Ratelguid bij 1 van 2 18tb schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 17:04

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ik heb twee 18tb schijven in externe behuizing, die dienen als dubbelle backup (waarbij er eentje elders in het land ligt en af en toe wordt omgewisseld).

Eén van deze twee schijven maakt een geluid alsof de kop blijft zoeken (trrrrrr...trrrrrr...trrrr) , ook als hij niet verbonden is met computer. Het lijkt alsof de kop niet goed in ruststand blijft staan ofzo. (En het is niet de externe behuizing die ratelt.)

Is dit een bekend euvel dat na een tijd voor problemen kan zorgen? Misschien valt 'storend geluid' onder garantie, maar als dit verder geen problemen levert bespaar ik me die route liever (schijf wipen, tijdelijk geen dubbele backup etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is de schijf minder dan 2 weken geleden gekocht? Dan zou ik hem terug sturen en geld terug vragen (wettelijk recht voor consumenten). Wel aangeven dat je de schijf niet vertrouwd, zodat er niet iemand anders mee wordt opgezadeld.

Als hij niet nieuw meer is, dan een tool draaien die de disk controleert. Het gaat misschien om een deel van de schijf die wordt ingelezen tijdens het startproces of om een probleem om de kop op de juiste plek te zetten of zoiets. Bij normaal uitschakelen gaan de koppen in de ruststand, maar als je de voedingsstekker eruit trekt, dan misschien niet. De beweging die het uittrekken van de stekker veroorzaakt is slecht voor een draaiende schijf. Als schijven eenmaal aan stroom gekoppeld zijn moeten ze niet schokkerig bewegen. Een klein schokje kan een kop al over het oppervlak laten stuiteren.

Wat zegt SMART? De G error rate geeft aan of er schokken zijn geweest.

Als je disk inlevert loop je het risico dat je een tweedehandse disk of onderdelen terug krijgt die slechter zijn. Wisselen voor een nieuwe disk is uiteraard wel een goede optie. De verkoper heeft de opties: repareren, vervangen door gelijkwaardig gebruikt, vervangen door nieuw en geld terug. Je kan wel je voorkeur aangeven, maar de keuze is aan de verkoper als de wettelijke retourtermijn is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:19
Malloot schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:42:
Ik heb twee 18tb schijven in externe behuizing, die dienen als dubbelle backup (waarbij er eentje elders in het land ligt en af en toe wordt omgewisseld).

Eén van deze twee schijven maakt een geluid alsof de kop blijft zoeken (trrrrrr...trrrrrr...trrrr) , ook als hij niet verbonden is met computer. Het lijkt alsof de kop niet goed in ruststand blijft staan ofzo. (En het is niet de externe behuizing die ratelt.)

Is dit een bekend euvel dat na een tijd voor problemen kan zorgen? Misschien valt 'storend geluid' onder garantie, maar als dit verder geen problemen levert bespaar ik me die route liever (schijf wipen, tijdelijk geen dubbele backup etc.)
Constant of af en toe? Als het af en toe is, kan het nog de thermische calibratie zijn van de schijf. Dit kunnen ze periodiek uitvoeren (bijvoorbeeld elk half uur) en het wil nog wel eens verschillen hoe vaak en wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 17:04

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Dat voor de reacties,

De schijf doet dat constant en soms met korte tussenpozen. Klinkt dus alsof hij data verwerkt maar doet hij ook als USB niet is aangesloten.

Geluidsopname (larger than life op genomen met audiogear), geluid is eigenlijk heel zacht):
https://voca.ro/190pcq9YbgMD

Hij is iets meer dan een half jaar oud, en wordt dus zeer weinig gebruikt soms zelfs een maand of twee niet.
Ohja en hij is in het begin wel heel lang aan het schrijven geweest om de volledige backup van 8+ tb erop te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Malloot op 09-02-2022 11:07 ]