Dataverbruik live streaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 17:37
Beste,

Hoeveel data kost live-streaming eigenlijk ervan uitgaande dat je een gopro10 continue wilt laten filmen en live streamen via YouTube of dergelijke? Wat zijn de verschillen in dataverbruik bij bijvoorbeeld 720p, 1080p, 4K of hogere beeldkwaliteit?
Beperkt de geheugenopslag van de gopro je hier ook in of gaat het allemaal langs de interne geheugenopslag heen aangezien het direct live gaat?

Rijd binnenkort met de auto van Nederland naar Afrika, dacht wellicht kan er zo nu en dan wat gedeeld worden met de liefhebbers ;-)

Het is onmogelijk qua kosten die erbij komen kijken maar ben gewoon benieuwd... Wellicht via lokale simkaart en flink aantal gb's aan data... Maar hoeveel data vraagt het dan per minuut of uur?

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Ligt aan de bitrate van de opname/stream. Met een bak compressie erop komt ‘t wel goed, ergens rond 8mbit voor 1080p is vrij goed, is 1MB per seconde, 3600MB per uur. Met zware compressie 4mbit, 1800MB per uur.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:35
Hoe wou je dat gaan streamen? In West-Europa zal dat wel via 4g lukken. Maar naar mate je meer in de buurt van de Sahara komt kan ik me zo voorstellen dat je wel hele gebieden zonder 4g hebt. En als je daar wel ontvangst hebt het schreeuwend duur is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Freeaqingme schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:30:
Hoe wou je dat gaan streamen? In West-Europa zal dat wel via 4g lukken. Maar naar mate je meer in de buurt van de Sahara komt kan ik me zo voorstellen dat je wel hele gebieden zonder 4g hebt. En als je daar wel ontvangst hebt het schreeuwend duur is.
Denk dat je al blij mag zijn met GSM, laat staan 3G/4G

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
How much data is used when streaming from a mobile hotspot?

When streaming from a personal hotspot, you can expect to use up to 2GB of data per hour.

(bron : https://community.gopro.c...om-Your-GoPro/ta-p/395877 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky89
Denk dat ik iedere dag een opname maak en deze later bij thuiskomst wel online zet of indien er onderweg een goed hotel is via wifi zo nu en dan wat opnames online zet. Wil het in Nederland wel eens proberen en kijken wat het doet qua dataverbruik. In ieder geval bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is natuurlijk op zich best grappige slow TV maar dat is toch iets meer voor Noren dan voor Nederlanders.Zou ook eerder een montage maken zodat saaie stukken met versnelling nog wel aardig worden.etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

freaky89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:35:
Denk dat ik iedere dag een opname maak en deze later bij thuiskomst wel online zet of indien er onderweg een goed hotel is via wifi zo nu en dan wat opnames online zet. Wil het in Nederland wel eens proberen en kijken wat het doet qua dataverbruik. In ieder geval bedankt!
Dataverbruik staat of valt bij bitrates, en als je grof moet betalen voor data cq het moet doen met trage verbindingen die veel data überhaupt niet in een nacht trekken, dan moet je je daarin gaan verdiepen - ook omdat transcoding (omzetten naar andere, doorgaans lagere, bitrate) ook tijd kan kosten.

Om maar even een paar getallen te noemen:
Android 8k HEVC ~90Mbps, dus ~600MB per minuut
BluRay HD MPEG4 ~60Mbps, dus ~450MB per minuut.
Twitch 1080p60 MPEG4 ~6Mbps, dus ~50MB per minuut.
Twitch 1080p30 MPEG4 ~4.5Mbps, dus ~37MB per minut.
Twitch 720p30 MPEG4 ~3Mbps, dus ~20MB per minuut.

Moge duidelijk zijn dat er gigantisch (factor 30) verschil zit tussen op max/auto quality je toestel laten opnemen en bewust kiezen voor lagere maar nog steeds goede kwaliteit. Maar... met 20MB per minuut brand je nog steeds in nog geen uur door een 1GB prepaid optie heen. Gelukkig kost dat tegenwoordig in meeste landen peanuts (EUR 1-2 is wat ik zie, Zuidafrika bijvoorbeeld ZAR 29 oftewel EUR 1.60 om precies te zijn), dus in bewoonde gebieden no problem, maar hoeveelheid data is 1, bandbreedte om het te verstoken is 2. In de grote steden is 15Mbps realistisch (waarbij mobile data daadwerkelijk sneller is dan bedraad internet), maar daarbuiten is het een ander verhaal.

Hoe wijdverbreid dekking in Afrika is, is tegenwoordig verbijsterend, plekken zonder stroomnet of stromend water hebben nog altijd GSM-dekking. Maar verwacht op zo'n plek absoluut geen hogere snelheden. Daarom zou ik eerlijk gezegd inzetten op een veel lagere bitrate, rond de 0.5Mbps. Dan krijg je inderdaad potatocam ut jaar kruik, maar dat kun je daadwerkelijk grote delen van de dag aan laten staan en redelijke kans hebben dat het ook real-time gestreamed wordt, ook als je onderweg bent.

0.5Mbps haal je met 360p30 HEVC, dus 640x360 resolutie. 0.5Mbps kost per minuut 3.75MB, nog steeds 225MB per uur, maar je kunt dus met die 1GB ruim vier uur streamen.

Je kunt natuurlijk - mits je apparatuur het ondersteunt - en-en doen, een low-bitrate livestream, terwijl je toch op hogere bitrate opneemt zodat je leuke stukken aan eind van de dag kunt monteren en doorsturen.

IMHO is dit minder een netwerkvraag en meer een video-encodingvraag. Ik ben niet intiem bekend met die specifieke GoPro10, maar ik heb onderstaande tabel gevonden:
https://community.gopro.c...-Resolutions/ta-p/1254743

Die "LRV" slaat op "low-resolution video", dat is waar je naar moet kijken. Ik zie daar niets onder de 3Mbps. Op basis daarvan zeg ik: reken er niet op dat je dat live kunt streamen onderweg, zeker niet in de afgelegen delen van Afrika. Wil je dat wel kunnen, dan moet je ofwel dit apparaat alsnog op lagere kwaliteit in kunnen stellen, danwel iets anders ertussen hangen dat kan transcoden naar lagere bitrate.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
freaky89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:35:
Denk dat ik iedere dag een opname maak en deze later bij thuiskomst wel online zet of indien er onderweg een goed hotel is via wifi zo nu en dan wat opnames online zet.
Als je dat doet, dan is er geen sprake meer van livestreaming.

Heb je de GoPro al? Dan zou ik zeggen: probeer het uit! Film bijvoorbeeld 10 minuten, bewerk het zoals je van plan bent, en exporteer de video. Dan weet je ongeveer hoe groot je video's per minuut zullen worden, en weet je gelijk hoeveel data je nodig zult hebben om dat te uploaden ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky89
Heb de GoPro al ja. Ga deze op het imperiaal op het dak van de auto aansluiten en via de sigaretten aansteker in de auto continu voorzien van stroom zodat de GoPro accu niet leeg raakt en de gehele dag gefilmd kan worden. Doe nabewerking wel tijdens of na de reis met de laptop en Adobe Premiere Pro, moet ik toch al doen voor de drone beelden die gemaakt gaan worden.

Pagina: 1