Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-04 06:34
Tweede Bachelor

Goedenavond mede-tweakers,

Graag wil ik aan jullie de volgende casus voorleggen.

In collegejaar 2017 ben ik een HBO Bachelor studie gestart. Deze heb ik tot de maand december (2017) gevolgd. Ik kwam erachter dat dit niet mijn ding was, niet erg natuurlijk, echter zit ik nu met een probleem (denk ik).

In het studiejaar 2018-2019 ben ik gestart met mijn huidige HBO Bachelor. Deze verwacht ik dit jaar met succes af te ronden. Ik heb altijd al naar de universiteit willen gaan en ben me nu aan het oriënteren voor een WO Bachelor.

Aangezien ik gebruik wil blijven maken van het wettelijke collegegeld (2000 euro per jaar) en niet instellingsgeld (à la ~8000 euro per jaar) moet ik een overlap creëren. Dit bekent dat ik een vak open moet laten staan van mijn huidige HBO Bachelor voor volgend collegejaar zodat ik tegelijkertijd start met mijn tweede studie en dus een tweede studie volg.

Op DUO wordt het volgende vermeld:
Uitzonderingen 2e voorwaarde:

Er zijn 2 uitzonderingen op de 2e voorwaarde. De student betaalt ook wettelijk collegegeld als hij:
een 2e opleiding is gestart tijdens een 1e opleiding en deze zonder onderbreking heeft gevolgd.
Via studiekeuze123 (stichting voor studenten die opgericht is door studenten, het hoger onderwijs en ministerie van OCW):
Je start je tweede opleiding nog voordat je de eerste opleiding hebt afgerond. Je moet de tweede opleiding dan wel zonder onderbreking afronden. Stop je met de tweede opleiding en ga je later verder, dan betaal je het instellingscollegegeld.
Ik ben nu dus erg bang dat mijn 2 maanden tripje HBO in 2017 roet in het eten gooit (en als eerste studie telt). Kan iemand dit verduidelijken of zijn of haar ervaringen delen? Morgen gaat er sowieso een belletje uit naar DUO maar ik ben erg ongeduldig en wil graag nu al wat zekerheid.

Alvast vriendelijk bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:55
Docent (en lotgenoot) hier. Volgens mij ga ik je ongelukkig maken.

Kijk eens naar een leven-lang-leren tegoed.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekers
DiedX schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
Docent (en lotgenoot) hier. Volgens mij ga ik je ongelukkig maken.

Kijk eens naar een leven-lang-leren tegoed.
DUO heeft die opleiding uit 2017 niet geverifieerd (in Studielink), wordt wel in Mijn DUO aangegeven dat ik de studie gevolgd heb maar uitgeschreven ben en niet afgerond.

Volgens ISO (Interstedelijk Studenten Overleg wordt het volgende vermeld https://iso.nl/tweede-studie/:
De Nederlandse wet stelt dat een student uit de EU recht heeft op het wettelijk collegegeldtarief van ongeveer €2000, mits dit de eerste keer is dat zij een bepaalde graad (bachelor of master) behalen aan een Nederlandse, publiek bekostigde instelling. Als je al eerder een bachelor in Nederland hebt behaald, dan kan een universiteit voor de tweede studie een hoger instellingstarief vragen. De wetgeving laat wel ruimte open voor studenten om toch voor het lagere tarief een tweede studie te volgen: je kunt namelijk overlap tussen jouw studies hebben. In dat geval heb je officieel nog niet de eerste graad behaald voor je aan de tweede studie begint en betaal je ook gedurende de duur van de tweede studie het wettelijk collegegeldtarief

[ Voor 64% gewijzigd door Brekers op 07-02-2022 22:22 . Reden: Aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekers
Oftewel, ik vind dat het heel erg tegenstrijdig wordt geformuleerd.
Van hbo-bachelor naar wo-bachelor, zonder diploma

Een voorwaarde voor het betalen van het wettelijk collegegeld, is dat je niet eerder een vergelijkbaar diploma hebt gehaald. Volg je nu een hbo-bachelor en stroom je door naar een wo-bachelor zonder tussentijds je diploma te halen? Dan heb je niet eerder een bachelordiploma gehaald en betaal je in de meeste gevallen het wettelijk collegegeld.
Volgens bovenstaand stuk van studiekeuze123 zou ik dus aanspraak moeten maken op het wettelijk collegegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je eerste studie staat sowieso niet meer open als je je daarvoor hebt uitgeschreven. Daarnaast vraag ik me af waarom je met een HBO bachelor nog een WO bachelor wilt doen? Waarom niet, eventueel via een tussenjaar, door naar een WO master? Dan omzeil je al deze mogelijke problemen direct. Een WO bachelor heeft weinig meerwaarde vergeleken met de HBO bachelor die je al hebt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:18
Is België een optie?
Daar ben ik toen ook heengegaan om te studeren toen mijn tweede studie mij in Nederland bijna €20.000 per jaar ging kosten.
In België kost een studie zo'n €800 per jaar (althans, dat was toen ik er heen ging 10 jaar terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Studiebol99
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-03-2024
Nog een vraagje met betrekking tot tweede studie:

Ik heb een vak open laten staan van mijn eerste studie en inmiddels mijn tweede studie gestart. Wanneer kan ik dit vak van mijn eerste studie afronden? Moet ik wachten tot het laatste jaar van mijn tweede studie of kan ik hem alvast inhalen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welkom op Tweakers! Helaas is dit geen vraag voor dit topic: het is een zgn. topic-kaap, en dit is expliciet een vraag die je moet stellen aan de opleidingsinstelling. Zeker met de hoeveelheid gegevens die je hier gegeven hebt, is beantwoording van je vraag niet mogelijk. Daarom gaat hier een slotje op.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.