Toon posts:

PC start vanzelf op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tokoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-02 16:49
Mijn oude Medion (Windows XP) PC welke ik alleen nog als opslagmedium gebruik heeft na enige tijd stilstaan een vreemde kuur: Hij schakelt in/uit via de hoofdschakelaar op de achterzijde, de knop aan de voorkant doet niets. Na inschakelen begint de koeling te draaien en brandt een blauw controle lampje bij de schakelaar op de voorkant. Verder gebeurt er echter niets...Je hoort ook verder niets inschakelen van binnen (relais en zo) en het beeld blijft volledig zwart. Het bedienen van de aan/uit knop op de voorkant heeft geen enkele invloed.

Wat kan dit zijn??

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Dat klinkt als een issue met het moederbord, daar zit die switch op de voorkant op aangesloten. Maar is dat ding al zo'n 15 jaar oud? Stat er nog belangrijke, niet elders gebackupte data op een harde schijf daarin?

• Tokoo
bedankt voor je antwoord. Er staan heel veel foto's op, deze zijn niet elders opgeslagen.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 11:54
Dan adviseer ik zo spoedig mogelijk te zorgen voor een backup van die foto's als ze belangrijk zijn ;)

• Tokoo
als het aan het moederbord ligt wordt het een moeilijke zaak om te repareren vrees ik? Ik heb de schakelaar al los gehad en opnieuw aangesloten (volgens mij werkt de schakelaar zelf goed) maar helaas...geen resultaat.
Even uitzoeken hoe ik een backup kan maken van de harde schijf , in elk geval van de foto's, filmpjes en andere eigen bestanden.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
Zou ook kunnen proberen de bios batterij te vervangen. Misschien is deze leeg aan het raken.

• Tokoo
bedankt voor deze tip, enig idee waar die batterij kan zitten?

• spookz0r
Verschilt per moederbord. Is meestal een CR2032 batterij.

Anoniem: 37334

Kan iemand mij uitleggen waarom een lege cmos batt ervoor zou zorgen dat een pc niet boot op deze wijze? @spookz0r

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
denk een verotte voeding

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Moderne computers zonder hard disk kunnen vrijwel stil zijn. Als de ventilator van de processor of kast niet draait is er waarschijnlijk een voedingsprobleem. Draait de processor- of kastventilator wel, controleer dan of de monitor goed is aangesloten. De CMOS batterij kan dan het probleem zijn.

Een normaal modern moederbord heeft geen relais. Een redelijk moderne voeding heeft wel digitale inschakeling vanaf een laag standby niveau.

Als je een multimeter hebt kun je per spanning (3.3V, 5V en 12V) controleren of die op het juiste niveau werken. Zwart op zwart, de kleuren kunnen diverse spanningen hebben. Bekijk een schema op internet.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Tokoo
Ik ga straks eens kijken waar die batterij zit en deze vervangen; hopelijk is daarmee het probleem simpel opgelost _/-\o_ . Anders ga ik de spanning meten.
De ventilatoren draaien na het aanzetten beide als de beste dus spanning staat daar wel op.

• The_Banana
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-01 21:54
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 05:56:
Kan iemand mij uitleggen waarom een lege cmos batt ervoor zou zorgen dat een pc niet boot op deze wijze? @spookz0r
Door die batterij kunnen je biosinstellingen (oa datum en tijd, boot volgorde) bewaard blijven.
Zonder de batterij doet hij dat niet.

• The_Banana
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-01 21:54
Tokoo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:40:
Mijn oude Medion (Windows XP) PC welke ik alleen nog als opslagmedium gebruik heeft na enige tijd stilstaan een vreemde kuur: Hij schakelt in/uit via de hoofdschakelaar op de achterzijde, de knop aan de voorkant doet niets. Na inschakelen begint de koeling te draaien en brandt een blauw controle lampje bij de schakelaar op de voorkant. Verder gebeurt er echter niets...Je hoort ook verder niets inschakelen van binnen (relais en zo) en het beeld blijft volledig zwart. Het bedienen van de aan/uit knop op de voorkant heeft geen enkele invloed.

Wat kan dit zijn??
Ik zou het geheugen ook ff checken, geen beeld is vaak een defecte of niet goed geplaatste module.

Anoniem: 37334

The_Banana schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Door die batterij kunnen je biosinstellingen (oa datum en tijd, boot volgorde) bewaard blijven.
Zonder de batterij doet hij dat niet.
Ja, klopt. Maar met een lege batterij gaat een PC wel aan. En geeft beeld, waarop staat dat de PC niet verder kan booten, vanwege (datum/bootorder) een probleem. De PC zal waarschijnlijk wel beeld geven.

Het probleem in dit topic zou meer een Voeding of moederbord-probleem kunnen zijn.

-Gaan de Keyboard-ledjes knipperen bij t aanzetten van de PC?
-Eventueel de CMOS resetten?

En er kan natuurlijk iets anders aan de hand zijn.... Maar bij deze symptomen aan een lege CR2032 denken vond ik apart. :)

Geheugen kan inderdaad.... Geen piepjes dan?

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 11-02-2022 15:14]

• spookz0r
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Ja, klopt. Maar met een lege batterij gaat een PC wel aan. En geeft beeld, waarop staat dat de PC niet verder kan booten, vanwege (datum/bootorder) een probleem. De PC zal waarschijnlijk wel beeld geven.

Het probleem in dit topic zou meer een Voeding of moederbord-probleem kunnen zijn.

-Gaan de Keyboard-ledjes knipperen bij t aanzetten van de PC?
-Eventueel de CMOS resetten?

En er kan natuurlijk iets anders aan de hand zijn.... Maar bij deze symptomen aan een lege CR2032 denken vond ik apart. :)

Geheugen kan inderdaad.... Geen piepjes dan?
Omdat hij aangaf dat hij ook al enige tijd stil stond icm met Windows XP vermoedde ik ook een wat ouder systeem

• Tokoo
batterij voor zekerheid vervangen; was ook vrijwel helemaal leeg...); alles aangesloten. Stekker in stopcontact, hoofdschakelaar op achterkant aan gezet: het enige dat gebeurt is dat de ventilatoren gaan draaien (1 zichtbaar, de andere zit niet zichtbaar in de voeding maar volgens mij hoor ik hem draaien. Ledje op de voorkant brandt; de aan/uit knop op de voorkant heb ik tijdelijk losgekoppeld (maakt dus geen verschil), er branden geen verdere lampjes op het keyboard, de speakers doen niets evenmin als het beeldscherm.
CMOS resetten? Een tip hoe ik dat moet doen?

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 05:56:
Laatst ook gehad, power button geen boot, batterij was 2.6v, nieuwe en meteen booten bij aanzetten.

• NimRod1337
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Ja, klopt. Maar met een lege batterij gaat een PC wel aan.
Niet altijd.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

CMOS reset gaat vaak door een jumper te verzetten op het moederbord. Kijk in de handleiding van je moederbord welke jumper het moet zijn. Medion gebruikt(e) vaak aangepaste MSI moederborden, dus het kan zijn dat je niet precies het goede type kan vinden. Als je niet het goede type kan vinden, zou ik kijken naar een MSI moederbord uit dezelfde periode met dezelfde socket en chipset. Dikke kans dat dat op dezelfde manier werkt of de jumper op een vergelijkbare plek zit (in de buurt van de frontpanel header?)

Heb je onboard en losse videokaart? Dan kan het een optie zijn om te proberen de monitor op de interne videokaart aan te sluiten. Misschien is niet je voeding/moederbord het probleem maar de monitor.

Om een backup te maken hoeft je PC niet per se aan. Je kan ook gewoon de harde schijf loskoppelen en in een andere PC stoppen of in een externe behuizing stoppen en zo de data er af krijgen.

Doet de knop op de voorkant ook niets als je die langer vasthoudt? Bij veel PC's/kasten is het vasthouden van de aan/uit knop voor ongeveer 10 seconden ook een manier om geforceerd af te sluiten of opnieuw op te starten.

Welk type Medion heb je precies? Heb je wat meer specificaties waardoor we gerichter tips kunnen geven? Op de site van Medion kan je aan de hand van het MSN nummer vaak aardig wat terug vinden.

[Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 17-02-2022 13:25]

• NimRod1337
gwystyl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:18:
CMOS reset gaat vaak door een jumper te verzetten op het moederbord. Kijk in de handleiding van je moederbord welke jumper het moet zijn. Medion gebruikt(e) vaak aangepaste MSI moederborden, dus het kan zijn dat je niet precies het goede type kan vinden. Als je niet het goede type kan vinden, zou ik kijken naar een moederbord uit dezelfde periode met dezelfde socket en chipset. Dikke kans dat dat op dezelfde manier werkt.

Heb je onboard en losse videokaart? Dan kan het een optie zijn om te proberen de monitor op de interne videokaart aan te sluiten. Misschien is niet je voeding/moederbord het probleem maar de monitor.

Om een backup te maken hoeft je PC niet per se aan. Je kan ook gewoon de harde schijf loskoppelen en in een andere PC stoppen of in een externe behuizing stoppen en zo de data er af krijgen.

Doet de knop op de voorkant ook niets als je die langer vasthoudt? Bij veel PC's/kasten is het vasthouden van de aan/uit knop voor ongeveer 10 seconden ook een manier om geforceerd af te sluiten of opnieuw op te starten.

Welk type Medion heb je precies? Heb je wat meer specificaties waardoor we gerichter tips kunnen geven? Op de site van Medion kan je aan de hand van het MSN nummer vaak aardig wat terug vinden.
Klopt, staat meestal een MS nummer op het moederbord tussen de (in dit geval) pci slots. Zie hier bv.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

NimRod1337 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Klopt, staat meestal een MS nummer op het moederbord tussen de (in dit geval) pci slots. Zie hier bv.
Dat is dan het modelnummer van het moederbord; het hele systeem heeft een langer serienummer die Medion MSN noemt. Met beide zou je wat meer specificaties moeten kunnen vinden.

Hier is een (oude!) post op het forum van MSI over het resetten van de CMOS.

[Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 17-02-2022 13:30]

• NimRod1337
gwystyl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Dat is dan het modelnummer van het moederbord; het hele systeem heeft een langer serienummer die Medion MSN noemt. Met beide zou je wat meer specificaties moeten kunnen vinden.
Ah ok, inderdaad. Dat MS nummer is soms gewoon gelijk aan een een bestaand MSI model.

• Tokoo
Het betreft hier een Medion MS5000 Ver :1.0
vlak bij de BIOS batterij zit inderdaad zo'n lichtgroene jumper. JBAT1 staat er bij. Meer van die dingen zie ik zo gauw nergens.

• NimRod1337

• Tokoo
jumper op de andere pennetjes gezet, geprobeerd: geen resultaat; weer teruggezet: geen resultaat helaas. Doe ik iets fout of is er een andere oorzaak van de storing?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Maar ... Je kan toch ook "gewoon" de harde schijf eruit halen en met een SATA / IDE-USB oplossing de bestanden zo overzetten naar een andere computer?

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:54
RonnieKo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:56:
Maar ... Je kan toch ook "gewoon" de harde schijf eruit halen en met een SATA / IDE-USB oplossing de bestanden zo overzetten naar een andere computer?
Precies dit, via een dock bijvoorbeeld de bestanden veilig stellen?

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Tokoo
Kun je een oudere (seagate) harddisk makkelijk overzetten? Er zitten 2 kabels aan vast, een witte stekker met 2 x 4 draden eraan (molex?) en een brede zwarte dataconnector met een plm. 5 cm. breed kabellint er aan.
Of bestaan er ook verloopstekkers of zo? Mijn idee was om een andere goedkope pc te kopen en de HD te vervangen door de mijne.

• mrmrmr
  • Niet online
@Tokoo De hard disk die je beschrijft met de lintkabel (een platte brede zwarte connector met aders) is een waarschijnlijk een IDE hard disk, Die werkt niet in een moderne computer, die heeft alleen SATA.

IDE disks zijn sowieso te oud om te blijven gebruiken in een moderne computer. Ze zijn niet meer betrouwbaar, je kunt beter een nieuwe hard disk of SSD kopen als je die nodig hebt. De oude disk kun je kopieren als je een computer kunt lenen die beide soorten (IDE/SATA) ondersteunt, of een via een IDE naar USB adapter, of een PCIe IDE controller kaart.

Een voorbeeld van zo'n USB naar IDE apparaat is dit: pricewatch: Sharkoon DriveLink Combo USB 3.0 V2 Zwart

Weinig mensen hebben of kopen zo'n apparaat. Het is misschien handiger om bij familie of vrienden een oude PC met IDE ondersteuning te zoeken en dan via USB belangrijke data over te zetten naar een grote USB stick.

Hier kun je nog meer IDE controllers vinden, of het goed werkt zou ik wel even vooraf controleren. Deze IDE-SATA converter is goedkoop, maar blijkbaar werkt het niet altijd.

Er is een periode geweest dat PC's met zowel IDE als SATA ondersteuning kwamen, maar de kans dat je precies zo'n computer vind bij familie of vrienden is klein. Als er een lokale computerclub is (zoals HCC), zijn er misschien daar mensen die je kunnen helpen.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Tokoo
bedankt voor je reactie; de IDE-SATA converter lijkt me een simpele oplossing maar in de omschrijving staat dat deze geschikt is voor 2,5 inch schijven terwijl het hier om een 3,5 inch schijf gaat (Seagate ST3120023A / Barracuda ATA V 120 gB. Ik weet niet of dit (veel) uitmaakt.
Voordeel van die duurdere adapters/dockingstations is dat je de boel simpelweg via een USB aansluiting over kunt zetten.
Van de week had iemand op Marktplaats exact dezelfde PC te koop als die ik al heb, helaas was deze net verkocht toen ik reageerde (kostte maar een paar tientjes en werkte nog 100%) Ik vraag me nog steeds af wat bij mijn exemplaar de echte boosdoener is, misschien iets heel simpels maar wat?? Van de ene op de andere dag (wel na een tijdje stilstaan) had hij er geen zin meer in...

• Tokoo
Zojuist via Ali voor totaal €11,40 een IDE/SATA naar usb converter gekocht (incl. netvoeding). Volgens mij exact hetzelfde apparaat waar je in Nederland €10,- tot €15,- meer voor betaalt. Ik heb ook nog 2 kapotte oude laptops liggen waarvan er nog te bewaren gegevens op de HD staan; kan ik die ook gelijk kopieeren.
Levering binnen 2 weken dus ook dat valt mee.

• mrmrmr
  • Niet online
Voor 2.5" is er zoals je zegt andere IDE connector, goed dat je dat opmerkt! IDE voor laptops heeft 44 pins, die voor 3.5" is 40 pins.

De Seagate ST3120023A is een IDE schijf uit circa 2003.

Wees voorzichtig met een losse disk als die aanstaat. Een kleine schok (bijvoorbeeld neerleggen of verschuiven) kan al schade veroorzaken. Het beste is om hem aan te sluiten zonder stroom en daarna de stroom in te schakelen.

Meestal is het bij computers van deze leeftijd (circa 19 jaar oud) niet meer zinvol om te vervangen door hetzelfde type. Oude condensatoren bijvoorbeeld kunnen uitdrogen en minder goed presteren. Oude voedingen zijn storingsgevoelig door veroudering. Ik heb diverse oude voedingen doorgemeten en ik heb gevonden dat ze vaak niet (meer) voldoen aan de vereisten voor 12V spanning. Een voeding kun je beschouwen als een verbruiksartikel.

Het is beter te investeren in nieuwere hardware. Dat hoeft niet compleet nieuw te zijn, een Coffee Lake (300 series chipset) of 10th gen moederbord is ook goed.
Die verbruiken ook veel minder energie, wat vooral van belang is als ze langdurig aan staan. Als ze kort aanstaan maakt het weinig verschil.

• Tokoo
Ik heb de converter ontvangen en aangesloten op mijn laptop en harde schijf. Deze laptop geeft alleen niet aan dat er een nieuw USB apparaat gekoppeld wordt!
Ik heb de oude harde schijf van stroom voorzien via de bijgeleverde adapter (ik hoor dat hij beweegt) en de IDE kabel aangesloten op de schijf en op de laptop (USB).
Er zit achterop de schijf nog een aansluiting met 8 pennetjes. Hiervan zijn er 2 met elkaar verbonden.
Kan dit er iets mee te maken hebben dat het niet werkt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee