Behuizing, stilte vs airflow

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Hi allemaal, ik heb een prebuilt PC gekocht met daarin een RTX3070 met blower-koeler.

De GPU is vrij luidruchtig, en CPU+GPU worden vrij snel warm onder load. Logisch, want op de behuizing van deze PC is duidelijk bespaard (alleen een 92mm exhaust, geen intake fan). Geen nood, dat wist ik van te voren en ben nu dus op zoek naar een geschikte behuizing.

Nu twijfel ik: ga ik voor een zo stil mogelijke case (bijv. Coolermaster Silencio S600 of S400) of ga ik voor een kast met veel airflow (bijv. Fractal Design Torrent). Door meer airflow te genereren kan de blower GPU langer op laag rpm draaien, maar door een behuizing met meer geluidsdemping heb ik wellicht minder last van het geluid wat de GPU fan produceert: deze is op 30% helaas ook al wel hoorbaar. Maar met een meer gesloten kast zal de GPU en CPU wel warmer worden wat dan weer de fans eerder doet opspinnen. Helaas zijn er (nog) geen aftermarket koelers voor de RTX3070 te koop, dus daar kan ik voorlopig geen verbetering in aanbrengen.

Dus, wat is jullie ervaring hierin? Isoleren of juist ventileren met blower-style gpu, wat werkt het beste?

Specifieke kasten aanbevelen mag, maar dat hoeft niet. Ik twijfel vooral tussen of een open (max airflow) of juist gesloten (max isolatie) behuizing het beste past.

Ik zoek een?
Behuizing

Wat is je budget?
Max zo'n 200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Wel wil ik geen schreeuwerige kast, liefst zonder window of rgb.

Componenten voor in deze behuizing
  • M-ATX moederbord
  • Ryzen 7 5800X
  • RTX3070 met blower koeler
  • 1x 2.5" sata ssd

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Beste antwoord (via noes op 11-03-2022 16:35)

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:30
Het is een beetje om het even. Met betere airflow blijven je onderdelen koeler en hoeven ze niet zo hard te blazen. Dit valt of staat wel met de casefans die je gebruikt, maar dat hoeft ook niet duur te zijn. Nu zal je de GPU niet snel stil krijgen, als die op 30% al luid is.

Ik zou eerlijk gezegd een middenweg kiezen, zoals bijvoorbeeld een meshify, of een case met degelijke front maar toch redelijke airflow, zoals een BeQuiet pure base. Zelf ben ik wel groot fan van de torrent, maar je zal je GPU er wel doorheen horen..

[ Voor 9% gewijzigd door BHStar op 07-02-2022 18:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
Het is een beetje om het even. Met betere airflow blijven je onderdelen koeler en hoeven ze niet zo hard te blazen. Dit valt of staat wel met de casefans die je gebruikt, maar dat hoeft ook niet duur te zijn. Nu zal je de GPU niet snel stil krijgen, als die op 30% al luid is.

Ik zou eerlijk gezegd een middenweg kiezen, zoals bijvoorbeeld een meshify, of een case met degelijke front maar toch redelijke airflow, zoals een BeQuiet pure base. Zelf ben ik wel groot fan van de torrent, maar je zal je GPU er wel doorheen horen..

[ Voor 9% gewijzigd door BHStar op 07-02-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
Juist met een airflow case zal je de GPU nog meer horen.

Fractal define 7 bv zijn kasten die echt stil zijn(toch goede airflow hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Wat misschien nog goede aanvulling is: mijn huidige case heeft eigenlijk alleen aan de zijkant intake, dus recht naast de GPU fan zitten grote gaten, zoals hier te zien:

Afbeeldingslocatie: https://media.ldlc.com/r1600/ld/products/00/05/88/57/LD0005885780_1.jpg

Vandaar dat ik hoop dat een airflow case met dichte zijpanelen toch minder GPU geluid zal doorlaten.

[ Voor 16% gewijzigd door noes op 07-02-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
Zit er een standaard maat moederbord en voeding in die kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
martyw schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:43:
Zit er een standaard maat moederbord en voeding in die kast?
Ja atx voeding en matx moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:00
freaky35 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:33:
Juist met een airflow case zal je de GPU nog meer horen.

Fractal define 7 bv zijn kasten die echt stil zijn(toch goede airflow hebben)
Eens, de Define serie is ontzettend stil met nog prima airflow. Beste middenweg tussen de Torrent en S400/600.
https://tweakers.net/behu...qy_JpgXS86uiAnQdc76OZ5_gI
Neem je een versie zonder glas heb je nog meer geluidsisolerend materiaal.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:58
De S2 met window is momenteel wel netjes geprijsd, daar kun je je volgens mij haast geen buil aan vallen voor 75 euro. Ruimte genoeg ook voor een leuke AIO als NZXT de G12 laat opvolgen of update voor de 30xx serie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Een gesloten kast met 3x fans met hoge statische druk zal in geluid schelen. Heb je al geprobeerd je videokaart te undervolten?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Dagion schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:18:
De S2 met window is momenteel wel netjes geprijsd, daar kun je je volgens mij haast geen buil aan vallen voor 75 euro. Ruimte genoeg ook voor een leuke AIO als NZXT de G12 laat opvolgen of update voor de 30xx serie bijvoorbeeld.
Tja, maar als er een AIO of een grote luchtkoeler beschikbaar komt, zit je met een Torrent ook wel goed natuurlijk.
gevulde koek schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:03:
Een gesloten kast met 3x fans met hoge statische druk zal in geluid schelen. Heb je al geprobeerd je videokaart te undervolten?
Nee, en het full-load geluid maakt me eigenlijk niet heel veel uit: als ik zit te gamen merk ik dat toch niet echt (door geluid van spel, headset of gewoon doordat ik er geen tijd voor heb om op te letten). Helaas heeft deze kaart niet de 0 rpm mode als ie idle is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:00
noes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:42:
[...]
Tja, maar als er een AIO of een grote luchtkoeler beschikbaar komt, zit je met een Torrent ook wel goed natuurlijk.
Maar is de Torrent het dan waard om er 2-3x zoveel voor te betalen?
Ik vind persoonlijk 100 euro voor een kast al veel...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
[...]

[...]

Nee, en het full-load geluid maakt me eigenlijk niet heel veel uit: als ik zit te gamen merk ik dat toch niet echt (door geluid van spel, headset of gewoon doordat ik er geen tijd voor heb om op te letten). Helaas heeft deze kaart niet de 0 rpm mode als ie idle is.
Torrent schijnt wel erg luidruchtig te zijn omdat ie zo open is
.Zeer goed voor de airflow,maar wel meer lawaai

Als je deze test bv ziet, dan is het zelfs de luidruchtigste in de lijst:
Bij ongeveer minuut 20 zie je het geluidslevel

YouTube: Best Case of 2021 So Far: Fractal Torrent Case Review & Benchmarks

Plus ik snap niet dat ze de voeding bovenin plaatsen in die case

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 10-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Fancurve via MSI Afterburner ook geprobeerd aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
gevulde koek schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Fancurve via MSI Afterburner ook geprobeerd aan te passen?
Jazeker. Alleen die krijgt m ook niet onder de 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Allen, bedankt voor alle moeite. Het is een Inter-Tech IM-1 Pocket geworden, een van de kleinste kastjes waar ATX voeding icm m-ATX moederbord in past, én ook nog eens een lange GPU. En geen RGB kermis, maar gewoon strak donkergrijs staal.

Icm 3 intake en 1 outtake fan (12cm, 230-1200rpm) kan hij behoorlijk wat frisse lucht de kast indrukken, dus de temperaturen zijn een stuk lager: GPU kan nu op default fancurve blijven zonder throttling.

Ik zal later nog een uitgebreidere review van het kastje plaatsen.

Tevens hoop ik ooit nog de GPU-fan op een lagere snelheid dan 30% te kunnen laten draaien: idle is hij nu nauwelijks warmer dan omgevingstemperatuur, en zelfs bij flinke belasting (games op 4k) is zo'n 50% fan snelheid meestal wel afdoende voor goede koeling. Misschien dus gewoon weerstandje op de 12v lijn richting fan? Of een de-shroud. Maar dat is voor een ander topic, later :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
noes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:35:
Allen, bedankt voor alle moeite. Het is een Inter-Tech IM-1 Pocket geworden, een van de kleinste kastjes waar ATX voeding icm m-ATX moederbord in past, én ook nog eens een lange GPU. En geen RGB kermis, maar gewoon strak donkergrijs staal.

Icm 3 intake en 1 outtake fan (12cm, 230-1200rpm) kan hij behoorlijk wat frisse lucht de kast indrukken, dus de temperaturen zijn een stuk lager: GPU kan nu op default fancurve blijven zonder throttling.

Ik zal later nog een uitgebreidere review van het kastje plaatsen.

Tevens hoop ik ooit nog de GPU-fan op een lagere snelheid dan 30% te kunnen laten draaien: idle is hij nu nauwelijks warmer dan omgevingstemperatuur, en zelfs bij flinke belasting (games op 4k) is zo'n 50% fan snelheid meestal wel afdoende voor goede koeling. Misschien dus gewoon weerstandje op de 12v lijn richting fan? Of een de-shroud. Maar dat is voor een ander topic, later :)
Goed gefixt. En mooie case ook, die kende ik nog niet. Wat betreft de GPU fan kan je ook MSI afterburner gebruiken om een custom fan-curve voor je GPU te maken (die nog lager draait, en lager kan dan 30%). edit: nvm, ik lees dat iemand anders dat al geopperd heeft en dat het niet werkte.

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 11-03-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
BHStar schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:19:
[...]

Goed gefixt. En mooie case ook, die kende ik nog niet. Wat betreft de GPU fan kan je ook MSI afterburner gebruiken om een custom fan-curve voor je GPU te maken (die nog lager draait, en lager kan dan 30%). edit: nvm, ik lees dat iemand anders dat al geopperd heeft en dat het niet werkte.
Nee dat werkt helaas niet. Zie wel dat er een optie is om een ander BIOS in de GPU te flashen, eentje die wél de silent mode heeft en dus de fans uit zal schakelen bij idle. Dat zou me al enorm schelen, want juist bij idle is de GPU mij te hoorbaar (onder load vind ik geluid niet zo erg, zit je toch in-game met audio aan en/of koptelefoon op).

Maar.. moet nog even over nadenken of ik dat aandurf ;)

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 11-03-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Nog een kleine update, mocht iemand zelfde issue hebben met zn GPU.

Het is me gelukt om een andere vbios in mn GPU te flashen (van een andere ASUS kaart), waardoor ik nu wél 0 rpm fan mode heb. Idle is de PC nu vrijwel stil, met 5 fans op minimale snelheid (1x 90mm CPU, 3x 120mm intake, 1x 120mm outtake) is alleen een zeer lichte ruis te horen - totaal niet storend.

Jammer dat deze kaart dit niet standaard aan boord had, maar dit is een prima oplossing :Y

Pagina: 1