Vraag

• Me Ritch
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11-2022
Avond allemaal,

Ik heb lang moeten sparen voor een game-pc en die ga ik nu dus bestellen binnen 2 maanden. Dus ik ben goed aan het onderzoeken naar hoe en wat, en toch heb ik nog een aantal vragen.

Ik heb een vraag over deze moederbord: MSI MPG B550 GAMING CARBON WIFI. Aangezien ik 32gb ram sticks ga bestellen van: Corsair 32gb DDR4 - 3600 moet ik wel weten of deze moederbord het aan kan. Op Megekko zelf staat er 3200, maar als ik ga kijken naar tweakers staat er wat anders. Ik heb er een foto bijgesloten dan is het wat duidelijker.

Wilt dit zeggen dat als ik mijn moederbord "overclock" hij max 5100 snelheid aankan? Of kijk ik er verkeerd naar?

Graag wil ik weten of deze mobo wel 3600 aankan anders zal ik moeten kijken naar een andere mobo.

Bedankt voor je aandacht.

Groetjes,

Meric

Tweakers: pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi
Megekko: https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Het moederbord bepaalt de snelheid niet, dat doet de geheugencontroller en die zit in de processor. Let wel op dat je van Corsair niet naar LPX kijkt en dat je set op de QVL staat van het moederbord.

I reject your reality and substitute my own

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat hierboven staat.

Je kan de QVL lijst van je moederbord hier vinden, afhankelijk van je processor: https://www.msi.com/Mothe...rt#support-main-block-qvl

Als ik bij vermeer kijk (5000 serie, 5600X etc) dan zie ik genoeg 3600+ memory waaronder corsair. 5100 Mhz van Crucial is de snelste op de lijst.

[Voor 27% gewijzigd door Viper® op 07-02-2022 21:22]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Even je topic van een inhoudelijke topictitel voorzien.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:13
Let ook op het versienummer als je Corsair RAM neemt. De versienummers staan er niet voor niets achter in de QVL.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Werkt zeker, en modules in bankje 2en4 vanaf cpu en xmp activeren.
Anders draait het niet op 3200. Btw met tunen kun je ze nog hoger clocken, alleen win je daar niet echt veel mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Me Ritch
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11-2022
@nelizmastr Top, bedankt voor de goede uitleg in een paar zinnen!

@Viper® Ik heb gekeken inderdaad naar de link, dankjewel!

@br00ky Ah top thx.

@Uszka Goeie reminder!

@Hackus Overkill dus?

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:34

db87

Mach 2 GT modded

Als je een 3600 kitje koopt dan zal je na wat tweaken verwacht ik uitkomen op 4000 met de infinity fabric synchroon lopend op 2000. Daarvoor zal je zeer waarschijnlijk wel GDM mode moeten gebruiken. Als je een goede Ryzen processor hebt dan is soms ook 4200/2100 mogelijk.

Met Hynix of Micron E-die moet je het sowieso niet hebben van agressieve timings. Met Samsung B-die zou 3
3800 op CAS 14 1T command rate wel eens het snelste kunnen zijn.

Ja DDR4 overklokken naar 5000 klinkt leuk en met Micron E-die zul je daar icm een goed moederbord (B550 Unify-X) ook relatief eenvoudig dicht bij in de buurt komen maar je infinity fabric van je Ryzen processor kan dat toch niet bijbenen. Ook zul je de geheugentimings aardig moeten laten vieren. Kortom: niet de maximum prestaties.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Reken je niet rijk. Zat CPU's die niet hoger willen dan 1900IF. Ik heb zelf 32 gig op dit bord draaien op 3600CL16 met wat aangepaste subtimings. Wel dual rank voor extra snelheid. Met heel veel moeite kan ik tot 3800 komen maar vroeg of laat is er dan toch weer een Prime95 stress error. Betreft een 5800X.

Zie hier een verdeling hoe hoog mensen komen (forumthread en dus niet door een bepaalde reviewer uitgezocht met meerdere CPU's):
https://www.techpowerup.c...mber-2021-edition.286824/

Mijn advies:
Lekker 32-gig 3600CL16 halen (let wel op QVL voor de zekerheid), als het even kan dual rank en niet teveel moeite doen om het hoger te krijgen qua snelheid. De prestatiewinst daarboven is toch nihil. Timings wat aanpassen kan als je wat wilt spelen. Daar is vrij simpel wat mee te winnen.

[Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 08-02-2022 08:35]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee