Toon posts:

QNAP NAS aansluiten op netwerk met Delta Genexis modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• alfredkempe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-02-2022
Op 26 januari heeft de monteur mijn Delta glasvezelaansluiting geactiveerd met Genexis modem en TP Link Deco mesh wifipunten. Daarna bleek mijn QNAP NAS, die ik gebruik om muziek, films, en foto's te streamen, niet meer zichtbaar in het netwerk. Niet op mijn computer en ook niet op alle andere DLNA verbonden apparaten. Vóór de glasvezelaansluiting hadden we Ziggo. Toen ik vorig jaar de NAS kocht was het plug en play, probleemloos. Iets in het modem of de wifi router blokkeert blijkbaar de verbinding met de NAS. De technische dienst van Delta verwijst me naar QNAP, maar die komen er op afstand ook niet uit. Wie kan me helpen?

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:32
als je eerst een tekening maakt hoe een en ander verbonden is kunnen we er wat meer over zeggen.
je kunt zelf dan ook eens kijken welke onderdelen in de verbindingsketen (kabel, router, IP instellingen) veranderd zijn, en dus een mogelijke oorzaak zijn

Er zijn nogal wat mogelijkheden.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:23
Het zou goed kunnen dat het subnet voor delta anders is dan het bij ziggo was. Hebben je apparaten die wel werken een heel ander IP-adres gekregen?

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Zit die QNAP op wifi of bedraad? Hoe heb je die Deco ingesteld (er zit een app bij)? Standaard worden die Deco dingen uitgerold in de bewerkingsmodus "Router". Daarmee hangen de devices die connecten naar die Deco's in een apart VLAN, met als gevolg dat je ze niet meer kan zien vanaf aparaten die bedraad aan je router (in een ander vlan) hangen.

Je kan die Deco's even switchen naar AP mode, maar je moet even bedenken of dat is wat je wil.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:26

ricardo246

Life's what you make it!

Ik gok dat je QNAP een vast IP adres heeft wat buiten het bereik van je nieuwe modem valt.
Dat moet je aanpassen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Gebruik Qfinder Pro eens, zie je dan NAS dan wel?

• alfredkempe
peter-rm schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:04:
als je eerst een tekening maakt hoe een en ander verbonden is kunnen we er wat meer over zeggen.
je kunt zelf dan ook eens kijken welke onderdelen in de verbindingsketen (kabel, router, IP instellingen) veranderd zijn, en dus een mogelijke oorzaak zijn

Er zijn nogal wat mogelijkheden.
Een Nas, powerline (voor laptop en zonnepanelen), Bluray, TV, en mediastreamer zijn via een LAN kabel rechtstreeks op de router aangesloten, waar ook de Deco mesh op zit via LAN. Uiteraard gebruik ik een splitter want de router heeft maar 4 uitgangen.
Ik weet niet of IP instellingen veranderd zijn. In feite is de situatie gekopieerd van hoe die was met de Ziggo router met slechts één verschil: er zit nu een Deco Mesh op de router. Op de Ziggo router had ik mijn wifi ook via de powerline.

Kabels en hardware zijn dus hetzelfde gebleven. Router is verwisseld en Mesh is aangesloten. In IP adressen heb ik me nooit verdiept, alles was plug and play. Of die gewijzigd zijn weet ik dus niet.

• alfredkempe
upje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:20:
Het zou goed kunnen dat het subnet voor delta anders is dan het bij ziggo was. Hebben je apparaten die wel werken een heel ander IP-adres gekregen?
Geen idee. Ik weet niet wat het vorige IP adres was.

• alfredkempe
Spacecowboy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:30:
Zit die QNAP op wifi of bedraad? Hoe heb je die Deco ingesteld (er zit een app bij)? Standaard worden die Deco dingen uitgerold in de bewerkingsmodus "Router". Daarmee hangen de devices die connecten naar die Deco's in een apart VLAN, met als gevolg dat je ze niet meer kan zien vanaf aparaten die bedraad aan je router (in een ander vlan) hangen.

Je kan die Deco's even switchen naar AP mode, maar je moet even bedenken of dat is wat je wil.
Ik heb het gecheckt, de monteur heeft de Deco's blijkbaar al in AP modus gezet.

• alfredkempe
In Qfinder zie ik soms heel kort de NAS, maar als ik dan wil inloggen lukt dat niet. En als ik dan ververs is de NAS weer verdwenen.

• alfredkempe
ricardo246 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:35:
Ik gok dat je QNAP een vast IP adres heeft wat buiten het bereik van je nieuwe modem valt.
Dat moet je aanpassen.
Als ik inlog op de router zie ik de NAS staan in de lijst met clients met een IP adres dat binnen het bereik valt.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:32
alfredkempe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Als ik inlog op de router zie ik de NAS staan in de lijst met clients met een IP adres dat binnen het bereik valt.
dan zou je ook op dat ip adres moeten kunnen inloggen op de webinterface.
alfredkempe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Een Nas, powerline (voor laptop en zonnepanelen), Bluray, TV, en mediastreamer zijn via een LAN kabel rechtstreeks op de router aangesloten, waar ook de Deco mesh op zit via LAN. Uiteraard gebruik ik een splitter want de router heeft maar 4 uitgangen.
"een splitter" wat is dat voor en ding, is het een switch of een 8 draads naar 4 draads vertakking. Dit is een mogelijke oorzaak van ellende

[Voor 45% gewijzigd door peter-rm op 11-02-2022 21:25. Reden: aanvulling]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoe staat die Qnap geconfigureerd? Static of DHCP, en in welke range? Het vreemde is dat je 'm dus wel in connected clients ziet staan. Dan moet je 'm ook daaroip kunenn bereiken.

Staat die Qnap bedraad of wireless? En wat bedoel je met een splitter? Een plitter zet je meestal voor een kabelmodem om het tvsignaal te splitten van het internet/datasignaal, niet achter je modem. Of bedoel je een switch?

• alfredkempe
peter-rm schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:20:
[...]

dan zou je ook op dat ip adres moeten kunnen inloggen op de webinterface.

Helaas. Als ik dat probeer krijg ik de melding dat de site onbereikbaar is (of te lang duurt)

[...]

"een splitter" wat is dat voor en ding, is het een switch of een 8 draads naar 4 draads vertakking. Dit is een mogelijke oorzaak van ellende
sorry, ik bedoel natuurlijk een switch....

• alfredkempe
Spacecowboy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:52:
Hoe staat die Qnap geconfigureerd? Static of DHCP, en in welke range? Het vreemde is dat je 'm dus wel in connected clients ziet staan. Dan moet je 'm ook daaroip kunenn bereiken.

Staat die Qnap bedraad of wireless? En wat bedoel je met een splitter? Een plitter zet je meestal voor een kabelmodem om het tvsignaal te splitten van het internet/datasignaal, niet achter je modem. Of bedoel je een switch?
NAS staat DHCP in de range van de router. Maar ik kan m niet bereiken op het IP adres. De NAS staat bedraad. En ik bedoel natuurlijk een switch.

• alfredkempe
Na een paar dagen afwezigheid heb ik geprobeerd de NAS te benaderen via putty. No connection. Maar toen ik het een minuut later via de browser nog eens probeerde, kon ik plotseling wel gewoon inloggen. De NAS was voor het eerst ook gewoon zichtbaar op de computer en de TV, DVD, en audiostreamer. Als vanouds!

Ik ben natuurlijk blij dat alles weer werkt, bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik vraag me af hoe dit in godsnaam mogelijk is. Ik heb niets veranderd, ik was niet eens thuis. Na drie weken werkt het spul.....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee