averagegamer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:42:
[...]
Ik snap het niet helemaal. Stel ik wil 1 dezelfde ram bijplaatsen, moet ik dan een 8GB DDR4 1066MHZ kopen of 8GB DDR4 2133 MHZ? Waarom geeft deze dan 1066MHZ aan en niet 2133MHZ?
[...]
Ik heb de PC nog niet, dus kan nog niet in de BIOS kijken. Hoe/waar zou ik dat XMP profiel aan kunnen zetten? En draait deze RAM daarmee dan nog hoger dan 2133MGZ?
Welke 8GB Ram soort en snelheid zou ik bij moeten kopen om naast deze te plaatsen?
Of is 16GB DDR4 op hogere snelheid beter? Ik had begrepen dat de mhz van de RAM niet zo heel belangrijk is voor het gamen.
DDR moet je altijd qua snelheid dubbel tellen (antwoord op je eerste vraag), 1066 is dus 2133.
Er zitten nu 2 reepjes in van 4GB, die in Dual Channel werken. Je kan er 2x4GB bij zetten in Dual Channel om op 16 uit te komen, dan ben je tegen de 50 euro kwijt. Je kan ook voor 70 euro het setje wat ik aanhaalde kopen, dan kan je je huidige 2x4GB verkopen en ben je verzekerd van snel geheugen.
Het ligt aan je geheugen of je een XMP profiel aan kan zetten in het bios. Normaal DDR4 geheugen staat standaard op 2133mhz maar kan je normaliter hoger klokken dmv het XMP profiel, dit is supported door de fabrikant. Het is echter onmogelijk te zeggen of dit bij het huidige geheugen ook is gezien we niet weten welk geheugen er precies in zit.
edit: als je er echt alleen maar iets bij wilt prikken zou je deze erbij kunnen prikken:
pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-8GNT. Ervan uitgaande dat je huidige geheugen niet sneller kan dan 2133, maar dat weten we dus niet zeker (je kan geen snelheden mixen).
Lang verhaal kort, wacht even totdat je de PC hebt, kijk dan welk geheugen erin zit, of je een XMP aan kan zetten of niet, en koop dan op basis van je budget extra geheugen. Tenzij je dat setje van 70 euro wat ik aanraadde alvast wilt bestellen, dan ben je er ook en kan je het geheugen wat erin zit op marktplaats zetten.
edit:
Misschien nog het vermelden waard. Als je iets wilt wat wat meer futureproof is, kan je ook het volgende overwegen als upgrade van je huidige systeem:
5600G:
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
Voordelig B550 moederboard:
pricewatch: Gigabyte B550M DS3H
Voordelig geheugen:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Dan zit je wel 70 euro over je budget van 300 euro, maar heb je wel iets waar je een stuk langer mee vooruit kunt en nu in ieder geval een beetje mee kan gamen. Als je wilt kan je in de toekomst een keer een videokaart en/of SSD bijprikken en op die manier weer een tijd vooruit. Moet je wel een beetje handig zijn met een schroevendraaier, maar t is geen raketwetenschap. Planet zoo hapert dan een beetje, zie ik nu wel. Maargoed, alsnog de afweging waard.
[Voor 49% gewijzigd door BHStar op 07-02-2022 17:48]