Op 26 januari heeft de monteur mijn Delta glasvezelaansluiting geactiveerd met Genexis modem en TP Link Deco mesh wifipunten. Daarna bleek mijn QNAP NAS, die ik gebruik om muziek, films, en foto's te streamen, niet meer zichtbaar in het netwerk. Niet op mijn computer en ook niet op alle andere DLNA verbonden apparaten. Vóór de glasvezelaansluiting hadden we Ziggo. Toen ik vorig jaar de NAS kocht was het plug en play, probleemloos. Iets in het modem of de wifi router blokkeert blijkbaar de verbinding met de NAS. De technische dienst van Delta verwijst me naar QNAP, maar die komen er op afstand ook niet uit. Wie kan me helpen?
Vraag
Alle reacties
als je eerst een tekening maakt hoe een en ander verbonden is kunnen we er wat meer over zeggen.
je kunt zelf dan ook eens kijken welke onderdelen in de verbindingsketen (kabel, router, IP instellingen) veranderd zijn, en dus een mogelijke oorzaak zijn
Er zijn nogal wat mogelijkheden.
je kunt zelf dan ook eens kijken welke onderdelen in de verbindingsketen (kabel, router, IP instellingen) veranderd zijn, en dus een mogelijke oorzaak zijn
Het zou goed kunnen dat het subnet voor delta anders is dan het bij ziggo was. Hebben je apparaten die wel werken een heel ander IP-adres gekregen?
Zit die QNAP op wifi of bedraad? Hoe heb je die Deco ingesteld (er zit een app bij)? Standaard worden die Deco dingen uitgerold in de bewerkingsmodus "Router". Daarmee hangen de devices die connecten naar die Deco's in een apart VLAN, met als gevolg dat je ze niet meer kan zien vanaf aparaten die bedraad aan je router (in een ander vlan) hangen.
Je kan die Deco's even switchen naar AP mode, maar je moet even bedenken of dat is wat je wil.
Je kan die Deco's even switchen naar AP mode, maar je moet even bedenken of dat is wat je wil.
Ik gok dat je QNAP een vast IP adres heeft wat buiten het bereik van je nieuwe modem valt.
Dat moet je aanpassen.
Dat moet je aanpassen.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Gebruik Qfinder Pro eens, zie je dan NAS dan wel?
Een Nas, powerline (voor laptop en zonnepanelen), Bluray, TV, en mediastreamer zijn via een LAN kabel rechtstreeks op de router aangesloten, waar ook de Deco mesh op zit via LAN. Uiteraard gebruik ik een splitter want de router heeft maar 4 uitgangen.peter-rm schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:04:
als je eerst een tekening maakt hoe een en ander verbonden is kunnen we er wat meer over zeggen.
Ik weet niet of IP instellingen veranderd zijn. In feite is de situatie gekopieerd van hoe die was met de Ziggo router met slechts één verschil: er zit nu een Deco Mesh op de router. Op de Ziggo router had ik mijn wifi ook via de powerline.
Kabels en hardware zijn dus hetzelfde gebleven. Router is verwisseld en Mesh is aangesloten. In IP adressen heb ik me nooit verdiept, alles was plug and play. Of die gewijzigd zijn weet ik dus niet.
Geen idee. Ik weet niet wat het vorige IP adres was.upje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:20:
Het zou goed kunnen dat het subnet voor delta anders is dan het bij ziggo was. Hebben je apparaten die wel werken een heel ander IP-adres gekregen?
Ik heb het gecheckt, de monteur heeft de Deco's blijkbaar al in AP modus gezet.Spacecowboy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:30:
Zit die QNAP op wifi of bedraad? Hoe heb je die Deco ingesteld (er zit een app bij)? Standaard worden die Deco dingen uitgerold in de bewerkingsmodus "Router". Daarmee hangen de devices die connecten naar die Deco's in een apart VLAN, met als gevolg dat je ze niet meer kan zien vanaf aparaten die bedraad aan je router (in een ander vlan) hangen.
In Qfinder zie ik soms heel kort de NAS, maar als ik dan wil inloggen lukt dat niet. En als ik dan ververs is de NAS weer verdwenen.Dennis-L schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:07:
Gebruik Qfinder Pro eens, zie je dan NAS dan wel?
Als ik inlog op de router zie ik de NAS staan in de lijst met clients met een IP adres dat binnen het bereik valt.ricardo246 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:35:
Ik gok dat je QNAP een vast IP adres heeft wat buiten het bereik van je nieuwe modem valt.
Dat moet je aanpassen.
dan zou je ook op dat ip adres moeten kunnen inloggen op de webinterface.alfredkempe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Als ik inlog op de router zie ik de NAS staan in de lijst met clients met een IP adres dat binnen het bereik valt.
"een splitter" wat is dat voor en ding, is het een switch of een 8 draads naar 4 draads vertakking. Dit is een mogelijke oorzaak van ellendealfredkempe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Een Nas, powerline (voor laptop en zonnepanelen), Bluray, TV, en mediastreamer zijn via een LAN kabel rechtstreeks op de router aangesloten, waar ook de Deco mesh op zit via LAN. Uiteraard gebruik ik een splitter want de router heeft maar 4 uitgangen.
[Voor 45% gewijzigd door peter-rm op 11-02-2022 21:25. Reden: aanvulling]
Hoe staat die Qnap geconfigureerd? Static of DHCP, en in welke range? Het vreemde is dat je 'm dus wel in connected clients ziet staan. Dan moet je 'm ook daaroip kunenn bereiken.
Staat die Qnap bedraad of wireless? En wat bedoel je met een splitter? Een plitter zet je meestal voor een kabelmodem om het tvsignaal te splitten van het internet/datasignaal, niet achter je modem. Of bedoel je een switch?
Staat die Qnap bedraad of wireless? En wat bedoel je met een splitter? Een plitter zet je meestal voor een kabelmodem om het tvsignaal te splitten van het internet/datasignaal, niet achter je modem. Of bedoel je een switch?
sorry, ik bedoel natuurlijk een switch....peter-rm schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:20:
[...]
dan zou je ook op dat ip adres moeten kunnen inloggen op de webinterface.
Helaas. Als ik dat probeer krijg ik de melding dat de site onbereikbaar is (of te lang duurt)
[...]
"een splitter" wat is dat voor en ding, is het een switch of een 8 draads naar 4 draads vertakking. Dit is een mogelijke oorzaak van ellende
NAS staat DHCP in de range van de router. Maar ik kan m niet bereiken op het IP adres. De NAS staat bedraad. En ik bedoel natuurlijk een switch.Spacecowboy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:52:
Hoe staat die Qnap geconfigureerd? Static of DHCP, en in welke range? Het vreemde is dat je 'm dus wel in connected clients ziet staan. Dan moet je 'm ook daaroip kunenn bereiken.
Na een paar dagen afwezigheid heb ik geprobeerd de NAS te benaderen via putty. No connection. Maar toen ik het een minuut later via de browser nog eens probeerde, kon ik plotseling wel gewoon inloggen. De NAS was voor het eerst ook gewoon zichtbaar op de computer en de TV, DVD, en audiostreamer. Als vanouds!
Ik ben natuurlijk blij dat alles weer werkt, bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik vraag me af hoe dit in godsnaam mogelijk is. Ik heb niets veranderd, ik was niet eens thuis. Na drie weken werkt het spul.....
Ik ben natuurlijk blij dat alles weer werkt, bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik vraag me af hoe dit in godsnaam mogelijk is. Ik heb niets veranderd, ik was niet eens thuis. Na drie weken werkt het spul.....
Pagina: 1