Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
In poging tot de laatste armaturen te voorzien van LED lampen, blijf ik steken op 2x3 GU10 50W spots. Deze zitten gekoppeld aan een duo dimmer van Busch Jager, die minimaal 40W wil hebben per armatuur.

Deze jongen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYm8ND8t-eQwOdTR9H2OrrG-3hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KOAwmIXUogHrb4dFVJHyNqTC.jpg?f=user_large

Gaat dus vervelen met 3x GU10 LEDs per armatuur omdat ik zo goed als zeker gewoonweg nooit de minimale 40W haal met LED. Dimmertje is geen goedkope jongen, dus de businesscase om deze te vervangen is dan ook weer zozo kijkende naar hoe vaak deze lampen aan zijn. Het zijn plafondspots, die we af en toe aan drukken om even extra licht te hebben.

Is er iets mogelijk mbt die minimale 40W? Of moet je dat niet willen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
Deze is niet geschikt voor LED. Dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
40W is 40W. Als je doel is om elektriciteit te besparen, gaat dat niet lukken zolang je die 40W blijft verbruiken.

De oplossing is simpel: De dimmer vervangen door een LED-dimmer. Of smart-verlichting (wat waarschijnlijk goedkoper en stabieler is). Dat zo'n ding duur geweest is riekt een beetje naar sunk-cost fallacy. Iedere keer dat je de halogeenlampen aanzet, kost deze dimmer je effectief wéér meer geld. Kijk dus naar de kosten/baten van vervanging, niet naar wat je in het verleden uitgegeven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ik heb gekeken naar vervanging maar wil geen Chinese meuk. Deze duo dimmer krijg ik niet als LED uitvoering gevonden. Daarnaast heb ik hier de uitdaging qua ruimte icm duo benodigd. Welk gerenommeerd merk kun je daarin aanbevelen om naar LED over te kunnen stappen?

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 07-02-2022 13:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Phillips Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dat heb ik (ook), maar dat gaat ook met fysieke dimmer (duo) op 1 "pot"?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:01:
Wat bedoel je precies met een duo dimmer ? Je afbeelding laat de dimmer 6565U zien wat geen duo is (toch?).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Wat bedoel je precies met een duo dimmer ? Je afbeelding laat de dimmer 6565U zien wat geen duo is (toch?).
Jawel dit is een duo dimmer. 2x40W... :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Nee, dat bedien je (zoals je dan weet) via de bedieningsmogelijkheden van Hue, zoals een app of smart schakelaar.

Als je toch perse een domme inbouwdimmer wilt, heb je ook niet erg hard gezocht volgens mij: https://www.elektramat.nl...ed-universeel-2-x-1-200w/

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 07-02-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:03:
Nee, dat bedien je (zoals je dan weet) via de bedieningsmogelijkheden van Hue, zoals een app of smart schakelaar.

Als je toch perse een domme inbouwdimmer wilt, heb je ook niet erg hard gezocht volgens mij: https://www.elektramat.nl...ed-universeel-2-x-1-200w/
Lekker bot zo. Dank! Ik ken dat merk niet, dus vandaar dat ik ook zei gerenommeerd. Wellicht is het degelijk, geen idee maar begrijp dat deze vragen niet goed vallen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:03:
Jawel dit is een duo dimmer. 2x40W... :)
Ah, ik ken ze alleen met 2 knopjes naast elkaar (waar ik zelf niet zo'n fan van ben). De eerder genoemde optie met Hue zou wel kunnen als je de lampen daarmee kan vervangen. Met een (duo) schakelaar kan je deze in 2-en delen. Aan/uit en ingedrukt houden om te dimmen (heb het zelf ook zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Ah, ik ken ze alleen met 2 knopjes naast elkaar (waar ik zelf niet zo'n fan van ben). De eerder genoemde optie met Hue zou wel kunnen als je de lampen daarmee kan vervangen. Met een (duo) schakelaar kan je deze in 2-en delen. Aan/uit en ingedrukt houden om te dimmen (heb het zelf ook zo).
Precies, die 2 knopjes... Die ken ik ook, goedkope geluidmakers die knipperende lampen gaven. Wellicht dat de nieuwe "2 knopjes" voor LED wel goed zijn zoals gelinkt door @mcDavid

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:13:
Wellicht dat de nieuwe "2 knopjes" voor LED wel goed zijn zoals gelinkt door @mcDavid
Je hebt ze in diverse prijsklassen, ik had er vroeger een van 3 tientjes of zo. Die was niet fluister stil maar ook weer niet storend. De bediening vond ik wat onhandig, knopjes draaiden best zwaar en na een paar jaar helemaal vergeeld dus dat was een mooi moment om te vervangen voor iets anders (toen alles KaKu, nu alles Hue).

Mijn grootste irritatie aan die led dimmers is dat er regelmatig wel invloeden zijn van buitenaf waardoor ze knipperen of variëren in dim niveau. Zowel bij dure a merk €100+ als de goedkope ikea/action waarbij de laatste soms zelf minder erg. Met Hue heb ik daar geen last van.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 07-02-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Je hebt ze in diverse prijsklassen, ik had er vroeger een van 3 tientjes of zo. Die was niet fluister stil maar ook weer niet storend. De bediening vond ik wat onhandig, knopjes draaiden best zwaar en na een paar jaar helemaal vergeeld dus dat was een mooi moment om te vervangen voor iets anders (Hue in mijn geval).
Ik ken ze maar al te goed, anders had ik deze oplossing niet nodig gehad :) Er hing eerst een tafellamp op 1 van de 2 plekken waar nu plafondspots zitten en dan met 5 flinke lampen, daar konden die dingen niet tegen zodra er gedimd moest worden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:18
Google eens ecodim 05. Is mij vorig jaar aanbevolen bij een elektrotechnische groothandel. Deze werkt bij mij thuis erg fijn. Wel met twee draai/drukknoppen, je moet er dus nog een voorplaat bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Precies, die 2 knopjes... Die ken ik ook, goedkope geluidmakers die knipperende lampen gaven. Wellicht dat de nieuwe "2 knopjes" voor LED wel goed zijn zoals gelinkt door @mcDavid
Ik ken het betreffende merk ook niet, maar mijn eerste zoekopdracht naar "led dimmer" gaf dit exemplaar als 2e hit dus dat vond ik nogal opvallend, gezien je zei dat je niets kon vinden.

Verder is mijn ervaring met (230V) LED met externe dimmers, dat het nooit écht lekker stabiel werkt. Vandaar mijn suggestie om naar smartverlichting met ingebouwde dimmers te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Ik denk niet dat bij de gangbare merken er een duo/serie dimmer met grote toetsen bestaat (geschikt voor LED).
Mogelijk kan je het met zoiets werkend krijgen: https://www.busch-jaeger....a16997975f534fad3351c63a2
Of van Gira https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=699359

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 07-02-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Ik ken het betreffende merk ook niet, maar mijn eerste zoekopdracht naar "led dimmer" gaf dit exemplaar als 2e hit dus dat vond ik nogal opvallend, gezien je zei dat je niets kon vinden.

Verder is mijn ervaring met (230V) LED met externe dimmers, dat het nooit écht lekker stabiel werkt. Vandaar mijn suggestie om naar smartverlichting met ingebouwde dimmers te kijken.
Wellicht drukte ik me dan niet goed uit in het "niets (kunnen) vinden" omdat ik door dezelfde problematiek zoals jezelf omschrijft aangaande fysieke LED dimmers toentertijd deze dure BuschJager dimmer heb gekocht omdat ik vanuit 1 "pot" moest werken om 2 lampen te kunnen dimmen.

Ik ga er nog even over nadenken wat ik er dan wel/niet mee ga doen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:34:
Ik denk niet dat bij de gangbare merken er een duo/serie dimmer met grote toetsen bestaat.
Mogelijk kan je het met zoiets werkend krijgen: https://www.busch-jaeger....a16997975f534fad3351c63a2
Of van Gira https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=699359
Dit ziet er interessant uit. Ik ga hier (ook) naar kijken, dank!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@DukeBox vooralsnog werkt alles “like a charm” met de Busch-Jaeger Compensator er tussen *O*

Dimmen ging al goed, maar nu gaan de LEDs ook uit-uit :)

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1