Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:57

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb hier al jaren een Asus RT-AC87U in de meterkast staan die het tot voor kort altijd prima gedaan heeft. Maar de laatste tijd lijkt hij steeds meer te gaan haperen. Af en toe valt het internet overdag weg, en nu al drie dagen op rij ergens midden in de nacht.
Ik kan dan nog wel inloggen op de router om een reboot te geven en daarna is de internetverbinding weer hersteld.
De router hangt aan een modem van Ziggo, dat modem staat in bridge modus, de Asus router verzorgt dus verder het interne newerk (bedraad en wireless).
Ik heb gisteren de firmware van de router nog bijgewerkt, die bleek een versie of 5 achter te lopen :X maar dat heeft helaas dus niet geholpen omdat de internetverbinding vannacht weer is weggevallen.

Gezien de leeftijd van het apparaat kan ik me voorstellen dat het tijd wordt voor iets nieuws, maar ik wil toch even checken of er nog iets anders is dat ik kan doen om het apparaat weer stabiel te krijgen.Uit de logs kan ik niet echt bruikbare info halen.

Ik heb de router nu overigens ingesteld dat ie ieder dag om 01.00 een reboot doet, misschien dat nog wel helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 07-02-2022 13:42 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Het eerste wat bij die apparaten meestal stuk gaat is de voeding.

Je kunt dus proberen, uit je tweaker kabel/voedingbak, een voeding te pakken met hetzelfde voltage en minimaal hetzelfde amperage.

edit: als internet klopt dan heeft dat ding een 19V 2.37A 45W voeding. Niet echt iets wat je vaak tegenkomt dus het zou mij benieuwe of je die hebt liggen. Misschien een oude laptop voeding?

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 14:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
https://adapterswinkel.nl...ader-adapter-voeding.html

Maar de verschijnselen lijken in het geheel niet op een voeding probleem, maar je kunt het proberen.
Klinkt meer als een ordinaire vastloper van de software, het is tenslotte een Asus.

Kijk eens of je de syslog kunt redirecten naar bijvoorbeeld een USB stick of naar een syslog server, dan kun je tenminste zien waarom hij vastloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 07-02-2022 15:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
Ben(V) schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
Kijk eens of je de syslog kunt redirecten naar bijvoorbeeld een USB stick of naar een syslog server, dan kun je tenminste zien waarom hij vastloopt.
TS kan nog inloggen, dus niets staat hem in de weg om in het log te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
In de logs is dus niks te zien:
Feb 6 11:04:54 miniupnpd[18187]: HTTP listening on port 54014
Feb 6 11:04:54 miniupnpd[18187]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Feb 6 23:00:19 disk_monitor: Got SIGALRM...
Feb 7 07:06:13 rc_service: httpd 257:notify_rc reboot
Vannacht is rond 01.00 de verbinding weggevallen en toen ik dat ontdekte 's ochtends heb ik de router herstart. Maar de hele nacht is verder dus een groot gat.

Die 'disk_monitor: Got SIGALRM' schijnt iets te maken hebben met een standaard scan op aangesloten externe hdd's en is dus niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Als het een powersupply/ voedings issue was dan zou de router zich zelf toch weer restarten en normaal werken?
Dat zou ik eerst testen voordat je weer geld uit geeft aan een nieuwe adapter.

Ik heb geen ervaring met deze router.
Ik zou de logs bij houden wanneer dit gebeurt ( vooral overdag)
Je zegt wel dat disk monitor niet relevant is maar als dit proces (bijv) 3x als laatste loopt voordat dat internet weg valt dan zie ik toch een causaal verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Nee niet perse, een falende psu kan van alles qua symptonen veroorzaken

Ik zou ook geen adapter bestellen hoor maar als je het in de kast hebt liggen testen.

Een router die het al jaren doet en vanuit het niets dit gedrag gaat vertonen ligt waarsch aan hardware. En het enige component wat je dan makkelijk kunt vervangen is de psu

Maar het is een gok ja. Het kan ook een falende memory chip zijn of whatever

@Haan
Wat je ook kunt proberen is de schijven eraf halen. Missch doet het iets softwarematig maar het kan ook de load op de psu verlagen.

Had je ook al factory reset geprobeerd naar fw update?

Edit:
Had je dit topic gezien?
Klinkt erg hetzelfde
https://www.snbforums.com...es-mostly-at-night.28155/

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 18:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Weet je zeker dat het de Asus router is die uitvalt en niet de internetverbinding of het modem van Ziggo?

Wat gebeurt er precies wanneer de verbinding uitvalt? Verliezen alle apparaten, zowel bekabeld als draadloos, tegelijkertijd connectiviteit met het internet?

Als de verbinding opnieuw uitvalt kun je de volgende checks doen:
  • Ping 1.1.1.1 en 8.8.8.8 om de connectiviteit te testen. Zie je replies? Controleer dan of DNS nog functioneert.
  • Controleer in de router of er nog een geldige DHCP lease is van Ziggo (hernieuw deze indien mogelijk).
  • Maak de netwerkkabel tussen het modem en de router even los en sluit hem opnieuw aan (zonder de router te herstarten). Nu wel verbinding?
  • Herstart het modem van Ziggo (zonder de router aan te raken), controleer of de verbinding nu wel werkt.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:04:
Nee niet perse, een falende psu kan van alles qua symptonen veroorzaken

Ik zou ook geen adapter bestellen hoor maar als je het in de kast hebt liggen testen.

Een router die het al jaren doet en vanuit het niets dit gedrag gaat vertonen ligt waarsch aan hardware. En het enige component wat je dan makkelijk kunt vervangen is de psu

Maar het is een gok ja. Het kan ook een falende memory chip zijn of whatever
Ik was inderdaad niet van plan op de gok een nieuwe adapter te kopen ;) en ik ben bang dat ik ook niet zomaar iets heb liggen dat past (los van de juiste specs zou je ook nog toevallig de juiste stekker moeten hebben)
@Haan
Wat je ook kunt proberen is de schijven eraf halen. Missch doet het iets softwarematig maar het kan ook de load op de psu verlagen.
Ik heb er geen schijf aan hangen
Had je ook al factory reset geprobeerd naar fw update?
Niet gedaan nee, dat zou ik dan moeten inplannen op een handig tijdstip ergens in het weekend ofzo.
Edit:
Had je dit topic gezien?
Klinkt erg hetzelfde
https://www.snbforums.com...es-mostly-at-night.28155/
Dat klinkt inderdaad hetzelfde, de Merlin firmware die daar genoemd wordt was ik ook al eerder tegengekomen, dus is wellicht ook nog het proberen waard. Maar ook dat kan ik nu niet zomaar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
donny007 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:47:
Weet je zeker dat het de Asus router is die uitvalt en niet de internetverbinding of het modem van Ziggo?
Ik neem aan dat het probleem in de router zit, omdat een reboot van dat apparaat de verbinding herstelt. Het modem zit ik eigenlijk (letterlijk!) liever niet aan, omdat de powerknop daarvan erg instabiel is, als je daar een keer aanzit, kan het modem op random momenten uit gaan, net zo lang tot je de powerknop weer precies goed hebt en dan blijft ie weer atlijd aan. Het is zeg maar net niet vervelend genoeg om over te bellen voor vervangen ;)
Wat gebeurt er precies wanneer de verbinding uitvalt? Verliezen alle apparaten, zowel bekabeld als draadloos, tegelijkertijd connectiviteit met het internet?
Dat dus. En dan kan ik via het interne netwerk (bekabeld via pc of draadloos via telefoon) nog wel op de router inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Haan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ik neem aan dat het probleem in de router zit, omdat een reboot van dat apparaat de verbinding herstelt. Het modem zit ik eigenlijk (letterlijk!) liever niet aan, omdat de powerknop daarvan erg instabiel is, als je daar een keer aanzit, kan het modem op random momenten uit gaan, net zo lang tot je de powerknop weer precies goed hebt en dan blijft ie weer atlijd aan. Het is zeg maar net niet vervelend genoeg om over te bellen voor vervangen ;)
Ik zou de modem voor alle zekerheid laten vervangen. Met de instabiele powerknop kan het modem een factor zijn.
[...]

Dat dus. En dan kan ik via het interne netwerk (bekabeld via pc of draadloos via telefoon) nog wel op de router inloggen.
Probeer de tips van donny007. Dat kan helpen meer zicht te krijgen op wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Haan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ik neem aan dat het probleem in de router zit, omdat een reboot van dat apparaat de verbinding herstelt.
Zonder extra troubleshooting is nog niet te zeggen of het aan de router, het Ziggo modem, of de internetverbinding ligt.

Dat de verbinding herstelt wordt bij een reboot van de router kan ook het gevolg zijn van de link die even down en weer up komt aan de kant van het modem (of van een verlopen DHCP lease die nu ineens wordt vernieuwd).
Het modem zit ik eigenlijk (letterlijk!) liever niet aan, omdat de powerknop daarvan erg instabiel is, als je daar een keer aanzit, kan het modem op random momenten uit gaan, net zo lang tot je de powerknop weer precies goed hebt en dan blijft ie weer atlijd aan. Het is zeg maar net niet vervelend genoeg om over te bellen voor vervangen ;)
Misschien wordt het dan toch maar eens tijd om die modemswap te overwegen :P
[...]

Als inloggen op de router nog wel lukt is er in ieder geval geen sprake van een hard lockup van het hele apparaat...

/dev/null

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Afgelopen nachten is het goed gegaan, misschien door de preventieve reboots.
Net viel het internet weer weg, zo midden op de dag tijdens thuiswerken heb ik dan niet de tijd om uitgebreid onderzoek te doen.
Wat ik nu heb gedaan - en dat is 10x sneller dan een reboot - is het knopje 'Internet Connection' even uit- en aanzetten, daarna was de verbinding weer hersteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QgheVMQzC5O0lblB_o8lkes1KM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKyBaWkzJifWfMKY859TodY3.jpg?f=user_large
Dus dat zou er inderdaad op wijzen dat er iets mis gaat met vernieuwen van de DHCP lease?

Edit: te vroeg gejuicht, na een paar minuten weer geen verbinding, maar deze keer is het hardnekkiger.. Router en modem herstart en nog steeds geen verbinding. Maar nu lijkt er dus toevallig een storing bij Ziggo zelf te zijn |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Haan op 10-02-2022 16:46 ]

• EricJH
Even hardop denkend. Ik heb wel eens gelezen dat de webinterface van Ziggo modem in bridge modus toegankelijk is. Als dat het geval is dan zou je eens kunnen kijken of de logs van de modem aanwijzingen bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
@EricJH Klopt, maar dan moet je daar rechtstreeks een computer aan hangen met een handmatig IP-adres. Dat heb ik een jaar of 7 geleden gedaan om het modem in bridge modus te zetten.

Maar inmiddels ligt het internet er nog steeds uit (gisteravond heeft het nog wel een uurtje gewerkt) en komt vanmiddag een Ziggo monteur langs. dus dat wachten we eerst maar eens af. Het probleem zal opzich niet in het modem zelf liggen maar ergens anders, want de mediabox van de TV (met z'n eigen modem) heeft ook geen verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 11-02-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Nou inmiddels is de monteur geweest en werkt alles weer.

Blijkbaar zat er geen AOP bij mij in huis en ging de Ziggo kabel rechtstreeks mijn kabelversterker in, wat niet zo handig schijnt te zijn ;) Het heeft wel bijna 7 jaar gewerkt, maar toch.
Dus AOP is geplaatst, en het oude modem is ook meteen maar vervangen voor een nieuw exemplaar.

Komende tijd zal dus leren of de problemen hiermee nu verholpen zijn. Tot zover in ieder geval al bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Keep us posted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik zou hier nog op terug komen, dus bij deze :)
Sinds het plaatsen van een AOP en vervangen van modem geen problemen meer gehad. Wel was twee weken later opeens toevallig (?) de antenneversterker stuk, dus die heb ik ook nog vervangen.

Nogmaals bedankt nog voor de adviezen!

Pagina: 1