Nou, ik heb nog een heel leuk setje kunnen scoren van 5x315Wp met omvormer. Dus nu komt het grote uitkiezen voor ik schansen kan gaan maken
Ik ga bijleggen op platte daken, te weten (maten zijn de maten minus dakranden, dus netto ruimte waar geplaatst kan worden):
Ik ga bijleggen op platte daken, te weten (maten zijn de maten minus dakranden, dus netto ruimte waar geplaatst kan worden):
- Aanbouw van 2,15 x 5,65 meter netto, grofweg op 120 graden
- Schuurtje, netto iets meer dan 2 meter breed en 2,4 meter lang, grofweg op 120 graden
- Carport, 2,6 meter breed en langs een kant 5,85 lang en de andere kant 6,16, grofweg op 110 graden
- 7 extra grote panelen van 196x98 cm, 295Wp, +- 10 jaar oud
- 4 235Wp panelen van ongeveer 170cm, +- 10 jaar oud
- 4 Enecsys 240-60 micro-omvormers
- 4 Renusol kunststof bakken voor montage op plat dak
- 5 315Wp all black panelen van ongeveer 170cm, weet niet precies de leeftijd maar in ieder geval een stukje jonger
- 1500VA string omvormer
Overwegingen
- Als de zon écht laag staat dan valt er wat schaduw op de carport, is in de winter aan het einde van de middag zo. Volgens mij niet significant verlies van. In de zomer staat de hele dag de zon erop behalve misschien het laatste half uurtje ofzo.
- Op de aanbouw gaan de panelen in de schaduw komen iets na het middaguur. Zo uit mijn hoofd ontvangt de aanbouw vanaf een uur of 3 totaal geen zon meer.
Ideeën over plaatsing
Carport
Het lijkt mij gezien de waarschijnlijk hoogste opbrengst per paneel verstandig de 315Wp panelen allemaal op de carport te leggen waar ze allemaal passen en de heel dag in de zon liggen. Dan zou ik uit komen op de 5 panelen portrait om ze mooi in het midden te kunnen leggen, dwars op de carport. Als ik ze iets naar de lange zijde in de lengte zou schuiven dan kan er wellicht een 6e paneel (235Wp) bij maar dan ligt het allemaal dicht tegen de rand aan waar veel wind is. Qua omvormer kan de erbij gekochte omvormer erop al heeft die voor de idealsituatie iets teveel vermogen. Zien jullie andere mogelijkheden?Schuur
Op de schuur lijkt het me vrij simpel; 2 panelen van 2 meter wederom in portrait. Er is geen ruimte om ze te draaien naar 180 graden dus dan wordt het 120 + 90 = 210 graden. Moet ik nog wel even een omvormer regelen voor (295 * 0.9) * 2 = 531 watt. Denk dus 500 watt ofzo?Aanbouw
Dan resteert de vraag van de aanbouw.- De eerste vraag is denk ik of ik ze hetzelfde oriënteer als mijn dakzonnepanelen, te weten 120 graden en in portrait. Qua orientatie niet ideaal maar ik hoef dan geen rekening te houden met schaduwvorming omdat ze naast elkaar liggen in plaats van achter elkaar. Ik zou dan 5 panelen kwijt kunnen. Leg ik ze op 210 graden en in landscape dan moet ik afstand gaan houden vanwege schaduwval. en kom ik uit op 3 panelen. Mijn gut-feeling zegt dat 67% meer oppervlakte (5 ipv 3 zonnepanelen) veel meer meeropbrengst heeft dan wat het aan opbrengst kost om te kiezen voor 120 graden in plaats van 210, zeker wetende dat na een uur of 3 toch alles in de schaduw ligt. Ik kan dit simuleren maar daar ben ik niet in thuis en kost me dus veel tijd; als jullie vermoeden dat mijn gut-feeling niet klopt dan ga ik dat zeker doen hoor maar als jullie bevestigen dat het klopt dan scheelt het veel tijd
Dus, zie ik het goed of kan ik beter gaan simuleren? En dan moet er nog een omvormer bij als ik de grote panelen gebruik.
- De 2 meter panelen maakt dat we niet meer zoveel ruimte over hebben op de aanbouw om ergens bij te kunnen. Ik zou kunnen overwegen om de eerste en de laatste grote panelen te laten zijn en de anderen de korte. Nadeel is wel dat ik voor de lange nog een omvormer moet zoeken. Aan de andere kant kan ik dan de set van 4 235Wp panelen met Renusolbakken in z'n geheel verkopen wat weer interessanter is. Iemand ervaring met panelen op je aanbouw waarbij je weinig ruimte over houdt?
- Ik heb begrepen dat je het beste een iets kleinere omvormer kunt nemen omdat je omvormer gedurende de dag langer werkt wat opweegt tegen een beetje verlies op de piek. Maar hoeveel procent zou je eronder moeten zitten? Zouden die micro-omvormers wat kunnen zijn voor de grote panelen? Die zijn voor 240Wp, als je 10% rendementsverlies vanwege leeftijd meerekent dan zouden de panelen op 265Wp komen.
[ Voor 16% gewijzigd door JT op 08-02-2022 16:03 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning