Toon posts:

3080 TI FE build - Advice for 1440p high fps

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 10:58
Beste mede-tweakers,

Ik heb geluk gehad om via NBB een 3080 TI founders edition te bemachtigen, iets waarvan ik had verwacht ongeveer een jaar over te doen gebeurde uiteindelijk binnen 2 weken.

Ik wil in mijn nieuwe systeem gamen op 1440p x 144hz en 1080p op 244hz. (een 3080 was goed genoeg geweest hiervoor, maar de TI belande nou eenmaal in mijn mandje). Puur en alleen voor gaming.

Ik heb niet direct een budget voor de resterende componenten, maar probeer bang 4 buck te doen zonder de gpu te bottlenecken.

Alles mag nieuw, muv wat extra SSD's (geen nvmi) en randapparatuur die ik meeneem.

Zie hieronder voor een lijst van wat ik verwacht nodig te hebben als eerste opzet.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 421,52€ 421,52
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4€ 283,90€ 283,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 134,90€ 134,90
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-AIO 360 D-RGB€ 151,95€ 151,95
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2Z3600C14€ 289,13€ 289,13
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.497,20

Ik heb geen merkvoorkeuren, maar probeer opzichtige RGB toch te vermijden. Ook is DDR5 me te duur voor wat het oplevert.

Ik verwacht een ATX systeem met luchtkoeling voor de GPU en een closed loop waterkoeling voor de CPU. Redenatie hiervoor dat open loop waterkoeling niets meer voor mij is en het er raar uit ziet om beiden lucht te koelen (weinig ruimte tussen).

Ik ga niet overklokken de komende jaren.

Volgens pcpartpicker is alles wel redelijk compatible, maar mis ik nog iets?
bv: - Ervaringen over powerspikes , pcpartpicker geeft aan 670W (is 850W genoeg?)
- Keuze moederbord goed?

[Voor 3% gewijzigd door plakpot op 07-02-2022 13:42]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
Dat zijn erg dure sticks - ja ze zijn snel, maar vraag is of het nuttig is...

Waarom deze waterkoeler?

ps, je zegt dat je opzichtige RGB probeert te vermijden, maar wel RGB op koeler / ramsticks? Ik zou eerder RGB op fans zetten dan op ramsticks...

pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart zou ook al voldoende zijn... wil je gaan overklokken?

vanwaar deze SSD? de 980 is even goed voor gaming.

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 10:58
Bedankt voor de tips:
- SSD zal ik omzetten naar de 980, dat scheelt idd niets in performance en wel in de portomonnee.
- Qua RGB: Ik zat te kijken naar een setup als dit qua kleuren. Qua RGB vermijden op Ram sticks is haast niet te doen. Of je krijgt hele lelijke (subjectief) of slechtere voor dezelfde prijs. De waterkoeler is ook overgenomen van onderstaande build.

Is 3600 overkill op je RAM voor een dergelijke systeem? Ik weet dat het geen DDR5 is, maar is mijn gedachtegang dat met een dergelijke CPU ook niet snel RAM "moet"?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Voor 1080p gaming doet RAM snelheid meer dan voor 1440p gaming, bij hogere resoluties wordt de GPU de bepalende factor voor de fps, op 1080p is de CPU/RAM meer van invloed.

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 13:06
Ik zou persoonlijk voor 3600c16 gaan, dan heb je alsnog snelle sticks, maar een stuk betere price/performance verhouding. Kan je mooi een kitje van 150-170 kopen zonder opzichtige RGB :)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:08
plakpot schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:32:
Bedankt voor de tips:
- Qua RGB: Ik zat te kijken naar een setup als dit qua kleuren. Qua RGB vermijden op Ram sticks is haast niet te doen. Of je krijgt hele lelijke (subjectief) of slechtere voor dezelfde prijs.
Mwah, eigenlijk oneens. Er staan veel meer non rgb kitjes in de PW dan met.

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B

16GB is nog altijd meer dan voldoende voor gewoon gamen hoor. Ik loop er werkelijk nooit tegenaan. Bespaart gelijk 210 euro. En je houdt 99% van je fps

[Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 07-02-2022 16:05]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart
Is een betere en stillere voeding. Kies gelijk de pricewatch: Corsair 12-pin GPU kabel Zwart
Want de meegeleverde van de FE is erg kort, En is een adapter.

pricewatch: Crucial Ballistix MAX BLM2K8G40C18U4B

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 07-02-2022 20:58]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee