• Alexvbp
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-01 23:24
Hallo,

Momenteel zit ik in een jongerenwoning, ik moet hier over een aantal jaar uit en wil dan (pogen) om een woning te kopen. Ik heb helaas niet al te veel spaargeld maar wil wel elke maand 1100 euro opzij zetten.

Mijn vraag is of het handig is om dit nu al (bijvoorbeeld) te laten beleggen bij meesman of heeft dit totaal geen meerwaarde? Ik ben vrij laat begonnen met sparen/beleggen maar wil hier toch het liefst zo snel mogelijk mee beginnen :)

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als je het over een aantal jaar nodig hebt voor je woning is beleggen niet de juiste optie, maar geeft "gewoon" sparen veel meer zekerheid.

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Als je geld binnen een paar jaar nodig denk te hebben zou ik zeker niet alles beleggen. Ook al voelt het misschien zonde want op de spaarrekening doet het niks (of kost het je nu zelfs geld als je kijkt naar inflatie). Er is gewoon een kans dat de aandelenmarkt keldert net als jij wilt (moet?) kopen.

• Alexvbp
Ik voel mij er nogal dubbel over omdat ik er toch niet van uit ga dat ik genoeg kan sparen om te kunnen overbieden. Maar voor nu sparen tot die tijd is dan wellicht toch een veilige optie. Ik heb niet veel ervaring met beleggen en krijg toch een beetje een gambling gevoel als ik er aan denk.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
Ten eerste, dit is geen financieel advies. Mijn bericht is mijn visie, zoals ik het zou doen..

Je moet over een paar jaar verhuizen, dat wil dus zeggen dat het fijn is om op dat moment liquide middelen te hebben, euro's op je rekening dus.

Als je per maand €1100 kan sparen, zou ik dit persoonlijk grotendeels op je spaarrekening zetten.

Ja het levert niks op, maar je bent wel flexibel.

Wat als de beurs laag staat als jij je aandelen wil verkopen om je huis te verkopen?

Ik zou zelf max 10% beleggen, 90% sparen.

Nogmaals, geen financieel advies!

• Alexvbp
Dacuuu schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:33:
Ten eerste, dit is geen financieel advies. Mijn bericht is mijn visie, zoals ik het zou doen..

Je moet over een paar jaar verhuizen, dat wil dus zeggen dat het fijn is om op dat moment liquide middelen te hebben, euro's op je rekening dus.

Als je per maand €1100 kan sparen, zou ik dit persoonlijk grotendeels op je spaarrekening zetten.

Wat als de beurs laag staat als jij je aandelen wil verkopen om je huis te verkopen?

Dat is wellicht een mooi alternatief, dat ik dan toch bezig met beleggen zonder al te veel risico, thanks voor je input!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Alexvbp schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:18:
Hallo,

Momenteel zit ik in een jongerenwoning, ik moet hier over een aantal jaar uit en wil dan (pogen) om een woning te kopen. Ik heb helaas niet al te veel spaargeld maar wil wel elke maand 1100 euro opzij zetten.

Mijn vraag is of het handig is om dit nu al (bijvoorbeeld) te laten beleggen bij meesman of heeft dit totaal geen meerwaarde? Ik ben vrij laat begonnen met sparen/beleggen maar wil hier toch het liefst zo snel mogelijk mee beginnen :)
Beleggen ben ik pas mee begonnen toen ik eenmaal een mooie buffer had op de spaarrekening. Remember: grote winsten betekent ook mogelijk grote verliezen. En als je over nu en drie jaar een huis wil kopen, dan wil je zekerheid: sparen dus (en zorgen voor flinke sprongen in baan om die hypotheek te krijgen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:22

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

(jarig!)
Kern is dat je beleggen doet met geld dat je (tijdelijk) kan missen. Dus als je het nodig gaat hebben op relatief korte termijn is het verstandig om dacuu's advies te volgen en zeer beperkt te beleggen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
Dacuuu schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:33:

Sorry, maar hoe is dit in hemelsnaam geen financieel advies? Een 'hype' die uit crypto is komen overwaaien: Financieel advies geven en dan eronder zetten dat het geen financieel advies is.

En dat het financieel advies is, is niks mis mee. Ik ben het verder eens met wat in je post staat. Maar sta gewoon dan achter wat je schrijft.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
Sissors schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Sorry, maar hoe is dit in hemelsnaam geen financieel advies? Een 'hype' die uit crypto is komen overwaaien: Financieel advies geven en dan eronder zetten dat het geen financieel advies is.

En dat het financieel advies is, is niks mis mee. Ik ben het verder eens met wat in je post staat. Maar sta gewoon dan achter wat je schrijft.
Nouja hype, het is tegenwoordig 'populair' om dit te zeggen omdat de AFM er nogal bovenop zit.

Daarnaast weet ik de situatie van de TS niet. En aangezien zijn startpost echt vragend overkomt, wil ik hem wel mijn visie vertellen. Maar wat iemand daarmee doet is niet mijn pakkie aan.

Misschien zie jij het anders dan ik, dat is goed mogelijk.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:02
Hoe ik er tegenaan kijk is dat als er redenen zijn waarom de beurs het slecht doet, dit ook zijn weerslag op de huizenmarkt zal hebben. Ik zou daarom niet zo bang zijn voor tegenvallende resultaten, omdat dit dan waarschijnlijk betekent dat ook de huizen een stuk goedkoper worden. Ik zou daarom wel het geld grotendeels beleggen. Uiteraard ook wel een deel cash houden als buffer.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Wellicht kan je in iets beleggen wat met de huizenmarkt meebeweegt. Hoewel de rente waarschijnlijk gaat stijgen wat slecht nieuws is voor de beurs. Dit drukt ook de woningprijzen. Maar of de prijzen echt gaan zakken valt nog te bezien.
Sparen lijkt me geen slechte optie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
Dacuuu schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Nouja hype, het is tegenwoordig 'populair' om dit te zeggen omdat de AFM er nogal bovenop zit.

Daarnaast weet ik de situatie van de TS niet. En aangezien zijn startpost echt vragend overkomt, wil ik hem wel mijn visie vertellen. Maar wat iemand daarmee doet is niet mijn pakkie aan.

Misschien zie jij het anders dan ik, dat is goed mogelijk.
AFM zal bovenop dingen zitten als BN'ers die op Twitter mensen vertellen om een random crypto coin te kopen omdat die gegarandeerd 5x omhoog gaat. Niet als je iemands vraag op een forum beantwoord. Maar belangrijker nog, ik geloof er geen ene drol van dat AFM het als excuus accepteert. Als Marco Borsato gaat Tweeten dat je echt doge coin moet kopen, want die gaat gegarandeerd 10x omhoog de komende twee maanden, is de toekomst van online betalingsverkeer, en als je slim bent neem je eerst nog een flinke lening om nog meer te kunnen kopen, om dan vervolgens te eindigen met in kleine lettertjes: "Dit is geen financieel advies", dan lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat de AFM zegt: "Oh wacht, geen financieel advies, dan is het goed..."

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Gewoon sparen! je hebt het op korte termijn nodig, je hebt nog geen grote buffer, allemaal redenen om vooral in cash te blijven.

Mocht je toch willen beleggen om het te ervaren: Gebruik dan inderdaad een klein deel (50-100 euro ofzo) maar laat er nu niet jouw plan vanaf hangen.

Qua "dit is geen advies" Op zich kan het geen kwaad om mensen duidelijk te maken dat je niet zomaar random mensen op een forum moet volgen, en dat advies een vak is. Helaas hebben veel verkeerde financieel adviseurs de naam van "financieel adviseur" zo verneukt dat de suggestie: "Ga eens met een goede adviseur praten" ook niet meer te geven is zonder disclaimer "dit is geen advies"..

Dat gezegd hebbende: Een goed gesprek met een goede financieel adviseur kan zeker wel verhelderend zijn. Het is geen schande om dit ingewikkeld te vinden en hulp te zoeken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee