Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou, ik heb nog een heel leuk setje kunnen scoren van 5x315Wp met omvormer. Dus nu komt het grote uitkiezen voor ik schansen kan gaan maken :+

Ik ga bijleggen op platte daken, te weten (maten zijn de maten minus dakranden, dus netto ruimte waar geplaatst kan worden):
  • Aanbouw van 2,15 x 5,65 meter netto, grofweg op 120 graden
  • Schuurtje, netto iets meer dan 2 meter breed en 2,4 meter lang, grofweg op 120 graden
  • Carport, 2,6 meter breed en langs een kant 5,85 lang en de andere kant 6,16, grofweg op 110 graden
Ik heb het volgende:
  • 7 extra grote panelen van 196x98 cm, 295Wp, +- 10 jaar oud
  • 4 235Wp panelen van ongeveer 170cm, +- 10 jaar oud
  • 4 Enecsys 240-60 micro-omvormers
  • 4 Renusol kunststof bakken voor montage op plat dak
  • 5 315Wp all black panelen van ongeveer 170cm, weet niet precies de leeftijd maar in ieder geval een stukje jonger
  • 1500VA string omvormer
Overwegingen
  • Als de zon écht laag staat dan valt er wat schaduw op de carport, is in de winter aan het einde van de middag zo. Volgens mij niet significant verlies van. In de zomer staat de hele dag de zon erop behalve misschien het laatste half uurtje ofzo.
  • Op de aanbouw gaan de panelen in de schaduw komen iets na het middaguur. Zo uit mijn hoofd ontvangt de aanbouw vanaf een uur of 3 totaal geen zon meer.
Ideeën over plaatsing
Carport
Het lijkt mij gezien de waarschijnlijk hoogste opbrengst per paneel verstandig de 315Wp panelen allemaal op de carport te leggen waar ze allemaal passen en de heel dag in de zon liggen. Dan zou ik uit komen op de 5 panelen portrait om ze mooi in het midden te kunnen leggen, dwars op de carport. Als ik ze iets naar de lange zijde in de lengte zou schuiven dan kan er wellicht een 6e paneel (235Wp) bij maar dan ligt het allemaal dicht tegen de rand aan waar veel wind is. Qua omvormer kan de erbij gekochte omvormer erop al heeft die voor de idealsituatie iets teveel vermogen. Zien jullie andere mogelijkheden?
Schuur
Op de schuur lijkt het me vrij simpel; 2 panelen van 2 meter wederom in portrait. Er is geen ruimte om ze te draaien naar 180 graden dus dan wordt het 120 + 90 = 210 graden. Moet ik nog wel even een omvormer regelen voor (295 * 0.9) * 2 = 531 watt. Denk dus 500 watt ofzo?
Aanbouw
Dan resteert de vraag van de aanbouw.
  • De eerste vraag is denk ik of ik ze hetzelfde oriënteer als mijn dakzonnepanelen, te weten 120 graden en in portrait. Qua orientatie niet ideaal maar ik hoef dan geen rekening te houden met schaduwvorming omdat ze naast elkaar liggen in plaats van achter elkaar. Ik zou dan 5 panelen kwijt kunnen. Leg ik ze op 210 graden en in landscape dan moet ik afstand gaan houden vanwege schaduwval. en kom ik uit op 3 panelen. Mijn gut-feeling zegt dat 67% meer oppervlakte (5 ipv 3 zonnepanelen) veel meer meeropbrengst heeft dan wat het aan opbrengst kost om te kiezen voor 120 graden in plaats van 210, zeker wetende dat na een uur of 3 toch alles in de schaduw ligt. Ik kan dit simuleren maar daar ben ik niet in thuis en kost me dus veel tijd; als jullie vermoeden dat mijn gut-feeling niet klopt dan ga ik dat zeker doen hoor maar als jullie bevestigen dat het klopt dan scheelt het veel tijd :) Dus, zie ik het goed of kan ik beter gaan simuleren? En dan moet er nog een omvormer bij als ik de grote panelen gebruik.
  • De 2 meter panelen maakt dat we niet meer zoveel ruimte over hebben op de aanbouw om ergens bij te kunnen. Ik zou kunnen overwegen om de eerste en de laatste grote panelen te laten zijn en de anderen de korte. Nadeel is wel dat ik voor de lange nog een omvormer moet zoeken. Aan de andere kant kan ik dan de set van 4 235Wp panelen met Renusolbakken in z'n geheel verkopen wat weer interessanter is. Iemand ervaring met panelen op je aanbouw waarbij je weinig ruimte over houdt? :P
  • Ik heb begrepen dat je het beste een iets kleinere omvormer kunt nemen omdat je omvormer gedurende de dag langer werkt wat opweegt tegen een beetje verlies op de piek. Maar hoeveel procent zou je eronder moeten zitten? Zouden die micro-omvormers wat kunnen zijn voor de grote panelen? Die zijn voor 240Wp, als je 10% rendementsverlies vanwege leeftijd meerekent dan zouden de panelen op 265Wp komen.
Ik ben heel benieuwd wat jullie er van denken; ik twijfelde om een nieuw topic te maken maar dat is voor offertes las ik :?

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 08-02-2022 16:03 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:54
@JT: eigen topic is veel handiger.
En:
omvormer met 70% capaciteit van het zonnepaneel heeft meestal weinig verlies aan opbrengst (check met sunnydesign voor jouw situatie en doe dan alles x10 om met micro te vergelijken)
overweeg oost/west opstellingen: dus panelen strak tegen elkaar aan. Dan kan je meer kwijt en dus meer opbrengst. Als het vrij plat ligt maakt de orientatie nauwelijks uit.

[ Voor 84% gewijzigd door BarryH op 08-02-2022 09:07 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-07 22:13
JT schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:47:

Iemand toevallig enig idee of zonnepanelen achterin een 2014 C-Max passen met de achterbank eruit? Moeten er een paar in :+
En? Ging dat? Hoeveel moest je er ophalen? Ik moet er ook een stel vervoeren en dit lijkt me makkelijker dan een aanhanger regelen. Moest er ook rails mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
thesaxofonist schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:29:
[...]

En? Ging dat? Hoeveel moest je er ophalen? Ik moet er ook een stel vervoeren en dit lijkt me makkelijker dan een aanhanger regelen. Moest er ook rails mee?
De volgende dag, bij fatsoenlijk weer en met nieuwe energie, kwam ik er na het verwijderen van de stoelen achter dat je ongeveer 15cm tekort komt voor 170cm panelen. Dus helaas. Uit ervaring weet ik dat je lange smalle dingen (planken en misschien dus ook rails) tot 3 meter in de Cmax kan krijgen, wel even aan de uiteinden een doekje doen ofzo om beschadiging aan dashboard e.d. te voorkomen.
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:05:
En:
omvormer met 70% capaciteit van het zonnepaneel heeft meestal weinig verlies aan opbrengst (check met sunnydesign voor jouw situatie en doe dan alles x10 om met micro te vergelijken)
overweeg oost/west opstellingen: dus panelen strak tegen elkaar aan. Dan kan je meer kwijt en dus meer opbrengst. Als het vrij plat ligt maakt de orientatie nauwelijks uit.
Ik gooi het straks in een apart topic met jouw reply erbij, tnx.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:05:
En:
En 70% van welk cijfer pak je van? De VA-waarde? Je ziet dat vermogen in de titel niet altijd overeen komen met het vermogen in de specs en/of vermogen die je krijgt voor V*A te doen.
Met oost-west kan ik juist veel minder kwijt vanwege de beperkte ruimte volgens mij. Als ik dat zou doen dan moet ik op de carport ofwel ruimte gaan houden tussen sets van 2 panelen ofwel de orientatie aanpassen waarmee ik 2 rijen krijg, waarvan er dan 1 aardig dicht bij de randen komt (en volgens mij past dat ook niet). Op de schuur red ik dat waarschijnlijk niet met de grote panelen en moet ik dan een stapje terug in vermogen (van 295 naar 235). Los van dat ik ze qua orientatie niet perfect kan leggen. Aanbouw lijkt mij uberhaupt niet handig omdat er na een uurtje of 3 helemaal geen zon meer bij komt. Dan zou 1 zonnepaneel nooit direct zon ontvangen, behalve misschien in de zomer de eerste 2-3 uur van de dag.

Daarnaast wil ik ze op 10 graden gaan leggen. Geen idee of dat onder jouw definitie van "vrij plat".

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 08-02-2022 11:43 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Omvormer capaciteit:
Wattpiek van de panelen b.v 100 (bij 1000w instraling)
omvormer capaciteit is dan vaak 70% daarvan, met zeer beperkte verliezen. zie ook OP van PV topic: je zit maar een beperkt aantal uur per jaar boven de 70%

Met oost west bedoek ik de opstelwijze. /\ ipv / /
dit kan je ook zuid/noord of zuidwest/noordoost zo neerleggen.
je hoeft geen stroken tussen de panelen vrij te houden tbv schaduw randen, dus kan je meer kwijt

10 graden is idd vrij plat. Als je in de OP van hetPV topic kijkt bij de opbrengst %s per windrichting/hellingshoek zie je bij 10 graden hellingshoek nauwelijks verschil. op noord levert bijna even veel op als op zuid

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17
@JT Volgens mij heeft een collega-mod e.e.a. verplaatst naar een eigen topic (wat inderdaad beter is). Maar het is nu wel een beetje een 'wall of text' / "TL;DR". Misschien even beknopt samenvatten wat nou precies je vragen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:12:
@JT Volgens mij heeft een collega-mod e.e.a. verplaatst naar een eigen topic (wat inderdaad beter is). Maar het is nu wel een beetje een 'wall of text' / "TL;DR". Misschien even beknopt samenvatten wat nou precies je vragen zijn?
Ah, iemand vindt weer eens dat ik teveel lul :/ :+ Nee, even ontdaan van zaken die wellicht minder relevant zijn ten bate van leesbaarheid :) Zo beter te doen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:48:
Omvormer capaciteit:
Wattpiek van de panelen b.v 100 (bij 1000w instraling)
omvormer capaciteit is dan vaak 70% daarvan, met zeer beperkte verliezen. zie ook OP van PV topic: je zit maar een beperkt aantal uur per jaar boven de 70%
Ik heb dus 5 oudere 295Wp panelen. Als ik dan ga rekenen (5*(295*0,9)*0,7) dan kom ik uit op 927 watt. Wat ik bedoel is, stel dat je de Goodwe GW1000-NS pakt. Daar staat bij de specs maximaal DC vermogen 1300 watt, nominaal uitgangsvermogen 1000 watt. Efficientie 96,5% dus bij 1300w is dat 1254 watt. Als ik er nu 1400 watt in stop dan stopt de omvormer met werken? Als ik er 1300w in stop, komt er dan max 1000w uit of max 1254w? En welk getal neem ik dan voor de rekensom met 70%?
Met oost west bedoek ik de opstelwijze. /\ ipv / /
dit kan je ook zuid/noord of zuidwest/noordoost zo neerleggen.
je hoeft geen stroken tussen de panelen vrij te houden tbv schaduw randen, dus kan je meer kwijt
Ah, voor op de aanbouw bedoel je? Op zich interessant om eens te simuleren, met 5 panelen kom ik dan op 3 panelen 210 graden wat dichter bij de 180 ligt, 2 panelen op 30. En dan een simulatie voor 5 panelen op 120 graden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
JT schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb dus 5 oudere 295Wp panelen. Als ik dan ga rekenen (5*(295*0,9)*0,7) dan kom ik uit op 927 watt.
Wat bedoel je hier mee?
ik bedoel:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
zoals je daar kan lezen geldt voor systemen die "optimaal" liggen (dus 20-30 graden helling op zuid) je bij paneel vermogen 5*295 = 1475 wattpiek
en omvormer 70%x1475 = 1030 watt ACzijde continuvermogen
je maar 2,5% opbrengst misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Wat bedoel je hier mee?
ik bedoel:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
zoals je daar kan lezen geldt voor systemen die "optimaal" liggen (dus 20-30 graden helling op zuid) je bij paneel vermogen 5*295 = 1475 wattpiek
en omvormer 70%x1475 = 1030 watt ACzijde continuvermogen
je maar 2,5% opbrengst misloopt.
0,9 voor 10 procent rendementsverlies vanwege leeftijd, 0,7 voor de 70% die jij noemt. Ik vergeet nog het verlies van de ligging mee te rekenen. Dan gaat er nog 10% vanaf. En je rekent dus met het vermogen aan de AC-zijde, het afgegeven vermogen. Duidelijk. Vraag ik mij alleen nog af wat er gebeurt met het verschil uit de specs tussen 1000 en 1300 watt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
in je sommetje is de uitkomst niet 927watt, maar 927 kWh per jaar.

De 1300 watt is een max. vermogen. relevant voor garantie, maar andere fabrikanten laten een hogere belasting toe. Als je maar met je Voc+10% en je Amax onder de max waarden van de omvormer blijft.

De 1000 watt AC is het max continu vermogen naar je meterkast. Op de momenten dat de panelen meer opwekken dan 1000 watt (+ paar % efficiency verlies) gaat het meerdere verloren(maar dat is niet vaak).

Overigens is van de jaarlijkse degradatie van 0,.. % bij de meeste mensen die monitoring niets te vinden :)
Ik zou voor 100-150 eur een goedkope 2e hands stringomvormer op MP scoren (als je de 5 panelen op dezelfde orientatie legt). let wel op het stringvoltage: bij maar 5 panelen is dat vrij laag en het is belangrijk dat is ruim in bereik van de MPPT van de omvormer ligt. Nogmaal: voer je setje in in sunnydesign, die laat oa. "typical string voltage" zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:41:
in je sommetje is de uitkomst niet 927watt, maar 927 kWh per jaar.

De 1300 watt is een max. vermogen. relevant voor garantie, maar andere fabrikanten laten een hogere belasting toe. Als je maar met je Voc+10% en je Amax onder de max waarden van de omvormer blijft.

De 1000 watt AC is het max continu vermogen naar je meterkast. Op de momenten dat de panelen meer opwekken dan 1000 watt (+ paar % efficiency verlies) gaat het meerdere verloren(maar dat is niet vaak).

Overigens is van de jaarlijkse degradatie van 0,.. % bij de meeste mensen die monitoring niets te vinden :)
Ik zou voor 100-150 eur een goedkope 2e hands stringomvormer op MP scoren (als je de 5 panelen op dezelfde orientatie legt). let wel op het stringvoltage: bij maar 5 panelen is dat vrij laag en het is belangrijk dat is ruim in bereik van de MPPT van de omvormer ligt. Nogmaal: voer je setje in in sunnydesign, die laat oa. "typical string voltage" zien.
Daar ga ik later in de week even goed voor zitten d:)b

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1