Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 14:47

Shiro

Serenity

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben al paar jaar actief als freelancer, ik zit momenteel bij een klant via een tussenpartij, vrij normaal als je als freelancer aan de slag gaat, de tussenpartij zorgt voor de klant en als freelancer sta ik een deel van mijn uurtarief af. Prima en wel, 2 jaar verder komt er een prachtige klus langs en ik wil daar over een kleine 2 maanden beginnen aan mijn klus.

Nu is bedrijf X uiteraard niet blij dat ik weg ga..zie verder in de spoiler.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 54% gewijzigd door Shiro op 08-02-2022 22:53 ]

SR+ MiC

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 13:22
Vind de bepaling #4 inderdaad wat vaag. Als jij op een gestructureerde manier je werk documenteert en overdraagt in die 2 maanden dan heeft je opdrachtgever geen poot om op te staan naar mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tja, 8 weken overdracht, ik zou aangeven dat je door (bijna) dubbel de opzegtermijn aanhoudt je juist mee werkt aan afstemming en afronding. En tegelijkertijd even mail naar je zakelijke rechtsbijstand om even te vragen of die hier wat in kunnen betekenen, een goedgeschreven brief door een jurist kan in deze fase een hoop verder gedoe voorkomen.

Overigens lijkt me dat tussenpartij daarin hun eigen ruiten aan het ingooien is door eerst 1 maand opzegtermijn te geven en daarna zo'n clausule, dan heb je al een vrij helder kader. Typisch gevalletje wij alles, jij niets... Want als ze jou kwijt willen dan hadden ze dat keurig op 1 maand gehouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Sander op 07-02-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou ze gewoon fijn wijzen op 3: Opzegbaar met een opzegtermijn van 1mnd. En fijn door naar de nieuwe opdracht :)

Waar spreek je dan een opzegtermijn voor af als de andere kant er gewoon voor kan kiezen om niet akkoord te gaan? Tussentijds opzeggen betekent dat je weggaat voordat de bepaalde termijn erop zit. En na de eerste periode ("van [...] tot en met [...]") is die bepaalde tijd telkens een maand ("stilzwijgend maandelijks verlengd")

[ Voor 65% gewijzigd door naitsoezn op 07-02-2022 17:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shiro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:39:
Nu is bedrijf X uiteraard niet blij dat ik weg ga..zie verder in de spoiler.
Misschien is een mo-tag handiger dan een spoiler tag voor dit geval? :)

Verder lijkt me de afspraak zoals die in punt 3 staat wel aardig duidelijk :)

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 17:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
naitsoezn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:44:
Ik zou ze gewoon fijn wijzen op 3: Opzegbaar met een opzegtermijn van 1mnd. En fijn door naar de nieuwe opdracht :)

Waar spreek je dan een opzegtermijn voor af als de andere kant er gewoon voor kan kiezen om niet akkoord te gaan? Tussentijds opzeggen betekent dat je weggaat voordat de bepaalde termijn erop zit. En na de eerste periode ("van [...] tot en met [...]") is die bepaalde tijd telkens een maand ("stilzwijgend maandelijks verlengd")
Ik denk dat #4 alleen geldt als men zich niet aan #3 heeft gehouden.

Maar, blijf vooral in gesprek! Ga in gesprek met je nieuwe opdrachtgever en vraag of je nog een maand/2 maanden 1 dag in de week bij je oude opdrachtgever kan blijven voor overdracht.
Dat geeft commitment aan bij zowel je huidige ALS nieuwe opdrachtgever.

Mocht je huidige opdrachtgever blijven mekkeren, wijs ze eens op artikel 3, en laat ze eens rechtsgeldig vertellen wat je niet goed gedaan hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:05
Wat was de oorspronkelijke afgesproken periode? Aangezien er daarna elke maand stilzwijgend wordt verlengd kun je na het aflopen van de afgesproken periode elke maand gewoon opzeggen lijkt me. Punt 4 geld alleen bij tussentijds opzeggen, niet na het aflopen van de oorspronkelijke afgesproken periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Als ZZPer snap ik vooral niet dat je dat contract getekend hebt. Het is wel business to business dus je geniet heel weinig bescherming. Dus alles dat ook maar ruikt naar "schade betalen" moet je enorm voorzichtig mee zijn. Helemaal als het niet extreem concreet is.

Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt want hier moet je echt mee naar iemand die er verstand van heeft en vooral niet leunen op de gut-feeling van wat Tweakers.

Mijn "gut feeling" is ook dat je prima safe zit door #3 maar damn, het is wel een gok die je genomen hebt hier zeg.

Je kunt proberen terug te bluffen met dat als ze niet schriftelijk akkoord gaan met 2 maanden het 1 maand wordt en dat je dat antwoord binnen 1 werkdag wil hebben. Als je een schriftelijk akkoord hebt van je opzegging hebben ze sowieso geen poot meer om op te staan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
@Prutsertje13
Oorspronkelijke periode geldt tot juni dit jaar. Zou dat nog wat uitmaken in dit geval?

@ybos Ja, ik heb dus geprobeerd te overleggen, maar de nieuwe klant zit nu al zonder, dus die zien me liever gisteren al beginnen

@YakuzA Wat is een mo-tag?

@Hydra Eerste opdracht, je bent wat groener en wat naiver... mja, zijn van die leermomentjes...

Jurist van de nieuwe partij heeft er ook naar gekeken, die zeggen ook dat het niet stand houdt, maar die hebben natuurlijk hun eigen gewin hierin... die kunnen het mooi zeggen...

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Shiro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:29:
Jurist van de nieuwe partij heeft er ook naar gekeken, die zeggen ook dat het niet stand houdt, maar die hebben natuurlijk hun eigen gewin hierin... die kunnen het mooi zeggen...
Nouja. Die heeft er ook geen belang bij jou aan een enorme boete te helpen. Als die zeker van z'n zaak is.

Ik zou serieus overwegen gewoon terug te gaan met "als je nu niet akkoord gaat met 2 maand wordt het 1 maand". 2 maand is sowieso al erg lang in ZZP-land.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Shiro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:29:
@Prutsertje13
Oorspronkelijke periode geldt tot juni dit jaar. Zou dat nog wat uitmaken in dit geval?
Ja natuurlijk! Dat had je wel eerder mogen melden :P Je bent een overeenkomst aangegaan voor een vaste periode: Tot juni van dit jaar dus.

Of ze zo'n ruim beding kunnen opnemen, en of die stand houdt, weet ik niet, maar imho is het met die einddatum van juni een stuk genuanceerder dan eerst.

[ Voor 60% gewijzigd door naitsoezn op 07-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[mo ] is members only, waardoor het niet via Google etc te vinden is, maar alleen voor ingelogde mensen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 07-02-2022 18:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:01

Speedmaster

Make my day...

naitsoezn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Ja natuurlijk! Dat had je wel eerder mogen melden :P Je bent een overeenkomst aangegaan voor een vaste periode: Tot juni van dit jaar dus. Pas daarna geldt de opzegtermijn van een maand. Als je dus per april al onder de overeenkomst uit wilt dan geldt artikel 4 dus.
Even beter lezen, het maakt niet uit bij een tussentijdse opzegging, lees punt 3 nog maar eens goed door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Speedmaster schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Even beter lezen, het maakt niet uit bij een tussentijdse opzegging, lees punt 3 nog maar eens goed door
Hmjah, zou kunnen maar maakt die vaste datum maakt imho wel een groot verschil. Lees punt 1 nog maar eens goed door.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 07-02-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Als ik dat contract zo bekijk is het gewoon verkapte loondienst zonder binding vanaf de klant. want laten we wel wezen: als ze morgen een ander vinden voor jouw werk sta jij over 4 weken op straat.

Ben zelf ook ZZP'er, maar heb eigenlijk nog nooit een opdracht gehad waarbij van me geëist wordt dat ik 36 uur per week inspanningen verplicht, hooguit dat ik bepaalde inspanningen doe tegen een bepaald bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:56
Het lastige is dat je nu nog in de fase van 1 jaar zit.
Daarin mag je je op 3 beroepen. 1 maand opzegging maar kan het bedrijf wel 4 activeren daar het voor de afgesproken eind periode is.

Waar je over kan discussiëren is de schade voor het bedrijf daar het 2 maanden eerder is dan einde contractperiode en er voor het bedrijf 2 maanden zijn om een vervanger te regelen.
Maar dat is voer voor juristen of de rechtbank

Was de periode van 1 jaar al verstreken dan is opzeggen een stuk simpeler daar dan de periode van 1 maand verlengen speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
Tot dusver bedankt voor het meedenken, ik denk dat ik contact op ga nemen met een jurist hierover, dit is misschien toch iets minder obvious dan ik dacht.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Ja je hebt hier wel een behoorlijk restrictief contract getekend. Zeker gezien je geen werknemer bent maar zelfstandige, al doende leert men :)

Hoe ik dit lees: je hebt volgens lid 3 dus de mogelijkheid tussentijds op te zeggen, maar als je dat doet moet je dat volgens lid 4 vooraf afstemmen met bedrijf X teneinde de overdracht van de opdracht te kunnen regelen. Lees ook het in lid 4 genoemende "indien Subcontractor de overeenkomst tussentijds opzegt", hetgeen betekend: gebruik maakt van lid 3.

Lukt dat afstemmen niet, dan heb je jezelf verbonden aan het feit dat jij dan opdraait voor het verlies van de opdracht (waarbij het begrip "kosten" zeer ruim kan worden gelezen).

De vraag is dan: in hoeverre is het redelijk om niet in te stemmen met een overdracht van 8 weken (nu nog 7)? Dat hangt van veel factoren af: is er een vervanger beschikbaar met gelijkwaardige ervaring/kunde en gelijkwaardige kosten die je taken kan overnemen? Is de overdracht makkelijk/ingewikkeld?

Als de opdracht lastig op te pakken is of zelfs verloren gaat dan draai jij daar mogelijk helaas voor op via lid 4, althans bedrijf X zal het je mogelijk knap lastig maken met brieven, potentiele schadeclaims etc. Zeker in een B2B context.

Om zo'n strijd te voorkomen: je kunt bedrijf X ook helpen door mee te zoeken naar een vervanger, die in te schakelen en te zorgen voor een soepele overdracht. Dan heb je ook zelf in de hand wanneer deze vervanger zou kunnen beginnen en kun je een haast niet te weigeren voorstel doen.

Een simpel: 'ik zeg op, ik geef je 3 weken extra opzegtermijn dus je regelt t maar' ga je het hier mijns inziens niet zo maar mee redden: althans niet zonder een potje worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu de TS effectief leeg gehaald is, is dit topic nutteloos geworden. Daarom gaat het op slot.@Shiro, je had de informatie niet voor niets tussen mo-tags gezet, het is niet de bedoeling dat je een topic op deze manier kreupel maakt. Gelieve dit niet weer te doen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.