Toon posts:

Feedback op config nieuw te biuwen game pc gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bouwvrouwe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-03 19:31
Onze oude PC, welke ook voor gamen wordt gebruikt, begint wat verouderd te raken.
Met een budget van 750,= willen we een nieuw systeem bouwen, waarmee we een voldoende basis willen neerzetten om de komende jaren updates en games normaal te kunnen draaien.

Waar willen we de PC vooral voor gebruiken: MS Office (Word, PPT, excel) internetten, lichte fotobewerking, zoals; GTA, RX racing, minecraft, rocketleage, Fortnight, CS Go, Call of Duty.

In ons huidige systeem zit een videokaart, die we, gezien de sexy prijzen van tegenwoordig, nog even willen meenemen, dit is een 1060 3 GB NVidea.
Ook zit er een <correctie: satadisk van 1 TB > in, die voor opslag mogelijk diensten zou kunnen doen.
Onze heavy users, beide zonen, willen graag een open kast met RGB, omdat dat zo lekker functioneel is 8)7 .

We zitten nu te denken aan onderstaande config.

De kast heeft 3 fans, lijkt mij als wel veel, ook al zijn de standaard meegeleverde fans wat basis, maar 5 fans is wellicht overkill? Suggesties, tips zijn welkom.
Ook de recente I5 of de In de config aangegeven I7 is hier nog een discussiepunt.
Hoewel ik, wat mijn bijnaam al aangeeft, aardig wat klus, Is het onze eerste zelf te bouwen PC, dus als iemand kritisch de config wil doornemen op incapabiliteit, dan heel graag.

[Voor 4% gewijzigd door Bouwvrouwe op 07-02-2022 20:12]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
Een ddr3 1TB geheugenkaart bestaat niet, maar zal om een ssd gaan.

RGB is prima. Ben zelf 41 en heb ook lichtjes in de kast, achter het scherm en aan mijn toetsenbord en muis. :+
Maar, zou zelf kiezen voor spullen die beter zijn in plaats van geld extra neerleggen voor verlichting als je op een budget zit.
Overigens zeg ik dit even zonder dat ik de tijd heb om naar je lijstje te kijken.

Ik zou het wensenlijstje middels de pricewatch doen en de rml lijst in je post plaatsen. Dat is makkelijker helpen.

Goede luchtkoeling is in mijn ogen goedkoper en stiller dan waterkoeling.

[Voor 6% gewijzigd door Arunia op 07-02-2022 19:28]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:44
Ik zie weinig gebruik in je lijst waar een acht-core CPU van de vorige generatie beter is dan de huidige i5. Zijn single core performance is hoger dan die van de vorige generatie, wat voor gaming beter is. Verder eens met @Arunia - voor rond de €700 kunnen de meeste componenten beter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B660 Pro RS€ 119,95€ 119,95
1BehuizingenLian Li Lancool 215€ 76,90€ 76,90
1WaterkoelingArctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB€ 99,99€ 99,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II LGA1700 Bracket Upgrade Kit€ 5,94€ 5,94
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 76,90€ 76,90
1VoedingenCorsair CX650F RGB Zwart€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 84,70€ 84,70
Totaal€ 733,28

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
Zou eerder voor een degelijke lucht koeler gaan. Bespaar je zo €70,- mee:
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

De SSD van Martyw kan je eventueel ook achterwege laten als je nog een goede SSD van 1TB hebt.

De PSU lijkt me niet de beste. De RM serie is een stuk beter, maar heeft geen LED.
Zie dat hij trouwens nog best prima getest is door de partners van Tweakers:
https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

[Voor 34% gewijzigd door Cyriel85 op 07-02-2022 19:54]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Bouwvrouwe
Even feedback en, op basis van de gedane suggesties en aankoop.
We zijn gegaan voor zoveel mogelijk toekomstbestendige spullen, voor zover mogelijk voor het bedrag:

Moederbord - Asrock / 660 pro RM
Corsair CX650F RGB White PSU / PC voeding
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200 - [CMW16GX4M2C3200C16] Geheugenmodule 1
Crucial P2 1TB M.2 SSD
Intel Core i5 12600K
MSI MAG FORGE 100R Midi Tower Behuizing
Scythe Mugen 5 ARGB Plus ( wat duurder, maar rgb en volgens de testen lekker stil)

Vanuit de oude pc aangevuld met onze 1060 videokaart en een 1 tb opslaggeheugen.

We waren daarmee net onder de 800= kwijt bij Megekko.

Bij het bouwen merken we echter dat de backplate van de luchtkoeler, Scythe Mugen, te klein is voor de gaten op het moederbord. Omdat we zijn gegaan voor de 15 12600k met bijpassend moederbord past de standaard bracket dus niet. Nu zag ik wel op Internet dat er andere mountsets te krijgen zijn, waarmee het wel gemount kan worden bijv. Op https://www.hardwarewebwi...scythe-lga1700-mounting-, maar op niet alle sites wordt de Scythe als compatible aangegeven met het Asrock moederbord. Ik ga de andere bracket bestellen en hoop dat het daarmee lukt. Wel dus iets om aan te denken als je zelf een PC gaat bouwen met een nieuwe Intelprocessor :'(

[Voor 19% gewijzigd door Bouwvrouwe op 15-02-2022 12:38]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-03 17:42
Ziet er netjes uit hoor. Lijkt me sterk dat het niet gaat passen met het andere mounting bracket :)

Bouwt computers @ Danmetic

• Bouwvrouwe
De Scythen Mugen mounten met de nieuwe set was eitje. We lopen alleen nog tegen de rgb aansluiten aan- misschien off topic, maar vraag het toch maar: omdat het moederbord geen 5v d aansluiting heeft kunnen we niet gaan voor de argb en willen de kleurtjes via de meegeleverde controller van Scythen laten verlopen. Op die controller zit een sata aansluiting :
Je zou deze stekker op je resetknop moeten kunnen aansluiten en het hele verhaal moet natuurlijk een bepaald stekkertje hebben om haar voeding te krijgen.
Hoe sluit je dit dan aan, welk slot moeten we naar zoeken, welk kabeltje? De installationguide geeft totaal geen info

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:10
bij de voeding zitten sata voedings kabels,die ben je nodig,daar moet je die op aansluiten

• Bouwvrouwe
En ik al bij de kabelshops aan het zoeken voor de jongens 😲. Ja, heb wel een female gevonden in de dozen van de jongens die past. Nu nog uitzoeken hoe dat dan moet met dat vermeende handige koppelen aan een resetbutton. Dank voor het meedenken Freaky35

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Geen kabels kopen die niet bij de voeding geleverd worden. Elk merk en zelfs elk model heeft een eigen pinout.
SATAkabels ga je sowieso hebben, meestal met 3 of 4 connectors aan 1 kabel.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:10
Bouwvrouwe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:08:
En ik al bij de kabelshops aan het zoeken voor de jongens 😲. Ja, heb wel een female gevonden in de dozen van de jongens die past. Nu nog uitzoeken hoe dat dan moet met dat vermeende handige koppelen aan een resetbutton. Dank voor het meedenken Freaky35
Bij elke voeding worden die gewoon bijgeleverd. En koop niet random kabels, anders kan je onbedoeld vuurwerk ( kortsluiting) krijgen.

Dus kijk eerst in de doos, van de voeding, daar zal gewoon een zakje met kabels in moeten zitten.

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 20-02-2022 08:56]

• Bouwvrouwe
Het is gelukt, we kunnen de softwarefase in 🤪
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee