Er zijn zeker exoten te vinden met een lage gevoeligheid en/of grillig verloop in de weerstand wat de speaker lastiger aan te sturen maakt maar wat je tegenwoordig zo uit de winkel haalt is veelal een gevoeligheid van rond de 90 dB en een weerstand van 4-8 Ohm wat de speaker niet lastig maakt. Moet wel gezegd worden dat termen als "wat harder zetten" niets zeggen. De ene persoon verstaat daar wat anders onder dan de ander. Wat harder is voor mij bijvoorbeeld een avondje film op 85 dB in plaats van de normale 75 dB waar ik op speel. Als je echter een feest gaat geven voor 20 man is dat een ander verhaal (en zit je niet meer in de Home Cinema maar kan je beter naar PA gaan).
Voor surround heb je ook andere speakers nodig toch.
Hangt van je wensen af. Je ziet dat men voor surround veelal kleinere speakers pakt en/of speakers die je op kan hangen. Is een keuze. Als jij volledige vloerstaanders als surround wilt, niemand die je tegen houdt.
Maar goed, geef eens een enkele voorbeelden van een receiver en een eventuele speakerset, Ik kom het niet tegen.
Zo werkt GoT niet, wij zijn er niet om het zoekwerk te doen. Informatie geven en je de juiste hoek in sturen is wat we doen maar specifiek iets aanwijzen niet. Dat laatste kan ook niet, er zijn letterlijk honderden zo niet duizenden combinaties van receiver en speakers mogelijk. Voor de prijs geldt hetzelfde. Met honderden euro's zet je (tweedehands) iets neer maar wil je (tien)duizenden euro's uitgeven kan dat ook.
Begin eens met de de basis: een budget. Daarna de speakers: wat wil je kwijt qua set-up (is ook overlap met de receiver) en hoe moet die set er uit zien (vloerstaanders, boekenplank, satelliet)? Dan de receiver, wat wil je aan gaan sluiten (nu en in de nabije toekomst), wat wil je kwijt qua speakers (is 5.1 genoeg of wil je mogelijk ooit naar Dolby Atmos met 7.2.4), et cetera. Neem als handvat
Jorgen in "Keuze tussen receivers" voor die laatste. Speakers is de sky the limit. Er zijn merken die kant en klare 5.0/5.1 sets aanbieden zoals de eerder genoemde Teufel maar speakers los kopen en zelf een set samen stellen kan ook. Of begin met een goede 2.0 set en bouw die langzaam uit naar wat je wilt als je niet in één keer het totale budget ter beschikking hebt.
[
Voor 14% gewijzigd door
FeaR op 08-02-2022 12:54
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.