Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:21
Helaas sinds gisteren problemen met mijn Enphase PV systeem ;(
Ik hoop dat iemand mij de goede richting op kan wijzen om de oorzaak te vinden van het klappen van de aardlek van mijn PV.

Ik denk dat het afgelopen zondag (6-2) door de harde wind / regen is gebeurt, dat het systeem mogelijk nu kortsluiting veroorzaakt.
Zaterdag 5-2 nog normale productie gehad.
Zondagavond 6-2 zag ik geen productie van die dag: aardlek van de PV lag eruit. Weer aangezet.
Maandagochtend 7-2 voor ik naar mij werk ging, nog even gekeken, aardlek zat er nog op. Later op dag toen ik de app checkte stond de melding dat de micro's niet rapporteerde. Bij thuiskomst bleek de aardlek er weer af te zijn (terwijl het vandaag een droge dag was). Er weer op gezet, maar ik denk ca 5 min later er weer af (schiet er dus niet direct af). Dus voor nu laat ik de aardlek er maar af.

Als ik ga kijken naar de Event history in de Envoy kom ik deze lijst tegen.
En ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik probeer het toch te analyseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/DIkD9Nol4Mr7PafA6K6hJMxx.png

Vanaf onderaan naar boven bekeken;
- De meldingen op 5-2 tussen 04:48 PM en 05:14 PM, te weten DC Power Too Low: Set en Microinverter failed to report: Set zijn standaard naar mijn mening. Het is immers einde dag, zon gaat weg, micro's wekken niet meer op en deze meldingen verschijnen voor iedere micro. Dat zie ik iedere dag terug in de historie.
- De meldingen / tijd daarboven (zondag 6-2) in de rode balk vind ik wel vreemd, net name Microinverter failed to report: Set om 02:02 AM (2 uur 's nachts dus). Ook komt dit van het device nsrb. Wat is dat? Kom ik nergens eerder tegen in de historie? En dan om 06:58 PM (einde middag dus) krijg deze weer een 'clear' status. Het zou kunnen zijn dat ik op dat moment de aardlek weer aan heb gezet.
EDIT: Aan de hand van het serienummer zie ik dat nsrb de Q-relay is.
- Vanaf ca 08:01 PM vanochtend komen de micro's weer online met Microinverter failed to report: Clear En daarna volgen er allerlei meldingen, waaronder verschillende keren Power on Reset, waarna uiteindelijk alle micro's de status Microinverter failed to report: Set krijgen. Waarschijnlijk net daarvoor de aardlek eruit gegaan.

Iemand een idee waar het probleem zijn? Ik vermoed zelf kortsluiting, juist omdat het tijdens de storm van afgelopen zondag ontstaan is. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om het dak op te gaan, ivm werk ga ik met donker weg en kom ik weer met donker thuis, denk dat ik pas zaterdag zou kunnen kijken. Maar wellicht dat iemand weet hoe ik het probleem kan aanpakken om de oorzaak te vinden? Valt er ergens iets te meten?

Systeem overzicht:
14x Enphase IQ7+
4 daarvan liggen op het platte garage dag (oost-west opstelling). Ergens denk ik dat daar het probleem ligt, omdat die veel meer aan de wind / regen blootgesteld zijn. Hier kan ik overigens ook makkelijk bij.
10 liggen op het schuine dak van het huis (op west). Dat wordt een uitdaging om bij te komen, en zouden ook de panelen los moeten.

Ow ja, alles zelf aangelegd ca anderhalf jaar geleden, dus 'bel je installateur' is geen optie :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 12-02-2022 14:32)

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Het lijkt er toch sterk op dat je ergens een vochtprobleem aan de AC zijde hebt, nu is het waarschijnlijk voldoende opgedroogd en tript de aardlek niet meer. Mijn inziens kan dit nooit ontstaan door vocht aan de DC kant, de paneelzijde dus, maar het kan nooit geen kwaad dat ook even te controleren op vocht in de connectoren. Grootste kans blijven de einddop en de lasdop waar je overgaat op de ymk. Als je een attema gietharsmof haalt dan kun je het best ook gelijk een m20 warteldoos met knelwartels meenemen, de standaarddoos in het attema pakket heeft m25 wartels en die zijn te lomp voor normale kabels en krijg je maar moeilijk dicht met het risico op weglekkende giethars. Kabels verbinden met Wago klemmen, betrouwbaar koppelen van harde en flexibele kern tot 4mm2.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het goed is zijn de micro's niet geaard omdat dit een dubbel geisoleerd systeem is.
De Q-cable heeft ook geen aarding.
Dus hoogstens zijn de rails geaard.

Dus als de aardlek eruit gaat loopt er stroom van de micro's of panelen naar de rails. Waarschijnlijk dan een kabel? Als er kortsluiting is floept de automaat eruit.

Event 61493 heeft ook nsrb.
Als je op de toolkit kijkt kun je ook zien welke micro-omvormers het zijn.
Met je legplan weet je dan welk paneel het is.

Misschien kun je via de toolkit de power production stoppen, de aardlek er weer in zetten, en morgen om 1200 uur de boel (kan van afstand) weer aanzetten? Miischien zie je dan welke omvormer wel gaat rapporteren en welke niet voordat hij eruit klapt?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
martijn v o schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:10:
Als het goed is zijn de micro's niet geaard omdat dit een dubbel geisoleerd systeem is.
De Q-cable heeft ook geen aarding.
Dus hoogstens zijn de rails geaard.

Dus als de aardlek eruit gaat loopt er stroom van de micro's of panelen naar de rails. Waarschijnlijk dan een kabel? Als er kortsluiting is floept de automaat eruit.
Ja in die richting zit ik ook te denken. De rails op het schuine dak en de stellages op het garagedak zijn allemaal geaard. Ik vermoed dat het probleem op het garagedak speelt, omdat daar veel makkelijker wind en regen onder de panelen en dus bij de micro's en aardedraad kan komen.
Check, is ook de Q-relay.
Als je op de toolkit kijkt kun je ook zien welke micro-omvormers het zijn.
Met je legplan weet je dan welk paneel het is.

Misschien kun je via de toolkit de power production stoppen, de aardlek er weer in zetten, en morgen om 1200 uur de boel (kan van afstand) weer aanzetten? Misschien zie je dan welke omvormer wel gaat rapporteren en welke niet voordat hij eruit klapt?
Is inderdaad een idee. Wel handiger om gewoon thuis te zijn en dat te proberen. Vanaf mijn werk heb ik daar niet echt de mogelijkheid voor.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is beter.
Heb je ook een lasdoos buiten zitten of heb je de twee daken binnen gekoppeld.

Wat heb je zwart gelakt zijn dat de serienummers van de micro's?

[ Voor 26% gewijzigd door martijn v o op 07-02-2022 21:23 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o geen lasdoos maar een waterdichte kabelverbinder / kabelmof tussen de Q-Cable en de YMVK kabel. Deze zit trouwens vast gemaakt 'boven de grond' onder het paneel, dus kan niet in het water liggen dat evt op het dak ligt. Tevens ook zo'n kabelmof op het schuine dak tussen Q-Cable en YMVK kabel. Pas in de meterkast zit een lasdoos voor de 2 YMVK kabels naar 1 kabel die naar de Q-relay gaat.

Dat zwarte zijn idd de serienummers van de mirco's. Vind het niet zo nodig die weer te geven, al zou ik wellicht ook de laatste 3-4 cijfers kunnen weergeven, mocht je dat fijn vinden om patronen o.i.d te herkennen?
EDIT: aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat hoeft niet, je kunt in events ook filteren en zoeken.
Ik heb net even gekeken bij mij, en daar staan dezelfde meldingen in.
Eigenlijk nog meer want wij hebben van de week een stroomstoring gehad.
Ik heb ook die melding van het Q-relais, maar dat is gekomen door de stroomstoring. De micro's rapporteren via het Q-relais. Ik vermoed dat dat komt omdat het Q-relais dan ook geen spanning heeft bij jou omdat de spanning eraf is doordat de aardlek eruit is gefloept.

Wat je ook nog kan doen, is in de meterkast een YMVK losnemen (groep uit) en kijken of het dan goed gaat. Dan de andere dan heb je al meer richting waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:08
Als je vermoed dat het op de garage zit en je hebt de splitsing zit in een lasdoos in de meterkast? Dan zou je die bij wijze van test alvast even af kunnen koppelen en heb je tot zaterdag mogelijk nog wat opbrengst.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
martijn v o schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:55:
De micro's rapporteren via het Q-relais. Ik vermoed dat dat komt omdat het Q-relais dan ook geen spanning heeft bij jou omdat de spanning eraf is doordat de aardlek eruit is gefloept.
Dat klinkt wel als een logische verklaring van de meldingen.
maarten_NL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:56:
Als je vermoed dat het op de garage zit en je hebt de splitsing zit in een lasdoos in de meterkast? Dan zou je die bij wijze van test alvast even af kunnen koppelen en heb je tot zaterdag mogelijk nog wat opbrengst.
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, om uit te sluiten of het op de garage plaatsvindt of op het huis dak.

Ik ga proberen morgen iets eerder van mijn werk weg te gaan, zodat ik bij licht een kijkje op het garagedak kan nemen, eens kijken of ik daar iets kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Misschien kun je via de toolkit de power production stoppen, de aardlek er weer in zetten, en morgen om 1200 uur de boel (kan van afstand) weer aanzetten? Miischien zie je dan welke omvormer wel gaat rapporteren en welke niet voordat hij eruit klapt?
Even snel een testje gedaan vanochtend.
Aardlek erop, na ca 1,5-2 minuten klapt deze er weer uit.
In de Toolkit de productiekant uitgezet. 5 min gewacht. Aardlek er weer op.
Maar helaas, wederom naar ca 1,5-2 minuten klapte deze er weer uit.

Nu was het nog wel donker, dus er was nog geen sprake van productie. Maar toch. Er zit iets niet goed helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:58
Pazo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Even snel een testje gedaan vanochtend.
Aardlek erop, na ca 1,5-2 minuten klapt deze er weer uit.
In de Toolkit de productiekant uitgezet. 5 min gewacht. Aardlek er weer op.
Maar helaas, wederom naar ca 1,5-2 minuten klapte deze er weer uit.

Nu was het nog wel donker, dus er was nog geen sprake van productie. Maar toch. Er zit iets niet goed helaas.
Ook een aardlekschakelaar kan kapot...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@reneeke1970 Dat is waar ja. Iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:08
Pazo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Zou er op kunnen wijzen dat het probleem niet aan de DC kant van de omvormers zit?

Misschien toch een lasdoos vol gelopen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
maarten_NL schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Zou er op kunnen wijzen dat het probleem niet aan de DC kant van de omvormers zit?

Misschien toch een lasdoos vol gelopen?
Ik ben van plan om vanmiddag een uurtje eerder naar huis te gaan, dan kan ik nog als het licht is kijken op het dak. Ik heb geen lasdozen, enkel deze moffen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/44766.jpg

Niet uitgesloten dat daar water ingekomen kan zijn natuurlijk, al zijn dit dus wel aardig waterdichte moffen (IP68) en zitten er o.a aan beide zeiden 2 rubberen ringen in om de boel af te sluiten. En bij het installeren heb ik deze moffen met tiewraps netjes 'hoog', onder de panelen, vast gemaakt (en liggen dus niet op dak, evt in een plas water). Althans, tijdens de installatie. Wie weet hoe het er nu bij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:00

Copitano

Hoorn NH

Doe voorzichtig voor dat je het weet liggen de hoofdzekeringen er ook uit. Tenzij je daar natuurlijk ook automaten hebt zitten. Heb daar vorig jaar eens naar gevraagd wat dat kost bij Liander. > €500 8)7 |:( Vorig jaar maart was het bij mij ook raak na zo'n storm met een puist regen. Water komt dan overal waar je het niet wilt hebben. Bij mij was het een werkschakelaar. Grote kans dat het bij jou toch in die koppelingen tussen Q-kabel en YMVK zit, maak kijk ook eens naar de koppelingen tussen de Q-kabel en de micro's. Zitten die wel allemaal 100% goed aangeduwd?

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 08-02-2022 12:56 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Ik zou zeggen van wel ja, tijdens het installeren heb ik daar natuurlijk goed op gelet dat de boel goed vast zit. Maar vanmiddag maar eens kijken of ik iets van vinden. Al kan ik eigenlijk alleen op het platte dak makkelijk kijken, het schuine dak is vandaag niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:06:
@Copitano Ik zou zeggen van wel ja, tijdens het installeren heb ik daar natuurlijk goed op gelet dat de boel goed vast zit. Maar vanmiddag maar eens kijken of ik iets van vinden. Al kan ik eigenlijk alleen op het platte dak makkelijk kijken, het schuine dak is vandaag niet echt een optie.
Suggestie van @maarten_NL opvolgen. Een kabel van het platte dak (hoofdverdachte) los maken in de lasdoos. Aanzetten en kijken wat er gebeurt. Als de boel blijft draaien weet je zeker dat je op het platte dak moet gaan zoeken. Zoniet, dan omdraaien. Ik hoop voor je dat de eerste optie werkt, anders zul je toch op het schuine dak aan de slag moeten :F

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Kan ik alleen de YMVK kabel in de lasdoos zo losmaken? Ja ik zal de PV groep uitzetten, maar de panelen zullen wellicht stroom produceren? Of doen de micro's niets omdat de PV groep uit staat, dus laten ze ook niets door?
Ik kan ze wel redelijk makkelijk eruit klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWnh1WL4U9sjqUpI0WCP-p3CsmA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17
In de toolkit moet je de productie van je panelen uitzetten! Dan krijg je zeker geen spanning vanaf de paneelkant!
Dat is vereist bij werkzaamheden (zelfs als de tehorie zegt dat er niets van de paneelkant moet komen als die niet op het net zijn aangesloten, maar you never can tell)

[ Voor 44% gewijzigd door SniperGuy op 08-02-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
SniperGuy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:17:
In de toolkit moet je de productie van je panelen uitzetten! Dan krijg je zeker geen spanning vanaf de paneelkant!
OK I agree, dat kan ik, maar als de aardlek er steeds uit ligt, en dus ook de Q-relay (Envoy werkt wel), komt het signaal / opdracht van uitzetten van de productiekant dan wel door vraag ik mij dan af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17
Geen spanning is inderdaad ook geen communicatie!
Het lijkt mij dat als je in je Envoy de installer pagina inlogt en daar productie uitzet de envoy vervolgens iedere micro een seintje geeft niet meer te produceren zodra er communicatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:21:
[...]

OK I agree, dat kan ik, maar als de aardlek er steeds uit ligt, en dus ook de Q-relay (Envoy werkt wel), komt het signaal / opdracht van uitzetten van de productiekant dan wel door vraag ik mij dan af?
Automaat waar je panelen op zitten even uitzetten. Als de micro's geen stroom krijgen doen ze ook niets. En dan in je lasdoos de drie draden van de kabel van het platte dak los maken. Gaat vrij makkelijk met die Wago's. Zet op de losse draden als je het niet vertrouwt desnoods tijdelijk even een klem of kroonsteen die je nog ergens hebt liggen. (kun je alvast ff oefenen voor je extra panelen later)

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 08-02-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano ja dat was ik al van plan, klik de draad uit de Wago en stop deze in een (lege) Wago zodat ik geen losse uiteindes heb.

Bedankt voor de tips alvast, zal einde middag een update geven, verwacht over ca een uurtje naar huis te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Nou ik ben een stukje verder, helaas niet wat ik eigenlijk 'hoopte': het probleem ligt op het schuine huisdak, en niet op het platte garagedak ;( Ik heb wat @maarten_NL voorstelde gedaan: Eerst de YMVK kabel van het huisdak losgekoppeld. Aardlek erop gezet, vervolgens werden 4 micro's gevonden (klopt, 4 stuks op het garagedak) en even later kreeg ik zelfs de melding dat er productie was in de Toolkit.
Daarna gewisseld, dus huisdak aangekoppeld en garagedak losgekoppeld. Binnen een minuut klapt de aardlek er weer uit. Dus dat is duidelijk. Ik heb nu het garagedak weer aangesloten en laat de boel nu aan, om zeker te weten er morgen gewoon productie is.

Vraag is nu wel even hoe verder... Zal dus toch het dak op moeten, en helaas zullen er denk ik panelen af moeten. Maar dan is de vraag waar naar te zoeken. En het moet een beetje weer zijn (droog en liefst windstil). Wellicht dat het dan zaterdag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Aardfout in een micro is onwaarschijnlijk, dat ding is dubbel geisoleerd, veel aannemelijker is een q-kabel met een defecte pakking, een eindkap die niet goed afdicht, of het meest problematische deel, de mof of lasdoos. Ik zou altijd kiezen voor een giethars doos, dat is 100% waterdicht voor de eeuwigheid. Alleen niet erg servicevriendelijk. Wil je zeker weten dat het geen probleem in de micro zelf is dan zul je alle q-kabels los moeten nemen en stuk voor stuk weer aankoppelen maar dat is een drama op een schuin dak. Overigens doet een micro helemaal niets, AC-zijdig, zolang er geen netspanning op wordt aangeboden die binnen de grenzen van het netprofiel ligt. Je hoeft dus niet de productie uit te schakelen, geen idee wie deze optie heeft bedacht en war het nut daarvan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
Zo aan de verzameldoos te zien loopt er naar beide daken een 5-aderige kabel. Ik neem aan dat het probleemdak met 10 panelen zo is aangesloten dat de panelen zoveel als mogelijk zijn verdeeld over de 3 afzonderlijk fasen. Door 2 van de 3 fasen los te nemen, vervolgens de 2de en daarna de derde fase ook weer aan te koppelen kom je er snel genoeg achter in welk groepje panelen het probleem zit. In je array weet je dan ook precies onder welke panelen het potentiele probleem zit. Maar als alle 10 panelen op 1 fase zitten wat overigens niet handig is dan gaat dit je niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:22:
Zo aan de verzameldoos te zien loopt er naar beide daken een 5-aderige kabel. Ik neem aan dat het probleemdak met 10 panelen zo is aangesloten dat de panelen zoveel als mogelijk zijn verdeeld over de 3 afzonderlijk fasen. Door 2 van de 3 fasen los te nemen, vervolgens de 2de en daarna de derde fase ook weer aan te koppelen kom je er snel genoeg achter in welk groepje panelen het probleem zit. In je array weet je dan ook precies onder welke panelen het potentiele probleem zit. Maar als alle 10 panelen op 1 fase zitten wat overigens niet handig is dan gaat dit je niets helpen.
Dat is wel een goede. Ja, het is een 3-fase systeem dus 5 aders. 4 daarvan (zonder de aardedraad dus) gaan naar de Q-Relay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN11JkgJ8ipMqsIEZtrte_cp2sU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDv6L1SGJB8TmtFdjAujo6xO.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGGWOSU7jGG7CgmR49fTJe0H5ko=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VbWnppmMFndfB1v64FHgyk6d.png?f=fotoalbum_small

Heb dus blauw, bruin, zwart en grijs, waarbij als ik het goed heb blauw N is, bruin L1, zwart L2 en grijs L3.

Jij zegt dus dat ik dan bijvoorbeeld in de lasdoos alleen bruin (samen met aarde en blauw) kan aansluiten om L1 te testen, en daarna alleen zwart voor L2 en daarna grijs voor L3? Ik weet namelijk wel welke panelen op welke fase zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UgBUuehr5ckDOclUtmguulJo.png
(Serienummers vallen buiten dit screenshot, dus ik kan de exacte micro's achterhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Helemaal correct…, het lijkt er op dat L3 de 4 panelem op het platte dak zijn en L1 en L2 telkens 5 panelen op schuine dak. Dat houdt dan in dat de overige fasen van de kabels niet zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:34:
Helemaal correct…, het lijkt er op dat L3 de 4 panelem op het platte dak zijn en L1 en L2 telkens 5 panelen op schuine dak. Dat houdt dan in dat de overige fasen van de kabels niet zijn aangesloten.
Nee, ze zitten allemaal door elkaar. Maar volgens mij regelt de Q-relay dat zelf wat waar op komt.

Als ik in Enlighten kijk en adhv de serienummers en het legplan:

Panelen op het garage dak:
L1 2x, L2 1x en L3 1x.

Huisdak
L1 3x, L2 4x en L3 3x.

Ik heb net het huisdak weer aangesloten, en de aardlek sloeg al vrij snel weer af (dus ook als het donker is en niets geproduceerd wordt).
Ik ga nu 1 voor 1 de fasen langs, kijken wat er gebeurt /of ik weer wat wijzer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Zo te zien heb je dan telkens de 3-fase q-kabels gebruikt waardoor de panelen telkens op de volgende fase zitten. Het q-relay verdeelt niets, als een paneel op fase 1 is aangesloten dan verandert het relais daar helemaal niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:57:
Zo te zien heb je dan telkens de 3-fase q-kabels gebruikt waardoor de panelen telkens op de volgende fase zitten. Het q-relay verdeelt niets, als een paneel op fase 1 is aangesloten dan verandert het relais daar helemaal niets meer aan.
Dat klopt, 3 fase Q-cables.

En ik ben inmiddels verder! Fase L3 klapt eruit. L1 en L2 blijven het beide doen (steeds ca 15 min gedaan, L3 ging er na een minuut al uit).
Zojuist heb ik alles aangesloten, behalve L3 van het huisdak. Dus ook L3 van de garage is aangesloten. Ben nu 15 min verder en de aardlek zit er nog steeds op :) Dan zou ik morgen ook weer productie moeten krijgen.

Minder leuk: de locatie... helaas 2 van de 3 panelen op de bovenste rij. Zal je altijd zien.
Nummer 2, 5 en 8 zitten op L3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aTTkRiQVpLEf6xtFl0FJqyWA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is minder, maar je bent al weer een stuk dichter bij de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
De omvormers zelf kunnen geen aardfout maken. Dat kan alleen de bedrading.

Ligt de q-cable einddop soms in het water?
(die kan niet los, als je hem opent moet je een nieuwe hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
jeroen3 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:27:
De omvormers zelf kunnen geen aardfout maken. Dat kan alleen de bedrading.

Ligt de q-cable einddop soms in het water?
(die kan niet los, als je hem opent moet je een nieuwe hebben)
Einddop zit helemaal links bovenin onder het paneel, aan de rail bevestigd, dus ligt niet op het dak.

Ik zit nu wel te denken hoe ik nu verder moet. Ja ik zal het dak op moeten en de boel moeten loshalen, maar hoe kom ik achter de fout? Waar kan het aan liggen? Is het micro die kapot is? Maar je zou dan denken dat alles gewoon moet produceren, en dan melding krijgt dan 1 micro dat deze niet werkt. Maar dat is hier dus niet het geval. Het zal een aardige operatie worden met panelen loshalen, dak open maken etc, dus wil het wel in 1x goed doen.

(Nu krijg ik overigens vandaag mijn bestelling binnen met nieuwe micro's, omdat ik binnenkort panelen aan de voorkant wil bijleggen, dus ik heb evt micro's die ik kan vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33

BCC

Dan zou ik gewoon de 3 micro's vervangen op het dat voor nieuwe en dan lekker in de tuin een testopstellning bouwen met de oude micros om uit te vinden welke terug moet voor garantie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Ik zou toch eerst de 3 micros afkoppelen door de q-kabel los te nemen van de micro, de fase weer aan te sluiten en daarmee uit te sluiten dat het de bekabeling is. Vervolgens de fase weer af te koppelen en dant toch maar 3 nieuwe micro’s er op, kun je daarna op je gemak bekijken wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Ps en wellicht heb je mazzel en zit het probleem onder paneel 8, dan ben je relatief snel klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
BCC schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:45:
Dan zou ik gewoon de 3 micro's vervangen op het dat voor nieuwe en dan lekker in de tuin een testopstellning bouwen met de oude micros om uit te vinden welke terug moet voor garantie.
Mjah, dan zou de makkelijkste weg zijn, vraag is natuurlijk of daar ook het probleem ligt. En daarna een testopstelling maken? Hoe dan? Is er niet iets te meten op het dak? Multimeter? Ik weet nog toen ik anderhalf jaar geleden blikseminslag had, toen kwam er een bedrijf om de micro's door te meten, die koppelde toen het paneel af en mat met een multimeter op de micro's. Daaruit kwam dat er toen 9 van 10 kapot waren (uiteindelijk is complete systeem inclusief panelen vervangen voor nieuw).
Mylo1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:00:
Ik zou toch eerst de 3 micros afkoppelen door de q-kabel los te nemen van de micro, de fase weer aan te sluiten en daarmee uit te sluiten dat het de bekabeling is. Vervolgens de fase weer af te koppelen en dant toch maar 3 nieuwe micro’s er op, kun je daarna op je gemak bekijken wat het probleem is.
Dan moeten ook de bovenste er al gelijk af. Stappenplan zou dan zijn, dat ik de 3 panelen eraf haal, q-cable bij die 3 micro's eraf haal, de fase weer aansluiten en de boel starten. Als de boel dan blijft doen, dan ligt het niet aan de bekabeling, maar aan 1 van de 3 micro's. Ik zou dan daarna 1 voor 1 een micro kunnen aansluiten, om te kijken wanneer ie er dan weer uitklapt.
Mylo1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:03:
Ps en wellicht heb je mazzel en zit het probleem onder paneel 8, dan ben je relatief snel klaar
Zeker, maar ik heb inmiddels geleerd dat ik altijd uit moet gaan van het slechtste scenario :')

EDIT:
Nou, in ieder geval bevestiging dat er nu wel productie is op de rest van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/quujzSwEoJbO1nE6bRHSzrE7.png

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 09-02-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Weet je trouwens zeker dat de automaat trip op lekstroom en niet overbelasting? Is de automaat warm?

Leuk hoor, de inverters vervangen. Maar dat fixt het water in de kabel niet. Je moet de kabel meggeren. Dat kan misschien zelfs als de inverters er nog aan zitten. Die hebben immers geen aarde. Wellicht heeft enphase hier wel een handleding voor.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 09-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@jeroen3 Nee dat weet ik niet. Daarom probeer ik voor mij zelf ook te bedenken hoe ik dit straks het beste op het dak kan aanpakken om de oorzaak te vinden. Ik weet dus ook niet zeker of het de micro's betreft of wat anders is. Aan de andere kant, er loopt daar 1 lange Q-cable waar ze alle 10 aan zitten. 3 panelen dvm 1 fasedraad nu afgekoppeld. De andere 7 doen het nu gewoon en zitten nog steeds aan diezelfde Q-cable. Dan zou ik denken dat het niet aan de Q-cable ligt, maar eerder toch aan 1 van de mirco's? Is dat niet te meten met een multimeter? Kijken wat de waarden zijn (moet ik alleen even achterhalen welke spanning dat het juiste is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Wat je zou kunnen doen is de kabel van het woonhuis volledig af te koppelen in de lasdoos (behalve de aardedraad, die kun je laten zitten) en dan de weerstand te meten tussen de fase en aarde (en dat doe je voor elke fase en nog een keer voor de nul). Op het 20 mega-ohm bereik zou je idealiter overal een oneindige weerstand moeten meten. Dit is wat anders als de isolatieweerstand meten omdat dat met een hoge testspanning gebeurt en er zijn maar weinig huis-tuin-en-keuken meters die dat ondersteunen. Maar, op de achterkant van een bierviltje... een weerstand naar aarde van 8 K-ohm laat circa 30 ma lekstroom lopen. Met vocht in een kabelverbinding heb je dat al redelijk snel. Als de fout in de micro zit dan dan zal die mogelijk pas optreden na het opstarten van de micro, en die gaat pas live op het moment dat er stroom op staat en zul je dus waarschijnlijk tevergeefs meten met een spanningsloze micro. Ik heb geen idee wat jouw installateur destijds gemeten heeft aan de micro's om te concluderen dat 9 van de 10 stuk waren. Ik kan me voorstellen dat indien je een x-weerstand meet op de 230 volt kant en er zit een enorm verschil tussen de micro's onderling dat je op basis daarvan zou kunnen zeggen dat bepaalde micro's stuk zijn maar aangezien niemand ooit een micro heeft opengemaakt en enphase het schema niet publiceert blijft het een raadsel wat er in dat ding zit en weet je dus ook niet waar je tegenaan meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:32:
Wat je zou kunnen doen is de kabel van het woonhuis volledig af te koppelen in de lasdoos (behalve de aardedraad, die kun je laten zitten) en dan de weerstand te meten tussen de fase en aarde (en dat doe je voor elke fase en nog een keer voor de nul). Op het 20 mega-ohm bereik zou je idealiter overal een oneindige weerstand moeten meten. Dit is wat anders als de isolatieweerstand meten omdat dat met een hoge testspanning gebeurt en er zijn maar weinig huis-tuin-en-keuken meters die dat ondersteunen. Maar, op de achterkant van een bierviltje... een weerstand naar aarde van 8 K-ohm laat circa 30 ma lekstroom lopen. Met vocht in een kabelverbinding heb je dat al redelijk snel.
Ik heb een Voltcraft VC-830 multimeter. Wel wat meer dan huis-tuin-en-keuken meter, maar weer niet super professioneel ofzo.
Als de fout in de micro zit dan dan zal die mogelijk pas optreden na het opstarten van de micro, en die gaat pas live op het moment dat er stroom op staat en zul je dus waarschijnlijk tevergeefs meten met een spanningsloze micro. Ik heb geen idee wat jouw installateur destijds gemeten heeft aan de micro's om te concluderen dat 9 van de 10 stuk waren. Ik kan me voorstellen dat indien je een x-weerstand meet op de 230 volt kant en er zit een enorm verschil tussen de micro's onderling dat je op basis daarvan zou kunnen zeggen dat bepaalde micro's stuk zijn maar aangezien niemand ooit een micro heeft opengemaakt en enphase het schema niet publiceert blijft het een raadsel wat er in dat ding zit en weet je dus ook niet waar je tegenaan meet.
Ja dat weet ik ook niet meer exact. Dat was vanuit de verzekering gegaan na de blikseminslag. Die hebben toen een bedrijf gestuurd om de micro's door te meten om te kijken wat nog heel was en wat kapot. Wat ik mij nog kan herinneren zat de spanning nog op het systeem, haalde ze een paneel eraf (stekkers van paneel los van de micro) en mat hij dan op de ingang van micro (waar normaal dus het paneel op komt). Volgens mij heb ik daar het rapport nog wel van, zal ik vanavond wel even opzoeken.

PS binnenkant van de micro's zijn wel foto's van (staan in een presentatie van Enphase), maar de schema's weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb geen idee wat jouw installateur destijds gemeten heeft aan de micro's om te concluderen dat 9 van de 10 stuk waren. Ik kan me voorstellen dat indien je een x-weerstand meet op de 230 volt kant en er zit een enorm verschil tussen de micro's onderling dat je op basis daarvan zou kunnen zeggen dat bepaalde micro's stuk zijn maar aangezien niemand ooit een micro heeft opengemaakt en enphase het schema niet publiceert blijft het een raadsel wat er in dat ding zit en weet je dus ook niet waar je tegenaan meet.
Even een zijstapje; ik heb het rapport erbij gepakt van de metingen na de inslag in 8-2020. Ze hebben de panelen gemeten met een multimeter (bij 1 paneel een afwijkende waarde) niet de micro's. Ze hebben er het erover dat het met een aparte kabel gemeten was, maar ik kan me daar eigenlijk niets van herinneren. Mij staat eigenlijk bij dat toen ook met de multimeter bezig zijn geweest bij de micro's.

Passage uit het rapport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ghxxsMtH4KcxFUzrHxlgWLWgG4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/DKTk42AFescH9pYiOvg96HTv.png?f=fotoalbum_small

Afijn, dat was toen, het complete systeem inclusief bekabeling etc is toen vervangen voor nieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 09-02-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:53:
@jeroen3 Nee dat weet ik niet. Daarom probeer ik voor mij zelf ook te bedenken hoe ik dit straks het beste op het dak kan aanpakken om de oorzaak te vinden. Ik weet dus ook niet zeker of het de micro's betreft of wat anders is. Aan de andere kant, er loopt daar 1 lange Q-cable waar ze alle 10 aan zitten. 3 panelen dvm 1 fasedraad nu afgekoppeld. De andere 7 doen het nu gewoon en zitten nog steeds aan diezelfde Q-cable. Dan zou ik denken dat het niet aan de Q-cable ligt, maar eerder toch aan 1 van de mirco's? Is dat niet te meten met een multimeter? Kijken wat de waarden zijn (moet ik alleen even achterhalen welke spanning dat het juiste is).
Als alle 10 panelen op dezelfde Q-kabel zitten en de drie die problemen geven op dezelfde fasedraad is het niet heel waarschijnlijk dat het in de Q-kabel zit. Ik zou dan eerst gaan zoeken in de koppelingen tussen de panelen en de Q-kabels. (De koppeling tussen Q-kabel en YMVK lijkt het dan ook niet???).
En in jou geval zou ik dan beginnen met afkoppelen van het paneel midden boven de dakkapel die is het makkelijkst bereikbaar. Stroom er weer op en ........ Als je geluk heb gaan de ander panelen weer aan de slag en heb je de boosdoener. Maar mijn hoofdverdachte zou het voor de kijker rechter paneel aan de buitenkant van de bovenste rij zijn. Die lijkt mij het meest kwetsbaar voor water als de wind er goed op staat. En als die het (ook) niet is, ben je veroordeeld om de middenste van de bovenste rij ook los te halen. Wel bij elke poging steeds de andere twee aangesloten houden.
Misschien zie je het al als je de koppelingen los haalt. als daar water uit druppelt weet je meteen hoe laat het is. De omvormers zelf lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het er dan drie tegelijk zouden zijn en ook nog op dezelfde fase. Dat lijkt mij te toevallig.

Maar een heel andere vraag: Is de hele installatie na de blikseminslag niet door een installateur aangebracht? Zoja, GARANTIE!!! Waarom zou je dat dan zelf allemaal op je hals halen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Dat ga ik deze ochtend doen. Alleen... zojuist de probleemfase weer aangesloten, boel weer gestart en... het draait. Allemaal. Al een half uur zonder eruit te klappen :?
Aan de ene kant ben ik daar blij mee, aan de andere kant is het dus niet stabiel. Mijn broer en vader komen zo helpen, dus we gaan toch maar het dak op en eens onder de panelen kijken en naar de bedrading, om te kijken of we toch wat kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:40:
@Copitano Dat ga ik deze ochtend doen. Alleen... zojuist de probleemfase weer aangesloten, boel weer gestart en... het draait. Allemaal. Al een half uur zonder eruit te klappen :?
Aan de ene kant ben ik daar blij mee, aan de andere kant is het dus niet stabiel. Mijn broer en vader komen zo helpen, dus we gaan toch maar het dak op en eens onder de panelen kijken en naar de bedrading, om te kijken of we toch wat kunnen ontdekken.
Let ook even op kabel die misschien zo zijn opgebonden dat makkelijk (condens) water langs de draad in de koppeling kan lopen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1VUMJUMEmdIV_OkntRxrnetzbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IAbNBTaYRDpdPnNGnKwy1asW.jpg?f=user_large

We horen het wel hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 12-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
Het lijkt er toch sterk op dat je ergens een vochtprobleem aan de AC zijde hebt, nu is het waarschijnlijk voldoende opgedroogd en tript de aardlek niet meer. Mijn inziens kan dit nooit ontstaan door vocht aan de DC kant, de paneelzijde dus, maar het kan nooit geen kwaad dat ook even te controleren op vocht in de connectoren. Grootste kans blijven de einddop en de lasdop waar je overgaat op de ymk. Als je een attema gietharsmof haalt dan kun je het best ook gelijk een m20 warteldoos met knelwartels meenemen, de standaarddoos in het attema pakket heeft m25 wartels en die zijn te lomp voor normale kabels en krijg je maar moeilijk dicht met het risico op weglekkende giethars. Kabels verbinden met Wago klemmen, betrouwbaar koppelen van harde en flexibele kern tot 4mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Mylo1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:54:
Het lijkt er toch sterk op dat je ergens een vochtprobleem aan de AC zijde hebt, nu is het waarschijnlijk voldoende opgedroogd en tript de aardlek niet meer. Mijn inziens kan dit nooit ontstaan door vocht aan de DC kant, de paneelzijde dus, maar het kan nooit geen kwaad dat ook even te controleren op vocht in de connectoren. Grootste kans blijven de einddop en de lasdop waar je overgaat op de ymk.
Yes, hoogstwaarschijnlijk wel!
We waren begonnen met de panelen en stekkers van de 3 panelen die op de probleemfase zaten. Konden we eigenlijk niets geks aan ontdekken, ook helemaal droog. Tussen de bovenste rij en de onderste rij zit een YMVK kabel, dus aan beide zijde ook een wartel /mof. Bovenste was niets aan te zien. De onderste daarin tegen was beetje vochtig. Dus opengemaakt, en ja hoor, in de schroefdraad binnen in de mof zat nog een beetje vocht, en precies bij de grijze draad, de fasedraad die problemen gaf. Met een föhn hebben we het droog geblazen, mof weer dichtgemaakt en vervolgens met siliconenkit extra afgedicht op het punt waar de kabel de mof in loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ld3q8lcW2S4zGUlAhyHSJfytpk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M70rGUIGPt7NKgR4ovpkhUxp.jpg?f=fotoalbum_small

De kabel loopt dus verticaal van het bovenste rij naar de onderste rij, en de onderste mof zag daar ook in het verlengde van. Dus waarschijnlijk droop er toch water langs de kabel tegen de mof, en bij zware regen / wind kwam er blijkbaar toch wat binnen (ondanks IP68). Tevens de mof nu een kwartslag gedraaid zodat er dus een bocht in de kabel zit, en evt. water dat er nu langs zal stromen in de bocht er vanaf drupt en niet meer bij de mof kan. Dus hopelijk is het hiermee opgelost!

Systeempje is inmiddels weer lekker aan het produceren, hopelijk blijft dat zo :)
Ik wil iedereen bedanken voor alle input en tips! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Mooi dat het opgelost is, ik zou er toch een keer een gietmof tussen zetten, die is zelfs onderwater nog dicht… IP-zwembad 😀 kost je 20 euro….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Ben al wel eens op een storing geweest waarbij een normale lasdoos gevuld was met kit toch sluiting maakte. Kit is gewoon niet hetzelfde als hars. Nu lag deze lasdoos in de tuin en dat is wel iets anders dan in de lucht maar toch zou ik niet voor z'n kit oplossing kiezen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, zag vanmorgen dat op 1 fase mijn aardlek eruit ligt ( en niet meer te activeren is). Heb 27 panelen verdeeld over 3 strings van 9 ieder. Gebruik enphase iq7 omvormers. Totop heden is het er bij regen (ligt er nu maand 5) nooit uitgeklapt maar nu dus wel. Het heeft voornamelijk gemiezerd de laatste uren.

Ik zag dat de aarlek een 30mA B16 is. Zou dat geen 300mA versie moeten zijn om te voorkomen dat het er bij een geringe lekstroom uitgaat ?

Er is trouwens geen q-relay gebruikt hier. Geen idee of dat impact heeft..

Er kan natuurlijk water in een mof gelopen zijn ... en die mieser is wellicht wat anders dan een bui want dat gaat overal tussen zitten...

dus de eerste vraag : is een 30mA aardek wel de juiste keuze ?

thx koen
Pagina: 1