Whatapp op Windows gebruikt veel processor tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-08-2024
Mijn vraag:
Ik heb regelmatig dat ik mijn NUC flink hoor. Dit betekend dat hij het druk heeft. Als ik kijk staat Whatsapp boven in de lijst van taak beheer. Dit klopt toch niet? Ik ben dan niet eens aan het appen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel(R) Core(TM) i5-6260U CPU @ 1.80GHz 1.80 GHz
8,00 GB (7,89 GB beschikbaar)
64-bits besturingssysteem, x64-processor
Windows 10 Pro 21H1 19043.1466
F-secure by Xs4all - alles up-to-date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Proces beëindigen en opnieuw opstarten baat niet.
Ik heb whatsapp al gede-installeerd en opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Zelfde probleem.
Ik kan nergens op internet gelijke ervaringen/oplossingen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKr6ApEAv_otQSUbLeofyfj9_5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvSnqfegB5iqa4MH3sSPhbed.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb een tijdje Rambox gebruikt op mijn PC, omdat ik voor werk ook Slack en Mattermost nodig had. En om de een of andere reden had Rambox met een aantal van dat soort apps minder RAM en CPU nodig dan de apps zelf.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21

Tazzios

..

Niet helemaal eerlijk maar: https://web.whatsapp.com/ gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 21:39
Dit wilde ik ook net sturen :P die is zeker een stuk zuiniger qua proc belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21

Tazzios

..

Nog even wat gezocht naar de verschillen en dat lijkt alleen in spraak en video bellen te zitten.

edit:
hoewel, dat lijkt tegenwoordig wel te kunnen:
https://www.gadgetsnow.co.../articleshow/81310808.cms

[ Voor 44% gewijzigd door Tazzios op 08-02-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

TIL : er is een whatsapp app voor windows.....
+- voor de web interface, gebruik ik regelmatig zonder problemen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
Dank voor al jullie reacties. Het valt op dat niemand anders roept: "dit heb ik ook".
Iets meer info: Het kan namelijk een hele tijd goed gaan maar dan opeens zit Whatsapp boven in en blijft +50% gebruiken. Ik merk dat omdat de ventilator dan flink gaat draaien. Uren later staat deze nog op 1 en is ook niet van de top 1 positie geweest terwijl ik geen app binnen krijg en Whatsapp (pc) zelf niet geselecteerd is als 'on top' in Windows maar op mijn tweede scherm staat. Als ik naar prestaties kijk is er veel geheugen gebruik en netwerkverkeer. Geen idee waar dat voor nodig is. Taakbeheer geeft duidelijk aan dat Whatsapp voor het verbruik zorgt.
Wat wordt hier over mijn glasvezel gepompt?

[ Voor 10% gewijzigd door tony.nauta op 08-02-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tony.nauta schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:28:
...
Wat wordt hier over mijn glasvezel gepompt?
Geen idee wat je vraagt; je screenshot laat toch exact zien dat "maximaal" 0.1Mbps over "de glasvezel" gaat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
MAX3400 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Geen idee wat je vraagt; je screenshot laat toch exact zien dat "maximaal" 0.1Mbps over "de glasvezel" gaat?
Je hebt gelijk... veel netwerk verkeer herinner ik me van een andere keer. Ik heb ondertussen whatsapp weer opnieuw opgestart en heb nu even een normale situatie. Zal als het weer gepaard gaan met veel netwerk een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijke hint: gebruikt die EXE niet (tegenwoordig) iets als AV1 of VP9 of HTML5? Want, suggestie, jouw CPU kan dat minder optimaal offloaden dan CPU's in de Intel 7xxx en hoger.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03
Ik zit net zelf te kijken naar het verbruik van Whatsapp app, maar die zit tussen de 0 en 0,1%. Dit is met een AMD 3900x btw.. Dat zegt dan denk ik niet zo heel veel. Maar qua verbruik erg laag. Dan ligt het wellicht zoals @MAX3400 ook al zegt, aan jouw hardware/CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
MAX3400 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:37:
Mogelijke hint: gebruikt die EXE niet (tegenwoordig) iets als AV1 of VP9 of HTML5? Want, suggestie, jouw CPU kan dat minder optimaal offloaden dan CPU's in de Intel 7xxx en hoger.
Oke, als ik je goed begrijp kan het zijn dat whatsapp (pc versie) een nieuwere techniek gebruikt waar mijn i5 heel veel moet doen om dat bij te benen?

Maar ook als ik Whatsapp alleen open heb staan en er verder niet mee doe en er geen berichten binnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Ik had dit vroeger ook en heb al sinds jaar en dag gewoon via Edge https://web.whatsapp.com/ geïnstalleerd als een app. Chrome kan dit ook maar dan is het een shortcut op je bureaublad.

Het draait dan verder net zo licht als de browserversie (je ziet hem ook in je browser taakbeheer)

Sindsdien helemaal geen problemen meer. Overigens op een i7-6700K.

[ Voor 3% gewijzigd door RubenDJ op 08-02-2022 16:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
RubenDJ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:54:
Ik had dit vroeger ook en heb al sinds jaar en dag gewoon via Edge https://web.whatsapp.com/ geïnstalleerd als een app. Chrome kan dit ook maar dan is het een shortcut op je bureaublad.

Het draait dan verder net zo licht als de browserversie (je ziet hem ook in je browser taakbeheer)

Sindsdien helemaal geen problemen meer. Overigens op een i7-6700K.
Oke, dank je wel voor het melden. Het lijkt dus gewoon iets van de desktop versie. De enige app op mijn pc die dit vertoont. Maar goed dan maar over schakelen van de brouwser versie in Edge. Ik gebruik eigenlijk alleen maar Chrome maar goed ik wil van mijn energie verbruik af. Vooral de hele actieve ventilator.

Dank jullie wel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony.nauta
tony.nauta schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Je hebt gelijk... veel netwerk verkeer herinner ik me van een andere keer. Ik heb ondertussen whatsapp weer opnieuw opgestart en heb nu even een normale situatie. Zal als het weer gepaard gaan met veel netwerk een foto posten.
Oke ik heb het weer maar inderdaad geen overvloedige internet verkeer alleen processor en geheugen claim. Ik schakel over naar een webversie. Dit is te irritant.
Pagina: 1