Via mijn werk wat inruiltablets (HP x210 G2 met detachable keyboard) gekregen, die werden LVT voor mij. Ik heb ze dus een complete factory-reset gegeven, en wel zodanig dat ook alle data verwijderd wordt. Twee van deze tablets heb ik voor mijn twee bonuskinderen geïnstalleerd, zo minimaal mogelijk (ivm privacy en veiligheid), dus op elke telemetrische vraag die windows stelt heb ik de veiligste gekozen, voor zover mogelijk overal NEE op geantwoord, zodat de data die naar Microsoft gaat minimaal is. Ook niet geregistreerd bij HP, ook nog niet in het netwerk gehangen, omdat ik een lokaal account wou aanmaken. Pas toen de installatie helemaal klaar was heb ik de tablets ook in het netwerk gehangen, via Edge nog even Google Chrome gedownload en vervolgens de tablets aan de kinderen gegeven. De jongste ging er meteen wat youtube video's op kijken, ik zat continu naast haar, beetje mee te kijken, en het apparaat was ook nooit ergens op ingelogd (ze is 8, heeft ook helemaal nergens een gmail of microsoft account ofzo), na een half uurtje youtube filmpjes bekijken vroeg ze me of er ook spelletjes op konden, "ook dierenspelletjes" vroeg ze specifiek nog, luid en duidelijk. Dus ik zeg, we gaan even googlen. Op de URL-balk drukte ze alleen nog maar op de "d" en google maakte het meteen af: "dieren spelletjes" was de eerste suggestie van Google, zie screenshot:
/f/image/wkl5fOYUFMukSt3lPdoNcuBh.png?f=fotoalbum_large)
We zaten met verbazing te kijken, het was dus een verse installatie, alles nieuw, geen accounts aangemaakt, nergens op ingelogd, en dan dit! Nu vraag ik me af, hoe toevallig is dit? Je zou toch bijna denken dat we door Google worden afgeluisterd ofzo?! Omdat ze vlak voor het zoeken nogal duidelijk het woord "dierenspelletjes" had genoemd? Iemand meer van dit soort ervaringen?
/f/image/wkl5fOYUFMukSt3lPdoNcuBh.png?f=fotoalbum_large)
We zaten met verbazing te kijken, het was dus een verse installatie, alles nieuw, geen accounts aangemaakt, nergens op ingelogd, en dan dit! Nu vraag ik me af, hoe toevallig is dit? Je zou toch bijna denken dat we door Google worden afgeluisterd ofzo?! Omdat ze vlak voor het zoeken nogal duidelijk het woord "dierenspelletjes" had genoemd? Iemand meer van dit soort ervaringen?
An unbreakable toy is useful to break other toys