Vraag

• Optijdnaarbed
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-05-2022
Voor een knutselprojectje wil ik graag een scheiding hebben tussen mijn netwerk en het knutselproject. Mocht ik iets doms doen, dan wil ik niet dat ik mijn PC, modem enzovoort stuk maak.

Nu heb ik op Marktplaats een Asus RP-AC66 gekocht. Ik kan kiezen tussen tussen Repeater Mode, Expressway 2.4GHz en 5 GHz, Acces Point(AP) Mode en Media Bridge.

Acces Point werkt precies andersom: in deze mode kan ik de RP-AC66 op mijn modem/router aansluiten via ethernet, waarmee de RP-AC66 een WiFi-signaal creëert.

Media Bridge komt in de buurt. Maar: als ik het menu van de quick setup moet geloven, zal ik bij mijn modem/router (Ziggo Technicolor 7200-U) een RP-AC66 neer moeten zetten, en een tweede RP-AC66 bij mijn knutselproject.
Ik heb voor de test mijn PC aangesloten op de RP-AC66. De RP-AC66 kan ik laten connecten met mijn WiFi, maar het internet dat ik nu op mijn PC krijg is bijzonder traag.

Als ik op de website van Asus kijk (https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/Range-Extenders-/All-series/RP-AC66/) heb ik het idee dat de Media Bridge Mode ook met 1 RP-AC66 zou moeten werken (zie tekening ongeveer halverwege de pagina).

De RP-AC66 heb ik geupdate naar de laatste FW-versie 3.0.0.4_382_50772

Wie weet raad?

Beste antwoord (via Optijdnaarbed op 09-02-2022 22:07)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
@Optijdnaarbed
Dat klinkt meer als een device probleem (SSL, oude browser) dan een netwerkprobleem

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
Hoi,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je probeert te bereiken met de RP-AC66. Uit je opmerking dat hij ‘andersom’ werkt ten opzichte van wat je verwacht leid ik af dat je een draadloze verbinding tot stand wilt brengen tussen je router en de RP-AC66 en je knutselproject dan bedraad wilt aansluiten op de RP-AC66? Afhankelijk van de overige apparatuur die je hebt zou dat mogelijk zijn (je zet dan een ‘wireless bridge’ op), maar dat leidt op geen enkele manier tot de isolatie waar je naar op zoek bent, omdat je knutselproject zonder extra maatregelen dan nog steeds deel uitmaakt van hetzelfde netwerk als al je andere apparatuur. Met een bridge doe je niets anders dan wat je met een netwerkkabel zou doen, alleen dan draadloos.

Waar je volgens mij naar op zoek bent is een apart VLAN dat op de juiste manier geïsoleerd is van de rest van je netwerk. Je hebt alleen wel wat kennis van netwerken nodig om dat goed in te richten en netwerkapparatuur waarop dat überhaupt goed in te stellen is. De vraag is dus een beetje of je knutselproject zo risicovol is dat je er behoorlijk wat tijd in wilt steken om je te verdiepen in hoe dat werkt en mogelijk ook wat geld in netwerkapparatuur wilt investeren.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Klinkt alsof je Repeater Mode zoekt, maar ik zie niet in hoe je dan dingen wil gaan scheiden. Ga je achter die repeater nog een losse router met eigen DHCP e.d. hangen?

• Optijdnaarbed
Waar het mij om gaat is een elektrische scheiding. Dus als ik bijvoorbeeld per abuis kortsluiting maak, dat ik in het slechtste geval enkel de RP-AC66 opblaas. En nee: ik ga er geen router achter plaatsen. Maar zeg nooit nooit :-)

Inderdaad werkt het als ik de RP-AC66 in repeater mode zet. Dank je wel Oon! Het enige waar ik mee zit is dat de RP-AC66 nog steeds als WiFi-repeater werkt. Ik woon in een drukke straat, ik wil niet nog meer RF-rommel in de lucht gooien. Het zou mooi zijn als ik morgen de repeater-carriers (2.4 en 5 GHz) uit kan zetten. Of op zijn minst het zendvermogen kan reduceren.

Bedankt voor jullie snelle nachtelijke reacties. Ik ga nu naar bed, het is veel te laat geworden :-)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Optijdnaarbed schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 03:48:
Waar het mij om gaat is een elektrische scheiding. Dus als ik bijvoorbeeld per abuis kortsluiting maak, dat ik in het slechtste geval enkel de RP-AC66 opblaas. En nee: ik ga er geen router achter plaatsen. Maar zeg nooit nooit :-)

Inderdaad werkt het als ik de RP-AC66 in repeater mode zet. Dank je wel Oon! Het enige waar ik mee zit is dat de RP-AC66 nog steeds als WiFi-repeater werkt. Ik woon in een drukke straat, ik wil niet nog meer RF-rommel in de lucht gooien. Het zou mooi zijn als ik morgen de repeater-carriers (2.4 en 5 GHz) uit kan zetten. Of op zijn minst het zendvermogen kan reduceren.

Bedankt voor jullie snelle nachtelijke reacties. Ik ga nu naar bed, het is veel te laat geworden :-)
Je moet de AC66 gewoon in router mode laten staan en dan de wan poort niet aansluiten. Als je wilt knutselen sluit je je PC aan op de wifi (electrisch gescheiden!) of - als je een dare devil bent - op één van de lan aansluitingen van de AC66. Bijkomend voordeel is dat er geen verbinding met internet is, dus je experimenteer spulleboel kan dan ook geen virussen downloaden of lid worden van een botnet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53

donny007

Try the Nether!

Optijdnaarbed schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 03:48:
Als elektrische scheiding het doel is kun je ook twee goedkope mediaconverters en een glasvezel patchkabel aanschaffen (is te doen voor in totaal < €50 voor 100 Mbps).

Als logische scheiding van het netwerkverkeer het doel is moet je kijken naar andere oplossingen.

Als je geen repeater wil dan kies je de media bridge modus. Het plaatje in de interface laat inderdaad zien hoe dat werkt met twee Asus producten, maar het werkt ook prima met apparatuur van andere merken.

Misschien was het eerst traag omdat de Asus met 2.4 GHz in plaats van 5 GHz was verbonden?

Overigens draagt een repeater die alleen een netwerknaam (SSID) broadcast en verder niet actief wordt gebruikt door clients weinig bij aan "RF-rommel". Als het SSID van de repeater anders is dan die van het hoofdnetwerk gaan clients ook niet automatisch verbinden. Verder kun je de ongebruikte radio (2.4 of 5 GHz) volledig uitschakelen.

/dev/null

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

donny007 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:06:
[...]
Als elektrische scheiding het doel is kun je ook twee goedkope mediaconverters en een glasvezel patchkabel aanschaffen (is te doen voor in totaal < €50 voor 100 Mbps)...
Als electrische scheiding je doel is, hoef je niets te doen. De utp kabel is galvanisch gescheiden.
Zie bijv https://www.intel.com/con...dual-design-schematic.pdf pagina 4

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53

donny007

Try the Nether!

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Als electrische scheiding je doel is, hoef je niets te doen. De utp kabel is galvanisch gescheiden.
Zie bijv https://www.intel.com/con...dual-design-schematic.pdf pagina 4
Ethernet magnetics kun je nog prima frituren hoor, zeg ik uit ervaring ;)

/dev/null

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Die RP-AC66 moet je als wireless bridge configureren en dat zal in Asus termen wel die media bridge zijn vermoed ik.
Daar hoef je echt geen tweede device voor te hebben, als wireless bridge pakt hij gewoon het wifi signaal van die Ziggo op en converteert dat naar de utp poort(en) en visa versa.

Wat het nut is blijft wel onduidelijk, kortsluiting is natuurlijk geen probleem voor een netwerk of bent je bang dat je de netspanning erop zult zetten?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Optijdnaarbed
Inderdaad gaat het er mij om dat ik de scheiding wil maken voor de bescherming tegen netspanning, inducties, statische ladingen enzovoort. Een vergissing ligt in een klein hoekje.

Per toeval heb ik ontdekt dat het afspelen van Youtube-filmpjes goed gaat in Media Bridge Mode. Echter de zoekfunctie op de Youtubepagina werkt dan weer niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
@Optijdnaarbed
Dat klinkt meer als een device probleem (SSL, oude browser) dan een netwerkprobleem

CISSP! Drop your encryption keys!

• Optijdnaarbed
Dat is iets wat ik ook in gedachten heb: mijn modem/router is een Technicolor TC7200-U uit het jaar kruik.

Ik heb een ongebruikte router liggen. Deze zal ik vanavond aan mijn modem/router hangen en eens kijken wat er gebeurt als ik deze als WiFi-punt gebruik.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Gewoon Ziggo bellen, zeggen dat je modem kuren vertoont en een nieuwe vragen.
Dan krijg je een Connectbox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Optijdnaarbed
De oplossing is gevonden!

Ik had in een stoffig hoekje nog een router liggen die ik niet gebruikte. Deze heb ik aangesloten en mag nu de wifi voor mij doen. Aanmelden en klaar. Blijkbaar was mijn modem/ router te oud voor dit soort speledingetjes.

Iedereen die mee gedacht heeft: heel veel dank!!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee