wat adviezen kan geven?

* vaak ten onrechte hotelschakeling genoemd. Hotelschakeling is zo'n schakelaar waarbij je nachtlampje uitgaat als de grote lamp aan gaat, of zo'n lampje bij de spiegel als je de badkamerlamp aandoet.

Alle reacties

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
StephanVierkant schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:08:
maar hoe dat in combinatie met zo'n dubbele schakelaar is me nog niet helemaal duidelijk.
Gebruik een dubbele wisselschakelaar. De ene helft sluit je aan als in jouw (robb) tekening. De ander zet je in als serieschakelaar, waarbij je maar twee van de drie aansluitingen gebruikt. Ik denk dat het je duidelijker wordt als je je realiseert dat een schakelaar met twee knoppen onder de kap op verschillende manieren kan werken. Het kan dan bijv. een dubbele wissel of dubbele serie schakelaar zijn. Anders gewoon eens bij de lokale doe het zelf zaak de verschillende schakelaars bekijken en begrijpen.

Edit:
Het kan ook zijn dat je de andere helft ook slim wil maken, dan moet je of: nog zo’n fibaro er bij doen, waar je dan geen lamp op aansluit, maar alleen als soort van afstandbediening gebruikt; of je gebruikt een slimme dubbele schakelaar, waarbij je de ene helft aansluit op de lamp en de andere helft als afstandsbediening gebruikt, dan heb je de fibaro uit jouw tekening nodig bij de trekschakelaar en schakel je alles via z-wave.

[Voor 22% gewijzigd door JaDatIsPeter op 08-02-2022 16:19]

• StephanVierkant
JaDatIsPeter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Gebruik een dubbele wisselschakelaar. De ene helft sluit je aan als in jouw (robb) tekening. De ander zet je in als serieschakelaar, waarbij je maar twee van de drie aansluitingen gebruikt. Ik denk dat het je duidelijker wordt als je je realiseert dat een schakelaar met twee knoppen onder de kap op verschillende manieren kan werken. Het kan dan bijv. een dubbele wissel of dubbele serie schakelaar zijn. Anders gewoon eens bij de lokale doe het zelf zaak de verschillende schakelaars bekijken en begrijpen.

Edit:
Het kan ook zijn dat je de andere helft ook slim wil maken, dan moet je of: nog zo’n fibaro er bij doen, waar je dan geen lamp op aansluit, maar alleen als soort van afstandbediening gebruikt; of je gebruikt een slimme dubbele schakelaar, waarbij je de ene helft aansluit op de lamp en de andere helft als afstandsbediening gebruikt, dan heb je de fibaro uit jouw tekening nodig bij de trekschakelaar en schakel je alles via z-wave.
Dubbele wisselschakelaar? Ik hoef maar één lamp te bedienen hè?

De huidige schakelaar (S2 op de tekening) heeft twee zwarte draden en één bruine. Die zou ik dus in m'n plaatje even moeten omdraaien.

Op de Fibaro moet dus:
* de bruine op de L
* Sx en S1 naar de pulsschakelaar (om de dimmer te bedienen)
* Sx en S2 naar de pulsschakelaar (voor de associatie)

Maar wat moet ik met die twee zwarte draden?

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
StephanVierkant schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:44:
Dubbele wisselschakelaar? Ik hoef maar één lamp te bedienen hè?
StephanVierkant schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:08:
Nu wil ik graag de enkele schakelaar vervangen door een dubbele zodat ik de plafonnière kan schakelen en met de andere knop wil ik m'n sfeerlichten (2x Z-Wave multicolor) kan bedienen d.m.v. de Z-Wave associatie.
Dan begrijp ik niet wat je wil. Eerst wil je twee knoppen en twee lampen bedienen. Dan wil je maar 1 lamp bedienen.
Die zou ik dus in m'n plaatje even moeten omdraaien.
Goed plan. Zelf twee tekeningen maken: 1) situatie zoals het nu is; 2) situatie zoals je het hebben wil. Incl. type/soort schakelaar. Is jouw nieuwe S2 bijv. een slimme (welke) of niet. Als het een slimme is, dan moet je nog zorgen voor een L (bruin) en N (blauw) bij S2, tenzij die op batterijen werkt.

• StephanVierkant
JaDatIsPeter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:24:
[...]

[...]

Dan begrijp ik niet wat je wil. Eerst wil je twee knoppen en twee lampen bedienen. Dan wil je maar 1 lamp bedienen.

[...]

Goed plan. Zelf twee tekeningen maken: 1) situatie zoals het nu is; 2) situatie zoals je het hebben wil. Incl. type/soort schakelaar. Is jouw nieuwe S2 bijv. een slimme (welke) of niet. Als het een slimme is, dan moet je nog zorgen voor een L (bruin) en N (blauw) bij S2, tenzij die op batterijen werkt.
Ik wil 3 lampen bedienen. Eén met een dimmer (en twee schakelaars) en twee via de Z-Wave associatie.

Maar ik heb het inmiddels voor elkaar. Voor de liefhebber wil ik nog wel even het schema maken zoals het nu is. (iemand nog een suggestie voor een online tool waarbij je al die icoontjes van dimmers enzo hebt?)

Bij de schakelaar was er een bruine en twee zwarten. Die zijn aangesloten op de nieuwe dubbele pulsschakelaar. Bruin op de Live, zwarte op de beide schakelaars (en Live op de schakelaar doorgelust).

Vervolgens heb ik de twee zwarte draden die tussen de schakelaars zaten bij de centraaldoos doorgeknipt en daar heb ik nu de dimmer aangesloten. Daardoor hoefde ik geen extra kabels te trekken en daar was ook beduidend meer ruimte. De zwarte draden (vanaf beide schakelaars) zitten d.m.v. een lasdoos aangesloten op de Sx en de S1.

Enige probleem is nog dat de lampen niet echt op heel laag niveau zijn te dimmen (dan gaan ze knipperen), ook niet met de neutraaldraad aangesloten. Maar voorlopig werkt het :)

[Voor 5% gewijzigd door StephanVierkant op 11-02-2022 13:03]

• StephanVierkant

Dat is 'm!

De drie pulsdrukkers (één trekschakelaar boven het bed en de dubbele pulsdrukker bij de deur) krijgen een voeding via Sx en maken een (puls)contact via S1 of S2. Kort indrukken is aan/uit, lang indrukken is dimmen. De bruine draad naar de dubbele schakelaar is intern doorgelust.

S2 schakelt de LED-lamp aan het plafond, S1 schakelt de andere lampen via een Z-wave associatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee