Tweede Bachelor
Goedenavond mede-tweakers,
Graag wil ik aan jullie de volgende casus voorleggen.
In collegejaar 2017 ben ik een HBO Bachelor studie gestart. Deze heb ik tot de maand december (2017) gevolgd. Ik kwam erachter dat dit niet mijn ding was, niet erg natuurlijk, echter zit ik nu met een probleem (denk ik).
In het studiejaar 2018-2019 ben ik gestart met mijn huidige HBO Bachelor. Deze verwacht ik dit jaar met succes af te ronden. Ik heb altijd al naar de universiteit willen gaan en ben me nu aan het oriënteren voor een WO Bachelor.
Aangezien ik gebruik wil blijven maken van het wettelijke collegegeld (2000 euro per jaar) en niet instellingsgeld (à la ~8000 euro per jaar) moet ik een overlap creëren. Dit bekent dat ik een vak open moet laten staan van mijn huidige HBO Bachelor voor volgend collegejaar zodat ik tegelijkertijd start met mijn tweede studie en dus een tweede studie volg.
Op DUO wordt het volgende vermeld:
Alvast vriendelijk bedankt!
Goedenavond mede-tweakers,
Graag wil ik aan jullie de volgende casus voorleggen.
In collegejaar 2017 ben ik een HBO Bachelor studie gestart. Deze heb ik tot de maand december (2017) gevolgd. Ik kwam erachter dat dit niet mijn ding was, niet erg natuurlijk, echter zit ik nu met een probleem (denk ik).
In het studiejaar 2018-2019 ben ik gestart met mijn huidige HBO Bachelor. Deze verwacht ik dit jaar met succes af te ronden. Ik heb altijd al naar de universiteit willen gaan en ben me nu aan het oriënteren voor een WO Bachelor.
Aangezien ik gebruik wil blijven maken van het wettelijke collegegeld (2000 euro per jaar) en niet instellingsgeld (à la ~8000 euro per jaar) moet ik een overlap creëren. Dit bekent dat ik een vak open moet laten staan van mijn huidige HBO Bachelor voor volgend collegejaar zodat ik tegelijkertijd start met mijn tweede studie en dus een tweede studie volg.
Op DUO wordt het volgende vermeld:
Via studiekeuze123 (stichting voor studenten die opgericht is door studenten, het hoger onderwijs en ministerie van OCW):Uitzonderingen 2e voorwaarde:
Er zijn 2 uitzonderingen op de 2e voorwaarde. De student betaalt ook wettelijk collegegeld als hij:
een 2e opleiding is gestart tijdens een 1e opleiding en deze zonder onderbreking heeft gevolgd.
Ik ben nu dus erg bang dat mijn 2 maanden tripje HBO in 2017 roet in het eten gooit (en als eerste studie telt). Kan iemand dit verduidelijken of zijn of haar ervaringen delen? Morgen gaat er sowieso een belletje uit naar DUO maar ik ben erg ongeduldig en wil graag nu al wat zekerheid.Je start je tweede opleiding nog voordat je de eerste opleiding hebt afgerond. Je moet de tweede opleiding dan wel zonder onderbreking afronden. Stop je met de tweede opleiding en ga je later verder, dan betaal je het instellingscollegegeld.
Alvast vriendelijk bedankt!