Hoi Allen,
Voor onze nieuwbouw woning zijn we nu van plan om zonnepanelen te leggen maar ik geraak er niet uit het het nu interessanter is om Oost-West te leggen of Zuid.
Belangrijk om te vermelden,
Belgie hier dus geen saldering.
Zoveel mogelijk zelfverbruik is interessant.
Het gaat om een plat dak, exact op het zuiden met de lange kant, zonder enige schaduw.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9V4TazyVxg5bIgm6XzjvLgBJ.jpg?f=user_large)
Zij doen ook combinatie, dus ik moet de zonnepanelen leggen en kabel naar beneden leggen (loze leiding voorzien) en dan kom ik op €0.55/Wp.
Verdere aansluiting aan omvormer en kast doen zij dan.
Op zich wel interessant maar durf er toch niet zo goed aan te beginnen omdat dit echt ombekend terein is. (wel elektriciteit volledig zelf gedaan, dus wel basiskennis elektriciteit)
Paneel dat voorzien is: https://solarmagazine.nl/...en/jam60s20-365-390-mr-bf
Omvormer: Sofar hybride omvormer met oog op ooit thuisbatterij.
Welk zijn interessante omvormers?
Met een gelijkaardig paneel als de offerte, enkel met de aanbevolen SMA omvormer.
Dit geeft deze resultaten:
Oost-West
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rP019aYiC02Ezrdep2jYwx5S.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6KFfFb5wA7si8AqhpXglIaM2.jpg?f=user_large)
Zuid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZeosPFUz79oGvuRqnnVr734G.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zM1nUeQDOBoBjGtFb7gq42p.jpg?f=user_large)
Voordeel van Oost-West leek me altijd meer zelfverbruik maar als ik afga op dit dat heb ik bij Zuid een zelfverbruik van 1675kWh en OW 1578kWh?
Vooral in de winter een groot verschil in zelfverbruik, in de zomer in het voordeel van OW maar een klein verschil.
Oost-West: Kleinere omvormer door kleinere piek en eenvoudiger om nog enkele panelen bij te leggen indien nodig. Minder opbrengst.
Wat zouden jullie hiermee doen?
Klopt het dat je met Z toch een groter zelfverbruik kan hebben t.o.v. OW?
Alvast bedankt!
Voor onze nieuwbouw woning zijn we nu van plan om zonnepanelen te leggen maar ik geraak er niet uit het het nu interessanter is om Oost-West te leggen of Zuid.
Belangrijk om te vermelden,

Zoveel mogelijk zelfverbruik is interessant.
Het gaat om een plat dak, exact op het zuiden met de lange kant, zonder enige schaduw.
Dakindeling
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9V4TazyVxg5bIgm6XzjvLgBJ.jpg?f=user_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase voorzien in kast, waarschijnlijk 1 fase omvormer (zou net gaan) omwille van het prijsverschil.Jaarverbruik
Nog moeilijk in te schatten in onze nieuw woning, 5500Wp zou ruim voldoende zijn met oog op gezinsuitbreiding (2 kinderen) en elektrische auto binnen enkele jaren.Wie gaat het project uitvoeren
Heb een OK prijs gekregen ergens ( net onder de €1/Wp)Zij doen ook combinatie, dus ik moet de zonnepanelen leggen en kabel naar beneden leggen (loze leiding voorzien) en dan kom ik op €0.55/Wp.
Verdere aansluiting aan omvormer en kast doen zij dan.
Op zich wel interessant maar durf er toch niet zo goed aan te beginnen omdat dit echt ombekend terein is. (wel elektriciteit volledig zelf gedaan, dus wel basiskennis elektriciteit)
Paneel dat voorzien is: https://solarmagazine.nl/...en/jam60s20-365-390-mr-bf
Omvormer: Sofar hybride omvormer met oog op ooit thuisbatterij.
Bijhouden van data
Zou graag zelf kunnen uitlezen om apparaten te sturen (KNX systeem gekoppeld aan Home Assistant)Welk zijn interessante omvormers?
Regio
Belgie/ KempenWat heb ik zelf al gedaan
Heb al eens gespeeld met Sunny design met verbruik van 2 werkende volwassenen en 2 kinderen.Met een gelijkaardig paneel als de offerte, enkel met de aanbevolen SMA omvormer.
Dit geeft deze resultaten:
Oost-West
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rP019aYiC02Ezrdep2jYwx5S.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6KFfFb5wA7si8AqhpXglIaM2.jpg?f=user_large)
Zuid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZeosPFUz79oGvuRqnnVr734G.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zM1nUeQDOBoBjGtFb7gq42p.jpg?f=user_large)
Voordeel van Oost-West leek me altijd meer zelfverbruik maar als ik afga op dit dat heb ik bij Zuid een zelfverbruik van 1675kWh en OW 1578kWh?
Vooral in de winter een groot verschil in zelfverbruik, in de zomer in het voordeel van OW maar een klein verschil.
Voor-/nadelen
Zuid: Meer opbrengst (4904kWh t.o.v. 4373kWh OW), zwaardere omvormer en geen marge met 1 fasige omvormer om in de toekomst eenvoudig panelen bij te leggen.Oost-West: Kleinere omvormer door kleinere piek en eenvoudiger om nog enkele panelen bij te leggen indien nodig. Minder opbrengst.
Wat zouden jullie hiermee doen?
Klopt het dat je met Z toch een groter zelfverbruik kan hebben t.o.v. OW?
Alvast bedankt!