Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:04

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Topicstarter
Via mijn werk wat inruiltablets (HP x210 G2 met detachable keyboard) gekregen, die werden LVT voor mij. Ik heb ze dus een complete factory-reset gegeven, en wel zodanig dat ook alle data verwijderd wordt. Twee van deze tablets heb ik voor mijn twee bonuskinderen geïnstalleerd, zo minimaal mogelijk (ivm privacy en veiligheid), dus op elke telemetrische vraag die windows stelt heb ik de veiligste gekozen, voor zover mogelijk overal NEE op geantwoord, zodat de data die naar Microsoft gaat minimaal is. Ook niet geregistreerd bij HP, ook nog niet in het netwerk gehangen, omdat ik een lokaal account wou aanmaken. Pas toen de installatie helemaal klaar was heb ik de tablets ook in het netwerk gehangen, via Edge nog even Google Chrome gedownload en vervolgens de tablets aan de kinderen gegeven. De jongste ging er meteen wat youtube video's op kijken, ik zat continu naast haar, beetje mee te kijken, en het apparaat was ook nooit ergens op ingelogd (ze is 8, heeft ook helemaal nergens een gmail of microsoft account ofzo), na een half uurtje youtube filmpjes bekijken vroeg ze me of er ook spelletjes op konden, "ook dierenspelletjes" vroeg ze specifiek nog, luid en duidelijk. Dus ik zeg, we gaan even googlen. Op de URL-balk drukte ze alleen nog maar op de "d" en google maakte het meteen af: "dieren spelletjes" was de eerste suggestie van Google, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqad7gdeK1_j4QymlxdysudpL0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkl5fOYUFMukSt3lPdoNcuBh.png?f=fotoalbum_large
We zaten met verbazing te kijken, het was dus een verse installatie, alles nieuw, geen accounts aangemaakt, nergens op ingelogd, en dan dit! Nu vraag ik me af, hoe toevallig is dit? Je zou toch bijna denken dat we door Google worden afgeluisterd ofzo?! Omdat ze vlak voor het zoeken nogal duidelijk het woord "dierenspelletjes" had genoemd? Iemand meer van dit soort ervaringen?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ze heeft wellicht op Youtube naar dieren spelletjes gezocht en gekeken. Dan is die data al direct beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:13

Qwerty-273

Meukposter

Het is natuurlijk puur toeval, alleen door de omstandigheden valt het je op. Alle andere keren dat het algo het mis heeft, valt het niet op ;)

Google (of welk platform dan ook) kent wellicht de tablet niet, maar ziet dat je wel vanuit jouw thuis IP op het internet komt, en ook wat je op YT hebt gekeken tot dus ver (als een profiel zonder geschiedenis). Daarmee kom je dan al heel snel weer in je eigen bubbel terecht waar de targeting weer relevant wordt voor jou en de kinderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Ze heeft gewoon gezocht op dierenspelletjes. Daardoor komt deze nu als eerste boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 22:01
-

[ Voor 107% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:24 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
Sidenote op de voorgaande reacties: YouTube is van Google als je dat nog niet wist.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:43:
Ze heeft wellicht op Youtube naar dieren spelletjes gezocht en gekeken. Dan is die data al direct beschikbaar.
Nope, ik zat de hele tijd naast haar, ze was eigenlijk alleen maar MeisjeDjamila aan het kijken (en dat hoor je ook duidelijk, zelfs als het volume op het zachtst staat ;) )
Juist omdát ik alles helemaal gevolgd heb was ik hierover verbaasd, en startte ik deze post, had ik ook niet gedaan als daar enige twijfel over bestond.
Qwerty-273 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:45:
Het is natuurlijk puur toeval, alleen door de omstandigheden valt het je op. Alle andere keren dat het algo het mis heeft, valt het niet op ;)

Google (of welk platform dan ook) kent wellicht de tablet niet, maar ziet dat je wel vanuit jouw thuis IP op het internet komt, en ook wat je op YT hebt gekeken tot dus ver (als een profiel zonder geschiedenis). Daarmee kom je dan al heel snel weer in je eigen bubbel terecht waar de targeting weer relevant wordt voor jou en de kinderen.
Toeval? Wel heel erg toevallig dan. IP-adres zat ik ook aan te denken, dat is ook het enige wat voor Google niet nieuw is. Wel bijzonder dan.
DutchKel schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:48:
Sidenote op de voorgaande reacties: YouTube is van Google als je dat nog niet wist.
Ik denk dat élke tweaker dat wel weet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Deze 'onderbuik'-gevoelens gaan al heel lang rond. Ik zou hebben verwacht dat als het echt zo is, iemand al wel een keer harder bewijs had gevonden.

En dat, als zoiets stiekem en vaak behoorlijk illegaal (nog los van de AVG: afluisteren = strafbaar) zou gebeuren dat Google het dan liever gebruikt alleen waar winst is te halen: de ads etc., en niet de zoekalgoritmes.

Inderdaad is meer waarschijnlijk dat de zoekmachine gevoed is door alles wat al wel bekend is, zoals YT geschiedenis en alles wat aan hetzelfde IP hangt. En dat i.c.m. toeval, het valt alleen op als het toevallig zo uitkomt. Net zoals dat het "altijd" 13:37 is als je op de klok kijkt.

Een volkomen blinde test zou interessant zijn: nieuwe hardware, op een nieuwe locatie, x100.

Dat gezegd hebbend: waarom zou je Chrome overwegen als je enige twijfels hebt over de goede bedoelingen van Google? Neem Edge of evt. een andere Chromium-browser als je dicht bij Chromium wilt blijven, neem anders Firefox + wat plugins. /mening.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 23:02
Met een nieuw device vanaf jouw IP, met bijbehorende fingerprint (dus hardware specs, user agent), heeft Google na een half uur YT ongetwijfeld al een redelijke initiele bubbel op kunnen bouwen. Dat dit dan als eerste zoekresultaat naar boven komt verbaast me niet.

Dus luisteren ze je af? Nee. Zijn ze steengoed in het inschatten van gebruikersprofielen na jarenlange ervaring met miljarden gebruikers? Ja.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En dat De stentor, decatholon en discord genoemd worden verbaast je dan niet?

Plus dat dit in Chrome gebeurd... het zou me niets verbazen als chrome + IP-adres + Youtube-geschiedenis (en dat begint al bij twee filmpjes) al een heleboel kunnen triggeren.

Verder: wat F_J_K zegt...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Helemaal wat de anderen zeggen. Google is enorm goed in het koppelen van data en je geeft ze standaard al heel wat gegevens.
• IP adres
• Zoekhistoriek gekoppeld aan dat IP adres, ook van andere apparaten
• Recente bezochte websites / applicaties van Google

En zonder ingelogd te zijn weet Google meteen dat de kans groot is dat een nieuw apparaat waar hetzelfde soort filmpjes bekeken wordt als een ander apparaat van dat IP adres in gebruik is door jouw dochter. En die vindt dierenspelletjes leuk dus voila. Goede zoekresultaten wel.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:22:
En dat i.c.m. toeval, het valt alleen op als het toevallig zo uitkomt. Net zoals dat het "altijd" 13:37 is als je op de klok kijkt.
verrek ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:43
Met bovenstaande reacties.
Het is voor google veels te duur om een speech to text te gaan doen, ze hebben die data helemaal niet nodig. Ze hebben data zat die ze goedkoper vergaren.

Maar om hem nog even een tandje erger te maken:
Google doet niet alleen luisteren en leren
Wie weet heeft Google er wel voor gezorgd dat je bonusdochter opeens denkt: ik wil dierenspelletjes, ik ga googlen!
Dat kan dmv advertenties, volgorde van filmpjes op zoekopdracht opleveren etc. etc..
Dan wist google het dus al eerder voor ze het konden afluisteren, ze hebbe het zelf veroorzaakt

Is natuurlijk allemaal nooit bewezen (want google is niet evil O-) ) en je moet mijn voorbeeld wel met wat zout nemen. Maar ik geloof wel dat de mens meer wordt beinvloedt door AI dan wij denken...

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 15:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:31:
Met bovenstaande reacties.
Het is voor google veels te duur om een speech to text te gaan doen, ze hebben die data helemaal niet nodig. Ze hebben data zat die ze goedkoper vergaren.

Maar om hem nog even een tandje erger te maken:
Google doet niet alleen luisteren en leren
Wie weet heeft Google er wel voor gezorgd dat je bonusdochter opeens denkt: ik wil dierenspelletjes, ik ga googlen!
Dat kan dmv advertenties, volgorde van filmpjes op zoekopdracht opleveren etc. etc..
Dan wist google het dus al eerder voor ze het konden afluisteren, ze hebbe het zelf veroorzaakt

Is natuurlijk allemaal nooit bewezen (want google is niet evil O-) ) en je moet mijn voorbeeld wel met wat zout nemen. Maar ik geloof wel dat de mens meer wordt beinvloedt door AI dan wij denken...
Tis net de Albert Heijn! Beetje onbeschoft reclames uitzenden over lekkere chocolade toetjes, en voor ik het wist lag er een chocolade toetje in mijn mandje! Het moet niet gekker worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@olafmol Wacht even, impliceer je nu dat je nederlanders met korting kunt beinvloeden wat ze gaan eten? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:40:
@olafmol Wacht even, impliceer je nu dat je nederlanders met korting kunt beinvloeden wat ze gaan eten? :+
Hehehehe....Legendarische quote van ex collega: "Geef Nederlanders een gratis smurf, en ze geven met liefde al hun data en NAW gegevens aan je!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
laurens0619 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:40:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ja ik vind dat altijd ook zo ironisch. We zitten met zn allen iedere dag cookie balken weg te klikken (want privacy), maken ophef over alles wat de overheid maakt (want privacy)

Maar tegelijk staan mensen ook vooraan in de rij om een Android telefoon te kopen (want goedkoper), of gmail te nemen (want gratis) etc etc :+ Dat ze dan betalen met hun privacy, tja......

Maar laten we die discussie hier niet beginnen :D

On a more serious note: Ik doelde meer op dit effect Wikipedia: Search engine manipulation effect

Scary hoor :) (en stiekem ook interessant)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:22:
En dat, als zoiets stiekem en vaak behoorlijk illegaal (nog los van de AVG: afluisteren = strafbaar) zou gebeuren dat Google het dan liever gebruikt alleen waar winst is te halen: de ads etc., en niet de zoekalgoritmes.
Wellicht is het ergens in de EULA verstopt, waar ik zélf dus akkoord op heb gegeven? Dan is het dus niet illegaal, omdat ik het dan zelf met Google zou hebben afgesproken dat het mocht.
... waarom zou je Chrome overwegen als je enige twijfels hebt over de goede bedoelingen van Google?
Toen de twijfels kwamen was Chrome al geïnstalleerd ;)
Kazu schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:22:
Met een nieuw device vanaf jouw IP, met bijbehorende fingerprint (dus hardware specs, user agent), heeft Google na een half uur YT ongetwijfeld al een redelijke initiele bubbel op kunnen bouwen. Dat dit dan als eerste zoekresultaat naar boven komt verbaast me niet.

Dus luisteren ze je af? Nee. Zijn ze steengoed in het inschatten van gebruikersprofielen na jarenlange ervaring met miljarden gebruikers? Ja.
IP en User-agent snap ik, maar unieke hardwarespecs gaan toch niet over het lijntje? En de filmpjes gingen niet over dieren én niet over spelletjes... meer over een roze limousine en snoep vs. 'echt' voedsel, en eten proeven enzo.
Jester-NL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:28:
En dat De stentor, decatholon en discord genoemd worden verbaast je dan niet?
Nee, die worden nl. op een andere tablet ook gewoon genoemd, alleen de term "dieren spelletjes" dan net weer niet. Lijstje is precies hetzelfde, maar dan zonder "dieren spelletjes"
(en "Douglas" helemaal onderaan als 10e suggestie, maar da's niet relevant)
Admiral Freebee schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:33:
• Zoekhistoriek gekoppeld aan dat IP adres, ook van andere apparaten
Ook van andere apparaten? Als ze dat zouden doen, dan zouden ze zichzelf wel heel erg in de vingers snijden denk ik, is mss nog wel erger dan afluisteren (data van de ene klant tonen aan andere klant, ook al is het externe IP hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De EULA is allemaal leuk en en aardig, maar Google kan 100 keer in de EULA stellen dat ze al je gegevens in kaart mogen brengen (inclusief alles wat je in hun browser invoert in wat voor veld dan ook) en dat ze dat aan de hoogste bieder mogen verkopen, voor hun eigen gewin gebruiken en open en bloot op het internet mogen flikkeren zodat iedereen die @MartinMeijerink googlet ook je BSN, bankrekeningnummer, adres en schulden kan zien.
Punt is dat die EULA ondergeschikt is aan de wet. En jou afluisteren is iets dat van de nodige juridische haken en ogen is voorzien (het zou ook wel heel raar zijn dat de politie en de diverse inlichtingendiensten toch met de nodige steekhoudende argumenten aan de OvJ moeten uitleggen waarom ze je willen afluisteren en een privaat buitenlands bedrijf dat gewoon met een lap tekst die geen hond leest (en meestal op basis van de wetten uit het land waar dat bedrijf gevestigd is) jou wel gewoon zou mogen afluisteren... ik voorzie een onmiddellijke exodus van ons justitionele apparaat ;) ).
Dat wil niet zeggen dat het niet aan te raden is om zo'n EULA door te nemen, vooral waar het gaat om de informatie die ze wel mogen delen, opslaan en naar de US versturen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:57
Grappig, in Firefox met Duckduckgo als zoekmachine krijg ik pas bij 'de...' de suggestie Decathlon en/of Deliveroo.
Met alleen een 'd...' krijg ik 2 suggesties van historische zoek opdrachten.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je je eigen browser historie al nagelopen?
Misschien heb je het toch al eerder op dat apparaat opgezocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 13:16
MartinMeijerink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:06:
[...]

IP en User-agent snap ik, maar unieke hardwarespecs gaan toch niet over het lijntje? En de filmpjes gingen niet over dieren én niet over spelletjes... meer over een roze limousine en snoep vs. 'echt' voedsel, en eten proeven enzo.
Google ziet 'User kijkt video van MeisjeDjamila', dat linken ze meteen, in combinatie met jouw IP adres, aan de doelgroep/bubble van je bonusdochter. Het feit dat er 'dieren spelletjes' staat is gewoon zoals eerder gezegd confirmation bias. Dat het 'nieuwe hardware' is, zal Google een worst wezen, die hebben allang al door welke user gebruik maakt van de browser.

[ Voor 9% gewijzigd door OmgItsKoen op 15-02-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20

Kheos

FP ProMod
Denk je dat je bonusdochter uniek is op dat vlak, of zouden er wel meer leeftijdsgenootjes graag dierenspelletjes spelen?
Meer is er niet nodig, toch?
Pagina: 1