Ventilatierooster vervangen boven raam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
Hallo allemaal,

Wij zit momenteel met een klusje thuis waarbij ik hoop dat het glas niet vervangen hoeft te worden.
Momenteel zitten er een aantal ventilatierooster boven het raam, welke niet meer werken.
Het plastic is na 25 jaar toch echt wel op, en er zit ook na reinigen geen beweging meer in.

Het gaat hier om de Alusta Thermob 135
Reserveonderdelen zijn er niet meer te krijgen (in ieder geval niet de onderdelen die ik nodig heb, na wat zoekwerk op internet)

Enig idee hoe ik dit kan vervangen, en hoe ik die het beste op kan meten om een vervanger te zoeken?

Het raam zelf (allemaal identiek)
- Polyglass GF 97-2
- Saint-Roch *03* polyglass plus hr+ 24/10/97 14612 11 1552 * 854 8286 13

Foto ter beeldvorming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJNEODNAoSK0ZVFuXW8P78NMRqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ekVDdFDHfNHDfnA17xVGm9k.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door JustinoFTW op 07-02-2022 14:59 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 19:21
Ik denk dat je even op moet meten, of opvragen bij de fabrikant wat de maat van het rooster is. Als je het glas niet wil vervangen zal je namelijk een rooster moeten hebben met exact dezelfde maat.

Als het kan zou ik gewoon voor HR++ glas gaan met een degelijke duco of buva er bovenop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor zover ik weet moet een raam er uit om een rooster te vervangen, omdat het roostertje over het glas is geschoven. En aan de andere kant is het meegekit met het raam.

Ik heb een tijdje terug contact gehad met fabrikant Duco, omdat een touwtje was afgebroken om het rooster te bedienen. Oud raam en dito rooster (uit '98 meen ik). En wat blijkt? Om dat touwtje te vervangen moet je dus ook het hele raam eruit halen.

De levensduur van zo'n touwtje is natuurlijk veel korter dan de levensduur van zo'n rooster/glas.

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 07-02-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
@jichem het bedrijf uit Etten-Leur bestaat helaas niet meer, dus navragen lukt helaas niet.
Qua maten met ik de aftrek van het glas, wat dus 135mm is.

@sOid helaas niet het antwoord waar ik op hoopte, maar ik stiekem wel had verwacht
Ik ga eens kijken of iemand dit voor mij kan bekijken aangezien ik niks wil slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
@JustinoFTW
De foto is niet super duidelijk maar het lijkt op droge beglazing. (niet gekit maar de glaslatten hebben rubberranden) Dan kun je supereenvoudig het raam eruit wippen, rooster eruit en kijken of ie weer gangbaar te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
@wmeester ik kan van het andere raam ook even een duidelijkere foto maken, bij deze kom ik wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 19:21
Het rooster valt sowieso over het glas. Die zal er uit moeten. Maar los daarvan zal je er toch een nieuw rooster in moeten zetten, je kunt natuurlijk bij duco of buva eens vragen of ze een rooster van het zelfde formaar hebben. De meesterl roosters van duco meten tussen de 40 en 60 mm hoogte. Ik ben bang dat je niet gaat ontkomen aan alles vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:48
Als het glas er toch uit moet om het rooster te vervangen dan is het toch prima in het ook meteen voor beter glas te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou het glas altijd vervangen. Die roosters zijn niet goedkoop, als het er meer zijn kan je direct ook kijken of ze allemaal nodig zijn, hoewel de nieuwe roosters wel veel beter sluiten dan de roosters van vroeger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
na 25 jaar is dat glas ook in de herfst/winter van zijn leven. ik zou het totaal vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 22:58

Asteroid9

General Failure

Precies wat de anderen al zeggen: dat glas moet er zonder meer uit om het rooster te vervangen. Een rooster vinden met exact dezelfde afmetingen is heel lastig, en het huidige glas heeft naar hedendaagse standaarden een erg matige isolatiewaarde.
Reken op U 2.8 waar modern HR++ glas U 1.2 is. Daarbij is de kostprijs van dat glas echt laag, vermoedelijk goedkoper dan het rooster zelf (afhankelijk van de maat).

De grootste kostenpost is zoals altijd het arbeidsloon, maar oud glas terugplaatsen met slechte isolatiewaarde en al aardig aan het eind van zijn levensduur is echt doodzonde. Door de werkzaamheden wordt de toch al hoge kans op lekraken van het huidige glas nog een stuk hoger.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe nuttig het is om een (paar?) Ramen te vervangen door hogere isolatiewaarde is een volgende natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
MikeyMan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:19:
Hoe nuttig het is om een (paar?) Ramen te vervangen door hogere isolatiewaarde is een volgende natuurlijk.
Alles wat beter isoleert is een vooruitgang.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:05
Had ook zo'n soort rooster in mijn huis.
In de winter met wind erop werd je er niet vrolijk van met het idee van dan maar dicht en daar gaat je ventilatie.

Gewoon laten vervangen door Hr++ glas en een modern duco rooster ervoor in de plaats.
is wel kleiner qua formaat maar wat betreft ventilatie oppervlakte scheelt het niet veel.
Qua comfort ga je er sterk op vooruit.

[ Voor 21% gewijzigd door D-dark op 07-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

No Hands schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:45:
[...]

Alles wat beter isoleert is een vooruitgang.
Als de rest van de ramen nog net zo veel kou verliest schiet je er m.i. weinig mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
MikeyMan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Als de rest van de ramen nog net zo veel kou verliest schiet je er m.i. weinig mee op.
Minder dan alles vervangen maar toch wel iets. Loop jij in de winter met je jas open of de rits een klein stukje dicht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elke procent minder verlies kan je mee rekenen.. of je het dan ook al meteen op je bankrekening terug gaat zien kwa besparingen... waarschijnlijk niet..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Even gekeken, gegokt dat 1552 * 854 uit de code op de afmetingen slaat: 48 euro voor een nieuwe HR++ ruit, non-discussie lijkt me ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Daar zit hij er nog niet voor in het kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Nee, maar dat rooster komt er ook niet uit zonder het glas te verwijderen, dus glas plaatsen moet sowieso gebeuren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Als je er meerdere moet vervangen dan kun je beter even naar de ISDE subsidie kijken en voor een paar euro meer je huis verduurzamen. Ga dan naar een glasboer en laat gewoon alles voor HR++ vervangen. Nieuwe roosters zitten daarbij inbegrepen. De subsidies zijn dit jaar flink hoger dus het kan best aantrekkelijk uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bammy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-07 09:20
Deze ventilatieroosters zijn los te maken van het kozijn door in de gleuf onderaan het rooster een dikke schroevendraaier te zetten (liefst 2 dikke schroevendraaiers op 2 plekken in de gleuf) en de onderkant van het rooster eruit te wippen. Ik heb dezelfde roosters boven mijn ramen. Er zit zelfs een stickertje op het rooster bij mij waarop staat: "breed plaatje in gleuf steken rooster uitwippen". Het is absoluut niet nodig om het glas uit het kozijn te halen om het rooster los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:38

Guldan

Thee-Nerd

hr++ scheelt met koudeval voor de ramen. Daarnaast had ik door oude roosters ook erg last van condens aan de binnenkant van het rooster. Dat is nu ook weg.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
Bammy schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:44:
Deze ventilatieroosters zijn los te maken van het kozijn door in de gleuf onderaan het rooster een dikke schroevendraaier te zetten (liefst 2 dikke schroevendraaiers op 2 plekken in de gleuf) en de onderkant van het rooster eruit te wippen. Ik heb dezelfde roosters boven mijn ramen. Er zit zelfs een stickertje op het rooster bij mij waarop staat: "breed plaatje in gleuf steken rooster uitwippen". Het is absoluut niet nodig om het glas uit het kozijn te halen om het rooster los te maken.
Het rooster/filter zelf krijg ik er ook uit inderdaad, maar het is de bedoeling het complete ding er uit te krijgen. En deze staat op het glas en in het kozijn.
31 Augustus is mijn laatste dagje in dat huis, dus ik heb het gelaten voor wat het is.
Guldan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:34:
hr++ scheelt met koudeval voor de ramen. Daarnaast had ik door oude roosters ook erg last van condens aan de binnenkant van het rooster. Dat is nu ook weg.
Heb ik nog overwogen om te doen inderdaad maar 31 Augustus is mijn laatste dagje in dat huis, dus ik heb het gelaten voor wat het is.

Pagina: 1