Blu-ray speler via tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-02-2022
Graag van jullie een reactie of het volgende mogelijk is. Op dit moment hebben we een home cinema set die nog via scart aangesloten is op de tv. We willen uitkijken naar een nieuwe set aangezien deze verouderd is.
Nu willen we een externe blu - ray spler aansluiten op de tv, aangezien er op een sonos soundbar geen hdmi ingangen zijn. Of een ander merk.

Dus blu ray gelijk op tv met hdmi. Nu hebben we een televisie van philips een pfk7109 van een aantal jaren oud.
Onze concrete vraag is of we evengoed op de soundbar dts geluid kunnen krijgen of dat dit nu niet gaat omdat mogelijkerwijs de tv het niet ondersteunt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:29
Als Philips zelf al niet weet welke formaten geluid er worden ondersteund vrees ik het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
Als je de soundbar op de ARC HDMI poort van je TV zet, komt het wel goed.

Dus het is dan blu-ray-->tv-->soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
@Basekid

Is de tv wel diegene die het geluid door moet zetten? U zegt het komt dan wel goed maar als de tv het niet ondersteunt evengoed?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom er bijna geen hdmi poorten meer op een soundbar zitten. Dit gaat toch ook fout wanneer ik b.v. netflix op tv stream en het geluid gaat dan via hdmi naar soundbar.

Nu op oude home cinema set hebben we de decoder van ziggo rechtstreeks op de home cinema set. op aux.

Bij nieuwe configuratie wordt het dus:
decoder -->Tv-->soundbar
blu-ray-->TV-->soundbar.

Zouden beide gewoon dts doorgeven als ik soundbar op ARC zet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
De TV ondersteund geen DTS via HDMI. ( dus ook niet via ARC )

https://www.p4c.philips.c...iew=aa12_view_iframe.html

[ Voor 6% gewijzigd door corporalnl op 07-02-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk en moet ik dus op zoek naar een soundbar waarop we de apparatuur kunnen aansluiten. Soundbar met hdmi ingangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:10:
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk en moet ik dus op zoek naar een soundbar waarop we de apparatuur kunnen aansluiten. Soundbar met hdmi ingangen?
Daar is geen antwoord op te geven zonder dat je andere informatie geeft. Wat voor soundbar heb je. Welke blu-ray speler wil je.

Wellicht kan de audio rechtstreeks over SPDIF, maar goed, dan moeten we eerst weten welke aansluitingen je soundbar heeft.

Soms is het vervangen van je TV een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
We hebben nog geen soundbar maar zoals ik geschreven had denken we aan een Sonos, dit zal waarschijnlijk de beam worden. Blu-ray meot je dan vanuit gaan dat deze de formaten aan kan.
Vervangen van tv is ons te resoluut en kan ik nog beter bij de huidige set blijven.
Lijkt me vreemd om dat nu op die manier op te lossen voor een tv van nog geen 3 jaar.
Audio over SPDIF geeft meestal toch ook wel een zachter geluid heb ik wel eens ervaren.

Begrijp de fabrikanten niet zo goed. Maar aangezien we nog geen soundbar hebben moeten we misschien naar losse componenten kijken waar we wel voldoende ingangen op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:54:
We hebben nog geen soundbar maar zoals ik geschreven had denken we aan een Sonos, dit zal waarschijnlijk de beam worden. Blu-ray meot je dan vanuit gaan dat deze de formaten aan kan.
Vervangen van tv is ons te resoluut en kan ik nog beter bij de huidige set blijven.
Lijkt me vreemd om dat nu op die manier op te lossen voor een tv van nog geen 3 jaar.
Audio over SPDIF geeft meestal toch ook wel een zachter geluid heb ik wel eens ervaren.

Begrijp de fabrikanten niet zo goed. Maar aangezien we nog geen soundbar hebben moeten we misschien naar losse componenten kijken waar we wel voldoende ingangen op hebben.
De TV is van 2014. Dus de techniek in de tv is 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Ok, dan houdt het voor ons even op en kan ik alleen voor nu even zeggen dat de techniek er niet veel beter op geworden is. Beter dan om onze huidige set te behouden omdat dit gewoon goed werkt en we blu-ray af kunnen spelen in dts.
Het ziet er allemaal wel mooi uit zon soundbar maar in onze configuratie gaat het niet echt werken zeg maar.
:)
Misschien een idee een soundbar te zoeken waar de blu-ray speler gelijk op de hdmi poort kan.... weet zo even niet of die er zijn voor dts 5.1 of iets anders.

[ Voor 18% gewijzigd door marcel_51 op 07-02-2022 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:41

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:02:
...en kan ik alleen voor nu even zeggen dat de techniek er niet veel beter op geworden is.
Als je naar een TV uit 2014 kijkt en je Home Cinema nog met SCART aan wordt gesloten vind ik dat een behoorlijke uitspraak. Ga van een acht jaar oude LCD naar een OLED en van een 5.1 DTS setje naar een volwaardige Dolby Atmos setup en dat is een verschil als dag en nacht.
Misschien een idee een soundbar te zoeken waar de blu-ray speler gelijk op de hdmi poort kan.... weet zo even niet of die er zijn voor dts 5.1 of iets anders.
Bron direct op de home cinema (of dat je een losse receiver is of Sound Bar even in het midden gelaten) is de beste optie en die apparatuur is te vinden. Beter omdat een beetje audio component zowel Dolby Digital als DTS ondersteunt. Zoals je van je TV weet doet deze bijvoorbeeld al geen DTS. Tevens is de TV als hub gebruiken ook niet altijd even handig aangezien deze dan aan moet staan. Nadeel van alles via de home cinema is dat alles op hetzelfde niveau moet zitten mocht je van alle opties gebruik willen maken. Als in, bron met HDMI 2.1 voor 4K op 120 Hz en een TV die het weer kan geven? Dan moet de home cinema ook HDMI 2.1 hebben. Veelal zie je twee smaken in deze markt: sound bar met één HDMI ingang voor alle bronnen naar de TV en met HDMI ARC terug naar de audio oplossing of meerdere HDMI ingangen op de audio oplossing zodat alle bronnen daar rechtstreeks op verbonden worden. Nu kan die eerste ook een bron rechtstreeks aangesloten krijgen maar dan zit je aan max één bron en ook geluid vanaf de TV of een andere bron over de sound bar wordt dan lastig.

De vraag is vooral hoe belangrijk en nuttig het invoeren van DTS, of ik en andere surround track, is als je naar een sound bar gaat.

Al met al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden met alle hun voor- dan wel nadelen. Mede afhankelijk van de hardware in de keten. Hoe aan te sluiten kan eigenlijk pas gezegd worden wanneer duidelijk is wat de apparatuur gaat worden. Waarna je dan nog over hebt geleverd aan de nukken van bijvoorbeeld HDMI CEC.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 07-02-2022 15:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 11:51

Major_ton

Shoot!

@marcel_51, ik lees wat zaken in je berichten en dan krab ik mij toch even achter de oren...

"Ik begrijp ook niet zo goed waarom er bijna geen hdmi poorten meer op een soundbar zitten."
Die zijn er genoeg te vinden en vroeger waren er niet meer dan nu. Juist andersom is het geval.

"Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk en moet ik dus op zoek naar een soundbar waarop we de apparatuur kunnen aansluiten. Soundbar met hdmi ingangen?"
Als je bij de huidige TV wilt blijven dan klopt dit.

"Audio over SPDIF geeft meestal toch ook wel een zachter geluid heb ik wel eens ervaren."
Dit kan in sommige gevallen zo zijn, maar is niet inherent aan een SPDIF aansluiting en al helemaal geen manier om de kwaliteit te bepalen.

"Begrijp de fabrikanten niet zo goed."
Ik zou mij eerst eens meer verdiepen in de materie en de huidige standaarden. Met deze standaarden werken de fabrikanten namelijk ook.

"Ok, dan houdt het voor ons even op en kan ik alleen voor nu even zeggen dat de techniek er niet veel beter op geworden is."
Met een TV van 8 jaar oud en nog gebruikmakend van een connectie met SCART-kabel is dat een constatering die niet echt rijmt met de werkelijkheid.

Nu naar de vraag. Als je de huidige installatie wilt vervangen voor een soundbar met losse Blu-Ray speler, dan kan je dat doen door de Blu-Ray speler via een HDMI kabel met de TV te verbinden en vanuit diezelfde Blu-Ray speler met een optische kabel naar de soundbar te gaan. Dan kan je Dolby Digital en DTS uitsturen naar de soundbar, alleen de HD audio varianten en Dolby Atmos werken dan niet. Daarvoor zal je inderdaad óf een nieuwe TV moeten aanschaffen met eARC, óf een Blu-Ray speler moeten vinden met 2 HDMI uitgangen, één voor beeld en één voor audio. Uiteraard moet de soundbar in beide gevallen dan ook over een HDMI ingang beschikken. Een soundbar vinden met 2 HDMI aansluitingen (één input voor signaal vanuit de Blu-Ray speler en één output om het beeld door te sturen naar de TV) is misschien nog wel het meest makkelijk in jou geval.

Vergeet ook niet eerst zo'n soundbar te beluisteren om te kunnen beoordelen of de geluidskwaliteit naar je zin is!

[ Voor 7% gewijzigd door Major_ton op 07-02-2022 15:56 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Allereerst mijn excuses voor mijn voorbarige conclusies. Niet terecht.

De tv die we nu hebben blijft in eerste instantie.
Nu naar de vraag. Als je de huidige installatie wilt vervangen voor een soundbar met losse Blu-Ray speler, dan kan je dat doen door de Blu-Ray speler via een HDMI kabel met de TV te verbinden en vanuit diezelfde Blu-Ray speler met een optische kabel naar de soundbar te gaan.
Kan het mocht ik zon soundbar vinden ook het optische signaal van tv zijn om dan alle aangesloten apparaten dan gelijk naar de soundbar gaan in DTS?
. Een soundbar vinden met 2 HDMI aansluitingen (één input voor signaal vanuit de Blu-Ray speler en één output om het beeld door te sturen naar de TV) is misschien nog wel het meest makkelijk in jou geval.
Ok maar dan hebben we de ziggon ontvanger nog die dan op de tv aangesloten wordt en deze geeft dan ook geen dts door mochten er al uitzendingen zijn waar dit op zit.
Vergeet ook niet eerst zo'n soundbar te beluisteren om te kunnen beoordelen of de geluidskwaliteit naar je zin is!
We hebben de sonos beam gehoord maar daar zit geen ingang op. Bij mijn weten ook geen optische aansluiting. Misschien op de sonos arc maar die is weer net een maatje te groot voor hier.

Als we nu een soundbar vinden met meerdere hdmi aansluitingen, kunnen dan alle apparaten op de ingang feitelijk dts ondersteunen mits deze apparaten dat zelf ook kunnen?

Wat ik zelf vind met meerdere hdmi ingangen is b.v. een bose lifestyle 650 maar is weer geen sound bar.

Welke sound bar heeft meerdere hdmi aansluitingen zodat dts verkregen kan worden voor de aangesloten apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 11:51

Major_ton

Shoot!

marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:45:
Allereerst mijn excuses voor mijn voorbarige conclusies. Niet terecht.

De tv die we nu hebben blijft in eerste instantie.

[...]
Kan het mocht ik zon soundbar vinden ook het optische signaal van tv zijn om dan alle aangesloten apparaten dan gelijk naar de soundbar gaan in DTS?

[...]

Ok maar dan hebben we de ziggon ontvanger nog die dan op de tv aangesloten wordt en deze geeft dan ook geen dts door mochten er al uitzendingen zijn waar dit op zit.

[...]

We hebben de sonos beam gehoord maar daar zit geen ingang op. Bij mijn weten ook geen optische aansluiting. Misschien op de sonos arc maar die is weer net een maatje te groot voor hier.

Als we nu een soundbar vinden met meerdere hdmi aansluitingen, kunnen dan alle apparaten op de ingang feitelijk dts ondersteunen mits deze apparaten dat zelf ook kunnen?

Wat ik zelf vind met meerdere hdmi ingangen is b.v. een bose lifestyle 650 maar is weer geen sound bar.

Welke sound bar heeft meerdere hdmi aansluitingen zodat dts verkregen kan worden voor de aangesloten apparaten?
toon volledige bericht
DTS vanuit de huidige TV gaat niet werken omdat deze dat niet ondersteunt. De Sonos Beam heeft alleen één HDMI ingang die in de meeste gevallen verbonden zal worden met de (e)ARC uitgang op een TV. Het Ziggo kastje stuurt überhaupt geen DTS uit. DTS is overigens geen tover-term voor kwaliteit, staar je daar niet op blind.

Mijn advies is, als je écht graag een soundbar wilt, om uiteindelijk de complete installatie inclusief TV te vervangen wanneer je daar aan toe bent. Dan voorkom je dat je later wéér met een probleem als nu te maken krijgt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Fout gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door E-Vix op 07-02-2022 17:07 . Reden: Fout gelezen ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Toch heel even een vraagje. Asl we op de soundbar of losse reciever zelf de apparaten aansluiten dan komt er toch dts vandaan zonder dat we de tv eerst veranderen of zien we dat verkeer en vergissen we ons hierin.
We zoeken even een oplossing voor de huidige cinema set en beide gelijk veranderen, tv en soundbar is even teveel.

De huidige set is via scart ,oud natuurlijk, geeft wel dts geluid toch ongeacht of de tv dit nog niet kan. Set heeft ingeboude dvd speler en set speakers?

Dus zonder veranderen tv beter een oplossing soundbar of reciever met meerdere hdmi ingangen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:27:
Asl we op de soundbar of losse reciever zelf de apparaten aansluiten dan komt er toch dts vandaan zonder dat we de tv eerst veranderen of zien we dat verkeer en vergissen we ons hierin.
Als je de home cinema tussen bron en TV zet dan maakt het niet uit wat de TV ondersteunt inderdaad. Audio komt in die setup nooit bij de TV aan, audio wordt direct door de home cinema afgespeeld, alleen beeld wordt doorgestuurd naar de TV.
De huidige set is via scart ,oud natuurlijk, geeft wel dts geluid toch ongeacht of de tv dit nog niet kan. Set heeft ingeboude dvd speler en set speakers?
Wellicht handig om te vermelden wat "de huidige set" is. Sowieso doet SCART geen DTS. Ik gok dat de huidige set een all-in-one is en alleen beeld via SCART naar de TV gaat. Audio zal direct via de speakers af worden gespeeld. Omdat de bron hier dus weer voor de TV zit maakt het gemis van DTS op de TV niet uit.
Dus zonder veranderen tv beter een oplossing soundbar of reciever met meerdere hdmi ingangen dan?
Yes. Je handelt het geluid dan voor de TV af waardoor deze niet mee doet in de keten van de audio en je dus geen last hebt van eventuele beperkingen van de TV.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 07-02-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Hartelijk dank allemaal tot zover.

Zijn er soundbars met meerdere hdmi ingangen of andere oplossingen buiten diegene die ik zelf weet.

Bose Lifestyle heeft ook meerdere hdmi ingangen maar is volgens mij niet het nieuwste van Bose.
Verder weet ik dat Harman Kardon Citation bar er een aantal hdmi poorten op heeft zitten.
Laatst genoemde heeft niet onze voorkeur.

Misschien wil iemand nog met ons meedenken of er nog wat te krijgen is waarop meerdere hdmi poorten zitten, mag ook zoiets zijn als een lifestyle?
Dit zodat we niet meteen van tv hoeven te veranderen en we toch wel dts kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FeaR schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Als je naar een TV uit 2014 kijkt en je Home Cinema nog met SCART aan wordt gesloten vind ik dat een behoorlijke uitspraak. Ga van een acht jaar oude LCD naar een OLED en van een 5.1 DTS setje naar een volwaardige Dolby Atmos setup en dat is een verschil als dag en nacht.
Och... Moet eerlijk zeggen dat er weinig moderne oplossingen zijn die geen (grotere) nadelen kennen dan 'vroeger' het geval is.

Definieer 'beter' natuurlijk. Maar als je volledig compatible wilt zijn met alles ontkom je m.i. nog steeds niet aan aan losse bron en losse receiver.

Is het beeld er hard op vooruit gegaan? Zeer zeker!
Maar qua geluid, zeker met DTS, blijft het momenteel toch geknutsel. Laat nou net een heel groot deel van mijn (muziek) dvd en rip collectie op DTS ver, ver, veruit het beste geluid leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Ok losse bron is ook ok maar als je een receiver vindt dan weet ik weer niet welke speakers erbij kunnen/moeten voor een goed werkend 5.1 of beter 7.1 systeem.

Meestal vind je verkoop receiver maar zonder oplossing voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:55:
Ok losse bron is ook ok maar als je een receiver vindt dan weet ik weer niet welke speakers erbij kunnen/moeten voor een goed werkend 5.1 of beter 7.1 systeem.

Das een kwestie van combinaties luisteren natuurlijk. Das de hele lol van een beetje fatsoenlijke audio in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Is het niet zo dat wat betreft vermogen van luidspreker per kanaal dan toch ook weer belangrijk is. Daarvan weet ik niet zoveel. In audio zaak willen ze wel vaan receiver verkopen maar kunnen je dan niet echt aan juiste speakers ervoor aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:55:

Teufel heeft mooie kant en klare sets, zie o.a.:
https://teufelaudio.nl/ho...&page=1#category-products

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:07:
Is het niet zo dat wat betreft vermogen van luidspreker per kanaal dan toch ook weer belangrijk is.
Met de hedendaagse speakers is vermogen het laatste waar je je zorgen over moet maken. Ik zou de kleur en looks van de receiver belangrijker vinden dan het vermogen.
In audio zaak willen ze wel vaan receiver verkopen maar kunnen je dan niet echt aan juiste speakers ervoor aanbevelen.
Omdat er ook geen "juiste" speakers zijn. Alles valt of staat met wat je zelf wilt. Qua budget, qua type speakers, looks, kleur en natuurlijk het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Kun je aan iedere receiver dan gewoon een willekeurige speaker hangen zonder dat ze defect raken mocht je de installatie wat harder zetten?
Voor surround heb je ook andere speakers nodig toch.

Maar goed, geef eens een enkele voorbeelden van een receiver en een eventuele speakerset, Ik kom het niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:18:
Kun je aan iedere receiver dan gewoon een willekeurige speaker hangen zonder dat ze defect raken mocht je de installatie wat harder zetten?
Er zijn zeker exoten te vinden met een lage gevoeligheid en/of grillig verloop in de weerstand wat de speaker lastiger aan te sturen maakt maar wat je tegenwoordig zo uit de winkel haalt is veelal een gevoeligheid van rond de 90 dB en een weerstand van 4-8 Ohm wat de speaker niet lastig maakt. Moet wel gezegd worden dat termen als "wat harder zetten" niets zeggen. De ene persoon verstaat daar wat anders onder dan de ander. Wat harder is voor mij bijvoorbeeld een avondje film op 85 dB in plaats van de normale 75 dB waar ik op speel. Als je echter een feest gaat geven voor 20 man is dat een ander verhaal (en zit je niet meer in de Home Cinema maar kan je beter naar PA gaan).
Voor surround heb je ook andere speakers nodig toch.
Hangt van je wensen af. Je ziet dat men voor surround veelal kleinere speakers pakt en/of speakers die je op kan hangen. Is een keuze. Als jij volledige vloerstaanders als surround wilt, niemand die je tegen houdt.
Maar goed, geef eens een enkele voorbeelden van een receiver en een eventuele speakerset, Ik kom het niet tegen.
Zo werkt GoT niet, wij zijn er niet om het zoekwerk te doen. Informatie geven en je de juiste hoek in sturen is wat we doen maar specifiek iets aanwijzen niet. Dat laatste kan ook niet, er zijn letterlijk honderden zo niet duizenden combinaties van receiver en speakers mogelijk. Voor de prijs geldt hetzelfde. Met honderden euro's zet je (tweedehands) iets neer maar wil je (tien)duizenden euro's uitgeven kan dat ook.

Begin eens met de de basis: een budget. Daarna de speakers: wat wil je kwijt qua set-up (is ook overlap met de receiver) en hoe moet die set er uit zien (vloerstaanders, boekenplank, satelliet)? Dan de receiver, wat wil je aan gaan sluiten (nu en in de nabije toekomst), wat wil je kwijt qua speakers (is 5.1 genoeg of wil je mogelijk ooit naar Dolby Atmos met 7.2.4), et cetera. Neem als handvat Jorgen in "Keuze tussen receivers" voor die laatste. Speakers is de sky the limit. Er zijn merken die kant en klare 5.0/5.1 sets aanbieden zoals de eerder genoemde Teufel maar speakers los kopen en zelf een set samen stellen kan ook. Of begin met een goede 2.0 set en bouw die langzaam uit naar wat je wilt als je niet in één keer het totale budget ter beschikking hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 08-02-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
7.2.4 waar staat de 4 ook alweer precies voor?

Kun je iedere kleine speaker voor surround gebruiken?

Eerder had ik gelezen dat wanneer er een bron op soundbar aangesloten zit dts dan uit de soundbar klinkt ook al ondersteunt de tv dit niet.
Geld dit ook voor een stremaningdienst die op soundbar zit b.v. Netflix of gaat geluid dan eerst naar tv die geen dts ondersteunt?

[ Voor 57% gewijzigd door marcel_51 op 08-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:57:
7.2.4 waar staat de 4 ook alweer precies voor?
Grof gezegd:
<vloer>.<subwoofer>.<hoogte kanalen>

7.2.4 is dan een setup bestaande uit 7 speakers "op de vloer", in ieder geval om je heen, subwoofer spreekt voor zich en hoogte kanalen is relatief nieuw en is voor bijvoorbeeld Dolby Atmos. Let op, er zijn speakers die meerdere functies hebben. Neem bijvoorbeeld een Klipsch R-625FA, die is onderdeel van de speakers om je heen/de vloer maar heeft ook een reflectie speaker/kanaal voor het hoogtekanaal. Of dergelijke reflectie ook werkt is een tweede/andere discussie.

De reden dat je moet weten hoe veel speakers je neer wilt gaan zetten is omdat de versterker zo veel kanalen moet kunnen verwerken. Aansturen kan je eventueel nog met een losse versterker doen (al gaat dit naar mijn mening wel te diep voor deze case). Maar als je 7.1 neer zet en je receiver is 5.1 heb je een uitdaging.
Kun je iedere kleine speaker voor surround gebruiken?
Definieer "klein". Tevens hangt het van het gebruik af. Met films komt er over de surround speakers veelal effect, ga je muziek in surround luisteren dan komt er al meer informatie vanuit die speakers en wil je mogelijk wat meer body. Er zijn geen echt vaste antwoorden in deze. Het hangt af van de wensen en de ruimte. Al zou je muziek willen luisteren en dus speakers met wat meer body willen maar je hebt een kamer van 3 x 3 meter dan wordt het toch een dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 08-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Eerder had ik gelezen dat wanneer er een bron op soundbar aangesloten zit dts dan uit de soundbar klinkt ook al ondersteunt de tv dit niet.
Geld dit ook voor een stremaningdienst die op soundbar zit b.v. Netflix of gaat geluid dan eerst naar tv die geen dts ondersteunt?

En betekent de 4 dan ook meteen dat je er 4 speakers aan kunt hangen voor de hoogte?

[ Voor 13% gewijzigd door marcel_51 op 08-02-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

marcel_51 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:15:
Waar zie jij überhaupt een Sound Bar met Netflix? Diensten als Spotify (Connect) op een Sound Bar of receiver ken ik maar Netflix? Waarbij streamingsdiensten ook geen DTS hebben maar Dolby Digital (Plus). Maar goed, stel Netflix is beschikbaar op de sound bar en stel je hebt een dienst met DTS dan maakt het missen van DTS op de TV niets uit inderdaad.
En betekent de 4 dan ook meteen dat je er 4 speakers aan kunt hangen voor de hoogte?
Bij speakers betekent 7.2.4 dus zeven speakers om je heen, twee subwoofers en vier hoogtekanalen boven. Bij receivers zal je dat zo niet vinden. Receivers praten over kanalen wat ze aan kunnen sturen, de configuratie is aan de eindgebruiker. Heb je een receiver met negen eindversterkers kan je negen speakers aansturen. Of dat dan 5.x.4 wordt of 7.x.2 is aan jou. Subwoofer telt niet mee in deze omdat de subwoofer actief is en een eigen versterker heeft.

• marcel_51
:) Netflix soundbar bestaat natuurlijk niet... mijn fout.

We denken nog na over onze keuze... het wordt of een Sonos soundbar en sub en daarnaast 2 keer een sonos one.

of we gaan voor een componenten oplossing... we dachten zelf een Denon AVR-X 2700H en een 5.1 systeem voor luidsprekers van Bowers en Wilkens, 5 keer M1 en voor de sub ASW608.
Is zo`n zelfde M1 eventueel ook in te zetten voor Dolby atmos. We hebben tegen het plafond een balk waar deze tegen zouden kunnen?

Omdat we kleine speakers willen, niet mooier, maar praktischer hier dachten we eerst aan minx min12 of minx min 22 en voor de sub minx 301 van Cambridge.

Wat vinden jullie van een van deze keuzes?
We weten dat de sonos niet echt de oplssing is voor de huidige tv vanwege het verhaal eerde van dts.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_51 op 10-02-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 11:24
Als je een compacte set zoekt met Atmos is de Focal Sib Evo wellicht een overweging waard, prima te combineren met de genoemde Denon AVR-X 2700H. Met de Denon zit je qua aansluitingen en mogelijkheden meteen goed.

https://fwd.nl/beeld/review-focal-sib-evo/
https://www.focal.com/en/...s/sib-evo-dolby-atmos-512

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• marcel_51
ok, dat zou inderdaad ook kunnen. Vraag me alleen af hoe de Atmos daarvan werkt. Je hebt namelijk geen plafondspeaker. Zie dat de achterste groter zijn..... werkt het dan met soort reflectie voor de hoogtekanalen?

• Millert
Dat klopt, deze werken met reflectie. Voor Atmos kan je werken met plafond speakers of met speciale Atmos speakers gericht op het plafond. Waarbij je uiteraard het beste effect krijgt met plafondspeakers, maar dit is niet altijd een optie (installatie, kabels trekken).

https://www.dolby.com/abo...atmos-speaker-setup/#gref

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• marcel_51
Dan vrees ik wel dat je de achterste vrij hoog tegen het plafond moet plaatsen of zie ik dat verkeerd?

• Millert
Welke bedoel je?
Bij een 5.1.2 Atmos set-up staan er 5 speakers op 'grond' niveau, is er 1 subwoofer en zijn er 2 Atmos speakers. Bij de 5.1.2 Focal set, zie je dat de fronts Atmos enabled zijn. Bij deze speakers zit in de bovenzijde een Atmos speaker die op het plafond gericht is. Je hoeft dus geen van deze 5 speakers op te hangen. Zie ook de afbeeldingen op de productpagina. https://www.focal.com/en/...s/sib-evo-dolby-atmos-512

Bij een 5.1.2 set-up werk je met Atmos modules op je fronts of met plafondspeakers.
Atmos modules https://www.dolby.com/abo...bled-speaker-setup-guide/
Plafondspeakers https://www.dolby.com/abo...speaker-setup-guide/#gref

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
marcel_51 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:10:
Dat is makkelijk te vinden op deze site:
Klik
marcel_51 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:12:
We denken nog na over onze keuze... het wordt of een Sonos soundbar en sub en daarnaast 2 keer een sonos one.
Wat heb je met Sonos???
marcel_51 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:53:
Dan vrees ik wel dat je de achterste vrij hoog tegen het plafond moet plaatsen of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd.

Verder: Atmos is een technologie met virtuele kanalen, je receiver / soundbar verdeelt het geluid over de aanwezige kanalen (van 2.1 tot 7.2.4 en alles wat er tussenin zit) zodat het geluid uit de bedoelde richting lijkt te komen.

Dolby Digital over goede speakers klinkt beter dan Dolby Atmos uit een goedkoop audiosetje. Staar je niet blind op Atmos en hoogtekanalen. Ik luister Atmos via een klassieke 5.1 setup. Dat klinkt net zo goed als DTS 5.1, als het bronmateriaal goed is.

• Millert
@Gadget Freak Je hebt je speakers ingesteld als 3.1.2 om Atmos te kunnen luisteren? Voor zover mij bekend zijn hoogte speakers een vereiste om Atmos content te kunnen luisteren. Of bedoel je Dolby TrueHD.

[ Voor 20% gewijzigd door Millert op 10-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_51
Hallo we hebben gekozen voor losse componenten. Receiver van Denon en sub van Rel.
Speakers nog even de oude, dit gaat waarschijnlijk B&w m1 worden en dan een 5.1 systeem.

Even een vraag.
Onze kamer is 8 meter lang en 4.5 meter breed. Op de lange kant staat onze bank en tegenover het
tv meubel. Staan beide in de hoek. Nu vragen we af wat is beter de speakers verdelen naast tv en bank. Bank is bijna 3 meter of de volle lengte van die 8 meter gebruiken omdat de, in ons geval, linkse speakers dan verder van bank en meubel afstaan maar je een kamer vulling krijgt?

Wat zouden jullie doen?
Pagina: 1