Toon posts:

Hoe vervang ik mijn C: schijf voor een grotere schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freggletje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-11-2022
Hallo allemaal,

Bij de aanschaf van mijn desktop pc was deze voorzien van een 128gb SSD schijf en een 2TB HDD schijf.
Nu merkte ik al snel dat mijn :C schijf toch wel vol begon te raken. Ik heb daarom besloten om een extra SSD schijf aan te schaffen van 1TB. En deze te gaan gebruiken in plaats van de :C schijf. Deze heb ik in mijn pc geplaatst (:B schijf) met het idee dat ik deze simpelweg kon toevoegen en dat het probleem dan verholpen zou zijn. Maar zoals ik had kunnen verwachten blijft alles zich als vanzelfsprekend op de :C schijf opslaan. Ik kan alleen handmatig dingen opslaan op deze nieuwe :B schijf. Ik merk dat ik hier gewoon te weinig verstand van heb, en daarom stel ik hier deze vraag.

Is er een manier waarop ik zonder dat ik al mijn bestanden verlies, deze :C schijf kan kopiëren zodat alle bestanden hiervan op de :B schijf geplaatst worden en ik voortaan mijn 1TB :B schijf kan gebruiken in de functie van de :C schijf? De 128gb :C schijf mag komen te vervallen als dit nodig is.

Ik heb een foto bijgevoegd van mijn disk management ter verduidelijking hoe de situatie er nu uit ziet.

...

Beste antwoord (via Freggletje op 09-02-2022 18:14)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:14
Jeetje wat een adviezen.

Als ik het zo goed zie is het clonen al gelukt.
De oude SSD is sowieso niet zichtbaar.
De nieuwe SSD bevat de gekloonde partitie C, deze WIL je niet verwijderen! Je wil deze alleen gaan uitbreiden.

Daarvoor moet je die B partitie verwijderen (ik hoop dat daar nog niks op staat?.
Daarna de C extenden. Maar ik denk dat dat niet zomaar gaat. Want die recorvery partities zitten in de weg.
Dit heb ik laatst ook al eens gehad, dat moet je wellicht met wat CMD opdrachten oplossen.
Zie hiervoor dit filmpje: YouTube: Fix Extend Volume Option Greyed Out In Windows 10 | Extend C Drive

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Alle reacties

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18
Vaak kan je via de leverancier van de SSD een clone programma downloaden.

voor samsung: https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/

[Voor 36% gewijzigd door Nienix op 07-02-2022 11:22]

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 10:19
Als ik naar je screenshot kijk, heb je 2 drives in je systeem.
Een 2TB drive en een 1TB drive.
Je nieuwe schijfletter B: staat op dezelfde drive (maar een andere partitie) als je schijfletter C:
Als je je data van B: kan verhuizen naar je 2TB schijf, kan je wellicht de recovery partities verhuizen naar het einde van de drive en dan je C: schijf uitbreiden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Freggletje
Nienix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
Vaak kan je via de leverancier van de SSD een clone programma downloaden.

voor samsung: https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/
Dat is mij inderdaad gelukt, ik heb de bestanden van de :C schijf gekloond naar de :B schijf, maar ik ben nu op zoek naar een manier om die :C schijf op te heffen, zodat ik voortaan op de :B schijf verder kan.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Freggletje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is mij inderdaad gelukt, ik heb de bestanden van de :C schijf gekloond naar de :B schijf, maar ik ben nu op zoek naar een manier om die :C schijf op te heffen, zodat ik voortaan op de :B schijf verder kan.
Maar waarom heb je de bestanden van de C schijf gekloond naar exact dezelfde fysieke schijf maar dan een andere partitie?

Je hebt nu gewoon je 1TB SSD verdeeld in twee gedeeltes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Freggletje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat zou ik niet doen; C: wordt (in principe) door Windows gebruikt en dat staat ook gewoon letterlijk in je screenshot.

Ik zou eens gaan Googlen naar "move windows recovery partition" zodat de twee van 800MB "na" de B-schfij komen. En daarna hef je B op. En voeg je die 800GB samen bij C.

Overigens, en niet om lastig te doen: B als drive-letter moet je ook niet gebruiken (legacy meuk kan erover struikelen). Sowieso partities op SSD's; best onnodig anno 2017 al... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-01 16:27
Even in gewone taal een stappenplan:
Je originele harde schijf is al groot genoeg. Alleen virtueel in 2 stukjes gedeeld.

De gekloonde C schijf weer verwijderen
Alle data die je op B hebt en wilt bewaren overplaatsen naar je nieuwe schijf
De B partitie verwijderen
De huidge C partitie groter maken

gegevens terugplaatsen die je had en de nieuwe schijf terugsturen ;-)

• Freggletje
GarBaGe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:29:
Als ik naar je screenshot kijk, heb je 2 drives in je systeem.
Een 2TB drive en een 1TB drive.
Je nieuwe schijfletter B: staat op dezelfde drive (maar een andere partitie) als je schijfletter C:
Als je je data van B: kan verhuizen naar je 2TB schijf, kan je wellicht de recovery partities verhuizen naar het einde van de drive en dan je C: schijf uitbreiden.
Dat klopt inderdaad, de 2TB schijf is een HDD schijf. Echter staan onder disk 1 zowel de 128gb SSD (:C) als een andere 1TB SSD. Het lukt mij alleen niet om ook maar iets met de partities te doen :/

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 10:58
Even opnieuw:
Verwijder je nieuwe disk
Download gratis Veeam Backup
https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html
Maak een backup van C: en schrijf die naar je D:
Maak een recovery USB stick
Vanang je oude disk door de nieuwe disk
Opstarten vanaf USB stick en zet de backup terug van D: naar je nieuwe C:

Als alles mislukt koppel je de oude C: weer aan en is er niets verloren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:14
Jeetje wat een adviezen.

De nieuwe SSD bevat de gekloonde partitie C, deze WIL je niet verwijderen! Je wil deze alleen gaan uitbreiden.

Daarvoor moet je die B partitie verwijderen (ik hoop dat daar nog niks op staat?.
Daarna de C extenden. Maar ik denk dat dat niet zomaar gaat. Want die recorvery partities zitten in de weg.
Dit heb ik laatst ook al eens gehad, dat moet je wellicht met wat CMD opdrachten oplossen.
Zie hiervoor dit filmpje: YouTube: Fix Extend Volume Option Greyed Out In Windows 10 | Extend C Drive

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Freggletje
jeroenkb schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
Even in gewone taal een stappenplan:
Je originele harde schijf is al groot genoeg. Alleen virtueel in 2 stukjes gedeeld.

De gekloonde C schijf weer verwijderen
Alle data die je op B hebt en wilt bewaren overplaatsen naar je nieuwe schijf
De B partitie verwijderen
De huidge C partitie groter maken

gegevens terugplaatsen die je had en de nieuwe schijf terugsturen ;-)
Sorry, ik denk dat ik het niet helemaal begrijp...

Als ik het goed begrijp zat mijn eerste denkfout er in dat ik de :B en :C schijf als losse schijven zag, terwijl zij zich beiden in disk 1 bevinden en dus als het ware samen een schijf vormen (Corrigeer me als ik het nog steeds verkeerd zie)

De :C disk was al aanwezig in mijn pc toen ik hem kocht, dit was de 128gb SSD, ik heb echter nu op een later moment een samsung EVO SSD van 1tb gekocht en deze ook in de slot geplaatst, waardoor dus de :B schijf is ontstaan. Ik heb toen, alles wat zich op de :C schijf bevond, gekloond naar de :B schijf.

Nu moet ik als ik het goed begrijp dus de :C schijf verwijderen, en dan zou alleen de :B schijf op disk 1 blijven bestaan? Hierop staan dan nog alle bestanden die nu nog op de :C schijf staan (windows zelf etc)
De :B partitie verwijder ik dan, waardoor de gegevens automatisch in de :C partitie komen?

Volgens mij zit ik nog steeds te denken dat :C en B: op zichzelfstaande schijven zijn, maar moet ik het meer zien als disk 1 waarop bepaalde bestanden staan, en of ze nou B of C heetten dat dit niet uitmaakt, ik heb ze nu alleen allemaal aparte hokjes gegeven terwijl dit niet nodig is?

• Freggletje
psy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:06:
Jeetje wat een adviezen.

Ah! dat klinkt al een stuk logischer inderdaad! Zo zie ik maar weer dat ik er echt geen sikkepit van begrijp... Zoals je het omschrijft, klinkt het heel logisch en ga ik mijn best doen om er uit te komen! Dankjulliewel allemaal voor de tips! Ik laat van mij horen....

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:24

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Besef wel goed dat als je een fout maakt alles foetsie is. Zorg dus éérst voor een backup voordat je ook maar iets doet. En als je er "geen sikkepit van snapt" dan zorg dat je twee keer controleert dat je backup op een andere schijf (liefst los te halen) staat dan de schijf/schijven waarmee je gaat rommelen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Freggletje
RobIII schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:13:
Besef wel goed dat als je een fout maakt alles foetsie is. Zorg dus éérst voor een backup voordat je ook maar iets doet. En als je er "geen sikkepit van snapt" dan zorg dat je twee keer controleert dat je backup op een andere schijf (liefst los te halen) staat dan de schijf/schijven waarmee je gaat rommelen.
Helemaal gelijk! komt goed!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Je hebt de 128 GB SSD correct gecloned naar de 1 TB SSD en daarvan start je nu ook op.

Ik zou op basis van wat ik in je topicstart zie in Schijfbeheer, het volgende doen:
1. maak op de 2 TB harddisk (D:) een map aan die "B_schijf" heet en kopieer daar de hele inhoud van de huidige B:-schijf naartoe. Zo weet je zeker dat je niets verliest.
2. vergelijk de inhoud van B: met die van map "B_schijf" op D: zodat je zeker weet dat je alles hebt
3. zet je computer uit en trek tijdelijk beide stekkers uit de harddisk, zodat die offline blijft
4. start de computer op, ga naar Schijfbeheer. Daar zie je dan alleen nog de 1 TB schijf en de CD-Rom staan.
5. Verwijder in Schijfbeheer de partitie B: van 812 GB door daar met de rechter muisknop op te klikken en te kiezen voor "Verwijderen".
6. doe hetzelfde met beide "Recovery" partities, want je hebt een backup van je Windows (C:) nog op de oude kleine SSD, dus je hoeft niet te recoveren.
7. in Schijfbeheer heb je nu achter C: één groot vak staan met niet toegewezen ruimte.
Ga op C: staan, klik erop met de rechter muisknop en kies voor "Partitie uitbreiden". Kies de maximaal aangegeven ruimte.
Zodra dit is afgelopen (gaat snel), is je C:-partitie 1 TB groot geworden.
8. zet de computer uit en sluit de stekkers van de harddisk weer aan. Start de computer op.
9 kopieer de hele map "B_schijf"op D: over naar C:
De nieuwe situatie is dat je C:-schijf nu 1 TB groot is en dat je alle data die op B: stond nu op C: in map "B_schijf" hebt staan, met een kopie van die data op de 2 TB harddisk.

Je kunt nu zelf kijken of je de map "B_schijf" op D: handhaaft of niet en of je map "B_schijf" in de Verkenner hernoemt naar "Data".

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
Om te beginnen, en om het duidelijk te krijgen.
Is de oude 128gb ssd nog aangesloten in je systeem?
Want je screenshot zegt van niet, maar zoals jij het typt wek je de indruk bij mij dat die ook nog aangesloten zit in je pc.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Freggletje
MaD_co schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:30:
Om te beginnen, en om het duidelijk te krijgen.
Is de oude 128gb ssd nog aangesloten in je systeem?
Want je screenshot zegt van niet, maar zoals jij het typt wek je de indruk bij mij dat die ook nog aangesloten zit in je pc.
Ik ben nog niet aan de stappen toegekomen, ik hoop dit vanavond of morgen nog te kunnen doen.

Ik zie inderdaad dat ik dit niet duidelijk heb omschreven, de oude SSD is niet meer aangesloten.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 10:58
Als de oude schijf fysiek verwijderd is en je PC start op dan heb je alles goed gedaan.

B C zijn alleen maar letters die jij aan schijven geeft, zou niets uit moeten maken, alleen is het zo gebruikelijk/ingeburgerd dat de opstartschijf C is, dat het mis kan gaan als je een andere letter gebruikt.

Ik zou nu even niets doen, want je hebt een werkend systeem.

Kun je een screenshot plaatsen van je huidige schijfbeheer?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Freggletje
Dankzij het stappenplan van @psy de problemen simpel kunnen herstellen, zoals te zien op de foto!

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

[Voor 22% gewijzigd door Freggletje op 09-02-2022 18:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee