Toon posts:

Welk RAM geheugen kan ik kiezen bij de rest van de hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-07-2022
Hallo,

Ik ga waarschijnlijk een pc kopen via marktplaats en wil de RAM upgraden. Omdat er nu 8GB 1066mhz inzit denk ik dat ik deze volledig vervang voor een nieuwe 16GB ipv een extra 8GB ram naast de oude te prikken.

Maar kan ik zomaar elke RAM in deze pc prikken of moet ik nog op dingen letten qua compatibiliteit of max snelheid die de bottleneck vormt voor de RAM? (DDR3 of 4, aantal MHZ etc.)

Specs:

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ram draait op 2133mhz,je moet het 2x doen.
En het staat er zelfs bij het is DDR4

Dat is prima voor die cpu.

Wat wil je met de pc gaan doen?voor games bv is deze pc toch echt wel aan de lage kant bv

[Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 07-02-2022 14:52]

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
Volgens mij heb je XMP-profiel op de RAMsticks niet aanstaan, ze draaien nu op 2133 (of er zitten daadwerkelijk 2133 sticks in). Even in de Bios kijken of je een XMP profiel aan kan zetten.

Als je wilt upgraden naar 16GB, wat opzich niet onverstandig is ondertussen, zou je dit setje erin kunnen zetten: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B.

Je kan ook overwegen een nieuw systeem te kopen, gezien je er waarschijnlijk geen jaren mee vooruit zal gaan, maar dat is aan jou.

[Voor 13% gewijzigd door BHStar op 07-02-2022 15:54]

• averagegamer
freaky35 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:48:
ram draait op 2133mhz,je moet het 2x doen.
En het staat er zelfs bij het is DDR4

Dat is prima voor die cpu.

Wat wil je met de pc gaan doen?voor games bv is deze pc toch echt wel aan de lage kant bv
Ik snap het niet helemaal. Stel ik wil 1 dezelfde ram bijplaatsen, moet ik dan een 8GB DDR4 1066MHZ kopen of 8GB DDR4 2133 MHZ? Waarom geeft deze dan 1066MHZ aan en niet 2133MHZ?
BHStar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:51:
Volgens mij heb je XMP-profiel op de RAMsticks niet aanstaan, ze draaien nu op 2133 (of er zitten daadwerkelijk 2133 sticks in). Even in de Bios kijken of je een XMP profiel aan kan zetten.

Als je wilt upgraden naar 16GB, wat opzich niet onverstandig is ondertussen, zou je dit setje erin kunnen zetten: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B.

Je kan ook overwegen een nieuw systeem te kopen, gezien je er waarschijnlijk geen jaren mee vooruit zal gaan, maar dat is aan jou.
Ik heb de PC nog niet, dus kan nog niet in de BIOS kijken. Hoe/waar zou ik dat XMP profiel aan kunnen zetten? En draait deze RAM daarmee dan nog hoger dan 2133MGZ?

Welke 8GB Ram soort en snelheid zou ik bij moeten kopen om naast deze te plaatsen?

Of is 16GB DDR4 op hogere snelheid beter? Ik had begrepen dat de mhz van de RAM niet zo heel belangrijk is voor het gamen.

Over de PC, ja ik ga ermee gamen. Het budget is slechts 300 (inclusief de extra RAM) en ik geef de prioriteit aan de single thread CPU prestatie boven meerdere cores/threads of een betere GPU, omdat ik begrepen heb dat dat het belangrijkste is voor sandbox games. Een betere pc vind ik niet voor die prijs, maar ik denk dat het best prima is. Ik hoef niet de nieuwste games te spelen en ook niet op de hoogste settings. Ik heb ook nog een console. Deze is meer voor wat oudere games of games die ik niet op console kan of wil spelen.

Het is weer een stap omhoog vanaf wat ik nu heb:
Athlon Phenom II 6-core 2,7GHZ
8GB Ram
GTX 650

Het zwaarste wat ik erop wil spelen nu is Planet Zoo, daarvoor zit ik tussen de minimum en recommended requirements in ongeveer, maar ik vind ik het prima om op low of medium te spelen. Op mn oude computer draaide het spel zelfs al redelijk op lowest. Maar daarom dus dat ik vooral een zo snel mogelijke single thread CPU wil hebben. Meestal zijn die trager in deze prijscategorie.

[Voor 11% gewijzigd door averagegamer op 07-02-2022 16:55]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als single thread belangrijk is, tis een K cpu je kan die natuurlijk overclocken, dan krijg je heel wat single thread performance erbij.

En deze cpu serie wil wel aardig overclocken(vaak) daar haal je de meeste winst mee, meer als de geheugen overclock, want dat is het eigenlijk boven de 2133mhz in het geval van de 6600k

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
averagegamer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Stel ik wil 1 dezelfde ram bijplaatsen, moet ik dan een 8GB DDR4 1066MHZ kopen of 8GB DDR4 2133 MHZ? Waarom geeft deze dan 1066MHZ aan en niet 2133MHZ?

[...]

Ik heb de PC nog niet, dus kan nog niet in de BIOS kijken. Hoe/waar zou ik dat XMP profiel aan kunnen zetten? En draait deze RAM daarmee dan nog hoger dan 2133MGZ?

Welke 8GB Ram soort en snelheid zou ik bij moeten kopen om naast deze te plaatsen?

Of is 16GB DDR4 op hogere snelheid beter? Ik had begrepen dat de mhz van de RAM niet zo heel belangrijk is voor het gamen.
DDR moet je altijd qua snelheid dubbel tellen (antwoord op je eerste vraag), 1066 is dus 2133.

Er zitten nu 2 reepjes in van 4GB, die in Dual Channel werken. Je kan er 2x4GB bij zetten in Dual Channel om op 16 uit te komen, dan ben je tegen de 50 euro kwijt. Je kan ook voor 70 euro het setje wat ik aanhaalde kopen, dan kan je je huidige 2x4GB verkopen en ben je verzekerd van snel geheugen.

Het ligt aan je geheugen of je een XMP profiel aan kan zetten in het bios. Normaal DDR4 geheugen staat standaard op 2133mhz maar kan je normaliter hoger klokken dmv het XMP profiel, dit is supported door de fabrikant. Het is echter onmogelijk te zeggen of dit bij het huidige geheugen ook is gezien we niet weten welk geheugen er precies in zit.

edit: als je er echt alleen maar iets bij wilt prikken zou je deze erbij kunnen prikken: pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-8GNT. Ervan uitgaande dat je huidige geheugen niet sneller kan dan 2133, maar dat weten we dus niet zeker (je kan geen snelheden mixen).

Lang verhaal kort, wacht even totdat je de PC hebt, kijk dan welk geheugen erin zit, of je een XMP aan kan zetten of niet, en koop dan op basis van je budget extra geheugen. Tenzij je dat setje van 70 euro wat ik aanraadde alvast wilt bestellen, dan ben je er ook en kan je het geheugen wat erin zit op marktplaats zetten.

edit:

Misschien nog het vermelden waard. Als je iets wilt wat wat meer futureproof is, kan je ook het volgende overwegen als upgrade van je huidige systeem:
5600G: pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
Voordelig B550 moederboard: pricewatch: Gigabyte B550M DS3H
Voordelig geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Dan zit je wel 70 euro over je budget van 300 euro, maar heb je wel iets waar je een stuk langer mee vooruit kunt en nu in ieder geval een beetje mee kan gamen. Als je wilt kan je in de toekomst een keer een videokaart en/of SSD bijprikken en op die manier weer een tijd vooruit. Moet je wel een beetje handig zijn met een schroevendraaier, maar t is geen raketwetenschap. Planet zoo hapert dan een beetje, zie ik nu wel. Maargoed, alsnog de afweging waard.

[Voor 49% gewijzigd door BHStar op 07-02-2022 17:48]

• averagegamer
freaky35 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:02:
Als single thread belangrijk is, tis een K cpu je kan die natuurlijk overclocken, dan krijg je heel wat single thread performance erbij.

En deze cpu serie wil wel aardig overclocken(vaak) daar haal je de meeste winst mee, meer als de geheugen overclock, want dat is het eigenlijk boven de 2133mhz in het geval van de 6600k
Is dit wat ik zelf kan, overclocken? Het klinkt als iets nogal technisch om te doen. Hij heeft wel een eigen turbo boost tot 3,9GHZ, maar ik weet niet of hij dat voor langdurige tijd gebruikt of alleen voor korte periodes.
BHStar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:15:
[...]

DDR moet je altijd qua snelheid dubbel tellen (antwoord op je eerste vraag), 1066 is dus 2133.

Er zitten nu 2 reepjes in van 4GB, die in Dual Channel werken. Je kan er 2x4GB bij zetten in Dual Channel om op 16 uit te komen, dan ben je tegen de 50 euro kwijt. Je kan ook voor 70 euro het setje wat ik aanhaalde kopen, dan kan je je huidige 2x4GB verkopen en ben je verzekerd van snel geheugen.

Het ligt aan je geheugen of je een XMP profiel aan kan zetten in het bios. Normaal DDR4 geheugen staat standaard op 2133mhz maar kan je normaliter hoger klokken dmv het XMP profiel, dit is supported door de fabrikant. Het is echter onmogelijk te zeggen of dit bij het huidige geheugen ook is gezien we niet weten welk geheugen er precies in zit.

edit: als je er echt alleen maar iets bij wilt prikken zou je deze erbij kunnen prikken: pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-8GNT. Ervan uitgaande dat je huidige geheugen niet sneller kan dan 2133, maar dat weten we dus niet zeker (je kan geen snelheden mixen).

Lang verhaal kort, wacht even totdat je de PC hebt, kijk dan welk geheugen erin zit, of je een XMP aan kan zetten of niet, en koop dan op basis van je budget extra geheugen. Tenzij je dat setje van 70 euro wat ik aanraadde alvast wilt bestellen, dan ben je er ook en kan je het geheugen wat erin zit op marktplaats zetten.

edit:

Misschien nog het vermelden waard. Als je iets wilt wat wat meer futureproof is, kan je ook het volgende overwegen als upgrade van je huidige systeem:
5600G: pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
Voordelig B550 moederboard: pricewatch: Gigabyte B550M DS3H
Voordelig geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Dan zit je wel 70 euro over je budget van 300 euro, maar heb je wel iets waar je een stuk langer mee vooruit kunt en nu in ieder geval een beetje mee kan gamen. Als je wilt kan je in de toekomst een keer een videokaart en/of SSD bijprikken en op die manier weer een tijd vooruit. Moet je wel een beetje handig zijn met een schroevendraaier, maar t is geen raketwetenschap. Planet zoo hapert dan een beetje, zie ik nu wel. Maargoed, alsnog de afweging waard.
Helder, dus CPU-Z geeft wel 1066MHZ aan, maar als ik RAM van gelijke snelheid wil bijprikken moet ik dus eentje kopen van 2133MHZ, of dus idd een nieuw setje kopen. Ik weet ook niet of er genoeg ruimte op het moederbord is om nog 2x 4 bij te plaatsen, dus mss idd beter even wachten :)

Zit er vanuit het moederbord of CPU nog een beperking aan welke snelheid de RAM kan gebruiken of kan de RAM altijd de volle snelheid gebruiken, zonder bottleneck?

Bedankt voor de tip. Lijkt me een mooie set. Ik hoop wel dat Planet Zoo op het tweedehands systeem wil draaien. Met 16 GB RAM voldoe ik aan de recommended requirements voor werkgeheugen. De CPU zit qua single thread prestatie boven de recommended cpu's en algehele score tussen minimum en recommended in (bijna gelijk met 1 van 2 recommended cpu's). GPU zit tussen minimum en recommended in, maar dichter bij minimum:

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:05
Waarschijnlijk heeft je moederbord nog wel ruimte voor extra geheugen. Het is een moederbord met Z170 chipset, die hebben voor zover ik weet altijd 4 slots (op ITX na). Heel snel geheugen is niet echt interessant, of je moet de intentie hebben om het mee te nemen in de toekomst naar een nieuwe PC.

Voor een complete computer met een 960 4GB geen verkeerde prijs lijkt me overigens (die gaan nu al voor 125+)?

Overclocken kun je altijd nog naar kijken als het niet naar je zin draait, het is meestal wat instellingen proberen in de BIOS en daar is vast genoeg over te vinden op YouTube of fora.

[Voor 5% gewijzigd door Dagion op 08-02-2022 00:40]

• averagegamer
Dagion schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:27:
Waarschijnlijk heeft je moederbord nog wel ruimte voor extra geheugen. Het is een moederbord met Z170 chipset, die hebben voor zover ik weet altijd 4 slots (op ITX na). Heel snel geheugen is niet echt interessant, of je moet de intentie hebben om het mee te nemen in de toekomst naar een nieuwe PC.

Voor een complete computer met een 960 4GB geen verkeerde prijs lijkt me overigens (die gaan nu al voor 125+)?

Overclocken kun je altijd nog naar kijken als het niet naar je zin draait, het is meestal wat instellingen proberen in de BIOS en daar is vast genoeg over te vinden op YouTube of fora.
Top, dank je wel! 960 4GB is vergelijkbaar aan 1050 ti zag ik, dus dat is best redelijk inderdaad, lijkt me.

PC kost me maar 220, en nog een paar tientjes voor extra ram.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee