Toon posts:

[Mechanise Ventilatie] Woonkamer 100mm of 125mm

Pagina: 1
Acties:

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Topicstarter
Ons huis uit 1980 heeft van oorsprong MV waar in de WC, badkamer en woonkamer een afzuigpunt zitten. Die in de woonkamer was oorspronkelijk ook als "afzuiging" van de keuken. Bij de vorige verbouwing van de keuken is er een afzuigkap gekomen die rechtstreeks naar buiten gaat, en is het MV punt uit de woonkamer weggehaald. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik probeer deze nu weer in ere te herstellen. Oorspronkelijk zat er een 100mm buis door de koof naar zolder, deze is bij de verbouwing van de keuken verwijderd. Nu ik de boel open heb gemaakt zie ik dat er een gat is van ongeveer 12cm door de vloer. Net te krap voor een 125mm spirobuis. De koof door de slaapkamer is wel breed genoeg. De buis loopt van beneden naar boven vanaf de woonkamer eerst door 20cm beton, dan 250 cm koof in de slaapkamer en dan weer 20cm beton naar de zolder.

Het makkelijkste is dus om een 100mm buis te plaatsen, die past direct in de ruimte die er nu is. Of het gat in de betonnen vloeren moet worden vergroot, zodat er een 125mm buis past.

Is het de moeite waard om 2 betonnen vloeren een stuk uit te hakken voor de 125mm buis, of is dat verschil tussen de 2 buizen verwaarloosbaar?
Is dit te doen met een normale boorhamer (3J slagkracht) en flink wat tijd of moet ik een breekhamer huren/iemand laten komen.

Oppervlak in de woonkamer + keuken is 50 m2. De MV is een Itho ECOFan.

Vakmanschap is meesterschap

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:14
Het klinkt alsof jij al hebt gekozen voor de 125mm versie.
Persoonlijk houd ik niet zo van betonvloeren hakken en zou ik voor de makkelijkere 100mm versie gaan :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Let wel op dat fatsoenlijke ventielen (zowel qua looks als functie) vaak 125 zijn. Kun je wel verlopen natuurlijk maar als het niet hoeft...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
Een bestaand gat groter maken met een boorhamer wil wel, maar is gedoe, helemaal als je het semi-netjes wilt doen: ruimer boren (veel gaten!) en dan met beitel tool (boren langs gat wil niet). En hopen dat je geen wapening tegenkomt.

[Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2022 12:10]

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:33:
Het klinkt alsof jij al hebt gekozen voor de 125mm versie.
Persoonlijk houd ik niet zo van betonvloeren hakken en zou ik voor de makkelijkere 100mm versie gaan :)
Haha, nee. Heb liever de 100mm, scheelt een hoop gedoe. Maar als je met de 100mm "veel" te weinig afzuiging hebt of "veel" meer afzuig lawaai.... dan is het misschien de moeite waard?
deWit schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:36:
Let wel op dat fatsoenlijke ventielen (zowel qua looks als functie) vaak 125 zijn. Kun je wel verlopen natuurlijk maar als het niet hoeft...
Ik denk dat er aan het einde nog wel iest extra ruimte is (onderkant betonnenvloer) dus een verloop van 100mm->125mm zou aan het einde wel passen en dit probleem oplossen.
Rukapul schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:06:
Een bestaand gat groter maken met een boorhamer wil vaak wel, maar is gedoe als je het semi-netjes wilt doen. Iets ruimer boren en dan met beitel tool bijwerken zal wel willen. Wel hopen dat je geen wapening tegenkomt.
Ik zie al aan de zijkant van het gat metaal van de bewapening.

[Voor 18% gewijzigd door FutureCow op 07-02-2022 12:08]

Vakmanschap is meesterschap

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee